کد خبر: ۷۹۵۴۹
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
نگاه شما:
لطفا در فضای مجازی همانند بلاگرهای دلقک سخن نگویید؛ موجب به سخره گرفتن ابعاد وسیع دانش دامپزشکی نشوید؛ فیلم‌های کودکانه و ابلهانه در جهت جذب مخاطبان نسازید؛ در اعلام تعداد عقیم‌سازی‌های خود با دیگر همکاران رقابت‌های بلاهت‌انگیز نکنید ...

گوز‌ن‌ها، فضای مجازی، دامپزشکی

دکتر پدرام فرهادیان

رزیدنت جراحی دامپزشکی، مدرس دانشگاه

فیلم گوزن‌ها را خاطراتان هست؟ نمی‌دانم برای چندمین‌بار، ولی دوباره دیدمش؛ این‌بار با موضوع و برداشتی جدید. قطعا از نظر من و بسیاری از منتقدین، فیلم گوزن‌ها یکی از بهترین فیلمهای تاریخ کل سینمای ایران و حتی زمان حال است. آنچه که از نظر من سبب شد گوز‌ن‌ها خاص و بی‌همتا باشد، پیام آن بود، آن‌هم در دهه‌ی پنجاه؛ پیام برای تصمیمی بزرگ؛ پیام برای جهش از کوتاهی و کاهلی؛ پیام برای خروج از چاله‌های زندگی؛ پیام برای فهم اینکه هیچ‌وقت برای تغییر دیر نیست؛ پیام برای اینکه حتی وقتی که در قعر زندگی و بدبختی هستی، باز هم می‌توانی به اوج برسی؛ پیام برای اینکه حتی با ته‌مانده روح و جانت هم می‌توانی مسبب انجام عملی بزرگ باشی؛ و نهایتا پیامی برای آنان‌که فکر می‌کنند زندگی را باخته‌اند و ناامیدی امانشان را بریده است. می‌دانید اصلا گویا پایان گوزن‌ها پایان شاهنامه‌ است؛ همان‌جا که فردوسی بزرگ وعده‌ی خوشی‌هایش را داده است.

به نظر من یکی از مهمترین عناصر ایجاد یک نگرش و تغییر در این فیلم زیبا که قابل تامل است و یکی از شگفت‌انگیزترین موضوعات در مورد عناصر عوامل ایجاد تغییر، نبود کهن الگوی پیر دانا یا فرزانه است. در این اثر ماندگار هیچ گفتمانی از بالا به پایین با قهرمان داستان وجود ندارد. خلاصه اینکه از نظر من مهمترین پیام این فیلم این است: «برای تغییر نیاز به دانایی دارید و دانش و فهم، اما کسب این دانایی و نگرش بر خلاف خیلی از قصه و سرگذشت‌ها و فیلم‌ها با نصیحت‌های یک موعظه‌گر، یک کشیش، یک آخوند، یک روشنفکر یا نماد و کهن الگوی پیر فرزانه نیست، بلکه  نحوه کسب آگاهی در تشکیل حلقه‌ی مجدد یک رابطه صمیمی و یک دوست قدیمی با یک عشق نافرجام نیمه‌کاره است. مهمترین عنصر ایجاد تغییر در ذهنیت رسول که معتاد شده و زندگی را وا داده است، برگشت به عقب و نگاهی عمیق به گذشته است که چه کسی بوده و چه پتانسیل‌ها و توانایی‌هایی داشته و در کجای زندگی کدامین مسیر را اشتباه رفته که اکنون به این روز دچار شده است.»

به بیان دقیق‌تر، گاهی اوقات نگاهی منصفانه و دقیق به مسیر گذشته می‌تواند نقشه‌ای باشد برای مسیر آینده، یعنی: «چی می‌خواستیم و چی شد…» اما گوزن‌ها کجا و ارتباطش با منِ دامپزشک و عرصه‌ی فعالیتم کجا؟ در گردباد افکارم میان ارتباط فضای مجازی و واقعیت در سیر‌ و‌ سلوک بودم که ناخواسته ذهنم بین این‌دو ارتباطی یافت و من‌هم نگاشتم تا شما هم بخوانید تا علاوه بر تأمل و نقد، شاید کورسویی باشد به روشنایی…

دوستان، در این جبر جغرافیایی و زمانی، فضای مجازی خواسته و ناخواسته بخشی از حیات و ممات ما و حرفه‌مان است، بنابراین بدیهی است که باید از آن، هم لذت ببریم، هم استفاده کنیم. اما نکته اینجاست که این فضای مجازی نباید به پیر مغان و راهنمای ما تبدیل شود که اگر چنین شود، من و شما از اصل خویش دور و چه‌بسا گم خواهیم شد. عزیزانم، نگاهی به گذشته بیاندازید. آیا پیشگامان این حرفه در تمامی شاخه‌ها و حوزه‌ها از حیوانات فارم تا حیوانات خانگی، از حلال‌گوشت‌ها تا حیات وحش، از صنعت پرورش تا بسته‌بندی، از تولید تا دارو نیاز به فضای مجازی داشتند؟

