کد خبر: ۷۹۱۲۵

حکیم مهر: خراسان شمالی بالاترین آمار حیوان‌گزیدگی را در کشور دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، کارشناس بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی درباره آمار حیوان گزیدگی می‌گوید: در سال گذشته ۵ هزار و ۶۰۰ مورد حیوان گزیدگی در خراسان شمالی ثبت شد که این میزان یک‌ونیم برابر بیشتر از میانگین کشوری است.

«هادی نیستانی» ادامه می‌دهد: ۹۰ درصد حیوان گزیدگی‌ها مربوط به سگ و گربه و ۱۰ درصد مربوط به حیوانات دیگر است‌.

وی با تاکید بر اینکه خوشبختانه در ۲۰ سال اخیر مرگ در اثر بیماری هاری در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گزارش نشده است، می‌گوید: اغلب حیوان گزیدگی در نوجوانان سن ۱۲ تا ۲۰ سال گزارش شده است و اکثر حیوان گزیدگی‌ها از سوی سگ‌های صاحب دار رخ داده است‌.

وی عنوان می‌کند: بیماری‌های کیست هیداتیک و کالازار بیماری‌هایی هستند که سگ‌ها در انتقال آن‌ها به انسان نقش دارند بیماری کیست هیداتیک از جمله بیماری‌های است که میزان بروز آن در خراسان شمالی نسبت به بروز کشوری از میزان بالاتری برخوردار است.

وی اضافه می‌کند: بیماری کالازار هم در سال‌های قبل بروز بیشتری داشت که سگ‌ها منبع این بیماری برای انتقال به انسان هستند.

وی تاکید می‌کند: دانشگاه علوم پزشکی وظیفه درمان و پیشگیری از بیماری هاری ناشی حیوان گزیدگی دارد که برای تحقق این وظیفه، مراکز درمان و پیشگیری هاری و حیوان گزیدگی در همه شهرستان‌های استان در تمام ایام سال و به صورت شبانه روز _ حتی در ایام تعطیل _ مشغول ارائه خدمات شستشو زخم‌ها حیوان گزیدگی، انجام واکسیناسیون هاری و تزریق ایمنوگلوبولین (سرم) ضد هاری، برای پیشگیری از بیماری هاری در افراد حیوان گزیده هستند.

 

نظر شما
ادامه