کد خبر: ۷۸۹۷۹
تعداد نظرات: ۸۶ نظر

حکیم مهر: عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور گفت: باید از توسعه نژادهای اصیل مانند هلشتاین جلوگیری شود؛ زیرا آنها نیاز بیشتری به سویا و ذرت داشته و برنامه الگوی کشت را در راستای خوداتکایی به هم می ریزند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «دکتر مهدی بهرامی یکدانگی» عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، با اشاره به اجرایی شدن طرح برآورد میزان نیاز دام، طیور و آبزیان کشور به مواد خوراکی، گفت: در حال حاضر طبق تحقیقات صورت گرفته، نیاز کل صنعت دامپروری کشور به خوراک بر حسب ماده خشک، حدود 50 میلیون تن است که این مقدار با لحاظ کردن میزان رطوبت طبیعی اقلام خوراکی و همچنین میزان پرت و هدر روی آن به 70 تا 80 میلیون تن در سال می رسد. البته تغییر در جمعیت دامی و کیفیت اقلام خوراکی مورد استفاده می تواند تا حدودی این عدد را افزایش یا کاهش دهد.

وی افزود: این اقلام خوراکی در 4 حوزه مختلف از مواد خوراکی را شامل می شود که عبارتند از: غلات که بیشتر شامل جو و ذرت است، منابع پروتئینی که شامل کنجاله ها (کنجاله سویا ،کنجاله کلزا و سایر) و دانه های روغنی (دانه سویا، دانه کلزا و سایر) و منابع پروتئین حیوانی (مانند پودر پر و استخوان و ...) می شود، علوفه ها متشکل از سیلوی ذرت، کاه، یونجه و انواع تفاله ها بوده و سایر حوزه ها مانند مکمل ها، افزودنی ها، بافرها، و اقلام پرمصرف مواد معدنی و غیره است.

وی، ادامه داد: این میزان خوراک مورد نیاز سالانه، از 5 حوزه اصلی تامین می‌شود که اولین حوزه، تولیدات حاصل از کشت داخلی است. این کشت در هر استان بر اساس توان اکولوژیک، زمین‌های زراعی و توان آبی کشور متغیر است و باید برای هر استان بر حسب نیاز و توان اکولوژیک برنامه ریزی شود.

به گفته بهرامی یکدانگی، گفت: واردات خوراک یکی دیگر از منابع تامین خوراک محسوب می شود.

وی، تاکید کرد: در حال حاضر، ظرفیت های داخلی اجازه خودکفایی در تولید همه اقلام خوراکی مورد نیاز را نمی دهد و همچنان سهم زیادی از اقلام خوراکی مانند ذرت، جو و کنجاله سویا وارد کشور می شود.

بهرامی یکدانگی گفت: به عنوان مثال، اگر تنها قرار بود ذرت، جو و سویا را در داخل کشت کنیم (حدود 3-4 میلیون تن سویا ، حدود 8-9 میلیون تن ذرت و 3-4 میلیون تن جو)، به چیزی نزدیک به 30 میلیارد متر مکعب آب بیشتری احتیاج بود؛ در حالی که کل آب مورد نیاز کشاورزی کشور، اکنون 51 میلیارد متر مکعب است.

این عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، سومین منبع تامین خوراک دام را مراتع دانست و گفت: بسته به میزان بارش‌های هر سال، مراتع موجود در کشور می توانند سالانه بین 10 تا 12 میلیون تن خوراک دام بر حسب ماده خشک را تامین کنند. میزان کمیت مراتع هر استان مشخص شده اما علوفه های مرتعی از نظر کیفیت بررسی دقیق تری لازم دارند تا سهم آنها در تامین نهاده های دامی و به ویژه دام کوچک و دام های بومی مشخص شود. در این امر گروهی از محققان جنگل ها و مراتع همکاری نزدیکی با موسسه تحقیقات علوم دامی کشور دارند.

بهرامی یکدانگی، اظهار کرد: زائدات صنایع غذایی  و زائدات کشاورزی، دو مورد دیگر از منابع تامین خوراک دام در کشور است که در مورد تنها یک مورد از آنها ما حدود 15 میلیون تن انواع کاه در کشور داریم که تنها در بحث برآورد نیاز به 8-9 میلیون تن آن نیاز داریم و مابقی به عنوان علوفه های کم ارزش در تغذیه دام بوده که یا باید فرآوری و به خوراک با ارزش تری تبدیل شوند یا باید در قالب علوفه های زمستانه به صورت قصیل برداشت شوند. البته محققان علوم دامی کشور، در زمینه تبدیل ضایعات مختلف به خوراک دام تلاش های فراوانی کرده اند که دانش فنی آن در موسسه موجود است.

وی، هدف از اجرای این طرح را تعیین نیاز دقیق دام، طیور و آبزیان کشور، جهت گیری به سمت تامین بیشتر نیاز خوراک از طریق کشت داخل و کاهش وابستگی به واردات دانست و افزود: برای رسیدن به اهداف مورد نظر، لازم است که اقدامات مهم دیگری نیز در سیاستگذاری های کلان حوزه دام صورت بگیرد.