می‌دانم اکنون جوانی تازه فارغ‌التحصیل با بادی در گلو می‌گوید:« خب، اون موقع نبود که نبودن!» و صد البته که تا حدی هم دوست جوانم درست می‌گوید، ولی عزیزان، باور بفرمایید هر عصر و دوره‌ای امکاناتی در حد خود داشت به غایت جذاب و وهم‌انگیز، ولی داستان در عزت نفس بود و نگاه جامع و غرورانگیزتر به درمان و دامپزشکی. من نمی‌خواهم بگویم که فضای مجازی و داشتن صفحه شخصی برای درمان و کلینیک و بیمارستان ناروا و دور از عقل است، نه، اصلا چنین قصدی ندارم، اما می‌خواهم بگویم دوست عزیزم، کاش حداقل اصل داستان را نگاه کنی و گذشته را مرور. کاش من و شما مثال رسول نگاهی به پتانسیل‌های علمی حرفه‌مان داشته باشیم و بپذیریم که در قالبی جذاب و پر از دانش در صفحه مجازی خود یا کلینیک و بیمارستانمان حضور پیدا کنیم، نه همانند فردی برای خنداندن و ایجاد لحظات فان برای مردم، که حتی اگر این‌هم الگوی شخصی از دوستان است، ایرادی ندارد و ما قصد فضولی در امور شخصی کسی را نداریم ولی لطفا آن را به دامپزشکی و اهمیت علمی آن منگنه نکنید.

رفقا، در دانش از هم سبقت بگیرید؛ در نشان دادن اهمیت علمی حوزه دامپزشکی با‌ هم رقابت کنید؛ در تولید محتواهای علمی جذاب از تمام ابعاد این علم کوشا باشید؛ در معرفی حرفه‌های مرتبط با دامپزشکی دقیق و جامع عمل کنید؛ در معرفی و ارائه خدمات خود در قالب علمی دریغ نکنید؛ اما لطفا همانند بلاگرهای دلقک سخن نگویید؛ موجب به سخره گرفتن ابعاد وسیع دانش دامپزشکی نشوید؛ فیلم‌های کودکانه و ابلهانه در جهت جذب مخاطبان نسازید؛ در اعلام تعداد عقیم‌سازی‌ها و… خود با دیگر همکاران رقابت‌های بلاهت‌انگیز نکنید؛ با بیماران خود همانند تمرین‌دهنده‌ها و سرپرستان فیلم نگیرید؛ اگر از دانش رفتارشناسی و ارتباطش با دامپزشکی اطلاعاتی ندارید لطفا فیلم‌هایی پر از اشکالات علمی را پخش نکنید؛ برای گردش چرخه مالی امور کلینیک یا بیمارستان خود دست به هر اقدام ناآگاهانه‌ای نزنید.

دوستان، اساتید، سروران، من و شما قرار نیست به هر قیمتی و به هر ذلتی و به هر شیوه‌ای کسب درآمد کنیم. من و شما مصداق همان پزشکی هستیم که انسان را درمان می‌کند- که صدالبته با شما موافقم؛ در میان آنان نیز چه بسیارند افراد سخیفی که نمی‌دانند کجای دانش ایستاده‌اند و نقششان چیست- پس لطفا در شأن خود از فضای مجازی بهره ببرید. کاش مثال رسول با نگاهی به پتانسیل‌های خویش تک به تک به رشد و تعالی دامپزشکی کمک کنیم، چرا که من و شما فانی هستیم و رفتنی اما این دانش مانا است و ماندگار؛ قدر بدانیم آن‌را…

رسول با کمک دوستان و جمع صمیمی‌اش به گذشته که نگاه کرد، فهمید که کجاها به زندگی خودش […] زده است؛ درست شنیدید یا خواندید،  […] چون به روایتی قرار بود اسم فیلم مسعود کیمیایی همین باشد. […]زن‌ها که میگن به معنای معتاد بوده است؛ البته همین ایهام در نوشتار هم جالب بوده است. اما در مجموع گوزن‌ها با همان شاخ‌های بلندش که لابلای شاخه‌ها جنگل گیر کرده، بر سر زبان‌ها افتاد و البته که کمی مودبانه‌تر هم هست.

بعضی وقت‌ها نگاه به گذشته خوب است، آن‌هم هنگامی که در زمان حال افتضاحی درست کرده‌ایم، بیا و ببین… هر چند زندگی رو به جلو و آینده خوب است، اما مصیبت جایی است که گذشته از حال امروز ما خیلی بهتر بوده و ما آرزویش را داریم؛ آرزوی روزهای خوش گذشته از دست رفته که یک جایی با یه انتخاب اشتباهی مسیر خوب را به بد تبدیل کردیم و شاید به قول مسعود کیمیایی حسابی  […]زن شدیم.

