کد خبر: ۷۹۵۵۵
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با دبیر انجمن علمی دانشجویی بیماری‌های طیور دانشگاه تهران:
«دکتر علی صلواتی» افزود: از زمانی که خودم دانشجو بودم، بیشترین چالش این بود که در دوران دانشجویی برخورد خیلی کمی با فضای صنعتی داریم. تعداد مراجعه کیس‌ها به دانشکده در حدی نیست که دانشجویان فعالیت‌های صنعتی را ببینند ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «مراجعه کیس‌ها به دانشکده در حدی نیست که دانشجویان فعالیت‌های صنعتی را ببینند و از طرفی با کمبود بازدیدها و کارآموزی‌های گسترده در فضای طیور صنعتی مواجه هستیم که این باعث می‌شود دانشجویان از فضای طیور صنعتی خیلی دور شوند.» این را دبیر انجمن علمی دانشجویی بیماری‌های طیور دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران به حکیم مهر می‌گوید: «این شرایط در دانشگاهی مثل دانشگاه تهران خیلی بیشتر است، چون در مرکز شهر واقع شده و فارم‌های زیادی اطراف آن نیست. همچنین ارتباط گسترده‌ای بین دانشگاه و صنعت وجود ندارد و این مسئله باعث کاهش علاقه‌مندی دانشجویان می‌شود.»

«دکتر علی صلواتی» که دارای بورد تخصصی بیماری‌های طیور دانشگاه تهران است، هدف انجمن را تبدیل دانشگاه به فضایی می‌داند که محصولات و طرح‌های تحقیقاتی صنعت و آن چیزی که در صنعت طیور کشور اتفاق می‌افتد، به آن ورود کرده و از نظر علمی و آکادمیک، با همکاری اساتید این بخش، یک همکاری دو طرفه شکل بگیرد.

وی تصریح می‌کند: «ما وقتی شرایط را به گونه‌ای ایجاد می‌کنیم که شرکت‌ها، فضاهای دانشگاهی را بشناسند، طبیعتا یک‌سری ارتباطات بین دانشجویان و فضای شرکت‌های صنعتی در کشور ایجاد می‌شود. این ارتباطات کمک می‌کند که دانشجویان بلافاصله بعد از فارغ‌التحصیلی، با چندین شرکت در ارتباط باشند و خیلی زود وارد فضای کار شوند.»

حکیم مهر: آقای دکتر، انجمن از چه زمانی و با چه هدفی شروع به کار کرد؟

انجمن علمی دانشجویی بیماری‌های طیور دانشگاه تهران از اردیبهشت سال ۱۴۰۲ شکل گرفت و هدف از تشکیل آن برقراری ارتباط بیشتر بین صنعت و دانشگاه بود. در واقع چشم‌انداز اول ما این بود که بتوانیم ارتباط بهتری را بین صنعت طیور و دانشگاه برقرار کنیم.

در همین راستا برنامه‌های ما در دو حوزه پرندگان زینتی و پرندگان صنعتی پایه‌ریزی شده که شامل برنامه‌های آموزشی و دوره‌های مختلف اعم از همکاری با شرکت‌های مختلف در حوزه طیور صنعتی و برگزاری طرح‌های پژوهشی ارتباط با صنعت است. ما در سال گذشته در این دو حوزه کار را جلو بردیم.

حکیم مهر: ارتباط با صنعت را چقدر توانستید محقق کنید؟

بیشترین هدف ما در سال اول فعالیت انجمن، آشنایی دانشجویان با فیلد بیماری‌های طیور بود. بیشتر دانشجویان دامپزشکی در سال اول به دام‌های کوچک علاقه‌مند هستند و در این حوزه فعالیت می‌کنند، ما فضایی را برای آنها شکل دادیم که در ابتدا بتوانند شناخت پیدا کنند و فیلد بیماری‌های طیور و صنعت طیور کشور را بشناسند. در این راستا چند دوره برگزار و این علاقه‌مندی را تا حدودی ایجاد کردیم.

