کد خبر: ۷۹۱۲۰
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
نایب‌رئیس انجمن صنفی کلینیسین‌های دامپزشکی استان فارس در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر رضا نگهداری» افزود: شکی نیست که یک‌دهم داروهای مورد استفاده در دام کوچک، از سوی شرکت‌های دارویی دامپزشکی ساخته نشده است؛ به عنوان مثال سازمان چه دارویی را برای کنترل بیماری قلبی در دام کوچک سراغ دارد؟

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور در نامه‌ای به مدیران کل دامپزشکی استان‌های سراسر کشور، با اشاره به تولید داروهای دامپزشکی مورد استفاده در حیوانات خانگی در داخل کشور، بر ضرورت عدم تجویز و استفاده کلینیک‌های دامپزشکی از داروهای انسانی در این حیوانات تاکید کرد.

دکتر محمد سبحانی مطلق در این نامه که تحت عنوان «ممانعت از فروش داروهای انسانی در درمانگاه‌های دامپزشکی دام کوچک» ابلاغ شد، تاکید کرده که با توجه به تولید داخل داروهای دامپزشکی مورد مصرف حیوانات مذکور، تجویز و استفاده از داروهای انسانی در مراکز درمانی دامپزشکی توجیه‌پذیر نبوده و ضروری است ترتیبی اتخاذ گردد که ضمن تشدید نظارت‌ها، اقدامات ارشادی لازم در خصوص عدم تجویز و مصرف داروهای انسانی در حوزه درمانی حیوانات خاص اعمال و در صورت عدم توجه به هشدارهای داده شده، وفق مقررات اقدام گردد.

حتی یک‌دهم داروهای مورد استفاده در دام کوچک، از سوی شرکت‌های دارویی دامپزشکی ساخته نشده است

نایبرئیس انجمن صنفی کلینیسین‌های دامپزشکی استان فارس در گفت‌وگو با حکیم مهر، نسبت به این نامه واکنش نشان داد و گفت: «صنف حیوانات خانگی بسیار گسترده بوده و فعالان این عرصه روزانه با انواع بیماری‌ها اعم از بیماری‌های قلبی، کبدی، کلیوی، چشمی، پوستی و… در ارتباط هستند. این در حالی است که بسیاری از این بیماری‌ها بین انسان و دام مشترک و از این نظر حائز اهمیت هستند. اینکه سازمان دامپزشکی منع استفاده از داروهای انسانی را ابلاغ کرده، در شرایطی قابل پذیرش است که در مرحله اول تمام داروهای دامی جهت مداوای این حیوانات در دسترس دامپزشکانی که در این حیطه فعالیت دارند، باشد و زمانی چنین نامه‌نگاری‌هایی انجام شود که بعد از موجود بودن داروهای دامی، دامپزشکان از داروهای انسانی استفاده کنند.»

«دکتر رضا نگهداری» ضمن درخواست از سازمان دامپزشکی کشور مبنی بر ارائه لیستی از داروهای دامی جهت مداوا، پیشگیری یا کنترل بیماری در دام کوچک جهت استفاده همکاران این حوزه، ادامه داد: «شکی نیست که یک‌دهم داروهای مورد استفاده در دام کوچک، از سوی شرکت‌های دارویی دامپزشکی ساخته نشده است. به عنوان مثال سازمان چه دارویی را برای کنترل بیماری قلبی در دام کوچک سراغ دارد؟ یا داروهای ساخته شده برای مشکلات چشم، پوست، ریه، پانکراس و... چیست؟ از طرفی داروهای حیاتی و مهم که در احیاء حیوان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، بعضا هنوز مشابه دامی ندارد و نبود آنها در مراکز درمانی مشکلات فراوانی را به وجود خواهد آورد.»

فکری برای عبارت «معاف از مالیات بر ارزس افزوده» روی بسته‌بندی دارو کنید

وی ضمن اظهار تاسف از اینکه حجم تعدادی از داروهایی که از سوی شرکت های دامپزشکی تولید شده، برای استفاده محدود است و پاسخگوی نیاز کلینیسین حیوانات خانگی نیست، تصریح کرد: «این داروها در عین حال جهت استفاده دام کوچک ساخته شده و روی بسته‌بندی آن نیز عبارت "معاف از مالیات بر ارزش افزوده" با فونت درشت درج شده است. با توجه به الزام ناحق مراکز دام کوچک به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و وجود داروخانه دامپزشکی در بیمارستان‌های حیوانات خانگی و مشکلات بسیار زیادی که درج این عبارت روی جلد داروها دارد، لزوم بررسی و رفع مشکل از جانب سازمان دامپزشکی احساس می‌شود. بعد از رفع مشکل می‌توان توقع خرید، استفاده و فروش آن در داروخانه‌های دامپزشکی که به شکل اختصاصی کار حیوان خانگی انجام می‌دهند را داشت.»

سازمان دامپزشکی به جای تصمیمات عجولانه، به وظایف خود عمل کند

نایبرئیس انجمن صنفی کلینیسین‌های دامپزشکی استان فارس با بیان اینکه سازمان دامپزشکی به جای تصمیمات عجولانه، غیرکارشناسی و خلق‌الساعه، بهتر است به وظیفه خود که حفظ آرامش کلینیسین جهت درمان و کمک به بهداشت جامعه است، بپردازد، ادامه داد: «همکاران من توان این حجم از تنش و استرس در خصوص ابلاغیه‌های مختلف را ندارند که یک روز استفاده از الکل در کلینیک‌ها ممنوع، روز دیگر داروی بیهوشی نایاب و یک روز از کلینیسین توقع درمان بدون دارو برود. این اقدامات فقط فشار روانی را بر کلینیسین مضاعف می‌کند.»

