کد خبر: ۷۸۹۳۲
تعداد نظرات: ۲۱ نظر
معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر محمد سبحانی مطلق» افزود: این وظیفه سازمان نظام دامپزشکی است و باید توجه خود را معطوف این مسئله کرده و از فرافکنی بپرهیزد؛ فرافکنی مشکل را حل نمی‌کند بلکه از طریق در کنار هم بودن و تقویت یکدیگر، حداقل می‌توانیم امیدوار باشیم که این مشکل را حل کنیم ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: شورای شهر تهران در بیست و دومین جلسه رسمی دوره ششم خود که در تاریخ ۲۲ اسفند سال گذشته برگزار شد، مصوبه‌ای را تحت عنوان الزام شهرداری تهران به تهیه لایحه ساماندهی نحوه استقرار واحدها و مراکز ارائه خدمات مرتبط با حیوانات خانگی به تصویب رساند که متعاقب آن، کلینیک‌های دامپزشکی اجازه فعالیت در دو پهنه R و M طرح تفصیلی را ندارند.

به گزارش حکیم مهر، شورای شهر در ادامه، ضرب‌الاجل سه ماهه‌ای را برای شهرداری تهران مشخص و این نهاد را ملزم کرده تا در این زمان، این لایحه را در راستای رفع تعارضات موجود و حل چالش‌های مرتبط با بهداشت و سلامت محیطی و همچنین ایمنی جسمانی، امنیت روانی و آرامش روحی شهروندان با در نظر گرفتن ملاحظات فرهنگی و اجتماعی لازم مطابق سیاست‌ها، قوانین و ضوابط بالادستی تهیه و جهت تصویب به شورای اسلامی شهر تهران ارسال نماید.

به همین بهانه و به منظور پیگیری اقدامات حمایتی سازمان دامپزشکی کشور در این خصوص، به سراغ «دکتر محمد سبحانی مطلق» معاون تشخیص و مدیریت درمان سازمان دامپزشکی کشور رفتیم و دقایقی را با او به گفت‌وگو نشستیم:

حکیم مهر: آقای دکتر، اگر کلینیک‌های دامپزشکی پلمپ شوند، مردم به درمان‌های غیرمجاز روی می‌آورند و ره‌آورد درمانگران غیرمجاز شیوع بیماری‌های زئونوز است. سازمان دامپزشکی به عنوان یک دستگاه حاکمیتی، چه اقداماتی را در راستای توجیه شورای شهر انجام داده است؟

بنده در شورای مرکزی نظام دامپزشکی هم که این مساله مطرح شد، اشاره کردم که بر اساس مواد ۶ و ۷ قانون تاسیس سازمان نظام دامپزشکی، رسیدگی و حمایت از شاغلین حرفه دامپزشکی به عهده سازمان نظام دامپزشکی و از وظایف این سازمان است. حمایت و پیگیری مطالبات صنفی از افراد حقیقی و حقوقی جزو مواد ۶ و ۷ به شمار می‌رود که شامل حمایت از مطالبات صنفی و بهره‌برداران خدمات دامپزشکی است، لذا رسیدگی به این مساله نیز بر عهده سازمان نظام دامپزشکی است. از طرف دیگر اگر به وظایف سازمان دامپزشکی نگاه کنید، عموما با بحث پیشگیری، کنترل بیماری‌ها، ایجاد پست‌های قرنطینه، نظارت بر ورود و خروج دام و فرآورده‌های دامی مواجه می‌شوید و خواهید دید که به لحاظ قانونی، مسائل صنفی در زمره وظایف سازمان دامپزشکی نیست.

