کد خبر: ۷۸۹۸۰
تعداد نظرات: ۸ نظر

حکیم مهر: رئیس سازمان دامپزشکی کشور با تاکید بر اهمیت نقش دامپزشکی در امنیت غذایی و تبع آن امنیت ملی، از وجود ظرفیت تولید غذای ۳۰۰ میلیون نفر با امکانات موجود در کشور در صورت افزایش بهره‌وری خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، «دکتر مجتبی نوروزی» در نشست مشترک موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و فرهنگستان علوم در حوزه دامپزشکی که در آستانه یکصد سالگی این موسسه برگزار شد از خدمات یک صد ساله محققین گمنام موسسه رازی تقدیر کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که موسسه رازی با استقرار کامل ضوابط و استانداردهای تولید در این موسسه با نگاه صادرات، عملیاتی کردن اصول و ضوابط تولید خوب(gmp)، تحقیق و توسعه در زمینه محصولات جدید، نوآور و نوین و ارتقاء سطح کیفی محصولات، همکاری مستمر در زمینه های پژوهشی و کاربردی و کاهش زمان پاسخگویی به نیازمندی های سازمان دامپزشکی وارد قرن جدید فعالیت خود شود.

وی تصریح کرد: ارزش محققین موسسه رازی در جهان شناخته شده نیست. محققین موسسه رازی از دانشمندان تراز اول دنیا هستند که باید به جهان معرفی، و مطرح شوند.

اهمیت امنیت غذایی در تحقق امنیت ملی 

رئیس سازمان دامپزشکی با اشاره به این که داشتن سطح بهینه از امنیت ملی مستلزم تدارک سطح بهینه از امنیت غذایی است گفت: تاریخ روابط سطح کشورها نشان می دهد که کشورهای قدرتمند از مواد غذایی به عنوان حربه سیاسی در مقابل کشورهای جهان سوم بهره گرفته اند. وابستگی کشورهای کمتر توسعه یافته در این زمینه باعث ضربه پذیری این کشورها شده، که این موضوع در شرایط تحریمی از اهمیت قابل ملاحظه ای برخوردار است.

وی افزود: مطالعه تاریخ سیاسی معاصر جهان و قدرتهای آن در اقتصاد جهانی گویای این است که خطرات امنیت و رفاه آینده جهان را تهدید می کند، نه خطرات نظامی و تجاوز یک قدرت خارجی، بلکه بی ثباتی اقتصادی حقوقی و اجتماعی به خصوص پدیده ناامنی غذایی است.

وی ادامه داد: امنیت غذایی با ابعاد اقتصادی و منابع انسانی امنیت ملی رابطه مستقیم و با ابعاد سیاسی و اجتماعی و دفاعی نظامی و فرهنگی، علمی و فن آوری رابطه غیر مستقیم دارد.

نوروزی تصریح کرد: شواهد نشان می دهد که مقادیر فعلی عرضه سرانه مواد غذایی با سطح مطلوبشان فاصله دارد که در راستای تعدیل و رفع نارسایی ها الگوی فعلی عرضه مواد غذایی در برنامه های توسعه طراحی شده است.

وی افزود: ما شش برنامه توسعه پنج ساله را پشت سر گذاشته و در آغاز برنامه هفتم توسعه هستیم. بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، هر برنامه توسعه در بهترین حالت حدود ۳۵ درصد موفق بوده است که این نقطه خطری در حوزه امنیت غذایی کشور بوده، و وظیفه بخش تحقیقات، اجرا و... ارتقاء این ۳۵ درصد است.

وجود ظرفیت تولید غذای ۳۰۰ میلیون نفر در کشور 

معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: شواهد نشان می دهد که با وجود قابلیت های تولیدی کشور، در صورت تحقق الزامات توسعه روستایی و توسعه کشاورزی از جمله افزایش عملکرد محصولات در واحد سطح، افزایش بازدهی آب و خاک، کاهش ضایعات تولیدی و اصلاح الگوی تغذیه امکان نیل به امنیت غذایی پایدار در سطح کلان با منابع موجود کشور وجود دارد.

وی تاکید کرد: اعتقاد ما این است که با همین زیرساخت، همین میزان واحد تولیدی و همین آب و خاک موجود، در صورت افزایش بهره‌وری می توان غذای ۳۰۰ میلیون نفر را تامین کرد و این با عدد و رقم قابل اثبات است.

