کد خبر: ۷۹۳۳۱
تعداد نظرات: ۱۱۸ نظر

حکیم مهر: کارشناس محیط‌زیست معتقدند هیچ راه‌حلی وجود ندارد که بتوان یک‌شبه معضل سگ‌های ولگرد خیابانی را برطرف کرد، اما با عقیم‌سازی، جمعیت پایدار این سگ‌ها غیر‌مولد و غیر‌هار می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روزنامه جوان، معضل افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد از مسائل مهم در جوامع مختلف است. در هفته‌ها و روز‌های گذشته شاهد گازگرفتگی تعدادی از کودکان سرزمین‌مان توسط سگ‌های ولگرد بوده ایم که در چندین مورد منجر به فوت کودکان نیز شده‌است. به نظر می‌رسد باید تلاش کنیم تا راهکار‌های مناسبی را در زمینه سگ‌های بدون صاحب در محیط‌های شهری، روستایی و طبیعت به کار ببریم تا شاهد چنین اتفاق‌هایی نباشیم. «جوان» در این رابطه با کارشناسان گفتگو کرده‌است

مدیریت سگ‌های ولگرد و بلاصاحب به یکی از معضل‌های اساسی در کشور تبدیل شده‌است، در ارتباط با این موضوع کارشناسان، واکسیناسیون، عقیم‌سازی و عدم غذارسانی به سگ‌های بلاصاحب را راهکار پیشگیری از افزایش شدید جمعیت این سگ‌های ولگرد و کاهش بار بیماری هاری می‌دانند

 آسیب‌های بی‌شمار سگ‌های ولگرد به محیط اجتماعی

«دکتر ایمان معماریان»، دامپزشک و فعال حقوق حیوانات در گفتگو با روزنامه «جوان» گفت: افزایش سگ‌های ولگرد آسیب‌های زیادی را به همراه دارد که بخشی از این آسیب‌ها به خودشان باز می‌گردد، چون اگر این حیوانات تحت نظارت، کنترل و مدیریت انسان نباشند، هم بیمار می‌شوند و هم به یکدیگر بیماری انتقال می‌دهند. تقریباً هیچ سگ و گربه ولگردی نیست که سالم و خوشحال در این شرایط زندگی کند. بخش دیگر این آسیب‌ها، آسیب‌هایی است که به حیوانات حیات‌وحش چه شهری و چه خارج از شهر وارد می‌شود.

ایمان معماریان اظهار کرد: حیواناتی مانند سگ‌ها و گربه‌هایی که بدون مدیریت در شهر‌ها و روستا‌ها زندگی می‌کنند و روز به روز نیز رو به افزایش هستند، می‌توانند مشکلات زیادی را برای جامعه به وجود بیاورند، چراکه سگ‌های بدون صاحب در چرخه زیستی جایی ندارند و می‌توانند باعث مشکلات زیادی از جمله گازگرفتگی‌ها، ایجاد بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوانات و حیوانات دیگر شوند

غذارسانی به حیوانات باید با مدیریت کارشناسان صورت گیرد

معماریان در ارتباط با بحث غذا دادن به سگ‌ها ادامه داد: پژوهش‌ها مشخص می‌کند که غذارسانی باید چه اصولی داشته باشد. برای مثال، اگر غذا در یک منطقه واحد ریخته شود، ممکن است در اثر اجتماع حیوانات، انتقال بیماری‌های مختلف به‌راحتی انجام بگیرد، بنابراین غذارسانی باید از کانال کارشناسان و مسئولان کاربلد محیط‌زیستی انجام شود

وی اضافه کرد: در بسیاری از غذارسانی‌های غیراصولی، حجم غذا و نوع ماده غذایی برای حیوانات مشکل ایجاد می‌کند، چراکه به‌طورمعمول کربوهیدرات و چربی بالایی به بدن حیوانات می‌رسد و این موجب نبود تعادل در جمعیت آن‌ها می‌شود. گفتنی است، برخی حیوانات در برخی فصول باید غذای کمتری بخورند و وزن خود را کاهش دهند تا دوام بیشتری در طبیعت داشته باشند. با غذارسانی بی‌ملاحظه انسانی، ممکن است روند زیستی آن‌ها با اخلال مواجه شود

وی با بیان اینکه مسئولان متولی در این حوزه باید تلاش کنند تا برنامه جامعی برای کنترل حیوانات طرح‌ریزی کنند، عنوان کرد: مدیریت پسماند یکی از برنامه‌هایی است که مسئولان باید به درستی آن را مدیریت کنند، چراکه می‌تواند یک منبع غذایی مناسب برای سگ‌ها باشد

دامپزشک و فعال حقوق حیوانات افزود: غذارسانی برای این دسته از حیوانات به لحاظ زیست محیطی امری اشتباه است؛ از آنجایی که این حیوانات به منابع غیرطبیعی انسانی نظیر پسماند‌ها و زباله‌های خانگی دسترسی دارند، روزبه‌روز جمعیت‌شان نسبت به ظرفیت طبیعی رو به افزایش است. ناگفته نماند که در شهر‌ها افزون بر سگ و گربه، حیوانات اهلی دیگر هم زندگی می‌کنند که آن‌ها هم به‌دلیل مدیریت نشدن پسماند‌ها جمعیت‌شان رو به افزایش است

وی گفت: حیواناتی نظیر سگ و گربه در اصل نباید رها شوند، چراکه رها شدن آنها، هم برای خودشان آسیب‌زا است و هم در صورت افزایش جمعیت، برای انسان‌ها هم خطرآفرین هستند. باید به این موضوع هم واقف باشیم که زیاد شدن یک گونه حیوانی در محیط‌زیست شهری منجر به از بین رفتن یا به خطر افتادن زیستگاه حیوانات دیگر می‌شود و ممکن است، مورد هجوم حیواناتی که جمعیت بیشتری دارند، قرار بگیرند

مدیریت و واکسیناسیون سگ‌ها بسیار مهم است

معماریان بیان کرد: همچنین واحد‌های کنترل سگ‌های ولگرد، باید تلاش کنند تا کنترل تمامی سگ‌های نگهبان و گله را نیز در دست داشته‌باشند، در واقع همه سگ‌های در کشور جزو سگ‌های بی‌قانون و بدون محدودیت هستند و نیازمند معاینه و مراقبت‌های خاصی دارند تا در برابر بیماری‌های مختلف از جمله هاری ایمن شوند

وی ادامه داد: تمامی سگ‌های محیط‌های شهری، روستایی و آن‌هایی که در طبیعت وجود دارند باید شناسایی شوند و برنامه جامعی برایشان صورت گیرد؛ با نگاه به گذشته درمی‌یابیم که سگ‌کشی به عنوان اقدامی برای ریشه‌کنی هاری بی‌اثر بود، زیرا ممکن بود شکارچیان فقط سگ‌های سالم را اسیر کنند که در این صورت سگ‌های هار در محیط باقی می‌ماندند و عاملی برای انتشار بیماری محسوب می‌شدند. همچنین منابع رسمی ادعا می‌کنند که نیمی از مرگ و میر انسان به واسطه هاری، ناشی از حیوانات خانگی واکسینه نشده‌است، بنابراین تأکید می‌شود که امروزه دیگر کشتن سگ‌های خیابانی فایده‌ای ندارد

دامپزشک و فعال حقوق حیوانات گفت: ضمن اینکه این سگ‌ها برای سیر شدن به سراغ منابعی که در حیات‌وحش هستند می‌روند و مسلماً ضرر‌های جبران‌ناپذیری را به محیط‌زیست و حیوانات دیگر وارد می‌کنند، در حال حاضر با وجود انتقال بیماری‌ها و شکار دیگر حیوانات در طبیعت باعث می‌شوند تا دیگر حیوانات هم در محیط‌زیست در خطر انقراض قرار گیرند