گذشته از این موارد، لازم است تاکید کنم که سازمان دامپزشکی از جایگاه حاکمیتی، خود را جدای از مشکلات مربوط به حرفه دامپزشکی و صنف دامپزشکی نمی‌داند و قطعا حمایت و کمک می‌کند. این پشتیبانی نه صرفا منحصر به مشکلات، بلکه اساسا شامل هرگونه حرکت حمایتی می‌شود. در نهایت این مساله که شما به آن اشاره کردید، جزو راهبردهای سازمان است و خارج از دیدگاه حمایتی سازمان قرار نمی‌گیرد. مقدمه‌ای که بنده عرض کردم برای این بود که در ابتدا بدانیم رسیدگی به این مساله وظیفه کیست؟ چون شاهد هستیم که به ویژه در پایگاه خبری حکیم مهر مصاحبه‌هایی منتشر می‌شود که انگار این وظیفه سازمان دامپزشکی است، در حالی که وظیفه سازمان نظام است.

حکیم مهر: اما بالاخره سازمان دامپزشکی کشور یک وظیفه حاکمیتی در این خصوص دارد.

سوال من از شما این است که این مصوبه مربوط به چه تاریخی است؟

حکیم مهر: مربوط به اسفند سال گذشته است.

ما الان در چه تاریخی هستیم؟ در خرداد سال ۱۴۰۳ هستیم و واقعا جای سوال است که چهار ماه از این مصوبه گذشته و بعضا آقایان به شکلی مصاحبه می‌کنند که انگار این وظیفه سازمان دامپزشکی بوده و در این مسیر هیچ کاری نکرده است.

حکیم مهر: خود شما در خلال صحبت‌هایتان اشاره کردید که رعایت بهداشت و جلوگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام وظیفه سازمان دامپزشکی است.

بله، صد درصد همینطور است.

حکیم مهر: خب، اگر کلینیک‌های دامپزشکی پلمپ شوند، اولین تبعاتی که خواهد داشت، شیوع بیماری‌های مشترک، هاری، کیست هیداتید و... است.

آن بحث تبعی و ثانویه ماجرا است. اگر چنانچه مصوبه شورای شهر اجرایی شود، می‌تواند بر شیوع بیماری‌ها تاثیر بگذارد اما اصل ماجرا که این نیست.

حکیم مهر: پس اصل چیست؟

اصل این است که مصوبه‌ای مبنی بر اینکه کلینیک‌ها باید به خارج از فضای مسکونی بروند، تصویب شده است. پس اصل ماجرا یک مقوله صنفی و مشکلی است که به فعالیت خود صنف بخش خصوصی و دامپزشکی برمی‌گردد و طبق قانون سازمان نظام دامپزشکی به عهده همان سازمان است. اما باز تکرار می‌کنم که سازمان دامپزشکی و ما، خود را جدای از این مشکل نمی‌دانیم و نمی‌گوییم که به ما ارتباطی ندارد. اما باید ببینیم که وظیفه اصلی چه کسی است و چه کسی می‌تواند به آن کمک کند؟

بنده در جلسه شورای مرکزی نظام دامپزشکی هم تاکید کردم که سازمان دامپزشکی هر حرکت و هر اقدام لازم را در راستای حمایت از نظام دامپزشکی و بخش خصوصی و در جهت حل این مشکل انجام می‌دهد و در کنار سازمان نظام خواهد بود، اما حرکت اصلی را باید نظام دامپزشکی انجام دهد. بعد از ۴ ماه یک مکاتبه‌ای انجام شده که همزمان با حضور دکتر نوروزی در اجلاس جهانی بود. اما با این حال قطعا رئیس سازمان دامپزشکی راهکارهای لازم را چه به صورت مستقل و اینکه خود سازمان ورود کند و چه در حمایت از سازمان نظام دامپزشکی، اتخاذ خواهد کرد و ما در کنار سازمان نظام خواهیم بود و هستیم تا زمانی که این مشکل حل شود. اما باز هم تاکید می‌کنم که این وظیفه سازمان نظام است و باید توجه خود را معطوف این مساله کرده و از فرافکنی بپرهیزد، کمااینکه فرافکنی مشکل را حل نمی‌کند، بلکه از طریق در کنار هم بودن و تقویت یکدیگر، حداقل می‌توانیم امیدوار باشیم که این مشکل را حل کنیم.

