کد خبر: ۷۹۰۵۵

حکیم مهر: «دکتر سید اصغر برایی نژاد» معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان دامپزشکی کشور در دیدار با معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان سیستان و بلوچستان: نقش دامپزشکی در توسعه پایدار استان و تأمین امنیت غذایی و تولید ملی بی‌بدیل است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر سید اصغر برائی نژاد» معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان دامپزشکی کشور در سفر به استان سیستان و بلوچستان با معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان دیدار کرد.

در این دیدار دکتر برائی نژاد جهش تولیدات و حفظ سرمایه دامی کشور را در ارتباط مستقیم با ارتقاء و تامین اعتبار دامپزشکی دانست و گفت: استان سیستان و بلوچستان یک استان مرزی در همجواری دو کشور پاکستان و افغانستان قرار دارد و دارای مرز دریایی و ظرفیت‌های واردات، صادرات و ترانزیتی است.

لذا با وجود گستردگی استان، حجم بالای واحدهای دامی و مناطق صعب العبور به طور قطع ارتقاء و تأمین منابع مالی اداره کل دامپزشکی استان می‌تواند نقش موثری در افزایش تولیدات دامی با مشارکت مردم داشته باشد.

وی ادامه داد: در گذشته دور محور اصلی فعالیت‌های دامپزشکی بر واکسیناسیون، کنترل بیماری‌ها بویژه بیماری‌های مشترک بین دام و انسان و قرنطینه تعریف شده بود اما امروزه علاوه بر بروزرسانی محورهای قبلی، در بحث تجارت بین المللی اعم از واردات ،صادرات و ترانزیت کالا های دامی نقش اساسی ایفا می‌کند.

دکتر برائی نژاد افزود: در بحث تولید پایدار و افزایش صادرات با سیستمی رو به رو هستیم که نیازمند به دستگاه ‌های تشخیص بسیار دقیق و پیشرفته و به روز می‌باشد تا بتواند تمامی موارد صادراتی از جمله میگو و محصولات لبنیاتی و محموله های وارداتی را نظارت بهداشتی کند، به عنوان مثال در صادرات میگوی پرورشی استان، نظارت و مراقبت های بهداشتی از مولد سازی ، تولید پست لارو تا برداشت میگوی بازاری صادراتی صرفا با مسولیت بهداشتی حاکمیتی دامپزشکی می باشد و هیچ سازمان دیگری در این موضوع نقشی ندارد و مورد تایید مراجع ذیصلاح بین المللی نیست و این نشان از اهمیت فعالیت های سازمان دامپزشکی کشور و ضرورت تامین اعتبارات لازم دستگاه است.

وی افزود : در این راستا ما سعی کردیم بنا بر مقررات تا 40 درصد اعتبار اداره کل دامپزشکی را از منابع ملی تامین کنیم اما 60 درصد آن نیازمند به اعتبارات استانی است که در صورت ارتقا و تامین اعتبارات، دامپزشکی ضامن و پشتیبان افزایش و تداوم تولید کشور خواهد بود.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان دامپزشکی کشور اظهار کرد: بخشی از عملیات واکسیناسیون در مناطق روستایی و عشایری سازمان دامپزشکی کشور با بهره‌گیری از توان بخش خصوصی انجام می‌شود و بخشی دیگر توسط پرسنل خدوم سازمان عملیاتی می‌گردد. نظر به اهمیت بیماری‌های دامی بر صنعت و تولیدات دامی کشور و در مواردی بویژه در مناطق کم‌برخوردار ناخواسته در زنجیره ای قرار گرفتیم که دامدار شناخت کافی از بیماری و شیوه پیشگیری از آن ندارد لذا وظیفه سازمان دامپزشکی کشور در حمایت این صنعت و اقتصاد روستایی و عشایری کشور سنگین‌تر شده است و عملیات واکسیناسیون را از تامین، توزیع و تزریق به صورت رایگان به مردم شریف خدمت رسانی می‌نماید تا از رخداد بیماری‌ها پیشگیری و موارد بروز برخی نیز تا حد ریشه کنی همگام با تعهدات بین المللی پیگیری گردد که بطور متوسط بالغ بر چهارصد میلیارد در سال هزینه می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به نقش و جایگاه موثر دامپزشکی استان در پیشگیری از بیماری‌ها و حفظ تولید دامداری صنعتی بر ضرورت حمایت ویژه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در جهت ارتقاء سطح کیفی و کمی خدمت‌رسانی به مناطق کم‌برخوردار در بحث دامپزشکی تأکید کرد.

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان نیز ضمن خیر مقدم به دکتر برائی نژاد و هیئت همراه، افزایش دو برابری بودجه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای دامپزشکی استان در سال ۱۴۰۲ را نسبت به سال ۱۴۰۱ بیان نمود و بر حمایت ویژه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان از بخش کشاورزی و دامپزشکی با توجه به اولویت داشتن این حوزه در تحقق شعار سال و تحقق برنامه‌های کوتاه‌مدت، تاکید نمود.

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان سیستان و بلوچستان گفت: در ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان، دامپزشکی در صدر دستگاه‌های خدمت رسان قرار دارد.

 

نظر شما
ادامه