بهرامی یکدانگی، این اقدامات را در چند مورد خاص دسته بندی و مطرح کرد: باید از توسعه نژادهای اصیل مانند هلشتاین جلوگیری شود؛ زیرا آنها نیاز بیشتری به سویا و ذرت داشته و برنامه الگوی کشت را در راستای خوداتکایی به هم می ریزند. دومین مورد، قیمت گذاری محصولات دامی به ویژه شیر و گوشت بر اساس کیفیت است که باعث ارزشگذاری بر محصولات شده و باعث توسعه و تنوع سایر نژادهای دامی در کشور خواهد شد.

وی، صدور مجوزها بر اساس عملکرد تولید نه بر مبنای تعداد دام را ضروری دانست و گفت: با این روش، مشوق‌های دولت بر اساس عملکرد دامداران به دست شان می‌رسد و حمایت گسترده تری از آنها انجام گیرد.

آمایش سرزمین برای یافتن توانایی های اکولوژیکی، از دیگر مواردی بود که این عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور در راستای اقدامات جانبی برای خوداتکایی در زمینه تامین خوراک دام، توجه به آن را ضروری دانست.

 

انتشار یافته: ۸۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۹
ناشناس
|
United States of America
|
۰۹:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
4
183
دکتر بهرامی یکدانگی عزیز، من فقط یک سوال دارم، چطوری است که ما این همه منابع که می‌فرمایید داریم ولی عربستان خشک و بی‌آب و علف روزانه بالای یک میلیارد لیتر شیر از همین هلشتاین تولید می‌کند؟ چه طوری ما ادعا داریم ولی۸۰ درصد بازار لبنیات و گوشت خاورمیانه را سعودی ها با شرکت المراعی و زیر مجموعه‌هایش به تصرف خود در آورده؟ عربستان چه جوری رتبه اول تولید گوشت کبوتر، شتر در دنیا شده و رتبه ۲ تولید گوشت مرغ بعد از ترکیه در خاورمیانه شده؟ این کشور خشک این همه منابع را از کجا آورده که گاوداریهای هلشتاین ۱۱۰ هزارتایی را دایر کرده؟ عربستان و ترکیه به کنار، کشور فسقلی امارات چی؟ چه جوری امارات بیابانی صادر کننده اول آهو، اسب و خرما به کل دنیا شده؟ به نظر شما پتانسیل عربستان و امارات بیشتر از ایران است؟ مشکل کجاست؟ مشکل زمینه و خاک و آب است یا انسانهایی که آب و خاک را‌ مدیریت می‌کنند؟
پاسخ ها
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
چون توی عربستان چیزی ب اسم مدیریت جهادی وجود نداره و همه چیز روی حساب و کتاب هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
احسنت بزرگوار همه می‌دانیم درامر کشاورزی و دامداری مشکل مدیریت و کارشناسی داریم
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
در پاسخ به دوست عزیزی که فرمودند کشوری مثل عربستان که با دارا بودن اقلیم خشک چه جور توانسته محصولات دامی و لبنیاتی جهانی را به دست بگیرد فقط یک دلیل اونم مردمی مسئولیت پذیر آینده نگر و متعصب به کشورشان و سخت کوشی هم از خصایص چنین مردمانی که از دل چنین مردمی مدیران متعهد و با دانش و زمامداران دلسوز بوجود میان تاکید می کنم از دل مردمان نه حاکمان حاکمان جزیی از مردمان هستن مردم ما کاملا بی مسئولیت تن پرور هستن و تعصبشون به کشور فقط به گفتن خلیج همیشه فارس خلاصه میشه و اگر بدونن با کنده شدن تکه آبی از این سرزمین منافعی براشون حاصل میشه خودشون برای کندن اون تکه همه جور سر سپردگی انجام میدن بعد تمام قصور رو به گردن دیگران که حاکمان هم هستن میندازه بله شوربختانه ما چنین موجوداتی شدیم و با پدرانمون که میگفتن خدایا دروغ و خشکسالی و....از کشور ما دور کن خیلی متفاوتیم
یه ایرانی و نه عرب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
داداش عزیز
از قدیم گفتن عروس نمیتونست برقصه
میگفت،زمین کجه
بحث تمااااام مسئولینه،بدون استثنا
تو تمام ادارات«»
وقتی ینفر عین دکتر ...... مدیرگروه دامپزشکی دانشکدمون قدرت تشخیص گاو ماده و نر رو نداشت و حین بازدید از گاو ماده در کشتارگاه به قصاب گفته بود این گاو نر ورم بیضه داره!!!! دیگه حرفی میمونه؟!
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
آقا آنها بدون در نظر گرفتن سود و زیان سرمایه گذاری میکنند و کار را با پول پاشی جلو میبرند ولی اینجا دامدار چطور میخواد سالی چند میلیارد علوفه و نهاده بخرد ؟؟
رزیدنت اخراجی دانشگاه تهران
| United States of America |
۰۰:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
علی در کامنت ۱۵:۵۴، شما مردم را مقصر می‌دانید و بنده نویسنده کامنت اصلی هستم. پس بگذارید جواب شما را اینجا در کامنت بدهم.