 

انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
شهرام
|
Germany
|
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۰
0
0
دکتر فرهادیان در این نوشته از استفاده غیرحرفه‌ای و غیرعلمی از فضای مجازی در دامپزشکی انتقاد می‌کند. او معتقد است دامپزشکان باید به جای استفاده از محتواهای سطحی و سرگرم کننده برای جذب مخاطب و کسب درآمد، با استفاده از فضای مجازی به نشان دادن اهمیت علمی حرفه‌شان، تولید محتواهای علمی جذاب، معرفی رشته‌های مرتبط با دامپزشکی و ارائه خدمات با توجه به دانش علمی بپردازند. او همچنین از دامپزشکان می‌خواهد به پتانسیل‌های علمی دامپزشکی توجه کنند و در دانش از هم سبقت بگیرند، در نشان دادن اهمیت علمی حوزه دامپزشکى با هم رقابت کنند و در تولید محتواى علمی جذاب از تمام ابعاد این علم کوشا باشند.


اما سوال اساسی و اصلی اینجاست جناب دکتر ، شما به عنوان یک جراح و دامپزشک چه پیشنهادی برای انجام این کار دارید ، آیا برنامه راهبردی ویژه ای برای ارتقای وجهه دامپزشکی در کلاس جهانی دارید ؟ خوشحال و خوشنود خواهم بود اگر شما استاد بزرگوار یک بستر برای گسترش دانش و آموزش دامپزشکی نظیر یک برنامه مدون یا یک پژوهشکده علمی تحقیقاتی یا به عنوان مثال یک مجله و حتی یک رسانه ، یک سایت تأسیس بفرمایید ، چرا که میدانم استعداد آن را دارید.
با احترام فراوان
ناشناس
|
France
|
۱۶:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۰
1
2
موضوع خوبی بود و قلم خوبی دارید آقای دکتر موفق باشید.
موسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۱
0
2
طرح هادی دارین؟ برنامه راهبردی دارین و سیاست اجرایی دارین؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۱
0
3
یک دامپزشک درارتباط دامپزشکی با قیصر هم مطلب بنویسد،
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۱
0
2
اتفاقا فیلم گوزن ها از نظر فرهنگی و احترام به قانون و رشد جامعه یک عقبگرد کامل بود متاسفانه خارجی ها همیشه دوس دارن این صحنه ها رو از ایران ببینند.اگه دنبال الگوی رفتاری و زندگی میگردید این معتاد های جامعه ستیز گزینه مناسبی نیستند.
ح
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۱
0
0
بهترین الگو گوگوش بود پشت موتور بهروز وثوقی
رزیدنت اخراجی دانشگاه تهران
|
United States of America
|
۰۸:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
0
3
روزی روزگاری در شهری به نام مجازستان، مردی به نام پدرام زندگی می‌کرد که به اصول و قوانین خاص خود باور داشت. او معتقد بود که مردم باید در چهارچوب‌های مشخصی حرکت کنند و نباید از این چارچوب‌ها خارج شوند. پدرام که خود را نگهبان اصول می‌دانست، بر این باور بود که هر فردی نباید هر محتوایی که دوست دارد، در فضای مجازی منتشر کند.

یک روز، پدرام به تماشای کلیپ‌هایی پرداخت که مردم شهر مجازستان ساخته بودند. از دیدن برخی از آن‌ها به خشم آمد و گفت: "چرا هر کس هرچه دلش می‌خواهد در این شهر مجازی پخش می‌کند؟ باید قوانینی باشد تا همه در چهارچوب حرکت کنند و از اصول خویش دور نشوند."

یکی از اهالی شهر به نام حامی، که علاقه‌ای به محدودیت‌ها نداشت، به پدرام گفت: "این اصل خویش که از آن سخن می‌گویی، چیست؟ معیار تو برای این اصول کجاست؟ تو که هستی که بخواهی باید و نبایدها را تعیین کنی؟"

پدرام که همیشه به دنبال کنترل و نظم بود، با لبخندی کنایه‌آمیز پاسخ داد: "من فقط می‌خواهم نظم و انضباط را در این شهر مجازی حفظ کنم. اگر هر کسی هر کلیپی که دوست دارد بسازد و منتشر کند، چه بر سر اصول و هنجارها خواهد آمد؟" (کنترل‌گر)

حامی با چشمانی پر از شک و تردید گفت: "آیا فکر نمی‌کنی که هر فردی حق دارد خلاقیت خود را نشان دهد و هرچه دوست دارد، بسازد؟ تصمیم‌گیری نهایی بر عهده صاحب حیوان است که بر اساس اطلاعات موجود تصمیم بگیرد به کدام دکتر مراجعه کند، نه تو که تعیین کنی چه کسی چه محتوایی تولید و منتشر کند."