وی افزود: سگ‌های ولگردی که در حومه شهر هستند، می‌توانند به طور مستقیم با شکار، انتقال بیماری، جفت شدن با گونه‌های مختلف مثل گرگ و شغال یا خوردن شکار بقیه حیوانات به دیگر گونه‌های حیوانی نیز آسیب بزنند. از طرفی، چون این حیوانات تحت نظارت دامپزشک قرار نمی‌گیرند، می‌توانند به انواع بیماری‌های انگلی مبتلا شوند و با انتقال این بیماری‌ها به انسان، برای انسان‌ها نیز مشکل‌ساز شوند

معضل سگ‌های بدون صاحب مانند یک بمب ساعتی عمل می‌کند

در ادامه «مسعود شکیبا» پژوهشگر و کارشناس محیط‌زیست استان گلستان گفت: حیواناتی همچون سگ و گربه بدون مدیریت انسان‌ها باعث ایجاد مشکلات زیادی در چرخه زیستی می‌شوند، چون به لحاظ طبیعی دشمن جدی ندارند، جمعیت آن‌ها روز به روز در حال افزایش است

مسعود شکیبا افزود: موضوع سگ‌های بدون صاحب مانند یک بمب ساعتی است که در آینده خسارات جبران ناپذیری را برای انسان‌ها و طبیعت به وجود خواهد آورد و بخصوص باعث بیماری‌های زیادی بین انسان از جمله هاری می‌شوند

وی ادامه داد: هاری یک بیماری خطرناک است که درمان بخصوصی ندارد و باید تلاش شود تا یک مجموعه مناسب برای هر شهر ساخته شود تا سگ‌ها جمع‌آوری شوند و غیر از عقیم‌سازی نسبت به هاری هم ایمن شوند. شکیبا اضافه کرد: شهرداری‌ها با کمک دامپزشکی‌ها باید تلاش کنند بودجه‌هایی را در اختیار بگیرند، ضمن اینکه با کمک افراد متخصص با پدیده سگ‌های بدون صاحب مقابله کنند

وی بیان کرد: مسئولان امر می‌توانند با استفاده از تجربه دیگر کشور‌های دنیا برخی از برنامه‌های خود را اجرا کنند و البته به دلیل اینکه ما یک کشور اسلامی هستیم نمی‌توانیم تمامی برنامه‌های آنان را اجرایی کنیم

کنترل، واکسیناسیون و عقیم راهکار‌های مناسب برای کنترل سگ‌های بدون صاحب 

پژوهشگر و کارشناس محیط‌زیست استان گلستان عنوان کرد: کنترل، واکسیناسیون و عقیم‌سازی از مهم‌ترین مسائلی است که در ارتباط با مقابله با ازدیاد سگ‌های بی‌خانمان باید انجام داد و متأسفانه اگر سیستم مشخص و تحت نظارتی نداشته باشیم، مشکلات حل نمی‌شوند

وی تصریح کرد: وقتی سگ‌ها عقیم می‌شوند و در منطقه خودشان مستقر می‌گردند، جمعیت و مشکلات ناشی از سگ‌ها هر دو کاهش می‌یابد؛ بدین ترتیب که هر سگی از قلمرو خود محافظت می‌کند و اجازه ورود به سگ‌های ولگرد جدید را نمی‌دهد. از آنجا که همه آن‌ها عقیم شده‌اند، دیگر جفت‌گیری نمی‌کنند یا تکثیر نمی‌شوند. همچنین عوامل اصلی منجر به پرخاشگری سگ (مهاجرت و جفت‌گیری) حذف می‌شوند، دعوای سگ‌ها نیز به طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند و با کاهش پرخاش میان سگ‌ها، گاز گرفتگی انسانی و انتقال بیماری نیز کمتر می‌شود. در نهایت طی یک بازه زمانی، با مرگ طبیعی سگ‌های عقیم‌شده، جمعیت سگ‌های ولگرد به شدت کاهش می‌یابد

شکیبا ادامه داد: هیچ راه‌حلی وجود ندارد که از طریق آن بتوان یک‌شبه معضل سگ‌های ولگرد خیابانی را برطرف کرد، اما با عقیم‌سازی، جمعیت پایدار این سگ‌ها غیر مولد و غیر هار می‌شود و به مرور زمان مشکلات مربوط به آن‌ها کاهش می‌یابد

وی در ارتباط با غذا دادن به سگ‌های بدون صاحب گفت: سگ‌ها باید غذا بخورند و ما اگر این کار را نکنیم یا به سمت زباله‌ها می‌روند یا در محیط طبیعی به شکار می‌پردازند و به این وسیله می‌توانند باعث انتشار آلودگی و بیماری‌های زیادی از جمله هاری شوند. ضمن اینکه به دلیل اینکه سگ‌ها در این مکان تجمع می‌کنند بهتر می‌توان بر آن‌ها مدیریت داشت

شکیبا گفت: برای جلوگیری از گاز حیوانات هنگامی که فرزندتان به اندازه کافی بزرگ شد، می‌توانید اصول اولیه دور ماندن از گاز گرفته‌شدن توسط حیواناتی مثل سگ را به او یاد بدهید. هرگز کودک خود را با حیوان خانگی متعلق به خودتان یا شخصی دیگر تنها نگذارید. تقریباً نیمی از کودکان گاز گرفته‌شده، توسط سگ خانواده یا سگ همسایه گاز گرفته شده‌اند و به یاد داشته‌باشید که هر سگ یا گربه‌ای در صورت تحریک‌شدن، برای مثال توسط کودکی که دمش را بکشد یا رفتار تهاجمی داشته‌باشد، ممکن است گاز بگیرد.

 

انتشار یافته: ۱۱۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲۲
نقی
|
France
|
۲۳:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
24
16
خسته نباشید به این کارشناسان که حرفشان را بر اساس علم و شواهد علمی و نه بر اساس احساسات و خرافات و... بیان کردند.