حکیم مهر: آیا مسئولین سازمان نظام دامپزشکی تا به حال در این زمینه از شما درخواست کمک کرده‌اند؟

تنها کمک، مکاتبه‌ای است که همین هفته آقای دکتر سلامتی به عنوان رئیس نظام دامپزشکی استان تهران خطاب به دکتر نوروزی انجام داده و طرح مشکل و درخواست کمک برای حل مشکل کردند که فکر می‌کنم سه روز از این مکاتبه گذشته است. از آنجا که در این چند روز ریاست سازمان هم حضور نداشتند، ان‌شاءالله حتما این مساله را با نظر رئیس سازمان و راهکارها و کمک ایشان دنبال خواهیم کرد.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲۰
ناشناس
|
Germany
|
۲۰:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
4
26
.........................
اوردن استعلام از شهرداري بابت طرح تفصيلي در پيش نويس درمانگاها كه كار شماست
باز كردن شهرداري تو پروانه هاي صنفي كه كار شماست
............... نابودي بخش خصوصي توسط شهرداري در حال اجراست
ناشناس
|
Australia
|
۰۲:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۷
2
19
پس لطفا هیچ کاری هم به فعالیتهای بخش خصوصی نداشته باشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۷
2
19
ای کاش این مصاحبه انجام نمی شد. از ماست که بر ماست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۷
از فردا دیگر مسوولین فنی بهداشتی وکلنسین ها وکلا بخش خصوصی نزد کارفرما ها ودامداران و واحدها ی موضوع ماده۲ آیین نامه اجرایی نظارت بهداشتی دامپزشکی هیچ احترام وارزش واعتباری برای مسولین فنی بهداشتی و....قایل نخواهند بود. هرچند قبلاً هم اعتباری نداشتند.کلا ول معطلیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۷
1
9
همکاری با صاحبان صنایع وکارفرما در رابطه با اخراج مسوول فنی بهداشتی کشتارگاه با سابقه ۱۸ ساله که حتی یک مورد تذکر شفاهی از اداره کل نداشته واز لحاظ فنی وسلامت کار و تعهد کاری مورد وثوق وتایید همه ارکان اداره کل واداره شهرستان بوده و توسط مدیر کل بنا به مصلحت ...... صورت پذیرفته آیا جزو وظایف ایشان بوده یا باید با برگزاری جلسه وشنیدن دفاعیات طرفین اقدام صورت می پذیرفته و اقدامات حمایتی انجام میشده؟!!
ناشناس
|
Germany
|
۰۹:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۷
1
11
بهتر. بدون تابلو کار می کنیم. نه شهرداری می تونه گیر بده و نه سازمان. تو این مملکت بدون مجوز کار کنیم بهتره
ناشناس
|
United States of America
|
۱۰:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۷
1
8
سلام علیکم
جناب آقای دکتر
احتراما دستورالعمل و شیوه نامه ها رو در خصوص مراکز درمانی را سازمان محترم دامپزشکی تدوین و ابلاغ می‌کند.
محمد
|
Italy
|
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۷
1
5
مقصر سازمان نظام دامپزشكي است
ايشون درست ميفرمايند.
حال كه متولي بخش خصوصي نظام است.سازمان نظام مي بايست به استناد ماده ٢ قانون افزايش بهره وري نظارتي كه قانون گذار به عهدش گذاشته رو مطالبه كنه.
البته متاسفانه يك سري افراد خصولتي در سازمان نظام هستند كه مخالف انجام اين وظيفه در نظام هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۷
دقيقا مقصر نظام دامپزشكي است
كه بدنه اصلي ان باز دولتي اند كه اصلا بخش خصوصي را نميفهمند
در قانون مادر يعني ماده ٢افزايش بهره وري حاكميت تمام مراحل اجرا ونظارت را مثل نظام پزشكي به نظام واگذار كرده
ولي چون دولتي ها سر كار بودند در اجرا كه هرچي سازمان دامپزشكي سياست هاي برخلاف قانون ماده ٢مينويسند اينها هم تمكين ميكنند
در بعد نظارت كه در قانون ماده ٢امده كه اصلا ورود نكردند
همه نظارت را به ادارات كل وشبكه ها دادند كه درقانون ماده ٢ هيچ جايگاه نظارتي بعد از صدور مجوز به سازمان دامپزشكي نداده
