کد خبر: ۷۹۱۳۵

حکیم مهر: رئیس شبکه دامپزشکی سرایان از معدوم سازی ۴ رأس بز پس از مثبت شدن آزمایشات نهایی بروسلوز در این دام ها خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان سرایان، «محمد صفرزاده» عنوان کرد: یکی از پرهزینه ترین بیماری های مشترک بین انسان و دام بیماری بروسلوز (تب مالت) است که عوارض جبران ناپذیری بر سلامت انسان باقی می گذارد. از راه های پیشگیری این بیماری در جمعیت دامی انجام به موقع واکسیناسیون دام های جوان زیر یکسال می باشد. به منظور جلوگیری از بروز بیماری در انسان بایستی از مصرف شیر خام و فرآورده های حاصل از شیر خام مانند پنیر و بستنی خودداری کرد.

این مقام مسئول ضمن اشاره به انجام تست های آزمایشگاهی و در نهایت کشتار دام ناقل به عنوان شیوه نامه مبارزه سازمان دامپزشکی با بیماری بروسلوز افزود: درست است که معدوم کردن دام در کوتاه مدت خسارت اقتصادی برای دامداران به همراه دارد اما در بلند مدت با توجه به منافع سلامتی حاصل از این کار در جامعه انسانی و همچنین با کاهش موارد سقط جنین در نتیجه این بیماری در جمعیت دامی و جلوگیری از انتقال بیماری بین دام ها این خسارات جبران خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: در همین مورد اخیر چهار شخص از جمله سه کودک یک خانواده با مصرف پنیر حاصل از شیر خام بزهای آلوده، به این بیماری مبتلا شدند و هیچگاه از تبعات آن خلاصی نخواهند داشت. باید آگاه باشیم سویه آلوده کننده بز نسبت به سایر سویه ها از بیماری زایی بیشتری برای انسان برخودار است.

این مقام مسئول در پایان از دامداران خواستار شد به منظور جبران بخشی از خسارت، دام های خود را بیمه نموده و به جهت حفظ سلامت جامعه همکاری لازم را با کارشناسان دامپزشکی داشته باشند و آگاه باشند با مقاومت در برابر معدوم سازی دام های ناقل به گسترش این بیماری در جمعیت های دامی و انسانی دامن خواهند زد.

 

نظر شما
ادامه