و اما مثل همیشه شیفتگان کشتار حیوانات با بیانات عجیب خود زیر این مطلب اظهار وجود کنند. با تشکر!
پاسخ ها
نقیبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
چه جمله آشنایی
چشم به راه نظرات عجیب شما هستم، با تشکر
فعلا منتظر بمون
دکتر صدف سبزواری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
18
24
من چند کلمه به جمله آقای دکتر اضافه میکنم که کشتن سگهای خیابانی و بلاصاحب تاثیری در کاهش شیوع نه تنها هاری بلکه سایر بیماریهای زئونوتیک و عفونی منجمله لیشمانیوز، کیست هیداتید و غیره در انسان ندارد. سالهاست تاکید می‌کنیم پروتکل های پیشگیری و کنترل را به روز رسانی کنند و روش کهنه و قدیمی معدوم سازی را متوقف نمایند. تازمانی که کنترل در مورد پشه، ناقل، قرنطینه و ایزوله سازی، اجرای واکسیناسیون، سمپاشی و سایر روشهای مبارزه و‌بهسازی محیط و آموزش عمومی و غیره انجام نشود همچنان با تمامی این بیماریها مواجه خواهیم بود و تنها با کشتار جمعیت لوکال یک منطقه جمعیت حساس را جایگزین خواهند نمود.
پاسخ ها
نقیبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
خانم دکتر یک سوال میشه خیلی ساده توضیح بدید که اگر در یک روستایی طبق اعلام مرکز بهداشت چند مورد ابتلای انسانی لشمانیوز داشتیم که دقیقا بعد از ده ماه با علایمی مشابه سرطان در حال دریافت شیمی درمانی بودند و بعد جهت پیوند استخوان تحت نمونه برداری قرار گرفتند و به طور کاملا اتفاقی انگل لشمانیوز مشاهده کردند. و مثل همه بیماریهای مشترک دیگه، به سرعت سرشون به سمت دامپزشکی می‌چرخه و اونو مسئول میدونن. ما باید چیکار کنیم؟ راهکار شما چیه؟
شرایط روستا: همه دامدارند، محل زندگی شان در طبقه بالای محل نگهداری دامهاست. طبقه پایین فاقد در و پنجره مشخص است. روستا از نظر رعایت بهداشت و دفع زباله در شرایط بدی به سر می‌برد. چندین سگ ولگرد با علایم مشخص لشمانیوز در کل روستا در حال پرسه زنی هستند و کل محیط پر از پشه است.
در این شرایط دقیقا کجا رو سمپاشی کنیم کل پشه ها نابود میشن؟ البته ببخشید شما کلا به کلمه نابودی و معدوم سازی حساسین
انسانها رو قرنطینه کنیم یا سگها یا پشه ها رو؟
تا کی؟ چجوری که اصلا هیچ گزشی اتفاق نیوفته؟ چه مقدار سم نیاز هست تا در محیط و ریه انسانها وارد کنیم؟ با توجه به اینکه فضای دامداری و دپوی مدفوع باز است آیا سمپاشی موثر است هر چند وقت سمپاشی رو تکرار کنیم؟
آیا تا حالا سگ مبتلا به لشمانیوز دیدین؟ سگهای مبتلا رو با علایم سخت و وحشتناک قرنطینه کنیم که چی بشه؟ که درد بکشن؟ و باعث انتشار آلودگی بشن؟ آیا عاقلانه تر و انسانی تر نیست عامل رو یعنی سگهای مبتلا رو حذف کنیم؟
آیا به وسعت اتفاقاتی که در آینده ممکن است رخ دهد فکر کرده‌اید؟ چرا انسان بر اشتباهات تکراری خود پافشاری می‌کند؟
کجاست رد آن سوگندی که روزی، با شوق با صدای بلند و با لبخندی به پهنای صورتمون یاد کردیم. در آن زمان همه حواسمان به منگوله کلاه فارغ التحصیلی بود؟ به چه می‌اندیشیدیم؟ آن خطوط کوبنده سوگند نامه، همان است که همه چیز را در این میان تغییر می‌دهد.
اکنون که به پیشه مقدس دامپزشکی گام می‌نهم سوگند یاد می‌کنم، با محافظت از سلامت حیوانات و کاهش درد و رنج آنها، کوشش برای حفظ منابع حیات دام‌ها، تلاش در بهبود بهداشت همگانی و پیشبرد دانش دامپزشکی و مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و حیوان، دانش علمی و مهارت‌های خود را در راستای مصالح جامعه به کار گیرم. من در انجام وظایف حرفه‌ای خود همواره به وجدان، شرف و اصول اخلاقی علم دامپزشکی پایبند خواهم بود. تعهد می‌کنم همواره برای پیشبرد روزافزون دانش و شایستگی حرفه‌ای خود کوشا باشم.
طبق این سوگند، در صورتی که بیماری حیوان قابل درمان نباشد و درد و رنج بسیاری برایش به همراه داشته باشد (مثل هاری، لشمانیوز، ...) باید ادامه زندگی حیوان را فدای مصالح جامعه و بهداشت همگانی کنیم. یعنی وجدان حکم میکنه مقابله با بیماری های مشترک و حفاظت از جان انسان رو به ادامه حیات حیوان ترجیح دهیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
چقدر قشنگ گفتین من هم موافقم . الان وقتی سبزی با اب فاضلاب ابیاری بشه ایا ایجاد کیست هیداتیک نمیکنه؟ ما فقط میگیم معدوم سازی فکر نمیکنیم راههای دیگه هم هست. صورت مسئله رو پاک میکنیم. و راحتترین راه رو انتخاب میکنیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
18
33
شما در شمال شهر هستید و کودک خود را در پارکینگ سوار کرده و بعد از برگشت در پارکینگ پیاده می کنید.
سگها دارن بچه های مردم را میخورن و شما دنبال ....... هستید.
کنترل جمعیت در همه جای دنیا برای حیواناتی که دچار انفجار جمعیت می شوند ، انجام می شود
پاسخ ها
ایدا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
همون بچه ها گوش و دم سگ میبرن سنگ میندازن به جای این حرفا ادب و تربیت یاد بچه بدید مگه متجاوز و قاچاقچی های سراسر کشور رو به جای بیجه کشتار کردید که حالا یه سگی که جواب حمله دوپا رو میده و حق دفاع داره حالا همه سگ های کشور رو میخان بکشند تا عقده هاتون خالی بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
ما انسانها با ساخت و سازهای غیرمجاز وارد حریم زندگی حیوانات شدیم و متجاوز هستیم،اونوقت انتظار داریم محل زندگی حیوانات رو اشغال کنیم و در محل زندگیمون این حیوانات رو نبینیم،حالا که ما مقصریم حداقل برای کنترل جمعیت و سلامت حیوانات میتوانیم از طریق روشهای انسانی مثل واکسیناسیون و عقیم سازی و قانونمند کردن نگهداری و تکثیر حیوانات و وضع جریمه های سنگین برای رهاسازی حیوانات خانگی در طبیعت و آموزش به کودکان در مورد رفتار مناسب با حیوانات، در کنار هم با حداقل آسیب به طرفین زندگی کنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
دقیق و بجا فرمودید. اما عده ای ، نان خوری شان از این بحران ها است
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
کی گفته که بچه ها به سگها سنگ میزنن .پسر من ۷ ساله من سال گذشته جلوی خونمون مشغول بازی بود که یک گله سگ اومدن و یکیشون پسرم رو گاز گرفت .خدا خیلی بهمون رحم کرد
طالب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
سلام کی گفته سنگ میزنن و دم میکشن! من و همسرم رفته بودیم بیرون شهر تهران مبل بخریم، شب بود، یکدفعه یه سگ به من حمله کرد وحشتناک بود، دو تا مرد و همسرم با زور و چوب و چماق دورش کردن، الحمدالله به خودم آسيبي نرسید ولی چادرم تیکه پاره شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
16
30
دکتر معماریان عزیز
بیا شهرستان
بذار ۴ تا سگ ولگرد دنبالت کنن و پاچت رو بگیرن. اونوقت می فهمی سگ بلاصاحب چه خطراتی داره
پاسخ ها
پرهام عطائی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
نسل شیر و ببر و پپلنگ رو که زدین،حالا نوبت به سگها رسید،الان در مناطق کویری مارهای سمی سالانه هزاران نفر رو میگزند،پس راه بیفتیم و نسل مارهارو بزنیم،خوب شد شما در آفریقا و هند نیستید،وگرنه الان نصف حیوانات وحشی جهان منقرض میشدند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