دولت‌ها مسئول عقب‌افتادگی کشورها هستند، نه مردم. مردم به طور طبیعی زندگی عادی خود را پیش می‌برند و در تلاش برای بهبود شرایط خود و خانواده‌شان هستند. اما این دولت‌ها و حکومت‌ها هستند که سیاست‌ها، قوانین و برنامه‌هایی را تنظیم و اجرا می‌کنند که تأثیر مستقیم بر زندگی مردم و توسعه کشور دارند. نقش دولت در ایجاد زیرساخت‌ها، فراهم کردن آموزش و بهداشت، ایجاد فرصت‌های شغلی، کنترل تورم، ایجاد شرایط مساوی و عادلانه برای همه شهروندان فارغ از جنسیت و نگرش دنیوی/اخروی و مدیریت منابع طبیعی و انسانی از اهمیت بالایی برخوردار است. هر گونه نقص یا فساد در این مسئولیت‌ها می‌تواند به عقب‌افتادگی و مشکلات گسترده‌ای منجر شود. بنابراین، تلاش برای نیرنگ بازی و سفید کردن کارنامه دولت و صاحبان قدرت با مقصر دانستن مردم، ناعادلانه و غیرمنطقی است. مسئولیت اصلی به دوش کسانی است که قدرت و اختیار دارند و باید پاسخگوی تصمیمات و عملکردهای خود باشند. بجای مقصر دانستن مردم، بهتر است دولت‌ها و حکومت‌ها را مجبور به شفاف‌سازی، مبارزه با فساد، اجرای سیاست‌های عادلانه و بهره‌گیری از نظرات کارشناسان و نخبگان بپردازند تا شرایط کشور بهبود یابد. به همین دلیل، نمی‌توان و نباید صاحبان قدرت و مقام و دولت را پاکسازی کرد و مسئولیت‌هایشان را نادیده گرفت.

حرف آخر: مردم مقصر نیستند و مثل بقیه دنیا در حال تامین معیشت خود و کشورشان هستند. یا حق
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۴
عربستان به هیچ عنوان خشک نیست در جغرافیا بهش میگند خشک ولی در واقع صنعت کشاورزی و دامپزوری خوبی از قدیم (از دوره ساسانی) داشته است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
6
31
دیروز یکی از بازنشستگان وزارت جهاد می‌گفت اوایل انقلاب طرحی بود برای اصلاح نژاد گاوهای بومی که بعد از چند سال رفتیم و به مدیران ارشد وزارت خانه گفتیم هر کار میکنیم این گاوها بیشتر از ۸ از کیلو شیر نمیدهند و این طرح بیفایده است. می‌گفت در پاسخ گفت اگر این گاوها شیر ندارند ولی برای شماها که نون داره. به نظر میاد این نگرش همچنان بعد از ۴۰ سال در بدنه وزارتخانه وجود داره.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
2
21
اقای بهرامی راه را گم کردی .
راه حل طور دیگه هست .
علی
|
Finland
|
۱۴:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
0
44
............ آخه یه نژاد بی نقص و با بازدهی بالا رو میگین نباید پرورش پیدا کنه که منابع نداریم ؟شما فکر میکنید ما مردم حالیمون نیست که حرف بی منطق میزنید ...............
ر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
27
6
احسنت‌ اقای‌ دکتر‌ بله‌ با شما هم‌نظرم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
25
6
هذا کلام حق
حرف حساب جواب ندارد
احسنت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
ذرت دانه ای وخوراک دام دیگه واسه کشاورز صرفه نداره حداقل تو خوزستان بعید میدونم واسه برداشت دانه کشت بشه
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
20
9
شوربختانه عامل هر اتفاقی در مملکتی مردمان اون مملکت هستند و متاسفانه مردم ما فاقد تعهد پشتکار و صداقت برای انجام کارهای بزرگ هستن و تقصیر این کارو گردن کس دیگه آیی نندازیم بی‌عرضگی ما فقط متعلق به خود ماست اینکه مردمانی هستند که برای پیشرفت کشورشون ست به هر کاری می‌زنند این تقصیر اونا نیست کوتاهی ماست و اینم بگم ما ملت حرف توخالی زدن هستیم مثل الان من خیلی قشنگ حرف می‌زنیم اما در موقع عمل ...
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
الکی گردن مردم ننداز. مردم ما همان رفتاری را می‌کنند که در بقیه خاورمیانه و دنیا می‌کنند. مردم ما روز شب زحمت می‌کشند و تلاش می‌کنند مثل بقیه دنیا. کار جایی خراب می‌شه که هدف مسئولین ما شده از این ستون به اون ستون فرجه و هیچ دید بلند مدت و یا استقلال فکری ندارند. متاسفم اگر فکر‌می‌کنید مردم مشکل دارند.
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
الکی مردم را مقصر جلوه ندهید. مردم ما کمتر از هیچ جای دنیا نیستند. کار می‌کنند، تفریح میکنند، مهمانی می‌روند، بحث ورزشی و سیاسی می‌کنند، به مسائل پزشکی مثل کرونا اهمیت می‌دهند و بقیه جیزهای که بقیه دنیا انجام می‌دهند. مشکل جایی دیگر است و خودتان هم می‌دانید و فقط عادت کردید خرابکاری مدیریتی خودتان را همیشه به پای مردم بنویسید. بسه دیگه
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
2
36
ایشان یقینا با چین قرارداد بسته ! چرا که هلشتاین نباشه ، باید شیرخشک را از چین وارد کنیم . اگر وارد نکنیم ، یعنی با گاوهای اصیل ایرانی بخواهیم جای هلشتاین را پر کنیم ؛ ده برابر هلشتاین باید گاو نگهداریم ! حال ببینیم هلشتاین خوراک بیشتری میخواهد یا آن تعداد گاو ایرانی !؟ آیا ایشان سابقه داشتن نژادهای مختلف گاو را دارند و یا یه حرفی میزنند .
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
آفرین
ناشناس
|
Canada
|
۱۶:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
3
29
مطلب ایشان در خصوص گاو هلشتاین کاملا کذب است.

