کد خبر: ۷۸۷۷۰

حکیم مهر: در دنیایی که ماهی‌ها همدیگر را می‌خورند، داشتن سرعت بالا یک مزیت است و برخی ماهی‌ها به سرعت بسیار بالایی می‌رسند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از زومیت، نول‌ماهی‌ها، شکارچیان آب‌های شور که منقارهای بلندی دارند، معمولاً به‌عنوان سریع‌ترین شناگران اقیانوس در نظر گرفته می‌شوند. تصور می‌شود سریع‌ترین ماهی گروه نول‌ماهی‌ها، بادبان‌ماهی باشد؛ اگرچه آن‌ها رقیب سختی یعنی ماهی تن باله‌آبی دارند.

بادبان‌ماهی به خوبی برای شنا با سرعت بالا برای شکار طعمه‌ها سازگاری پیدا کرده است. طول آن‌ها از دم تا منقار به سه متر می‌رسد و از اعضای خانواده نیزه‌ماهیان هستند که مشخصه‌ی آن‌ها باله پشتی بسیار بزرگ شبیه بادبان قایق به‌حساب می‌آید.

سرده بادبان ماهی‌ها دو عضو دارد: بادبان‌ماهی اطلس(I. albicans)  و بادبان‌ماهی هندوآرام (I. platypterus)  که از نام آن‌ها هم مشخص است در کدام منطقه زندگی می‌کنند.

درحالی‌که بادبان‌ماهی‌ها احتمالاً از سریع‌ترین شناگرهای دریا هستند، پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد که ممکن است آن‌طور که زمانی تصور می‌شد، سریع نباشند.

دانشمندان در دهه ۱۹۴۰ تخمین زدند بادبان‌ماهی می‌تواند به سرعت ۳۰ متر در ثانیه برسد (۱۰۸ کیلومتر بر ساعت). بااین‌حال، مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵ نشان داد این سرعت احتمالاً بیش از حد برآورد شده است. آن‌ها تخمین زدند سرعت شنای بادبان‌ماهی از ۱۰ متر در ثانیه یا ۳۶ کیلومتر در ساعت تجاوز نمی‌کند.

بسیار بعید است که بادبان‌ماهی بتواند سرعت بالای خود را برای مدت زمان طولانی حفظ کند. حداکثر سرعت احتمالاً در دوره‌های کوتاه حرکت شدید در هنگام شکار طعمه به دست می‌آید. بیشتر اوقات، ماهی‌های شکارچی بزرگی با سرعتی در حد سرعت قدم زدن عادی انسان حرکت می‌کنند.

 

تصویری از بادبان‌ماهی هندوآرام

پروژه‌ای که سال ۲۰۱۵ توسط انجمن نول‌ماهی آمریکای مرکزی انجام شد، بادبان‌ماهی را ثبت کرد که با شتاب ۱٫۷۹ جی حرکت می‌کرد. به‌گفته‌ی پژوهشگران، اگر ماهی فقط به مدت چند ثانیه این سرعت را حفظ کند، معادل ۱۲۵٫۵ کیلومتر در ساعت خواهد بود.

اگرچه ماهی تن باله‌آبی شاید از این حد هم فراتر برود. ماهی تن باله آبی می‌تواند به شتاب ۳٫۲۷ جی برسد که ۱٫۸ برابر رکورد بادبان‌ماهی است. با‌این‌حال، همان‌طور که قبلاً اشاره شد، این سرعت‌ها لحظه‌ای هستند و مشخص نیست ماهی‌ها سرعت انفجاری را تا چه مدتی حفظ می‌کنند و ممکن است طول آن خیلی کوتاه باشد.

روی خشکی، رکوردهای سرعت کمی واضح‌تر هستند. قهرمان بی‌رقیب دویدن روی خشکی، یوزپلنگ است. حداکثر سرعت یوزپلنگ غالب ۱۱۲ کیلومتر در ساعت ذکر می‌شود، اگرچه این سرعت ده‌ها سال پیش ثبت شده و احتمالاً دقیق نیست. در سال ۲۰۱۲ یوزپلنگی در باغ وحش سینسینتی، رکورد سرعت ۹۸ کیلومتر بر ساعت را به نام خود ثبت کرد.

 

نظر شما
ادامه