کد خبر: ۷۸۹۵۱
تعداد نظرات: ۶ نظر

چمن، قاتل خاموش پوست لطیف سگ شما!

«مهتاب» دانشجوی دانشگاه آزاد دامپزشکی بابل هستم. مفتخرم یکی از کارهای تحقیقاتی که انجام شده را با هم بازخوانی کنیم. داستان از این قرار است که پوست نازک سگهای بیگناه، در تماس با چمنهای به ظاهر بیخطر، دچار خارش و التهاب شدید میشود. اما ماجرا به همین سادگی نیست!

مقاله‌ای که اخیرا چاپ شده، از «اینجا» قابل دسترس است.

محققان کنجکاو ما، در بررسیهای خود به این نتیجه رسیدهاند که این واکنش عجیب، نوعی حساسیت پوستی است که در اثر تماس با مواد شیمیایی موجود در چمن ایجاد میشود. جالب اینجاست که این نوع حساسیت، شباهت زیادی به واکنشهای آلرژیک انسانها به نیش حشرات و حیوانات دارد. تصور کنید که سگ شما در حال دویدن و بازی کردن در چمنزار است و ناگهان شروع به خاراندن شدید پوست خود میکند. این خارش میتواند به حدی شدید باشد که سگ شما را از خواب و خوراک بیندازد و حتی باعث زخم و عفونت پوستی شود.

در این داستان هیجانانگیز، ۱۸ سگ استرالیایی با علائم پوستی عجیب و غریب، نقش اصلی را ایفا میکنند. این سگهای بیچاره، از خارش و قرمزی پوست خود به ستوه آمده بودند و هر چه بیشتر در چمنها میدویدند، اوضاع بدتر میشد. این علائم معمولاً در نواحی شکم، زیر بغل، و بین انگشتان پا شدیدتر بودند، یعنی جاهایی که تماس بیشتری با چمن داشتند. دامپزشکان باهوش، با بررسی دقیق این سگها و رد کردن سایر بیماریهای پوستی، به این نتیجه رسیدند که مقصر اصلی، چمنهای سرسبز است!

اما تشخیص این بیماری مرموز، کار آسانی نبود. دامپزشکان باهوش، با بررسی دقیق علائم بالینی، آزمایشهای مختلف، و مشاهده واکنش سگها به درمان، توانستند این بیماری را شناسایی کنند. نکته جالب اینجاست که این سگها به آزمایشهای آلرژی معمولی واکنش نشان نمیدادند، اما در تماس با چمن، علائم آلرژی شدید را بروز میدادند. این موضوع نشان میدهد که آلرژی به چمن، یک بیماری خاص و متفاوت است که نیاز به تشخیص و درمان ویژه دارد.

این داستان هیجانانگیز، ما را به این نتیجه میرساند که چمنها میتوانند دشمن پوست لطیف سگهای ما باشند. پس اگر سگ شما هم از خارش و التهاب پوست رنج میبرد، بهتر است به چمنهای اطرافش شک کنید و با یک دامپزشک باهوش مشورت کنید. شاید با درمان مناسب و اجتناب از تماس با چمن، بتوانید سگ خود را از این عذاب نجات دهید و دوباره او را به شادی و بازیگوشی سابقش برگردانید.

راستی سگتان را بیرون بردید، حتما مهارش کنید و بیلچه هم یادتان نرود!

 

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Canada
|
۰۰:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
0
1
به نظر میرسه مترجم محترم آنچه را بعنوان چمن و عوارض ان در سگ ها مطرح کردند در واقع در مورد چمن نیست و در مقاله مورد اشاره به grass leaf اشاره شده که کاملا از چمن lawn متفاوت است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
0
3
مقاله را خوندم ولی تعجب می کنم که چرا و چگونه اینقدر کلی گویی شده
از واژه عمومی grass برای گیاهان زیادی استفاده می شود.
حتی برای ماریجوانا نیز واژه grass استفاده می شود.
چرا از نام علمی گیاه چمن استفاده نشده؟؟؟؟

میگن اگه آب قوت داشت ، قورباغه زنجیر پاره میکرد.
حالا اگه چمن اینقدر مشکل داشت ، همه سگها باید می مردند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
0
3
چرا اینقدر از واژه داستان هیجان انگیز استفاده کرده اند؟
همین واژه موجب غیر قابل باور بودنش شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
0
0
کلا درپارک بعلت بی پولی شهرداری چمنی وجود نداره و انچه شما میبینید گیاه مرغ هست که متفاوت ازچمن هست
رزیدنت اخراجی دانشگاه تهران
|
United States of America
|
۱۹:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
0
2
اصل مقاله در باره “احتمال بروز آلرژی تماسی بوسیله پروتئین موجود در گیاهان باغچه‌ای است” نه اینکه چمن باعث آلرژی تماسی در سگ می‌شود.
بنده جایی زندگی می‌کنم که جمع خیلی زیاده و برای همین مقاله به نظرم جذاب آمد و کل مقاله اصلی را خواندم. نویسنده این مقاله حکیم مهر زحمت زیادی کشیدند ولی فکر کنم نکته اصلی در مقاله اول را از دست دادند یا متوجه نشدند. کل مقاله درباره(lawn) نیست، بلکه درباره “احتمال حضور آلرژی تماسی با پروتئین در سگها” بحث کرده و تفاوتش با آتوپی را توضیح داده.
به وضوح چند جا از Garden Grass نام برده که همانطور که در اسم‌های علمی آنها می‌بینید چمن یک بخش کوچکی از آن است و مخصوصأ در مورد چمن باغچه و زمین بازی سخن نمی‌گوید. دلیل دیگر اینکه صحبت از این کرده که صاحب حیوان گیاهان باغچه را جمع آوری کرده و با کمک یک گیاه شناس در‌ کویینزلند نوع و گونه گیاه را تشخیص دادند. در جایی دیگر به وضوح کامل توضیح داده که در انسان این یک آلرژی مربوط به شغل است مثلأ بیشتر در نانواها، قنادها، کشتارگاهها، قصابها، فروش آبزیان و حتی میوه‌ها و حبوبات فروشها و غیره رخ می‌دهد چون با پروتئین‌های زنجیره سنگین در ارتباط هستند و مستقیمأ آنها را‌لمس می‌کنند.پس نتیجه گرفته که در سگ هم حدس زده شده که ممکنه ناشی از پروتئینهای زنجیره سنگین موجود در علف‌ها و گیاهان بافته‌ای باشه و نه الزامأ آلرژی به گرده و مایت (یا همان آتوپی).
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
آفرین
نظر شما
ادامه