گاو هلشتاین در بین سایر نژادهای شیری جهان از نظر بهینه مصرف نمودن ماده خشک برای تولید شیر رتبه اول را دارد. یعنی بیشترین مقدار شیر را با مصرف هر واحد ماده خشک خوراک تولید میکند. مستندات علمی فراوانی در این خصوص وجود دارد. به عبارت دیگر گاو هلشتابن در مقایسه با سایر نژادهای شیری اگر فقط با علوفه خشبی تغذیه شود بیشترین مقدار شیر را تولید می‌نماید‌.

اگر نژادی اقتصادی تر از هلشتاین برای تولید شیر در جهان وجود داشت، قطعا کشورهای آمریکا، کانادا، فرانسه، آلمان، ژاپن، بریتانیا و ایتالیا که ۷ کشور تراز اول و صنعتی جهان و دارای بزرگترین صنایع لبنیات جهان که عمده شیر تولیدی‌شان توسط گله‌های هلشتاین تولید میشود دیگر توسعه این نژاد را متوقف نموده و حتما نسبت به جایگزین کردن هلشتابن با نژاد دیگری اقدام کرده بودند.

صنعت گاوشیری کشور موفق ترین و پیشرو‌ترین بخش تولید غذای کشور است با سخنان جاهلانه به آن آسیب نزنیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
3
74
مشکل گاوا نیستن مشکل گاوای هستن که آنهارا اداره میکنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
خیلی خوب بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
2
12
فرقی نداره نزاد چه باشه مصرف علوفه در دامداری‌ها بالا بخصوص دامهای سبک چون ریخت وپاش بیشتره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
1
21
ببخشید شیر هلشتاین نباشه به جای شیر باید آب بنوشی چون بیشترین شیر کشور را هلشتاین تعمین میکنه تو برو سویا را زیاد بکار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
تامین می کنه درسته عزیز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
1
25
.......... اگر مواد غذایی بیشتری مصرف میکنه به همان میزان بلکه بیشتر تولید شیر و گوشت میکند
صادق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
3
11
ای قربون اون دهنت گل گفتی
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
0
37
یاد حرف ملا نصرالدین افتادم که از یونجه خرش روزی یه مشت کم میکرد مردم گفتن آخرش چی شد ملا گفت: داشت عادت میکرد که هلاک شد و مرد
بیتا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
15
8
اینهمه هزینه میکنید تا خوراک بدید دام پروار بشه گوشتشو بخورین خوب گیاهخوار بشین با گوشت مصنوعی تولید کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
4
4
ممنونم ایرانی ،مشکل اصلی نداشتن سوادشه عزیز جان شما ناراحت نشو عزیزی،نشستیم ببینیم آخرش چه میشود،مردم رو پشت بام تولید میکنند اینا فقط دستور میدن اونم اشتباه
محمد حسین علی عسکری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
0
13
............. تاحالا کجا بودی که ۵۰سال زحمت کشیده شده HFگاو هلشتاین ایرانی به ۱۰۰رسیده ............. گاوای دیگه شیر هلشتاین رو میدن نیاز مردم چطور تامین میکنی اون وقت
محمد جواد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
0
17
کشاورز ما رو عامدانه تاکید میکنم عامدانه زمین زدن تا راه برای واردات و رانت یه عده‌ای بازه بشه اگر ما به جای شعار دادن در این سال‌ها به سمت کشاورزی صنعتی میرفتیم و از کشاورز اندکی حمایت میکردیم نه تنها در زمینه کشاورزی خودکفا بودیم بلکه امنیت غذایی ما را یک سال کم بارش نمیتوانست بهم بزند اما کو گوش شنوا؟ و کو آن گوش شنوایی که در جای درست حضور داشته باشه؟
یک نفر هم که بخواهد تغییری ایجاد کند مافیا می‌آید و زیر پایش را میکشد
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
0
15
چند سال پیش جهاد تکثیر گاوهای محلی را بعهده گرفت و تشکیلات عریض و طویلی راه انداخت بعد از آن تمام گاوها را معلوم نشد چه کردند و طرح متوقف شد، خواهش بس کنید از این تئوری های رنکارنک که هیچ سودی بحال مردم ندارد، گاو هلشتاین اگر زیاد علوفه میخوره شیرواری بالا بی دارد که جبران می کنه، بجای این حرفا بهتر است دولت روی خوراک دام سوبسید بدهد تا خوراک دام بدست دامدار ارزان برسد تا هم خدا را خوش بیاد هم خلق خدا را هم گاو بیچاره را !
بهرام
|
Germany
|
۲۰:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
0
3
............ چند‌سال‌ دیگر‌ از‌ عربستان‌ باید‌ شیر‌ گوشت‌ وارد‌ کتیم‌ چهل‌‌ ساله‌ که‌ بواسطه‌ کارم‌ با‌ دام‌ سرکار‌ دارم‌ گاو هلشتاین‌ بهترین‌ سازگاری و تولید‌ شیر را داره
بابادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
0
1