نوروزی گفت: تنوع اقلیمی و اکولوژیکی جهت توسعه واحد های  کشاورزی، وجود ذخایر بالقوه آبزیان در سواحل شمال و جنوب کشور، وجود منابع آبی و اراضی مستعد کشاورزی، تکمیل پروژه های پایاب سدها، استفاده از ظرفیت فارغ التحضیلان بیکار، سرمایه بخش خصوصی و بازدهی نسبتا بالای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی، توسعه روستایی، افزایش عملکرد و هدف‌گذاری درست یارانه ها می توانند ما را در اصلاح الگو و افزایش تولید غذا برای ۳۰۰ میلیون نفر کمک کند.

وی ادامه داد: تامین امنیت غذایی پایدار در کشور مستلزم داشتن استراتژی امنیت غذایی ملی، پویا و کارآمد است که تلفیقی از سیاست حداکثر سازی تولید و صادرات محصولات کشاورزی است.

نوروزی توضیح داد: در شرایطی که ما در گذشته نزدیک وارد کننده مرغ از ترکیه بوده ایم، از ابتدای سال تا کنون بیش از ۵۷۰۰ تن گوشت مرغ از کشور صادر شده است. همچنین در سال گذشته ۱۳۷ هزار تن تخم‌مرغ صادر شده است که ثابت می کند، به شرط این که به حلقه های این زنجیره و به ویژه به بخش خصوصی با تمرکز بر تشکل ها توجه کنیم،توان تولید در کشور وجود دارد .

وی راه برون رفت از مشکلات امنیت غذایی را تمرکز بر همکاری با نگاه صادرات دانست و گفت: اقداماتی مانند تدارک بستر نهادی و قانونی، ایجاد اشتغال مولد در کشور، افزایش قدرت خرید افراد و خانوار، برقراری نظام تامین اجتماعی فراگیر و هدف گذاری بهتر در نظام تامین اجتماعی می تواند ما را در این هدف کمک کند.

نقش دامپزشکی در امنیت غذایی

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به این که از میزان تولید حدود ۱۳۵ میلیون تن تولیدات بخش کشاورزی در کشور، حدود ۱۷ میلیون تن تولیدات بخش دامی است گفت: این مرهون زحمات بهداشتی دامپزشکان در ایران است.

وی افزود: ۱۱ میلیون تن شیر، ۲,۶ میلیون تن گوشت مرغ، یک میلیون تن گوشت قرمز، ۱,۲ میلیون تن محصولات شیلات، ۱,۲ میلیون تن تخم مرغ در حوزه تولیدات دامی است که در نتیجه خدمات سازمان دامپزشکی، موسسه رازی، بخش خصوصی به جمعیت دامی کشور شامل ۷۰ میلیون راس بز و گوسفند، ۵,۶ میلیون راس گاو، یک میلیارد و۷۰۰ میلیون قطعه پرنده گوشتی،‌ ۵۰ میلیون قطعه پرنده تخم گذار در کنار زیستگاه های پرورش ماهیان سردابی، گرمابی و میگو باعث تولید محصولاتی سالم و بهداشتی برای جامعه شده است.

وی خاطرنشان کرد: سازمان دامپرشکی با تامین سلامت و بهداشت جمعیت دامی و تامین بهداشت و سلامت خوراک دام، فراورده های دامی و مبارزه با بیماری های مشترک بین انسان و دام یکی از مهمترین ابعاد امنیت غذایی یعنی تامین پروتئین مورد نیاز کشور را پوشش داده و از این گذرگاه به امنیت ملی کشور کمک شایانی می کند.

 

انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
United States of America
|
۰۸:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
0
6
یه زمانی می‌گفتن قحطی وقتی که کمبود غذا باشه ولی در دنیای امروز قحطی یعنی اینکه توان خرید و خوردن را نداشته باشی. ما یک کور قحطی زده و عقب افتاده هستیم و این آمارها هم فقط برای دلخوشی و آمار دادن هست وگرنه همه بهتر می‌دانیم چه خبره وقتی حقوق یک ماه یک دکتر دامپزشک معادل ۴ کیلو حلوا سفیده. یا حق
ناشناس
|
United States of America
|
۰۹:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
0
6
چه فایده‌ای دارد وقتی مردم ایران نتوانند مصرف کنند. روسها، عربها، چینی‌ها، و اروپایی‌ها و امریکاییها بجای ما می‌خورند و اسمش را هم می‌گذاریم صادرات و ارز آوری.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
0
5
غذای ۳۰۰ میلیون نفر؟
با کدوم‌منابع آبی؟
با کدوم‌منابع ارزی؟
با کدوم تبادل بانکی بین المللی؟
با کدوم مشتری کلان خارجی؟
محمد رضا
|
Germany
|
۰۹:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
1
6
سلام
ظاهرا جناب رئیس در محاسبات به نکاتی توجه نفرمودند
الف) بیش از ۸۵ درصد قیمت تمام شده تولید ماکیان مربوط به خوراک و نهاده دامی است
ب) کشورما بیش از ۸۵ درصد در نهاده دامی وابسته است.
ج) در بحث نهاده دامی هم اوضاع خیلی بهتر نیست
د) همه امکانات موجود در داخل کشور توان تولید برای ۹۰ میلیون ایرانی را ندارد و دولت مجبور به حمایت در مقطعی با ارز ۴۲۰۰ تومانی و الآن با ارز ۲۸۵۰۰ تومانی است!!! و اگر این حمایت برداشته شود، تولید داخل نه مزیت رقابتی دارد و نه مزیت کیفیتی!!!
وقتی در کشوری زندگی می کنیم که توان تولید ۱۰۰ درصدی گوشت مرغ و تخم‌مرغ و گوشت گاو و گوسفند رو با تمام پتانسیل داخل کشورنداریم؛ ادعای تولید غذای ۳۰۰ میلیون نفر داخل کشور، فرمایش درستی به نظر نماید
و همین توهم تولید غذای ۳۰۰ میلیون نفر و در مقطعی ۷۰۰ میلیون نفر نزد مسئولین باعث شده این بلا سر محیط‌زیست و منابع آبی ‌منابع خاکی و طبیعت ما بیاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
3
0
ظرفیت تولید غذای ۳۰۰ میلیون نفر در کشور وجود دارد/
اما مدیریت و تحقق آن خیررررررر .
احمد عناتی
|
Germany
|
۱۴:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
0
2
با سلام در کشوری که به گفته متولیان امر تنها ۱۵ درصد نهاده ها که دامی
توسط منابع داخلی تولید میشود و ۸۵ درصد آن وارداتی با ارز ۲۸۵۰۰ تومانی میباشد و از کوچکترین فرصت جهت حذف ۲۸۵۰۰ در حال چانه زنی میباشد چگونه میتوان مصاحبه کرد که توان تولید غذایی ۳۰۰ میلیون جمعیت را داریم
متاسفانه چون بعداز مصاحبه هیچ اورگانی پیگیر نیست و هیچگونه کاوش صورت نمیگیرد
........................
شما اگر توان تولید ۳۰۰ میلیون جمعیت را دارید
چرا یارانه ۳ برابر نمیکنید
و یا چرا اعِام مصرفی را جهت رفاه حال ۸۵ میلیون ایرانی ۱۰۰ درصد ارزان نمیکنید
محمد جواد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۲
0
1
مسئله اینه که ما چقدر از این ظرفیت رو استفاده میکنیم یا بهتر بگم چقدرش رو قابل استفاده کردن میکنیم
این ۳٠٠ میلیون نفری که شما ازش حرف زدین در صورت مکانیزه کردنه دامپزشکی و کشاورزیه نه در جایی که ۹٠درصد نهاده دام وارداتیست
الان برزیل ما رو تحریم کنه میخوایم جیکار کنیم؟
ظرفیتی که با یه تحریم میپرد ظرفیت نیست تخیل است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۴
0
0
رئیس سازمان:ارزش محققین موسسه رازی در جهان شناخته شده نیست. محققین موسسه رازی از دانشمندان تراز اول دنیا هستند که باید به جهان معرفی، و مطرح شوند.
جناب رئیس، خدائیش خود شما چقدر به ارزش محققین موسسه واقف هستید؟

اتفاقا برعکس می فرمائید، موسسه رازی را در خارج از مرزها بهتر میشناسند تا در داخل. حتی در همین مورد هم تحلیل جنابعالی درست نیست تا چه برسد به مسائل پیچیده تر!!!!!!
نظر شما
ادامه