کد خبر: ۷۸۸۰۸

حکیم مهر: رییس اداره حیات وحش اداره کل محیط زیست مازندران از نجات یک قلاده فُک خزری از تور ماهیگیران خبر داد و گفت:‌ رهاسازی این گونه جانوری امروز شنبه در ساحل دریا خزر در منطقه بهنمیر از توابع بابلسر انجام شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «کوروس ربیعی» روز شنبه افزود: این فک خزری که شب گذشته در تور صیادان افتاد به دلیل اینکه سالم بود تصمیم بر این شد تا در دریا رها شود.

وی ادامه داد: اقدام برای رهاسازی این فک خزری در دریای خزر انجام شد و این حیوان به محل اصلی زندگی خود بازگشت.

رییس اداره حیات وحش اداره کل محیط زیست مازندران گفت: در ۲ سال اخیر تلفات غیر عادی فک خزری در مازندران را شاهد بودیم به طوریکه طی سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ تعداد تلفات این گونه جانوری ۵۰ قلاده بود.

وی ادامه داد:‌ امسال نیز تاکنون ۲ قلاده فک خزری در مازندران تلف شد.

ربیعی توضیح داد که اردیبهشت ماه فصل مهاجرت فک های خزری به قسمت جنوبی دریای خزر یعنی سواحل شمالی کشور مان است و این گونه های جانوری تا آبان ماه در این مناطق می مانند و پس از آن به مناطق شمالی دریای خزر در کشورهای همسایه مهاجرت می کنند.

به گزارش ایرنا، ‌ فک خزری یک گونه پستاندار دریایی کمیاب است که تنها در دریای خزر و رودخانه‌های منتهی به آن مانند ولگا و اورال در روسیه زندگی می‌کند. این‌گونه تنها پستاندار دریای خزر به‌شمار می‌آید و به دلیل صید بی‌رویه و به هم خوردن شرایط زیستی و کاهش شدید جمعیت نیازمند به حمایت بین‌المللی است.

ساحل‌نشینان شمال به این جانور سگ آبی می‌گویند. فک ها به دمای آب بسیار وابسته هستند و به همین خاطر وقتی دمای آب افزایش می‌یابد، آن‌ها به بخش‌هایی که آب عمیق‌تر و قاعدتاً سردتر است، مهاجرت می‌کنند. فک‌ها در تابستان، بهار و پاییز بیشتر در آب‌های نیمه جنوبی خزر از جمله ایران زیست می‌کنند و برای زایمان به مناطق یخی در شمال دریای خزر می روند.

 

نظر شما
ادامه