مشکل گاو و گاوداری نیست.. ........... هرچقدر بیشترخوراک تولید کنید شیرو گوشت بیشتری تحویل میگیرید.گاوهایی که اصلاح نشده هستن بدرد نمیخورن.طبیعتا اندازه یه گوسفند شیر دارن و گوساله های خوبی هم زاییده نمیشه...من دامدار برا شهرت که دامداری نزدم برا گوشت وشیرش دارم تلاش میکنم دیگه
جعفر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
0
1
اگه .............. رییس و عضو هیات علمی بود الان ایران چند ده میلیون گاو داشت ودر تجارت گوشت حرف واسه گفتن داشت. ......................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
0
0
این چی داره میگه ..............
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
2
2
این خانه ازپای بست ویرانه است تو نقش کج ایوان میبینی دامداری وکشاورزی توایران کلا ازبین رفته چون هیچ کس بفکرش نیست فقط دلال این وسط سود میبره مسولین ما فقط خوب شعارمیدن چون نه ایران ونه ایرانی براشون مهمه اگه فردابگن توفلسطین میخوان مزرعه ی پرورش گاوهلشتاین بزنن فوری میلیاردی دلارمیفرستن
ناشناس
|
United States of America
|
۲۱:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
1
2
وقتی تدین ........... بر تخصص ارجعیت میابد نتیجه جز این نیست بی شک از این قبیل اشخاص که به اصطلاح اهل تخصص و دانش هستن که البته باید متخصص سهمیه ای خطاب شون کرد در بسیاری از پست های حساس و مخصوصا تولیدی کشور به سمتی نائل شدند که جایگاهی دراین حوزه ندارند اینکه گاو هلشتاین بدلیل مصرف زیاد باید از گردونه تولید کنار گذاشته شود دلیل علمی و اقتصادی دارد یادفقهی ، خب عزیز من خودت خوب میدانی در قد و قواره جایگاهی که تصاحب کردی نیستی ،لااقل از بیان دستوراتی که نابودی تولید را هدف قرار میده پرهیز کن ،اگر خودت جایگاهی نداری لااقل به احترام‌ منزلت و جایگاه حقیقی پستی که گرفتی سکوت کن واگر قرار هست مطلبی بیان بفرمایید کمی تحقيق بفرمایید
ناشناس
|
United States of America
|
۲۱:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
0
2
با پوزش لازم است کمی رک تر و با صراحت بیشتر صحبت کرو : حیف اون مجموعه مفرح و بسیار زیبای مرکز تحقیقات علوم دامی که ماحصل حضور آن همه به اصطلاح و مثلا محقق و صرف بودجه و اعتبارات هنگفت تا کنون فقط هیچ بوده و هیچ و متاسفانه با اظهارات این آقای یکدانگی دیدگاه مخرب و از سر بد فهمی عجیب و مخرب دیگر بهتره ساکنین این موسسه .......... به مرخصی فرستاده شوند تا شاید اوضاع کمی بهتر شود
احسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
0
0
باسلام توزیع خوراک مثل ذرت وجو سویا عادلانه نیست افرادی هستند که یه مرغ هم نگهداری نمیکنند ولی دفترچه دامداری دارند وخوراک دولتی میگیرند وازادمیفروشند خواهشا مدیرت کنیدتاحق بحقداربرسه ومشکلی برای دامدارپیش نیاد
بیچاره ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
0
1
ایشان با این کورشناسی که دارند می کنند می خواهد گاو های اصیل و پر شیرده را ازبین ببرد و خدمتی به استعمار بکند. اگر یک دام غذای بیشتری می خورد شیر و گوشت بیشتری می دهد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
0
0
سلام ایران ماهم بی هنرنیست مدیرخوبودلسوزهم کم نداره ولی دلال ودلال بازی تادلت بخاد اللاماشاالاه تولیدکننده جون بده تولیدکنه دلالهاثروتمندتربشن وخدای نکرده سودشون کم نشه دامدارها90درصدشون ورشکست کردن ولی شنیدی بگن یک دلال ورشکست کرده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
0
1
سلام و وقت بخیر خدمت همه همراهان حکیم مهر، خدا .................. که دامداران زحمت پیشه مادام از افکار بی پایه و اساس ایشان ،خود و دامهای بی زبانشان در سختی و مشقت سیر میکنند
محمدرضا گودرزی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
0
0
من از مقطع دبیرستان تا دانشگاه کشاورزی خوانده ام گرایش علوم دامی که خلاف گفته های این آقا می‌باشد.ایشان میزان تولید شیر هولشتاین و مقاومت در برابر فاکتورهای منفی را که چنانچه بپذیریم ایشان علمی بررسی کرده آند باعث مثبت شدن نتیجه دراخر میشود.احتمال میدهم نژاد جدیدی حتما چینی ها فراگشت نموده دنبال مشتری میگردند.بهترین نژاد شیری دنیا را دکتر ....... به الک.
ناشناس
|
Algeria
|
۲۲:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
0
0
خوبه يك مناظره برگزار شود.
Rezazadeh
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
0
1
نظرت در مورد کاو هلشتاین اشتباه است و کاو

