کد خبر: ۷۹۰۳۹

حکیم مهر: روابط عمومی شبکه دامپزشکی طرقبه و شاندیز، از اعلام نتیجه مثبت دومین نمونه هاری سگ در شهرستان، در سال 1403 خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی شبکه دامپزشکی طرقبه و شاندیز، «دکتر علیرضا قدرتی»، رئیس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز، در این خصوص گفت: با گزارش مشاهده یک مورد سگ مشکوک به هاری، در یکی از روستاهای شهرستان و انجام مراقبت غیرفعال بیماری توسط کارشناسان این اداره، از دام مذکور نمونه برداری و با هماهنگی اداره کل دامپزشکی استان به آزمایشگاه مرجع هاری ارسال شد و متاسفانه نتیجه مثبت اعلام شد.

وی، در ادامه افزود: بیماری هاری یک بیماری ویروسی است که به دو فرم بالینی هاری آرام و هاری خشمگین، بروز می یابد. در هاری آرام، حیوان مبتلا به گوشه ای پناه برده و فلجی از اندام های حرکتی شروع و به فلجی دستگاه تنفس و مرگ منجر می گردد و در هاری خشمگین، حیوان رفتاری همانند پریشانی، اضطراب و توحش داشته، به کلیه اشیا اطراف خود حمله نموده و آن ها را گاز می گیرد.

قدرتی، در پایان ضمن اشاره به زئونوز بودن این بیماری از شهروندان خواست؛ نسبت به ایمن سازی سگ های گله و سگ و گربه های خانگی خود علیه بیماری هاری اقدام نمایند.

 

نظر شما
ادامه