دیروز تو مشهد سگ ، گوش یک شهروند را کنده و ۱۱ نفر را مصدوم کرده
باراد
| United States of America |
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
پرخاشگری هر حیوانی متاثر از رفتار انسانیست . سگهایی که پرخاشگر هستند سگهای صاحبداری هستند که رها می‌شوند . در مناطقی که حیوان آزاری هست و مردم با حیوانات از جمله سگها در تعارض هستند گزش وجود دارد . ترس موجب افزایش گزش میشود
کتایون
| France |
۱۷:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
من در روستا زندگی می کنم کل روستا رو عقیم کردیم و کنترل شده غذا نی دیم و واکسن هاری د قرصانگل می دیم 11 سال من اینجا هستم هیچ سگی هیچ بچه ای رو نخورده و گار نگرفته ضمنا دکتر معماریان کاملا واقف به اوضاع روستاها هستند و از این موضوع دور نیستن به فرزندان خود رفتار با حیوانات را بیاموزید کره زمین فقط مال انسانها نیست اونها پیش از ما در روستاها بودند
ماریا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
مطمئن باشین از این آدما خطرناکتر و هارتر نیستن .
نقیبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
11
26
آقای شکیبا من بلد نیستم به اندازه کافی هم بزرگ شدم، میشه اصول اولیه دور ماندن از گاز گرفته‌شدن توسط حیواناتی مثل سگ حالا یا هار یا عصبی یا گرسنه رو به من یاد بدین؟
من چون محل کارم تو یک شهر دیگه هست و وسیله نقلیه هم ندارم باید هر روز ساعت 5 از منزل خارج بشم تا ساعت 6 محل کارم باشم
حالا تو مسیر به یک سگ هار برخوردم که داره به سرعت به من نزدیک میشه
پایان داستان با شما...
نقیبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
4
11
با تشکر از توضیحات آقای دکتر معماریان، من یک سوال از خدمتتون داشتم
«شکارچیان فقط سگ‌های سالم را اسیر کنند که در این صورت سگ‌های هار در محیط باقی می‌ماندند و عاملی برای انتشار بیماری محسوب می‌شدند. همچنین منابع رسمی ادعا می‌کنند که نیمی از مرگ و میر انسان به واسطه هاری، ناشی از حیوانات خانگی واکسینه نشده‌است، بنابراین تأکید می‌شود که امروزه دیگر کشتن سگ‌های خیابانی فایده‌ای ندارد.»
آقای دکتر حیوان خانگی چجوری الوده میشه؟ هاری از هوا منتقل میشه؟ یا مثلا جز میکروفلور طبیعی و فرصت طلب که یهو ایجاد میشه؟ ممکنه بگید نه مثلا سر نزاع با یک حیوان خانگی دیگه، خب مگه حیوان خانگی دیگه که قلاده و زنجیر نداره جز سگ ولگرد محسوب نمیشه؟ مگه نمیتونه ویروس رو از حیات وحش بگیره؟
من چند روز پیش یک طرحی پیشنهاد دادم که طبق اون اگر در روستایی یک مورد هاری انسانی اتفاق افتاد اون روستا رو منطقه قرمز از نظر هاری اعلام کنیم تا مردم بیشتر مراقب باشند
و در مورد سگها : با توجه به اینکه دوره کمون بیماری هاری ممکنه حتی تا 6 ماه مخفی بمونه، پس مشاهده یک مورد هاری در یک سگ، در واقع میتونه نوک کوه یخ باشه و سایر موارد مخفی و در دوره کمون باشند. بنابراین جستجوی فعال برای یافتن بیماری در سگهایی که ظاهرا سالم اما ناقلند، مفهوم اصلی پیشگیری است. آیا شما راهی برای تشخیص ناقل بودن هاری با توجه به زنده بودنش بلدین؟ آیا با معاینه میشه مشخص نمود که الان این سگ ناقل هست یا نه یا در دوره کمون هست یا نه؟
آیا وجدان شما قبول میکند که من فقط سگ ولگرد دارای علایم رو بکشم در صورتی که شاید بقیه سگها هم آلوده باشند و ممکنه، فردا، یک هفته دیگه یا یک ماه دیگه علایم نشون بدن و در این روستا یا روستای بغلی یا ... به یک انسان حمله کنند؟ مسلما قبول دارین پایش هفتگی هم در مورد این حیوان آزاد و رها و زنجیر نشده امکانپذیر نیست؟
خب پس باید چه کنیم؟ باید قرنطینه کنیم یعنی ببریم جایی که در صورت بروز علایم محدود باشه، زنجیر شده باشه، تحت نظر باشه
آیا همیشه مرکز قرنطینه هست؟ مسلما نه
آیا میشود رها کرد و رفت؟
آیا این مورد قانون شما را « امروزه دیگر کشتن سگ‌های خیابانی فایده‌ای ندارد» نقض نخواهد کرد.
البته من معتقدم که کل سگهای ولگرد باید به سرعت جمع آوری شوند، (نه لزوما کشتار ) و بعد معاینه و اطمینان نسبی از سلامت حیوان، به حیوان دوستها واگذار شوند. با تاکید اعلام میکنم که در صورت واگذاری هم از صاحب حیوان تعهد گرفته خواهد شد که ضمن رعایت زمان واکسیناسیون و سایر نکات بهداشتی تا 6 ماه حیوان زنجیر و مهار شده باشد و با احتیاط با حیوان رفتار شود تا از سلامت آن اطمینان حاصل شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
7
17
افزایش انفجاری جمعیت مسلح جهان موجب محدود شدن قلمرو و بخطر افتادن حیات وحش شده و اثار ارزشمند خلقت درحال نابودی است. سگهای ولگرد با تغذیه از زباله های الوده، در معرض خطر بیماری مختلف اند. نوجوانی را دیدم که بطرف یک سگ سنگ می انداخت و ان حیوان هراسان فرار کرد. از این موضوع دانستم سگ واقعی و هار این نوجوان است.
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۸:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
20
17
این توجیهات فایده نداره سگهای ولگرد وبی صاحب باید جمع آوری شوند اصلا سوای بیماری ملت می ترسند اونهایی که دلشون می سوزه بهتر ببرند تو خونشون نگهدارتون کنند
پاسخ ها
سادات
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
ادم های وحشی هم در سطح جامعه فراوان هستند، بهتر نیست شما جمع آوری کنید و در خونه خودتون نگهداریشون کنید
ماریا .تهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
پس با این حساب هر کی سر راهی و بی صاحبه باید از روی زمین جمع بشه ؟ هر کی بی سرپرسته یتیمه کسی و نداره سرراهیه باید کشت ؟ گناهشون چیه ؟ میشه بگی سگ بلاصاحب بیگناه بدبخت گناهش چیه ؟ چرا شانسش مثل سگ اشرافی بقیه نیس که واکسن زده شناسنامه وجای خواب داره غذاش سر وقته . خب یه کمی فکر کنین گرسنه هستن میفهمید . همین انسان دو پا سر چهار تا نون میخوان همدیگه رو تیکه پاره کنن کافیه دو روز گرسنه بمونن این آدما ببین چه گرگی میشن . بعد از سگ بدبخت چه توقعی دارین .سگ مهاجمه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
ماری الان این حمایت بود یا توجیه ما برای کشتار
ن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
11
19
کشتن حیوانات بدون دلیل بدترین گناهه خدا جون میده شماها نمیتونید جای خدا برای مرگ هیچ موجود زنده ای تصمیم بگیرید مگر استفاده گوشت خوراکی از دامهای پرورشی.نمیشه چون تو انسان دنبال راحتی هستی بقیه طبیعت و اذیت کنی راهکار عقیم سازی جمع اوری و واکسیناسیون و مراقبت در پناهگاههای خوب و بزرگه بشر جز ازار بقیه هیچ کاری نمی کمخ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
خب ببر تو خونت چرا باید تو شهر ها رها باشن... اکثریت مردم با کشتن آنها موافق هستند...چرا باید تاوان سگ پرستی یه عده را زن و بچه معصوم ما پس بده
مهسا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
11
25
فقط عقیم سازی