هلشتاین راندمان بالایی دارد و نسبت به تولید غذای کمتری مصرف می کنند
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
0
0
سلام و عرض و ادب خدمت اقای حکیم مهر
............. برادر در بهترین شرایط گاو سرابی ۸کیلو شیر میده ولی بز سانن ۱۲کیلو شیر میده گاو هلشتاین که برا کشور ما میاد از اوناییکه پتانسیل ژنتیکی ضعیفتری جهت تولید شیر نسبت به بقیه در کشور مبدا هست
در گاوداریها الان رکورد گاو هلشتاین ۳۰الی ۴۰کیلو هست شما بفرمایین برای تولید ۳۵کیلو شیر چندتا گاو سرابی لازم داریم قطعا با تولید ۸کیلو ۴تا حالا بگیریم ایا مصرف خوراک ۴تا گاو سرابی بیشتره یا یک گاو هلشتاین خواهشا قبلا مطالعه بفرمایین بعد سخنرانی بکنین با گاو هلشتاین الان کشور با کمبود شیرمواجحه شما میفرمایین ...واقعا
ادیبان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
0
2
واقعآً متاسفم برای یک‌تحصیل کرده که ایقدر بدون بیس آماری حرف میزند سالها از این گاوهای بومی _جرزی داشتیم هشتم ون گرو نهم بود باور کنید با این تئوریهای بی اساس مملکت رو به ناکجا آباد می برید در عوض از اون طرف عملکرد در واحد سطح دهها برابر شده در دنیا
کشاورز بی درخت
|
Romania
|
۲۳:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
0
0
این تفکرات نتیجه زحمات دکتر یزدی صمدی در دهه شصت که رشته علوم دامی را کلا منحل نمودند ونظریه تحصیل جهت کارگری را به جامعه علمی تحمیل نموده بودند.میباشد .یک نظریه این چنینی دیگر کشاورزی میشود فاتحه مع صلوات.دانش اموخته علوم دامی البته اخرین نفر
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
0
0
واقعا نژاد هولشتیان بدرد ایران نمیخوره این گاو حساس ودر برابر گرمای ایران ناکارآمد تلفات بالا وورم پستان نسبت به گاو مثل سیمیتال بهترین گاو برای این سیمیتال آست با خوراک کمتر تولید گوشت وشیر بالا و بیماری کمتر ومقاومت بالاتر دربرابر گرما
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
0
0
یکی به این آقا بگوید شیر از کجای گاو در میاد این هم پول گرفته تا گله دیگر وارد کند وبا آن ویروس داخل کشور بکنند چندین سال ما مشکل نداشتیم چهار سال ما گاوداران را به خاک عزا نشاندن نتیجه گوشت۷۰۰هزارتومان شیر کیلوی ۱۴۵۰۰تومان از گاوداري خرید می کنند تمام سیاست شده دلالی ماشین ۲نرخ سویا ۲نرخ ۴سال دولت یک تحصیلات اگر فصل خرید می داد اینجوری نبود اول چیزی که سلامت یک جامه یک کشور تحدید می کند صنایع غذای اینقدر دلال زیاد شده گاودار پول نداره جنس خرید کنند برای گوسفند گاومدت بهش می دهند دوسال دیگر گاو گوسفند نمی بینی خدا لعنت کند افرادی که بازیافت غلط سلامت جامعه خراب .کردن همه دسیسه‌های دشمن دارن اجرا می کنند سرطان کمبود پروتئین نسل آینده مصرف داروئی نسل آینده
بی نام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
0
0
.............. آخه این نژاد یکی از بهترین نژاد گاو طوی دنیاست .........................
یک بنده خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
0
0
سلام طبق امار جهانی ایران بزرگترین صادر کننده محصولات لبنی در اسیا است
علی
|
Germany
|
۰۴:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
0
0
بجای هلشتاین چه نژادی جایگزین مد نظرتون
هست ،حرف و شعار روی دیوارها زیاده در عمل
یک چیزی بگو
دامدار ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
0
0
سلام سروران گرام بنظر بنده باید دید آمارهایی که گفته شده (یک میلیارد لیتر تولید شیر عربستان) چقدر واقعیت دارد و با چه هزینه تایی انجام شده یادم هست چند سال پیش یکی از دوستانم که به کشورهای اطراف در حال سفر و انجام امور اداری بود گفتند عربستان برای دامهای شیری خود کولر گازی گذاشته نمیدانم با چنین تمهیداتی در کشور ما تولید توجیه دارد؟گذشته از اینها در حال حاضر معضل فعلی ما دامداران غیر از تامین نقدینگی و تنظیم چرخه پول تامین نیروی انسانی متعهد می باشد که اکثر دامداری ها مشکل مهمشان این هست ! بنابراین با توجه به مطالب جناب دکتر بهرامی در تامین علوفه دام معضل نیروی انسانی در دامداری ها ایجاب میکند دام غیر هلشتاین که هردو مورد را از حساسیت کمتری برخوردار هست نغیبر نژاد را ضروری می نماید
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
0
0
واقعا متاسفم برای همتون.شما فکر نمیکنید اگر سرمایه گذاری رو‌گاو بکنیم تکلیف دوستان در ......... چی میشه کی رو اونا سرمایه گذاری کنه همتون فقط سیس انقلابی بودن دارید
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
0
0