در حال حاضر ما بیش از ۱۰۰ عضو فعال در شورای عمومی انجمن دانشگاه تهران داریم و در سال دوم بیشتر به این سمت خواهیم رفت که ارتباط صنعت و دانشگاه را پیش ببریم. یکی از کارهایی که در سال گذشته انجام دادیم، اجرای یک طرح مشترک با یک شرکت دانش‌بنیان در زمینه تولید واکسن‌های دانش‌بنیان در حوزه بیماری آنفلوانزا بود. در سال جاری علاوه بر اینکه همکاری با این شرکت دانش‌بنیان ادامه دارد، فعالیت‌های خود را در زمینه همایش‌ها و سمپوزیوم‌ها گسترش خواهیم داد و احتمالا در سال جاری یک همایش و دوره که شمای صنعتی آن به شمای صرفا آکادمیک بچربد، برگزار خواهیم کرد. همچنین در تدریس دوره‌ها از مدرسین فعال در فضای صنعتی استفاده می‌کنیم تا بتوانیم آن ارتباط را بیشتر شکل دهیم.

حکیم مهر: علاقه‌مندان چطور می‌توانند عضو انجمن شوند؟

در حال حاضر انجمن صرفا مختص دانشجویان دانشگاه تهران است اما در حال انجام مذاکراتی با دانشکده هستیم که بتوانیم خارج از فضای دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران نیز عضو بپذیریم.

حکیم مهر: آیا اعضای خارج از دانشکده می‌توانند کمکی بکنند؟

حتما همین طور است. شاید نتوانند عضو رسمی انجمن شوند اما در طرح‌ها و دوره‌های ما، هیچ محدودیتی برای دانشجویان غیر دانشگاه تهران وجود ندارد و همه می‌توانند شرکت کنند. علاقه‌مندان همچنین می‌توانند عضو کانال انجمن شوند و فعالیت‌ها را رصد کنند و ما محدودیتی از این نظر نداریم. در دوره‌ها و طرح‌ها نیز می‌توانند شرکت کنند.

حکیم مهر: فعالیت‌های علمی انجمن در چه مسیری است و چقدر از اهداف علمی شما محقق شده است؟

هدف ما تبدیل دانشگاه به فضایی است که محصولات و طرح‌های تحقیقاتی صنعت و آن چیزی که در صنعت طیور کشور اتفاق می‌افتد، به آن ورود کرده و از نظر علمی و آکادمیک، با همکاری اساتید این بخش، یک همکاری دو طرفه شکل بگیرد. در سایر نقاط دنیا هم به همین شکل است و مثلا زمانی که یک محصول می‌خواهد وارد بازار شود، معمولا تست‌های فارمی و تحقیقاتی در فضای دانشگاه انجام می‌شود. دانشگاه‌های متعددی در دنیا همکاری زیادی را با شرکت‌های مختلف دارند. ما هم باید با برقراری ارتباط بین شرکت‌های صنعتی و فضای آکادمیک دانشگاه، طرح‌های پژوهشی مربوط به محصولات مختلف را وارد فضای آکادمیک دانشگاه کنیم.

حکیم مهر: تلاش شما قابل تقدیر است اما به نظر شما صنعت چقدر راغب هست که این ارتباط شکل بگیرد؟

در حال حاضر محصولات به سمت تکنیکی‌تر، فنی‌تر و علمی‌تر شدن حرکت می‌کنند، چون حرکت صنعت به سمت زنجیره‌ای شدن است. این فضا نیازمند این است که پرورش پرندگان صنعتی را به صورت علمی و بهره‌ورانه انجام دهیم، چون دیگر شکل سنتی آن جایگاهی ندارد. در حال حاضر نیز جدای از فضای انجمن، خیلی از شرکت‌های صنعتی با دانشگاه‌ها ارتباط دارند، مثلا دانشکده علوم دامی دانشگاه تهران ارتباط زیادی با شرکت‌های صنعتی دارد اما خیلی وارد فضای علمی دانشجویی نشده است و ما در حال برقراری این ارتباط هستیم. وگرنه هم شرکت‌های فعال در عرصه واردات نیازمند کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با محصولات هستند و هم اینکه تولید داخل در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است. مثلا شاید ۱۰ سال پیش ما تولید داخل پروبیوتیک‌ها را نداشتیم اما در حال حاضر شرکت‌هایی هستند که این ماده را تولید می‌کنند. این فضا باعث می‌شود که نیازمند دانش فنی داخلی هم باشیم. یعنی یک محصول را وارد نمی‌کنیم که صرفا استفاده کنیم، بلکه این مهم با هدف تولید یک‌سری از محصولات انجام می‌شود. با گسترش این فضا، نیازمند یک فضای آکادمیک و علمی در دانشگاه هم هستیم که بتواند به این نیاز پاسخ دهد.