وی در پایان تاکید کرد: «خواستار اقدام فوری سازمان دامپزشکی در خصوص پیگیری این موضوع و ضرورت لغو شدن موضوع نامه تا زمانی که داروهای دامی تایید شده در رفرنس‌های علمی در دسترس دامپزشکان باشد، هستیم، چرا که ابلاغ این دسته از نامه‌ها جز دلسرد کردن دامپزشکان خدوم و ضربه به بهداشت جامعه و اشاعه بیماری‌ها، دستاورد دیگری ندارد.»

 

انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Spain
|
۰۱:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
2
0
افرادی راس کار هستند و بخشنامه صادر می کنند که تعصب خاصی رو دامپزشکی دارند...!!
ناشناس
|
France
|
۰۶:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
3
7
درود بر دکتر نگهداری عزیز
ناشناس
|
United States of America
|
۰۷:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
2
10
متاسفانه در سازمان دامپزشکی کسانی تصمیم گیر هستند که خودشان دستی بر آتش ندارند.
دقیقا نمی دانند برای درمان چه کارهایی انجام می شود و چه داروهایی باید تجویز شود و از طرف دیگر اطلاعی از وضعیت داروهایی که در داروخانه های دامپزشکی و پزشکی موجود است ندارند
و با این شرایط و بدون پرس و جو و یا حتی یک تحقیق ساده اقدام به نوشتن نامه هایی می کنند که اصولا قابلیت اجرایی ندارند.
بدون شک با اینگونه اقدامات اعتبار سازمان دامپزشکی بیشتر زیر سئوال خواهد رفت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
1
1
الان شما معتقدید باید عبارت معاف از مالیات بر ارزش افروده روی محصول نوشته نشود؟
یا اعتقاد دارید این عبارت نوشته شود و بصورت واقعی از صاحب دام دریافت نشود و به اداره دارایی هم پرداخت نشود؟
پاسخ ها
مریم
| Finland |
۱۲:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
من فکر کنم استاد نگهداری خیلی واضح بیان کردند که موقعی اداره مالیات ملزم کرده مالیات بر ارزش افزوده بگیرید و اگر یک میلیون در دستگاه پوز کلینیک های حیوانات خانگی کشیده شود صد هزار تومان آنرا اداره مالیات مطالبه خواهد کرد درج عنوان معاف از مالیات بر ارزش افزوده فقط تنش بین کلینیسین و صاحب دام بوجود خواهد آورد. یا اداره مالیات نباید این عدد را بگیرد یا اگر از کلینیسین دریافت میکند چرا روی جلد دارو باید نوشته بشود معاف از مالیات.
من و شما هم اگه روی هر خدمتی توسط شرکت سازندش نوشته شده باشه معاف از مالیات ولی فروشنده ازمون مالیات بر ارزش افزوده بخواد بگیره مقاومت خواهیم کرد و این میشود دعوا بین کلینیک و صاحب دام
البته مالیات بر ارزش افزوده متاسفانه مختص کلینیک های دام کوچک و بیمارستان های دام کوچک هست که چون داروخانه دارند درج این عنوان روی جلد دارو مشکلاتی را بوجود آورده چون مالیات از کلینیسین دریافت میکنه و‌کاری نداره که شما گرفتی یا خیر
علی اکبر دشتی زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
6
3
دکتر نگهداری از جوانان پیشرو و ایجاد کننده نخستین بیمارستان دامپزشکی جنوب کشور است
انشالله سازمان دامپزشکی با مشورت از عزیزان تصمیم سازی کند.
مریم
|
Finland
|
۱۲:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
3
6
درود به شرف استاد عزیزم دکتر نگهداری که برای منافع صنفی همکاران با احدی تعارف نمیکند. کاش همه مسئولین مثل ایشان بودند
دکتر عبدی
|
Finland
|
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
3
5
دکتر رضا نگهداری یکی از شجاع ترین و با مسئولیت ترین و با سواد ترین دامپزشکان و دوستان هستند که در زندگی دیده ام
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
1
3
ضمن تأکید بر ضرورت تأمین داروهای مورد نظر برای دام های خانگی، بایستی این نکته را همگی در نظر داشته باشیم:

که ترجمه Veterinary drugs می شود "داروهای دامپزشکی" نه "داروهای دامی"!
ناشناس
|
Singapore
|
۱۵:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
0
4
طبق قانون تمامی تبصره ها و بخشنامه ها باید در پایگاه ملی قوانین و مقررات ثبت شوند اگرنه از درجه اعتبار ساقط هستند.پس میتوان تمامی این تبصره ها را با شکایت به دادگاه و حتی دیوان عدالت اداری ابطال نمود تا با یک‌سری بخشنامه های ....... در حوژه علی الخصوص دارو مواجه نباشیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
3
5
کاش همه شجاعت این جوان شیرازی را داشتند
درود بر غیرتت پهلوان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
3
5
به هرحال الویت انسانها هستند.این موضوع را هیچوقت فراموش نکنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
1
0
با سلام و احترام. متاسفانه کلینیسین های حیوانت خانگی طبق عادت همیشگی و بدون توجه به داروهای موجود در داروخانه های دامپزشکی اقدام به تجویز داروهای دامپزشکی می کنند. حتی اگر داروهای مورد نیاز آنها در داروخانه های دامپزشکی موجود باشد بازهم به سراغ داروهای پزشکی می روند. باید به این قسمت هم توجه کرد. دقت کنید که به علت این موضوع و نابسامانی زنجیره ها در فارس بیشتر داروخانه ها رو به تعطیلی هستند.
نظر شما
ادامه