والله ما خودمون گاو هلشتاین یاهلندی ۱۴تا داشتیم اصیل نه دورگه ۳۰الا ۵۰کیلو شیر می دادن اما کیفیت شراشون پایین بود ولی بله ماخودمون گاو اصیل شربم داشتیم هم کیفیت شیرش خوب بود هم گوشتش از این بهتر گاوهای اصیل سیستان بادوام با کیفیت چند روز پیش تو اینترنت دیدم گاو سیستانی را برزیلیا بردن تکسیر ردادن به اسم خودشون دادن هم گوشتش هم شیرش هم گاوی بود الا مریض نمی شد تو گرما وسرمایه خیلی بادوام بود متاسفانه صدها هزار گاو سیستانی تو خشکسالی از بین رفت مسئولین هم کاری نکردن
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
0
0
پروردگارا سرزمین من را از جهل در امان بدار
امین حسینی
|
United States of America
|
۱۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
0
1
پدر مملکت همین کارشناسان درآورده آند اگه جایی تولید جواب بده با هزار ترفند جلو تولید میگیرند این کارشناسان ونا مدیران .........اند تا ماهمیشه وابسته باشیم
کامران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
0
1
دکتر بهرامی عزیز شما نمیخواید جلوی افزایش گاو هلشتاین رو بگیرین شما میخواین درآمد مردم رو از سر سفره هاشون بردارین آخه ملت چه گناهی کرده افتاده دست یه عده .......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
0
0
جوک جالبی گفت..خخخخخخ
عدالت جاویدان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
0
3
خیلی ساده حرف این مثلا دکتر که حالا شایستگی این پست داره یا وابسته به جا یی یا کسی هست و پست گرفته بماند ولی این حرف ........ نژادی که مورد تایید همه مراکز علمی تحقیقاتی و پرورش دهندگان و استفاده کنندگان هست رو چون خوراک فلان زیاد میخوره بزاریم کنار خوب جاش چی می زاری دکتر ماشین تولید شیر هوش مصنوعی !!!!این قدر حرف بی خود نزنید سرمایه های کشور بیشتر از این با ......... خود صرف آزمون و خطا نکنید اونم آزمونی که خطا که هیچ معلوم ..... محض حالا پست زوری بهت دادن ......... با چند نفر مشورت کن چند تا کتاب و مقاله بخون بعد بیا آبروی خودت ببر به قول اون عزیز باز با چینی ها چه نقشه ای کشیدید ........... به کشاورز اهمیت بدبد امکانات و ادوات کشاورزی بروز کنید کمک کنید مهندسان واقعی کشاورزی به کمک کشاورزان بیایند سویای خاورمیانه هم تولید میشه چه رسد به گاو هلشتین
علی مرادی
|
Germany
|
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
0
2
بله چیزی نمونده که بگن حیوانات هم روزه بگیرند ،،،،چون هلشتاین خوش خوراک گوشت وشیرده جلوش بگیربخاطرپرخوریش،،،بجاش وجودداشته باش برنامه داشته باش شکمش سیرکن بجای نابودیش،،،،وقت میگن بجای گوشت نخودبخوریدهمون ویتامین گوشتوداره کارشناس دامداریش هم همین میشه،،،،
V cc
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
0
0
اقای مدیر دامهای ایران با بادهوا زنده اند چقدر دکتری شما بابا کشاورزی را که اتش زدید با ان کودهی هاتون صنعت دام را هم نابود کردید حداقل از این طرهای خنده دار ندید به خاطر دکتریتون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
0
1
هرایده ونظرات خوب است اگر وضعیت رابهتر از وضع موجود کند آقای دکتر چه جایگزینی برای دارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
0
1
سلام به دوستان و اساتید اگه جناب دکتر یه فکر وبرناریزی برای کشت محصولات کشاورزی بکنندونیاز کشور رو به محصولات مختلف محاسبه کنند و به کشاورزان مناطق مختلف کشور اجازه کشت محصول مناسب با منطقه و میزان آب آن منطقه را بدن واز آنها حمایت کنند و دامداری مدرن و صنعتی و دانش بنیان باشه وچوب لایه چرخ تحصیل کردگان این علوم نکند وازآنها کمک بگیرند مشکل حل میشه
ناشناس
|
Japan
|
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
0
1
اگر شخص شما مدیر جایگاهی میدونستی گاو هلشتاین ودیگر گاوها با خوراک به مشکل بر نمیخوردند
نیما
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
0
1
پاک کردن صورت مسئله ینی بجای اینکه تمرکز بر توسعه و افزایش بهره وری بذر ها و زمین های زراعی و شیوه های آبیاری نوین باشه،بیایم جلوی توسعه نژاد پر بازده رو بگیریم که یوقت مارو نخورن!
ادیبان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
0
1
جناب آقای صاحب نظر وقتی صحبت از :اصیل: و: حذف کردن :هس باید محتاطانه سخن بگوئید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
0
1
با این همه جو که رو دست کشاورز باد کرده کیلویی ۶ تومن این رو مدیریت کنید نه گاو رو
ناشناس
|
Belgium
|
۱۶:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
0
1
................ مشکل کشاورز و دامپرور کمبود سرمایه و مشکل نصف مردم نان است و عربستان این مشکلات را ندارد و کشاورزی پیشرفته عربستان با آن آب و هوا صادرات زیادی دارد که ما با مدیریت جوادی و هیئتی ...... اجازه نداریم