حکیم مهر: انجمن چقدر می‌تواند در بازار کار نقش داشته باشد؟

ما وقتی شرایط را به گونه‌ای ایجاد می کنیم که شرکت‌ها، فضاهای دانشگاهی را بشناسند، طبیعتا یک‌سری ارتباطات بین دانشجویان و فضای شرکت‌های صنعتی در کشور ایجاد می‌شود. این ارتباطات کمک می‌کند که دانشجویان بلافاصله بعد از فارغ‌التحصیلی، با چندین شرکت در ارتباط باشند و خیلی زود وارد فضای کار شوند. قبلا به گونه‌ای بود که بعد از فارغ‌التحصیلی، تازه اسامی شرکت‌ها را یاد می‌گرفتیم، اما وقتی شرکت‌ها وارد فضای دانشگاه شوند، جذب نیروی کار برای آنها راحت‌تر است، چون ارتباطات از زمان قبل از ورود فرد به بازار کار شکل گرفته و از این جهت می‌تواند کمک‌کننده باشد.

حکیم مهر: مهمترین مشکلات و چالش‌های پیش روی فعالیت‌های انجمن چیست؟

از زمانی که خودم دانشجو بودم، بیشترین چالش این بود که در دوران دانشجویی برخورد خیلی کمی با فضای صنعتی داریم. تعداد مراجعه کیس‌ها به دانشکده در حدی نیست که دانشجویان فعالیت‌های صنعتی را ببینند و از طرفی فاقد بازدیدها و کارآموزی‌های گسترده در فضای طیور صنعتی هستیم که این باعث می‌شود دانشجویان از فضای طیور صنعتی خیلی دور شوند. این شرایط در دانشگاهی مثل دانشگاه تهران خیلی بیشتر است، چون در مرکز شهر واقع شده و فارم‌های زیادی اطراف آن نیست. همچنین ارتباط گسترده‌ای بین دانشگاه و صنعت وجود ندارد و این مسئله باعث کاهش علاقه‌مندی دانشجویان می‌شود. به هر حال هر چه دانشجو بیشتر درگیر یک فیلد کاری باشد، بیشتر به آن علاقه‌مند می‌شود و از طرفی وقتی یک فیلد کاری را تجربه نکند، اصلا متوجه نمی‌شود که علاقه‌ای وجود دارد یا خیر. از طرفی ما یکی از کشورهای مهم در زمینه تولید مرغ و تخم‌مرغ هستیم و بازار کار خوبی برای یک فضای صنعتی وجود دارد. به این معنا که کماکان نیاز به ورود دانشجویان به این فضا داریم اما در عمل، چون امکان مشاهده و تجربه برخورد با این فضا وجود ندارد، دانشجویان کمتر به آن علاقه‌مند می‌شوند و این باعث می‌شود که در سال‌های آینده با مشکل نیروی کار در این زمینه مواجه شویم.