فقط عنوان كرده نظارت برمراحل صدور مجوز منطبق بر سياست ها
.............................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۷
0
3
با رییس سازمان مصاحبه کنید . .............
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۷
نظر رییس سازمان چیز دیگری است
همت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۷
1
2
جالبه معاون آموزشی سازمان نظام آمده که چی
هنوز کارت عضویت های قبلی را تامین نکرده
همکاری شون با دانشگاه ها هم ضعیف
حمایت از بخش خصوصی هم صفر
کلا نظام دامپزشکی خودش مصیبت اول صنف دامپزشکی است
ناشناس
|
United States of America
|
۲۱:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۷
1
4
چطور شیوه نامه های فعالیت مراکز دامپزشکی به سازمان دامپزشکی مربوط است اما اصل امکان فعالیت آنها به سازمان ارتباطی ندارد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۹:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۸
اصل امكان فعاليت عزيز نه به سازمان دامپزشكي مربوط است ونه به نظام دامپزشكي
من كه مدرك دامپزشكي دارم بايد بهترين شرايط براي فعاليت من توسط اين نهاد ها براساس قانون اماده شود
نه براساس سلايق وحب وبغض ها
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۷
1
2
هر سازمان از موضع خودش باید به موضوع نگاه کند و خودش را مسئول بداند اما همانطور که آقای دکتر اشاره کردن باتوجه به این که دغدغه اصلی برای همکاران بخش خصوصی حمایت از شرایط شغلی و صنفی است واضح است که متولی آن نظام دامپزشکی است و اگه موضوع بیماری های مشترک مطرح است از همکاری وزارت بهداشت و درمان هم می شود استفاده کرد که البته این وظیفه سازمان دامپزشکی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۰:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۸
جايي كه ارگان خارج دامپزشكي مثل شهرداري ميخواهد تعرضي به صنف كند بصورت غير قانوني
قانون نويس ودستورالعمل نويس كه متاسفانه سازمان دامپزشكي است بايد ورود كند
واز قوانين ودستورالعمل هاي خود دفاع كند واجازه ورود غير قانوني به صنف را بگيرد
نظام هم بواسطه پشتوانه بدنه خود فشار به مجمعه متعرض به صنف را داشته باشد
...........
صدف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۸
0
2
با سلام و احترام، ........... تدوین آیین نامه اجرایی راه اندازی مراکز دامپزشکی را ظاهرا به شماست کاش ........ بند نیاز به مجوز شهرداری رو نگذاشته بودید
ناشناس
|
Germany
|
۲۱:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۸
1
1
سازمان نظام دامپزشکی که اینقدر برای صدور پروانه و تمدید پروانه پولهای کلان ۱۸ میلیونی و ۱۲ میلیونی می گیرد پس چکاره است!!!! او چه کرده یک مقدار از این پولها خرج کند وکیل قدر بگیرد
اصلا گرفتن این پولها برای چه کاری می گیرند چه سودی به بخش خصوصی داشته قبلا دست بخش دولتی بود پول ناچیز می دادیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۸
0
1
ما زیاران چشم یاری داشتیم. خود علت بود آنچه می پنداشتیم
.....................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
0
3
نظام که فقط وظیفه پول گرفتن بابت حق عضویت و دوره های اجباری و تحمیلی داره! سازمان هم که فقط وظیفه دخالت و ایجاد محدودیت های اضافی علیه دامپزشکان داره! این وسط قربانیان تصمیمات غلط و بی تفاوتی ها به چه کسی باید پناه ببرند الله اعلم! امیدوارم این دو نهاد صنفی و حاکمیتی حداقل در شکایات ما به دیوان عدالت اداری جانب شورای شهر را نگیرند علی برکت الله!
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
0
3
.................، تنها راه خلاص شدن از این همه خفت! همون عضویت در اتحادیه صنف گل فروشان و سموم گیاهی است! ?
نظر شما
ادامه