ناشناس
|
Germany
|
۱۷:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
0
1
از همون روشی که عربستان علوفه تهیه میکنه و سود میبره الگو بگیری
در کل مسئولین و نبود نقدینگی و در صد های بالا ۲۳و ۲۵ وام‌ها باعث عدم رغبت تولید شده
من دوسال و نیم پیش یک واحد ۱۰۰راسی گوساله تعطیل کردیم یا ۸ میلیارد وارد بازار ساخت و ساز کردم
الان ۲۵ میلیارد بیشتر سرمایه دارم
از نطر به من نفع من شده ولی بضرر منافع ملی
مسئولین تو خواب غفلت هستن
الان گوشت گرم میارن کیلویی ۳۰۰ هزار ولی شرایط تولید داخل روی ۶۰۰ هزار بیشتره
اینها باید شرایط تولید ارزان مهیا کنند
ت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
1
1
مشکل رو گردن مردم ننداز مردم ما بهترین مردمند هشت سال جنگ رو چه کسی اداره کرد مردم از جان مالشون خانواده وعزیزانشان گذشتند
بلوط
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
0
0
ای توف به هرچی هلشتاینه..همش درد همش مکافات.‌سردش میشه شیر کم می‌کنه ،گرمش میشه همینطور ،یه ذره جیره ش کم و زیاد میشه دیگه از فحلگی خبری نیست ،ورم پستان به شدت درگیرشون میکنه ..تو به اون دو کیلو شیری که از سیمینتال بیشتر میدن..اصلا همچین با اشتها میخورن که آدم کنجکاو میشه ببینه این کاه مزه چی میده..خدا پدر هرمی بیامرزه سیمینتال رو اورد
ف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
0
1
سلام دوستان عزیز بجای طعنه و عیب گویی همدیگه یه سوال از آقای بهرامی یکدانگی داشته باشیم خوب نژاد پر شیر هلشتاین وارد نکنیم شما جایگزین آن که هم گوشت زیاد و هم شیر زیاد تولید کند چه گاوی رو جایگزین کرد؟ مثل آقایون اطبا که به بیمار فقط میگن این چیزها رو نخور
حسینعلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۴
0
1
مشکل گاو هلشتاین اینکه جلو واردات را گرفته!!! سود تو واردات!!
ببینید در دوره وزارت ساداتی چه حجمی ........... شد!!
مشکل مردم هستن!! درست حق با شماست!! ............
مح
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۴
0
1
دوستان‌‌عزیز‌ برخی‌هاتون‌‌ یادتون‌ هس‌ که‌چند‌ سال‌ پیش‌‌ تو اخبار‌ میگفت‌ فرزند‌ کمتر‌ زندگی‌ بهتر‌ یا‌‌ روی‌ اتوبوس‌ها‌ روی‌ کتابا‌‌ حتا‌ روی‌ کبریت‌ها‌ مینوشتند‌‌‌‌و.........
حالا‌م مسولین‌ به‌ نتیجه‌ایی‌ رسیدند‌ که‌ جمعیت‌ ایران‌ رو به‌ پیری‌ هستش‌
حکایت‌ الان‌ گاودار‌ شده‌ میگه‌ هلشتاین‌ باید‌حذف‌ بشه‌ چند‌سال‌ دیگه‌ میفهمند‌ چیکار‌ کردند‌ اینا‌ اول‌ تصمیم‌ میگرند‌ بعد‌ فکر‌ میکنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۴
0
2
واقعا خیلی مسخره هست که گردن مردم میاندازید مردم مگر سهمی هم دارند در اداره کشور .................
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
0
0
ببینم، اونوقت گاوهای بومی غیراصیل محسوب میشن؟
Sedjalal Shayesteh
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
0
0
هر نوع تولید کننده توی ایران دخل خرج با هم جور نمیشه. چون نمی‌خوان سود رو شما ببری. باید بیشترین سود مال خودشون باشه
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
0
0
جمله اول که میخونی متوجه عمق .......... میشی
سروش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
0
0
آقایون اصل قضیه بخاطر اینکه نژاد هلشتاین از اسرائیل سرچشمه میگیره این مسئولین ......... فکر میکنن بااین طرز فکر و رفتار مملکت اباد میشه نخیر مملکت و به خرابات بردید
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
اشتباه می‌کنید نژاد هلشتاین از منطقه‌ای از شمال آلمان و هلند منشأ می‌شود بنام هلشتاین که گاوهای شیری فراوانی دارد. شاید اشاره شما به این باشد که این گاوها اولین بار از اسراییل وارد ایران شد که خود اسراییل هم از هلند و آلمان وارد کرده بود.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
0
0
یه خسته نباشید به تمام دامداران عزیز زحمت کش
خدا قوت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
0
0
شیر هولشتاین بدرد ما ایرانیا نمیخوره چون از نوعA1 است ومعده نیمی از ایرانیها نمیتواند این شیر را هضم کند در نتیجه دچار مشکل میشویم دامهاییکه شیر A2تولید میکنن خوبند چون پروتئین آن شبیه شیر مادر مباشد وهندیها آنرا زود فهمیدن و نژاد پر خرجو نازک نارنجی هولشتاینو عوض کردن به جرزی و گرنزی و براون سوئیس و لیموزین که اینها مقاوم وپر تولید وپر بهره هستند حتی نیمی از گاوهای شیری در امریکا از نژاد جرسی است یعنی اونا عقلشون نمیرسه
نظر شما
ادامه