پدرام که از این پاسخ ناخرسند بود، در دل گفت: "خوب است که من رئیس‌جمهور نیستم، وگرنه همه را به سختی و محدودیت دچار می‌کردم."

حامی با نگاهی مهربان ادامه داد: "بهتر است به جای اینکه وقت خود را صرف نقد و ایرادگیری از دیگران کنی، به تولید محتوای علمی بپردازی و به مردم کمک کنی. اجازه بده هرکس راه خود را برود و خلاقیت‌های خود را نشان دهد. شاید این گونه، شهر مجازستان پر از رنگ و زندگی شود."

پدرام که همچنان به اصول خود پایبند بود، اما شاید در دل اندکی به حرف‌های حامی فکر کرد و با خود گفت: "شاید حق با او باشد. شاید باید اجازه دهم مردم راه خود را بروند و من هم به اصول خود پایبند بمانم."

و این‌گونه بود که شهر مجازستان همچنان به خلاقیت و آزادی ادامه داد و پدرام نیز به تفکر درباره اصول و هنجارهای خود پرداخت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۳
0
0
فیلم‌‌ گوزن‌ها برداشت بسیار سطحی و کودکانه از ضعیت اجتماعی ایران و مشغله اعتیاد بود .کیمیایی یک فیلمساز پوچ‌ و‌ تو خالی است که هیچ‌سواد فیلمسازی ندارد و فقط روشنفکر نمایی می کرد و می کند
پاسخ ها
همون حسوده
| United States of America |
۱۴:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۴
حالا یکی هم اون وسط آروغ هنری بزنه، جای کسی تنگ نمیشه.
فیلم خوب و بد هم هست همه رو ببین یا خوشت میاد یا نمیاد
فقط زمانی با گرز بیوفت دنبال کارگردان که وقتت رو تلف کرده باشه مثل اصغر فرهادی تهش به جای درست باز بذاره در رو نصفه ول میکنه و میره
فوق حسود ق.
|
United States of America
|
۱۴:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۴
0
0
دکتر فرهادیان، با اینکه دغدغه‌هاتون در مورد شأن حرفه قابل درکه، ولی به نظرم مقاله‌تون بیشتر از اینکه راهکار بده، انتقاد کرده. فضای مجازی مثل هر چیز دیگه‌ای، هم خوب داره هم بد. بستگی داره ما چطور ازش استفاده کنیم. درسته بعضی‌ها ازش سوءاستفاده می‌کنن، اما نباید فراموش کنیم که همین فضا می‌تونه کلی فرصت خوب برای آموزش و آگاهی مردم در مورد دامپزشکی ایجاد کنه. مثلاً با آموزش‌های جذاب و علمی، وبینار، ارتباط مستقیم با مردم، می‌شه فرهنگ نگهداری از حیوانات رو بهتر کرد. یا فضای مجازی می‌تونه جایی برای تبادل نظر بین خود دامپزشک‌ها باشه خب ؟ پس به جای اینکه کلا فضای مجازی رو نفی (حالا عده ای چیز به آب میزنن بماند) کنیم، بهتره روی استفاده درست ازش تمرکز کنیم.

یه نکته دیگه هم اینکه به نظرم نگاهتون به موضوع یه کم ساده‌ست. نمی‌شه دامپزشک‌ها رو فقط به خوب و بد تقسیم کرد و گفت فضای مجازی باعث سطحی‌نگری می‌شه. دامپزشک‌ها هم مثل بقیه آدم‌ها، شخصیت‌ها و انگیزه‌های مختلفی دارن. بعضی‌ها ممکنه از فضای مجازی برای تبلیغ خودشون استفاده کنن، بعضی‌ها هم دنبال یادگیری بیشتر و ترویج ارزش‌های حرفه‌ایشون هستن. پس بهتره به جای قضاوت کلی، به این تفاوت‌ها توجه کنیم و یادمون باشه که فضای مجازی فقط یکی از چیزهاییه که روی رفتار حرفه‌ای دامپزشک‌ها تأثیر می‌ذاره. آموزش، فرهنگ سازمانی و نظارت هم مهم هستن.

والا پیشنهاد من اینه که به جای انتقاد، دنبال راهکارهای عملی برای بهتر کردن وضعیت دامپزشکی در فضای مجازی باشیم. با همکاری می‌شه از این فضا برای آموزش، ترویج ارزش‌های حرفه‌ای و بهتر کردن خدمات دامپزشکی استفاده کرد.

پ.ن: با دکتر صابری، انتشارات نوربخش یه صحبت کوچیک بکنید ببینید بچه ها دارند چی کار میکنند
نظر شما
ادامه