کشتار حیوانات غضب خدا را در پیش دارد چون مخلوق خدا هستند همانند انسانها
اگه دلتون میاد این همه بودجه ک از دولت میگیرید برا عقیم سازی ........................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
این همه انسان گرسنه هستند غضب خدا رو نداره..اتفاقا با کشتن و کم کردن جمعیت سگ های ولگرد باعث تنفس بقیه گونه ها خواهد شد
سینا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
لطفا قبل از اظهار نظر راجع به هزینه عقیم سازیِ این همه سگ هم فکر کنید
ملت هزار تا بدبختی دارن بعد پول مالیاتشون باید صرف عقیم سازی سگها بشه! سنگ بزرگ نشونه ....
تو استرالیا شترها رو با تیر خلاص می کنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
5
12
با عقیم‌سازی، جمعیت پایدار این سگ‌ها غیر‌مولد و غیر‌هار می‌شود.
اکی پس انسانها را هم عقیم کنیم تا هار نشوند
پاسخ ها
سادات
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
موافقم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
عقیم سازی چه ربطی له هاری داره
با سواد....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
یعنی شما فرق واکسن را با عقیم سازی نمی فهمی؟
عقیمی چطور جلوی هاری رو میگیره؟
خیلی دانشمندی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
12
17
چرا الکی میگین سگها کجا بچه های شما رو میخورن بچه های شما ولند تو خیابون جنوب شهر و با سنگ این بیچارهها رو ازار میدن خوب معلومه حیوان حمله میکنه . چرا الکی حرف میزنی شما سگ ستیزی که به بچت یهد ندادی به سگ بیچاره سنگ نزنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
تو خوزستان یه خانم مسن رو خوردن یه خانم دکتر رو کشتن که تو اخبار هم بود یه پیرمرد رو تیکه پاره کردن چندین کودک کوچک رو تو کجا زندگی می‌کنی...کشتن تنها راه هست
طالب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
خیر، اینطور نیست، خودم دیدم یه بچه اومد از توی ماشین چیزی براداره سگه بهش حمله کرد، طفلی هاری گرفت و کشته شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
8
8
با قرارداد با چین بسته شده این سگ هایی ولگرد صادر کنید خرج ........... کنید نظام که کارشناسان بدون راحل دارد موفق در سرسامانه دادن سگ‌های ولگرد ناتوان است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
واقعا فک میکنین اگه این سگها به درد چینی ها میخورد منتظر تعارف تو بودن؟
زودتر اومده بودن جمع کرده بودن برده بودن مثل ماهی پس الکی هی نظر ندین
دامپزشك
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
13
14
از كرامات شيخ ما اين است
شيره را خورد گفت شيرين است
جناب آقاي دكتر اين صحبت را هزاران مقاله و رفرانس هم گفتند و نياز به بازگو كردن نيست مشكل سگ هاي ولگرد (البته به قول ما كه قائمان سياه و تاريك است)و يا به قول عده اي از دوستان احساسي كه قلب ظريف و شيشه اي و مهرباني دارند،سگهاي بلاصاحب، حمله به افراد و ايجاد نا امني است هركس علاقه به اين سگها دارد لطفا چنتا را ببرد و نگهداري كند طفلي ها رو
كاش در كشور ما اينقدر كه از سگ حمايت ميشد از بچه هاي بي سرپرست و خياباني و كم بضاعت حمايت ميشد واقعا شرمسارم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
تو از اشرف مخلوقات فقط قیافشو بردی ......................
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
11
6
دکترهای دامپزشک درین مسائله ذینفع هستند
دولت و مردم خوب می‌دانند چه کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
11
3
والا بنا. به خواسته و شرایط ادم نماها. به هر دلیلی. که یکیش جنگ افروزی و قدرت طلبیه
( گروهی ) بعضی قربانی بعض دیگر میشوند و حال ادما ابنجا به هم رحم نمیکنند
حال جان سگ از جان ادما واجب تر یا کم شدن تعداد حیوانات اسیب رسان تاثیری در شیوع بیماریها ندارد؟؟؟
نه ......... من دیگه حرفی ندارم
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
17
9
با سلام موضع گیری جهت .......... و سایر موارد به دور از علم در هیچ جای دنیا قابل قبول نیست نابود سازی یک حیوان مضری مثل سگ حتمی و لازم است
پاسخ ها
یک مستمری بگیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
راست می گویی ؟! خدا در خلق این حیوان اشتباه کرده چون مضر است !!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
تو برو مستمری تو بگیر و حرف نزن
خدا اشتباه نکرده، خدا سگ رو آفریده و به انسان عقل و اختیار داده که ازش استفاده کنه
وقتی اونقد مرد نیستی که سرپرستی شو بر عهده بگیری و ولگرده
و برای سگهای خونگی و حیات وحش خطرناکه بااااید حذف بشه
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
8
7
سگها رو بفرستید کره جنوبی اونجا خیلی هواشونو دارن
نوید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
0
0
آزمودم مرگ من در زندگیست
چون رَهَم زین زندگی پایندگیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
17
12
................، هیچ آدم عاقلی که سگ را یک جانور شریر و بیماری زا و هراسناک می باشد، مورد توجه قرار نمی دهد...
سگ عامل انتقال صدها بیماری به آدمیان است، علاوه بر هاری، صدها بیماری دیگر در وجود سگ هست که به آدمها منتقل می شود...
تنها یک راه راحت و‌ بدون مشکل وجود دارد همه سگها را با غذای سمی در کوتاه ترین مدت زمان ممکن از بین ببرید....اگر برای سلامت خود و جامعه ارزش قائل هستید..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
5
12
پس نکنه مرض هاری از مگس تسه تسه میاد،مردم این همه مشکلات گرانی سلامت و غیره رو دارند میگه سگها رو واکسیناسیون کنید ،اقای غارشناس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
احسنت
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
6
7
ما تو اصفهانیم اونجام داره سگ هیچ بدیم ک نداشته بخش میترسیم کی پاسخ میده اگ حمله کنن چرا ب دادمون نمیرسین
شهرام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
11
9
سایت حکیم مهر!!! لطفا شما از واژه سگهای ولگرد استفاده نکنید ، " سگهای آزاد " معادل مناسب تریه
ضمنا بار اول هستش که میبینم این آقای دکتر از کشتار سگهای آزاد حمایت نمیکنه ، خدارو شکر که ایشون دیگه دست از تحریک شهرداریها به قتل عام سگها برداشته ، البته امیدوارم که واقعا اینطور باشه
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
11
15
سک نه مضر بلکه بسیار مفید است. سگ گله را از حمله گرگ محافظت می کند جان ناقابل شما و امثالتان را در زلزله نجات میدهد. تنها موجودیکه در طبیعت آسیب رسان و مضر است دوپاهایی چون شما هستن باقی حیوانات برای تعادل طبیعت مورد نیازند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
8
10
