کد خبر: ۷۸۹۶۱
تعداد نظرات: ۴ نظر

حکیم مهر: مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور ضمن اشاره به این‌که آبزیان ایران جزو سالم‌ترین آبزیان تولیدی در دنیا هستند بر لزوم تغییر شیوه‌های آبزی‌پروری کشور از سنتی ‌به روش‌های به‌روز تأکید کرد. 

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، «دکتر کاظم عبدی» عملکرد سنتی پرورش‌دهندگان آبزیان ازجمله میگو در کشور را یکی از نقاط ضعف این صنعت دانست و بیان کرد: توصیه ما که در جلسات مشترک با سازمان شیلات ایران نیز مطرح‌شده است این است تولید آبزیان در کشور به سمت صنعتی شدن برود. مزارع ما باید مکانیزه شده و غذادهی‌ها خودکار شوند. مزارع کوچک شوند و استخرهای نوزادگاهی در داخل آن‌ها اجرا و همچنین عملیات بهینه آبزی‌پروری(GAP)  انجام شود.

وی با اشاره به این‌که سال گذشته صنعت شیلات ایران توسط بازرسان اوراسیا مورد ممیزی و سیستم‌های ما مورد تأیید قرار گرفت افزود: پیش‌ازاین سیستم آبزی‌پروری ما توسط اتحادیه اروپا مورد تأیید قرارگرفته بود ولی ما هم‌زمان با توسعه صنعت در کشور باید به فکر مکانیزاسیون در تمام بخش‌های آن، ازجمله مزارع و کارگاه‌ها باشیم و سیستم‌های ما باید مطابق با نیاز روز دنیا به‌روزرسانی شود. به‌عنوان‌مثال اجرای سیستم تجزیه‌وتحلیل خطر و کنترل نقاط بحرانی(HACCP)  اثربخش خواهد بود.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان بر لزوم اجرای برنامه آمایش سرزمینی درزمینهٔ آبزی‌پروری و بازنگری در سیاست‌های کشور در این زمینه تأکید کرد و گفت: باید مشخص شود که هر استان چه پتانسیل‌هایی برای پرورش کدام آبزی دارد. در حال حاضر روند این است که استان‌های ما می‌خواهند ماهیان گرمابی، سردابی، خاویاری و میگو را هم‌زمان تولید کنند که این روند مطلوبی نیست.

وی ادامه داد: باید از تشکل‌ها برای اجرای پرورش تک‌گونه‌ای در مزارع کمک گرفت تا حد امکان از پرورش گونه‌های مختلف در یک مزرعه که می‌تواند باعث گسترش بیماری بین گونه‌ها شود جدا خودداری کنند. این کار علاوه بر اینکه باعث توسعه بیماری‌ها بین گونه‌های مختلف آبزی می‌شود، برای کشور نیز محدودیت صادراتی ایجاد خواهد کرد.

عبدی در ارتباط با فواصل و حرایم مزارع آبزی‌پروری گفت: باید در نظر گرفت که تلاش سازمان دامپزشکی مانند همه ارگان‌های دیگر، در جهت حمایت از تولید است؛ ولی معتقد هستیم که این توسعه باید به‌صورت پایدار و بهداشتی محقق شود و هم‌زمان باید در کنار توسعه آبزی‌پروری، مباحث مربوط به امنیت غذایی و صادرات را نیز مدنظر قرارداد.

وی تصریح کرد: فواصل مزارع باید به  گونه ای باشد که سلامت آبزیان پرورشی مورد تهدید قرار نگیرند. امید ما این است که سایر ارگان‌های ذی‌ربط نیز به حرایمی که دامپزشکی مشخص کرده است احترام بگذارند و آن‌ها را پیاده‌سازی و اجرا کنند.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان بابیان این‌که محصولات صنعت آبزیان ایران جزو سالم‌ترین آبزیان تولیدی در دنیا هستند، افزود: ما هرساله سیستم پایش باقیمانده‌ها در آبزیان را هم در داخل کشور و هم در آزمایشگاه‌های خارجی مورد تأیید اتحادیه اروپا پیاده‌سازی و اجرا می‌کنیم. خوشبختانه از سال ۷۸ که ایران بین صادرکنندگان آبزیان دنیا قرارگرفته تا امروز، ما مخاطره جدی درزمینهٔ باقی‌مانده‌ها نداشتیم و این نشان‌دهنده این است که محصولات ایران جزو پاک‌ترین محصولات تولیدی هستند.  

وی ادامه داد: آبزیان جز معدود فراورده‌های غذایی ایران با امکان صادرات است و این نشان‌دهنده اعتماد جامعه جهانی به محصولات آبزی‌پروری ایران بوده که تمام زنجیره آن تحت سیستم مراقبت و پایش مزارع و دستگاه‌های تضمین کیفیت است.

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۱۸:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
0
2
کی میگه ماست من ترشه؟ همه همین را میگن که محصولاتشان بهترینه. در ضمن مردم توان خرید آبزیان را خدارند همین الان در بازار ماهی بندرعباس ماهی حلوا سفید کیلویی یک و نیم میلیون قیمت خورده. کی میخره؟ کی توانش را داره که بخره؟ ..............….. محصولی که مردم نتوانند بخورند به چه درد می‌خوره؟ بهتر‌که نباشه اصلأ.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۸:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
0
2
در ضمن هرمزگان تشریف آوردید سری به ماهیگیران بزنید تا ببینید که شیلات و استانداری چگونه حوزه صید آنها را به چین فروخته و با کشتی‌های ترال که کف آن کاوآهن وصله و توری به آن وصل شده که تا سطح آب ادامه دارد زمین دریا را شخم زده و تمام موجودات را از سطح زمین با گیاهان جدا کرده و مثل صافی همه چیز را الک می‌کند و حتی یک ماهی کوچک یا صدف هم در آب باقی نگذاشته. فکر می‌کنید شوخی میکنم؟ خیر چین سواحل جنوب را داغان کرده و حتی از کف دریا هم نمی‌گذرد و شخم می‌زند. اینها خیانت به یک ملت و مردم و یک کشور است.
محمد جواد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰
0
0
از پاکستان و هند بله، تمیزتره
همکار
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۸:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
0
0
هر کس فقط یکبار به مزارع پرورش سر زده باشد و با نگاه کارشناسی به آب مصرفی واحد ها، انبار غذا و داروها و ... نگریسته باشد، میداند که این مطلب مزاحی بیش نیست.
نظر شما
ادامه