کد خبر: ۷۹۲۳۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: اسب کُرد، تنها نژاد منحصر به فرد کردستان و یکی از ذخایر ژنتیکی با ارزش کشور است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به موقعیت جغرافیایی استان کردستان که منطقه‌ای کوهستانی و دارای راه‌های سخت و خطرناک است، به همین دلیل داشتن اسبی که دارای قدرت تعادل و تحرک زیاد در راه‌های صعب العبور و کوهستانی باشد از نظر حمل و نقل از زمان‌های گذشته دارای اهمیت زیادی بوده، به طوری داشتن اسب کرد مایه فخر و مباهات بوده است.

اسب کُرد دارای سری بزرگ، استخوان پیشانی و ستیغ‌های گونه‌ای برجسته، گوش‌های عقب و سرشار از توانایی و هوش است، منشا این نژاد اسب در ایران منطقه‌ای است به نام نسا در دامنه کوه‌های زاگرس که به ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد.

امروزه بیشترین چیزی که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، حفظ و حراست از ذخایر ژنتیکی برای تحویل به نسل‌های آینده است که در این میان اسب کُرد به عنوان تنها نژاد منحصر به فرد استان و به عنوان یکی از ذخایر ژنتیکی با ارزش کشور لازم است با همکاری استان‌های همجوار نسبت به تکثیر و احیا آن اقدامات اساسی انجام شود.

اسب اصیل کُرد در حماسه‌ها و اسطوره‌های ایرانی هم نقش پررنگی دارد و هم نقش‌ها و کتیبه‌های به جا مانده در بیستون و اهمیت آن را به عنوان یکی از اصل‌ترین نژاد‌های اسب ایرانی نشان می‌دهد.

این نژاد اسب همواره جایگاه برجسته‌ای در میان گونه‌های مختلف اسب در سرزمین ایران داشته و علی رغم اینکه در دهه‌های اخیر به طور کلی به کار گیری این حیوان در برخی موارد حذف شده و یا کاهش یافته است، اما همچنان حفظ آن بنا به اهمیت گونه نژادی و کاربردهایش ضروری است.

دبیر هیات سوارکاری استان کردستان با اشاره به اینکه در حال حاضر در استان کردستان هیچ گونه حمایتی از این گونه با ارزش نمی‌شود، اظهار داشت: تا کنون هیچ اعتبار خاص و تسهیلات ویژه‌ای برای حفظ نسل اسب کُرد در استان اختصاص داده نشده است.

میهمی از اسب کُرد به عنوان اولین نژاد اسب در دنیا نام برد و افزود: هم اکنون از تعداد اسب‌های موجود در کردستان تنها ۱۰ درصد آن اسب کُرد است.

دبیر هیات سوارکاری استان کردستان با بیان اینکه وجود این تعداد اسب اصیل کُرد در کردستان زنگ خطری برای بقای این نسل با ارزش است، اضافه کرد: ما از مسئولین استان درخواست داریم تا در زمینه اسب کُرد اقداماتی ویژه‌ای صورت گیرد حتی در صورت ۱۰ تا ۲۰ درصد خطا این تحقیقات به ثبت برسد.

میهمی با اعلام اینکه در حال حاضر اسب کُرد کمتر در کردستان پرورش داده می‌شود، بیان کرد: هم اکنون اسب اصیل کُرد در کردستان بازار فروش خوبی ندارد و دیگر هیچ کس حاضر به پرورش اسب اصیل کرد نیست.

وی به حمایت ویژه و نظارت کافی بر نگهداری و حفظ این نژاد اصیل تاکید کرد و ادامه داد: برای این حمایت‌ها در راستای حفظ این نژاد باید اعتبارات ویژه اختصاص یابد.

میهمی در پایان یادآور شد: برگزاری جشنواره، مسابقه‌های مختلف کشوری و استانی از جمله اقدامات هیات سوارکاری استان در راستای شناساندن این نژاد اصیل اسب کُرد به تمام کشور است.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۳
0
0
امیدوارم بودجه‌ای برای حفظ این نژاد ارزشمند تصویب بشه
نظر شما
ادامه