چطور تاثیر ندارد...وقتی بیماری هاری با گاز گرفتن سگ های بدون صاحب منتقل میشه....سگ های ولگرد با جفت گیری با گرگ موجودی به نام گرگاس رو بوجود میاره که ترسی از انسان نداره و قدرت گرگ رو داره...باعث کشته و زخمی شدن دهها نفر در سال تو خوزستان محل زندگی من شده ....شهرداری ها عملا بحث جمع آوری و نگهداری و عقیم کردن رو رها کردن... جمعیت آن ها از جمعیت انسانها هم بیشتر شده... آسان ترین و کم هزینه ترین روش برای یک کشور تحت تحریم مثل ایران کشتن آنهاست....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
12
14
در کشورهای مترقی مثل آمريکا شما هیچ سگی بدون صاحب یا قلاده نمی بینید و اگر سگی پیدا کنند فقط تا یک هفته نگه می دارند و اگر کسی حاضر نشد سرپرستی آن را به عهده بگیرد آن را می کشند سگهای عقیم هم حمله می کنند و هم هاری و بیماری های دیگر را منتقل می کنند
یادمان باشد سگ ولگرد یک حیوان وحشی است و باید معدوم شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
8
13
تازه دارم میفهمم فرق است بین کسانی که تو اروپا زندگی میکنند با ما تو چی چرا خدا هرچی نعمت داده اونها ولی اینجا دنبال کشتن حیوانات بی زبونین که خدا آفریده اشرف مخلوقات بخاطر فهم ش بود وگرنه با حیوان هیچ فرقی ندارد کره زمین خدا برا همه موجوداتش آفریده نه فقط برا این آدم دوپا حالا چون سگ ول یا صاحب نداره یا درندس که غریزش باید بکشنش پس داعش هم همین کارو میکرد می‌گفت شیعه اضافه هستش باید راه حل کشورهای اروپایی در پیش بگیرید تو این کار چون فهم این ملت خیلی پایین وداعشی هستش کجایی امیر کبیر ملت دانیم آرزوست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
دیدی که داعش هم حذف شد
تو بکش مسئولیتش با من
مطمئن باش بلایی بدتر از هاری سرمون نمیاد
مینا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
5
17
واقعا درسته سگها جان انسانها نجات می‌دهند در مواقع زلزله خوب هستند از این آدم دوپا محافظت میکنند
عقیم سازی بشن جمعیت کنترل بشه
یعنی عقیم سازی میبایست از سال نود اجرا میشد
تا انسانهای ناآگاه جان اینها را نگیرن
روانه ماشین های مرگ نکنند
اومدیم جای این طفلک های زبون بسته گرفتیم وسط بیابان آپارتمانهای قوطی کبریتی ساختیم
سگها هیچ بچه ای نمیخورن از آدم دوپا فقط باید ترسید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
مینا خانم
این سگها فانتزی نیستن
شما سگ چوپان رها شده ولگرد ندیدی
این سگ با سگ زنده یاب فرق داره
شما برو با گربه خونگی و سگ پاکوتاه بازی کن
رحیمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
4
5
دولت یا شهرداری یک بوجه تعین کنه زمین که اطراف هر شهری وجود داره که جمع کنن سگ‌ها رو نگهداری کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
بدجه اش با شماست؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
تو شمال زمین نیس
مزرعه است فقط که شخصیه
سمیه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
9
11
در حال حاضر کشتن أدما واجب تره که بی رویه زیاد شدن و باعث به هم ریختن اکو سیستم . آلودگی هوا و تخریب طبیعت و تخریب چرخه زندگی حیوانات شدن . لازمه کشتار اصولی آدما رو شروع کرد و دو نسل عقیم بشه تا آگاهی و فهم و تمدن و ساده زیستی و صلح با طبیعت و حیوانات آموزش داده بشه بعد به خانواده هی متمول اجازه ی یک فرزند داده بشه . اول خکدتون رو درست کنید با زبون بسنه ی خدا چکار دارین ؟!؟!؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
حالا که کشتن انسان را مجاز دانستید ، لطف کنید اول ادرس خودتان را بدهید
پروین لاجوردی
|
United States of America
|
۰۶:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
7
7
از جناب دکتر معماریان بی نهایت سپاسگزارم . نظرات شما بسیار علمی و بر پایه دانش و آگاهی یک فرد متخصص بیان شده. از تمام ابعاد از جمله آموزش کودکان در جهت رفتار درست با حیوانات مطالبی بیان فرمودید که بسیار عالی و بجا است. سلامت و برقرار باشید.
با سپاس و احترام - پروین لاجوردی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
راس میگین بعد این همه سال نمیدونه هاری چطور منتقل میشه
بایدم شما طرفدارش باشین
آرزو
| Switzerland |
۱۸:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
????
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
10
9
خداوند خوارتون کنه تو چشم مظلوم سگ‌ها نگاه می‌کنید و اونا رو میکشید
البته شما به انسان رحم نمی‌کنید این که حیوونه اندازه ..... و ...... نیستند یه تیکه نون تو خیابون گیرشون بیاد
پاسخ ها
ماریا .تهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
????واقعا حرفاتون درسته
هادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
8
9
فقط یک راه وجود داره
حذف تمام سگ های بلاصاحبی که در محدوده زندگی انسانها وارد شدند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
9
10
سلام من هم با کشتن سگها موافقم سگی که ولگرده انواع بیماری‌ها رو داره ای عقیم سازی دیگه چیه به راه انداختین بدتر حیوانو عصبی ودرنده میکنه کسیه که سگو تو خونش نگه میداره انواع واکسن‌هارو براش میزنه ولی اینا چی تورو خدا یکم عاقلانه فکر کنین
شهین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
9
10
موجودات خدا هستند به فرزندانتان آموزش دهید حیوانات را اذیت نکنند تا از گاز گرفتن در امان باشند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
شهین جون
تا حالا سگ هار دیدی؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
ما هم فرزند شما به ما یاد بدین چی کار میکنین اگه سگ هار بهتون حمله کنه؟
اگه یک روزی حمله کرد پس شاکی نمیشین دیگه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
آموزش چیه؟؟؟؟ سگ به من ،زن گنده بی خبر ، توی تاریکی حمله کرد، داشتم سکته میکردم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
2
3
اموزش دادن به کودکان کار درستیه اما شما هم دیدتون رو باز کنید با دقت بیشتر به این مسئله توجه کنید کهبیشتر این حمله ها یکهکو وغیر اتفاقی پیش میاد زیادی این سگها بخاطر حمایت امثال شماس وقتی زاد بشن و گرسنه بمونن دیگه اموزش ما به بچه‌ها درمان چیزی نیس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
2
5
اموزش به بچها رو انجام میدیم اما باید با دقت توجه کنید که سگها به برزگ و کوچک حمله میکنن پس راهی بجز کشتن اونا نیست وهمیشه ام آزار بچه‌ها به اونا نبوده همین چند وقت پیش تو همدان ۴تا سگ ولگرد به یه پسر۱۰ ساله حمله کرد به پدرش تو کشاورزی کمک می‌کرد اگهجای خانواده‌های اینا بودین اینطور فکر نمیکردین وقتی زیاد شدن وگرنه اموزش ما درمان این مسئله نیس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
4
5
برای کسانی که میگن مردم دارن توسط سگها خورده میشن پس باید کشته بشن یک موردی رو باید عرض کنم کافیه به اخبار جنایی روز دنیا یک مراجعه بکنن حتی اخبار ناقص جنایی خود ایران ببینن آدمها به چه دلایلی همدیگر رو می کشن ، شکنجه میدن ، میدزدن و ... اونوقت میفهمن کدوم جانور بیشتر خطرناکه انسان یا بقیه ی حیوانات .
طبق آمار هیچ موجود زنده ای در دنیا بیشتر از خود انسان ، انسان دیگری رو نکشته بعد از انسان با اختلاف زیاد مالاریا عامل مرگ انسان هستش .
