کد خبر: ۷۹۲۷۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: 6 جولای مصادف با 16 تیر سالجاری روز جهانی مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان‌ می باشد، نامگذاری این روز تحت این عنوان بدلیل اهمیت این بیماری ها از منظر حفظ سلامت و بهداشت جوامع انسانی و دامی می باشد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، «دکتر محمد خلیلی وند» مدیر کل دامپزشکی استان کرمان ضمن گرامیداشت روز جهانی بیماری های مشترک بین انسان و دام اعلام کرد: نام این دسته از بیماری ها نمایانگر مسئولیت مشترک و خطیری است که به عهده جامعه پزشکان و دامپزشکان در زمینه پیشگیری، تشخیص و درمان این گونه بیماری ها می باشد.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان ادامه داد: با همکاری پزشکان و دامپزشکان در زمینه تحقیقات و کنترل این بیماری ها می‌توان گام های مؤثری در تامین بهداشت عمومی جامعه برداشت.

وی هدف از نام گذاری این روز را  آگاه سازی آحاد جامعه و گروه های شغلی در معرض ابتلا به این بیماری ها دانست .

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان اظهار داشت:  عامل این بیماری های زئونوز می تواند باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها، انگل ها و ... باشند که در بدن حیوانات قرار دارند و افراد از راه تماس با حیوانات اهلی یا وحشی آلوده، حشرات، خزندگان، طیور و جوندگان در معرض ابتلا به زئونوزها قرار می گیرند.

وی ادامه داد: ضرر و زیان اقتصادی این بیماری ها به دلیل کاهش تولید فراورده های دامی، مرگ و میر دام ها، معدوم کردن دام ها جهت کنترل بیماری ها بسیار زیاد می باشد.

این مقام مسئول از مهمترین بیماری های مشترکی که میان انسان و حیوان وجود دارد به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، تب مالت، سالک، هاری، مشمشه، سیاه زخم (شاربن)، کیست هیداتیک، آنفلوانزا و سل اشاره نمود.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان بیان داشت: همه گیری های جهانی جنون گاوی، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، سارس، مرس، سالک و لشمانیوز، تب مالت، هاری و تب کریمه کنگو، همگی در زمره بیماری های مهلکی به شمار می آیند که بدلیل قابلیت سرایت گسترده، شرایط مبارزه و کنترل دشوار و خسارات هنگفت اقتصادی و تبعات طولانی مدت بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی نیازمند توجه ویژه می باشند.

دکتر خلیلی وند گفت: راه های انتقال بیماری های زئونوز بسیار متنوع است من جمله استفاده از منابع غذایی آلوده، تماس بین انسان و حیوانات و تماس با حیوانات دست آموز و وحشی و... از راه های انتقال زئونوزها می باشد.

وی گروه های در معرض خطر این بیماریها را قصابان، سلاخان، چوبداران، کارکنان کشتارگاهها، کشاورزان و در نهایت عموم مردم جامعه به علت تماس با حیوان و مصرف فراوردهای دامی آلوده اعلام کرد.

وی با تاکید بر لزوم تعامل و هماهنگی بین بخشی در رابطه با پیشگیری از بیماری های زئونوز، بیان کرد: اداره کل دامپزشکی استان کرمان به عنوان خط مقدم مبارزه با بیماری های قابل انتقال بین حیوان و انسان در کنار سایر بخش های مرتبط، تلاش ها و اقدامات فراوانی را بمنظور مبارزه و پیش گیری از این بیماری ها انجام داده است.

وی راههای پیشگیری از بیماری‌های قابل انتقال به انسان را رعایت یک‌ سری اصول بهداشتی در جامعه و انجام اقدامات پیشگیرانه شامل مصون سازی دام‌های حساس علیه عامل بیماری از جمله واکسیناسیون و کنترل مواجهه انسان با ناقلین بیماری، اعلام نمود و افزود: آگاهی مصرف کنندگان از ویژگی های محصولات دامی سالم و نحوه تماس با دام نقش مهمی در کنترل و پیشگیری از این بیماری ها دارد.

 

برچسب ها: دامپزشکی،
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۶:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
0
0
با تشکر
متاسفانه وقتی پروانه پیشگیری و واکسیناسیون به مراکز درمانی داده میشود چطور امکان دارد همکار درمانگر بخش پولساز را رها کند و واکسن تب مالت رایگان تزریق کند
تا زمانیکه درمان از واکسن جدا نشود انتظار پیشگیری از بیماری های دامی واهی است
در حوزه پزشکی هم مراکز کنترل و پیشگیری از مراکز درمانی جدا هستند
مراکز بهداشت هر شهرستان فعالیت درمانی ندارند تمرکزشان روی پیشگیری است
فعالیت مراکز واکسبناسیون با مراکز درمانی و دارویی دو مسیر متفاوت و متضاد هستند.
هر چه مدیریت پیشگیری و واکسیناسیون بهتر کار کند بیمار کمتر خواهد بود.
نیاز است هرچه سریعتر مراکز درمانی دامپزشکی از مراکز مایه کوبی جدا شوند..از ابتدا این مسیر غلط بوده است
نظر شما
ادامه