کد خبر: ۷۸۸۱۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: پیرو گزارش بیماری تب برفکی بین دام های سنگین روستای کلاته ابریشم توسط بخش خصوصی دامپزشکی، رئیس شبکه دامپزشکی راز و جرگلان به منطقه عزیمت نموده و بعد از بررسی علایم بالینی و نمونه برداری تایید بالینی بیماری صورت گرفت که در تاریخ 31/02/1403 کلیه دام های سنگین و سبک این روستا و روستاهای اطراف تا شعاع پنج کیلومتری علیه بیماری تب برفکی واکسینه و دامداری های این روستا ضدعفونی گردید.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی شبکه دامپزشکی راز و جرگلان، «دکتر همایون تقی زاده» گفت: تب برفکی یک بیماری ویروسی بسیار عفونی و به شدت واگیر است و به لحاظ شدت خسارات اقتصادی یکی از موانع اصلی در تأمین بهداشت دام و تولید فرآورده‌های دامی محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد: شیوع ‌این بیماری سبب کاهش شدید تولید دام می شود و نقش اساسی در محدودیت تجارت دام و فرآورده‌های خام دامی دارد.

تقی زاده افزود: تقریبا تمامی دام‌های زوج سم، از جمله گونه‌های نشخوارکنندگان اهلی نظیر گاو، گاومیش، گوسفند و بز مورد هدف این ویروس قرار می‌گیرند

وی بیان کرد جهت پیشگیری از گسترش بیماری لازم است نکات بهداشتی زیل رعایت گردد.

- قبل از خرید و حمل دام به دامداری خود با مراجعه به دامپزشکی از سلامت دام و عاری بودن منطقه ازبیماری مطمئن شویم.

- جدا سازی و قرنطینه کردن دام های بیمار از سالم

- در صورت مشاهده بیماری مراتب را سریعا به دامپزشکی محل سکونت خود یا دامپزشکی شهرستان و یا اداره کل دامپزشکی استان خراسان شمالی از طریق سامانه 1512 اطلاع دهید.

- از تردد به دامداری های آلوده خودداری و اجازه ندهیم افراد و وسایل نقلیه متفرقه به دامداری شما وارد شود.

- در محل درب ورودی ، حوضچه ضد عفونی ایجاد وخودرو های حمل شیر و علوفه را قبل از ورود ضدعفونی نمایید.

- از نگهداری گاو ، گوسفند در کنار هم اکیدا خودداری نمایید.

- حمل و نقل کود تا اطلاع ثانوی ممنوع می باشد. اگر تا کنون دام های خود را واکسینه ننموده اید ضمن اطلاع رسانی به شبکه دامپزشکی ، با اکیپ های واکسیناتور همکاری نمایید.

- تا اطلاع ثانوی به هیچ عنوان نباید دام از دامداری های آلوده خارج گردد.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
0
0
چه سویه ای هست؟
نظر شما
ادامه