پس باید همه آدمها رو هم کشت تا دیگه بهم آسیب نزنن.
یاد گرفتید وقتی بلد نیستید مسئله رو حل کنید صورت مسئله رو پاک میکنید.
در کشورهای دیگه سگ شهری هم هست اما تقریبا همشون توسط دامپزشک ها مورد بررسی هستند و یا در مراکز نگهداری حیوانات هستند.
در کشورهای دیگه حیوان آزاری جرم محسوب میشه و اگر انسانی حیوانی رو آزار بده عواقب قانونی داره.
اینجا مادر بچه ۲ ساله رو میذاره جلو گربه میگه بزنش و میخنده .اگر گربه چنگ بزنه اون حیوان گناهکاره که داره از خودش دفاع میکنه؟اگر کسی یه دونه بزنه تو گوش یه آدم دیگه ، آیا اون آدم از خودش دفاع نمیکنه؟
این اخبار اینکه بچه رو خورده ، فلانی رو خورده یهو برای چی اینقدر زیاد و وایرال شد؟ مشخصا برای اینکه این فرشته ها رو بکشن و بگن دلیل داشتیم.
خدا بهمون رحم کنه....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
مگه کسی گفت جنایتکاران رو نکشید؟
..............
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
5
2
کشتن سگ جرم است بایدازسایرکشودها که مددمناسبی دارندبهره برد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
5
2
خب گناه دارن آخه اونا چه بدونن خودشون مریضی دارن یا موجب مریضی دیگران بشن ما باید کمکشون کنیم ولی نه کمکی مثل کشتن چطور دلتون میاد به آفریده های خدا اینطوری بگید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
خب
ببرخونه ات و کمک کن
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
3
4
ما ها هر چقدر هم ادای با فرهنگ ها رو در بیاریم باز هم همون انسانهای عقب مونده و خود خواهی هستیم که جز به امنیت و رفاه خودمون و بچه هامون به هیچ موجود دیگه ای اهمیتی نمیدهم و تا ابد در جهل و نادانی خود غوطه وریم.این سگها رو کی دور و اطراف ما جمع کرده مگر اونها از ما لطف و محبتی دیدن نه آقا این حیوانات محصول کم کاری و سهل انگاری شهرداری‌ها و من و شمایی هستن که کارمون تولید پسماند و زباله و رها کردن اون پشت در خونه هامون هست .که فکر مون اینه فقط خونمون تمیز باشه مگه پشت در مگه تو کوچه و خیابون و شهرمون هم محیط زیست ما و خانوادمون محسوب نمیشه.چرا این حیوون ها به کوه و دشت پناه نمی‌برن چون اونجا ما نیستیم که بخواهیم اشغال و باقی مونده غذای گندیدمون رو بریزیم.پس دنبال دلیل خارجی نباشید اول خودتون رو اصلاح کنید بعد برید سراغ نسل کشی و کشتار جمعی.
داریوش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
1
3
درود .زیاد کردن سگها کار مافیای گوشت سگه خیابون شده جایگاه پرورش سگ شما بیابونو در نظر بگیرید چه خوراکی داره برا دام در صورتی که کسی که تو بیابون دام پرورش میده زکات میده ولی مافیایی که تو خیابون با جان و آرامش مردم سگ پرورش میده جز بدبختی و بیماری و ترس و گرگان گیری آرامش مردم هیچی نمیده از این مافیا بدتر ......... هستند که با دکونهای حمایت از حیوانات گوش و تن و سر جان برا این راهه پوچ و سیاهی میدند .خواهش میکنم هشیار باشیم
بقیت الله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
3
6
چرا اینقدر احساسی برخورد میکنید ؟اگر مانند آن دختر بچه جوانرودی بچه شمارو هم گاز میگرفتند اینجوری به اصطلاح روشنفکرانه (البته ادای روشنفکری)در نمی آروردید.حالا بجز شیوع هاری ده ها آلودگی و بیماری دیگه با ولگردی این سگها شیوع پیدا میکنه؟مگر ما توی قرون وسطی بسر میبریم که توی خیابانهامون این همه سگ ولگرد بچرخن و چون تغذیه شون هم خوب هست هر ماده ای سالی ۱۲ تا توله بیاره؟
سید ابراهیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
5
2
سلام وقت بخیر صادر کنید این سگهای ولگرد را یابرای تغذیه از گوشتشان
یا برای مسائل دیگر
حیدری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
2
7
بکشید با این اوضاع و احوال بکشید این حیوان های پلید رو که به کودکان و انسانها حمله میکنند و مضر به حال طبیعت انسان محیط زیست وحیوانهای دیگر هستند مگر ما چندتا آهو و گوزن وکل و بز داریم که این حیوان های وحشی وهار آن‌ها رو نابود کنند همه پراست از این حیوان های وحشی به قول دوستمون هر کس دلش به حال اینها میسوزه ببره خونشون نگهداری کنه برنامه دومینو رو ببینید همه اون چه که درباره این موضوع می‌گفت عین حقیقته ادای روشن فکری درنیارید روشن فکری نگهداری از سگ و گربه و حیوانات نیست به تحصیلات وعلم و دانش مفید است به اداب و اخلاق صحیح است نه ادای خارجی‌ها رو درآوردن فقط از اروپایی ها وغربیها همین رو یاد گرفتند
در ضمن هر کس به من توهین کرد یا فحش داد به خاطرعقایدم همش برگرده به خودش ..........
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
0
3
به نظر من بسیاری از کامنتهای فوق مربوط به دامپزشکان نبوده و علمی نیستند
احتمالا یه آقایی برای .... لینک این خبر رو در گروه طرفداران ..... سگها گذاشته تا نظر بدهند
آخه مگه میشه تو سایت حکیم مهر این همه کامنت ........ها باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
دقیقا واسه این حامی ها لینک فرستادن.
مشخصه کار کیه
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
1
5
تنها راه حل فقط کشتن اونهاست
پاسخ ها
ماریا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
صورت مساله رو پاک کردی و وجدانت آسوده شد . خدایی خیلی بی احساسی تو . بکشن و خلاص ؟؟ بابا تو کی هستی دیگه
فرامرز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
0
3
یادمه قبلاً که عشایر بودیم هر خانواده عشایر نهایتا دو تا سگ داشتن، همین هم کافی بود، اگر یه سگ مثلا دو بار به آدما حمله میکرد یا آسیب میزد مجبور بودیم از بین ببریمش،، الآن اون عشایر که دیگه نیست گله داران جدید که اکثر آنها چندتا چوپان افغانی هم دارن و معمولاً زن و بچه هم ندارن، هرگله گوسفند که در یک قشلاق هستن بالای 10تا سگ دارن فکر کنید در این قسمت محدود قشلاق به هیچ موجود زنده ای رحم نمی کنن مهمتر از همه وقتی بار میکنن خیلی از این سگها را با توله هاشون رها میکنن اینها میان آبادیهای اطراف سال دیگه می بینی یک گله ای از سگها همونجا ولو هستن، خلاصه کارشناسان و آنهایی که تجربه دارن باید کاری کنن چون همه معترض هستن نه اینکه ضدسگ هستن به قول بعضیا ولی....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
احسن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
4
1
ما توی مراسمی شهرستان شرکت کرده بودیم یه آقایی رو سگ باسن رو گاز گرفته بود گفتیم چرا ؟ گفت رفتم یکی از توله هاشو برداشتم اون منو گاز گرفت ،،پس بی دلیل حیون گاز نمیگیره البته استثنا هم داره بعضی مواقع ،ولی شهرستانی‌ها خیلی حیوانات رو اذیت میکنن ،از چهار پایان گرفته تا سگ بدبخت الاغ بیچاره رو این همه براشون بار جابجا میکنه همچنان با چوب میزنن ،آدم جیگرش کباب میشه ،از اون پیر تا بچه هاشون ،به حقوق حیوانات احترام نمیزارن
زهرا سادات موسوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
2
0
فقط وفقط راه اصولی،علمی،منطقی،مفید ونتیجه بخش عقیم سازی تمییز علمی ونگهداری بهداشتی واصولی است،انهم بدست دامپزشکان شناخته شده ،کنترل مسیولیت سگ ها باید ازدست شهرداری خارج شود وبدست محیط زیستی هاسپرده شود،تاکنون ازشهرداری بجزکشتار،جنایت،قتل عام وحرکات غیرقانون،غیرانسانی وغیراسلامی ندیده ایم،این عزیزان نخلوقات خداوندتبارک تعالی هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
نگهداریش رو خودتون عهده بگیرین و ببرین خونه تون
حامی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
5
1
بنظرم نسل انسان باید ازبین بره با این همه تجاوز و قتل و آدم ربایی و هزاران بیماری مسری مثل ایدز و هپاتیت و دیگر امراض که انسان به انسان منتقل میکند . این حیوانات مخلوقات خدا هستن و انسان حق تصمیم گیری در مورد کشتن اینان ندارد .
پاسخ ها
ماریا .تهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
داداش دمت گرم که گل گفتی . واقعا از انسانهای دو پا باید ترسید و فرار کرد نه سگ باوفا . اونا هم حق زندگی دارن .
فرامرز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
1
0
تنها راه حل مدیریت بحران فقط مجوز صادرات سگ و گربه به شرق آسیا هستش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
سگ بیمار را کسی نمی خرد
اینا که پرورشی نیستن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
2
2
مشکل ما همین حامیان حیوانات هستن که درک علمی ندارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
صد بار احسن بر شما
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
0
0
سلام یک شرکت دانش بنیان تو خیرها گفته بود قرص ضد حاملکی سگها رو ساخته در مراحل ازمایش هست اگر این موضوع صحت داشته باشه انقلابی برای کنترول جمعیت سگها صورت میکیره هزینه عقیم سازی واسه شهرداریها زیاده اابته شهرداریها کل بوجه ایران و بدی چون نون خور زیاد دارن تفره میرن بنده خودم یه طوله سگ بی صاحب رو پاییز به سرپرستی قبول کردم تو باغ نگهداری میکنم خودشم ماده هست بزرگ شده الانم یک ماه دیکه وقت جفت کیری میرسه نمی تونم کنترولش کنم سگهای نر میان سراغش از الان موندم بچه دار بشه چیکارش کنم بچه هاشو هم نمبشه ارش جدا کرد اونهایی که سگ ندارن نمی دونن احساس اونایی که سگها رو نگه میدارن چیه و طبیعت و وفاداری سگ به صاحبش چقدر مستحکمه انشاالاه خدا خودش یه فکری به ابن فرشته های روی زمین بکنه نجاتشون بده از دست ما اشرف مخلوقات ما احساس میکنیم کره زمین تنها واسه ماست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
2
2
دمت گرم دکتر معماریان بزرگوار خیلی مردی الهی درو بلات بخوره توی سر اون بی شرفهایی که دشمن سگها این فرشته های زمینی هستن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
حکیم مهر جان
این بی ادبان از واژه هایی مثل بی شرف استفاده می کنند و شما سانسور نمی کنید؟؟؟؟؟
چی شده؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
2
0
خجالت بکش ............ تو ازار به مردم مرسانی ولی سگها نه تو چطوری موافقی که سگهای بی دفاع وبی گناه را بکشنند تا تو وخانوادهات راحت زندگی بکنی ......................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
1
1
.......... تو فصا اسعال کردی اب مصرف می کنی برق مصرف می کنی به طبیعت اسیب می رسانی تو کی هستی که از جانب زن ولچه حرف می زنی نمیشه انها را ور پناه خودت نگهداری کنی این دنیا به این بزرگی جای تورا تنگ کردن ..........................
اتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
1
1
تا زمانی که بودجه واکسینه و عقیم سازی حیوانات توسط شهرداری و دوستانش چپاول میشه و مافیان گوشت سگ وجود دارن و هیچ کس پیگیری نمیکنه ماشاهد کشتار و ظلم به این زبون بسته ها هستیم اهشون همتونو میگیره و حامیلن عزیز تازمانی که در دیوان با مدارک و مستندات شکایتی ثبت نکنید ظلم به حیوانات بی زبونمون ادامه داره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
2
0
چرا از آسیب آدم ها ب محیط زیست نمیگید
انسان هایی ک آسایش را برای موجودات بی پناه خدا حرام کرده اند
اولا سگ ولگرد نه و سگ بومی
ولگرد دزد ها و بی سر پاهای توی خیابون هستند
آدم ها گوش سگ هارا میبرند و اونا را اذیت میکنن
اگه سگی هار باشد عامل هاری انسان است
هاری مریضی عصبی است گ در اثر بریدن گوش و کتک زدن و .. ایجاد می‌شود
ماریا .تهران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
2
2
با سپاس بابت حرفهای منطقی و بسیار درست اقای معماریان. حرف شما حرف دل ماست . پس انسانیت کجا رفته . وقتی میشه عقیم واکسیناسیون کرد چرا کشتن و نسل کشی . چطور دلشون میاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
کدوم منطق؟
از نظر من علمی نبود
ماریا .تهران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
1
1
متاسفانه بعضیا انتر مخلوقاتن نه اشرف مخلوقات . شمایی که میگی تو استرالیا شتر میکشن حتما از گوشتش خوب استفاده میکنن . همین سگ بدبخت هم اگه از گوشتش تغذیه میشد مثل گاو و گوسفند و مرغ خوب پرورش میدادین . بنظر من سگ ها گناه دارن اونا هم حق زندگی دارن به جای حل مساله کلا صورت مساله رو پاک نکنین
فرزادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
2
1
بخاطر یک مریضی که اونم کشور نمیخاد برای واکسنش هزینه کنه بهانه کردن و سگهای بیچاره رو میکشن انگار این بی زبونها حق زندگی ندارن و اگر آدمی سگ نگهبانی رو داخل طبیعت به دلایلی رها میکنه و اون سگ آسیب میزنه انصاف نیست تموم سگها رو به این بهانه بکشن.آه این بی زبونها انشاالله دامن اونها که مخلوق خدا رو میکشن مطمئنا خواهد گرفت
ناشناس
|
Poland
|
۰۸:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
3
3
سپاس از دکتر معماریان بابتِ حمایتشان از سگهای بی گناه و بی دفاع
ناشناس
|
Germany
|
۰۸:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
3
1
منم با نظر دکتر موافقم کشتن راه درستی نیست وخدا هیچ موجود زنده ای رو بی حکمت نیافریده راه درست کنترل و عقیم کردن وجمع آوری است یادمان نرود ما انسانیم و همه ی موجودات حق زندگی دارند مخصوصا حیوانات بی زبان اینها هم جان دارند
آرزو
|
Poland
|
۱۳:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۲
2
2
خیلی مصاحبه ی خوب و پر باری بود کاش مسئولین توجه کنند
شهریار بهزادیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۶
0
0
بیماریهای مشترک بین سگ سانان و گربه سانان باعث شده که در گونه های وحشی هیبرید ایجاد بشه وتنوع زیستی را دچار مشکل کنه بیماری‌های مشترگ گوشتخواران باعث که از سگها و گربه منتقل میشه باعث به به هم خوردن بالانس طبیعت می‌گردد ودر خصوص حمایت از سگهای بلاصاحب بعضی افراد منتفع می‌گردند چاره ای جز معدوم سازی بی قید وشط نیست و جان مردم مهمتر است
مقداد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۶
0
0
چقدر غیر علمی
بابا دوتا مقاله خارجی بخونید
تمام دنیا دارن حیوانات ولگرد عامل بیماری میدونند و معدوم یا عقیم میکنند
نظر شما
ادامه