حکیم مهر: چه راهکاری به ذهن شما می‌رسد؟

راهکاری که ما به آن رسیدیم این است که فضای صنعتی از حالتی که تعدادی مرغدار آن را به شکل سنتی اداره می‌کردند، خارج شده و عمدتا وارد ساختار شرکت‌ها، کمپانی‌ها و زنجیره‌های بزرگ در کشور شود. به نظر من اگر ارتباط دانشگاه با این شرکت‌ها برقرار شود، فضا برای ورود دانشجویان به شرکت و مرغداری‌ها از طریق کارآموزی، طرح‌های تحقیقاتی و پایان‌نامه‌های مشترک بیشتر فراهم می‌شود.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
وحید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۱
5
3
وجود جوان های همانند دکتر صلواتی عزیز امید بخش آینده روشن برای صنعت
همیشه موفق باشید دکتر جان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
2
11
با اون استعداد و رتبه دامپزشکی تهران
اخرش مسول فنی ماهی ۱۵ تومن !!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۳
15خوبه، برو خدا رو شکر کن
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
4
2
اقا یا خانم ناشناس بیکاری شرف داره به بیگاری،چرا با ۱۵ تومان میرید مسئول فنی میشید،وقتی طبق تعرفه نمیگیرید کل سیستم رو زیر فشار میبرید،نرید با این حقوقا،از ماست که بر ماست...وقتی طرف ببینه نمیتونه با این حقوقا مسئول فنی بگیره مجبور به پرداخت میشه طبق تعرفه...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۳
بابای ما, مثل بابای شما برامون نذاشته!
Xy
| United States of America |
۲۱:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۳
آقای دکتر آقای دامپزشک .... درست میگید ادعا شما بیش از ۱۵ تومن هست
کیانا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۳
4
3
وای خدا یعنی دامپزشکی آنقدر بده که ازش ناامیدین؟!من انتخاب رشته دارم امسال و خب میخواستم دامپزشکی بزنم البته نمیدونم اولویت بندیم بین شنوایی سنجی و بینایی سنجی و تغذیه و روانشناسی چی باشه میخواستم اول از همشون دامپزشکی بزنم که...:(
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۳
به نام رشته با دقت توجه کنید با چه پیشوندی شروع می‌شود گول پسوند را نخورید
بشرا الیاسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۳
1
0
بسیار عالی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۳
1
2
به اون هدف میگند دانشگاه نسل 4، و البته خیلی فاصله دارید
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۳
2
6
دام پزشکی بسیار علمی تر از آدم پزشکی است. یک آدم پزشک عمومی فارغ التحصیل میشه اطلاعاتش اندازه یک مادری است که بچه دارد ولی یک دامپزشک با همان دکتری عمومی، چشم پزشک است، دارو ساز است، جراح هست وووو، در همین جریان کشف واکسن کرونا اگه دام پزشکان نبودند آدم پزشکان ول معطل بودند طرف آدم پزشک شده از یک سوسک می ترسد از خون می ترسد حالا مقایسه کن با دام پزشک، به هر حال هر دو پزشک هستند دکتری دارند ولی دام پزشکی گسترده است اطلاعات بیشتری دارد یعنی علاوه بر اطلاعات انسان اطلاعات دام را هم دارد به نوعی رشته مادر است که رشته های دیگر بهداشتی را پوشش می دهد
پاسخ ها
همون حسوده، ق.
| United States of America |
۱۴:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۴
بابا این حرفا چیه؟ پزشکی و دامپزشکی رو با هم مقایسه می‌کنید؟ هر کدوم یه دنیای جداست! دامپزشکی هم خیلی رشته مهمیه، حیوونا هم جون دارن خب! ولی اینکه بیایم بگیم از پزشکی بالاتره، خیلی بی انصافیه.

پزشکی انسانی که دیگه نگو! یه علم خیلی گسترده و پیچیده‌ست. سال‌ها درس خوندن و تخصص می‌خواد تا یه پزشک بتونه به مردم کمک کنه. پزشکای عمومی که دیگه پایه و اساس درمان هستن.

دامپزشکی هم خیلی مهمه، قبول دارم. دامپزشکا با کلی حیوون مختلف سروکار دارن و کلی تخصص مختلف هم هست بینشون. ولی اینکه بخوایم بگیم از پزشکی آدمیزاد مهمتره، واقعا درست نیست. این دو تا رشته اصلا قابل مقایسه نیستن.

هم پزشکا و هم دامپزشکا برای جامعه خیلی زحمت می‌کشن. هر کدوم یه وظیفه مهم دارن. بیایم به جای این حرفا، قدر زحماتشون رو بدونیم و بهشون احترام بذاریم.
حسود
|
United States of America
|
۱۴:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۴
0
0
جناب آقای دکتر صلواتی، با تمام احترامی که برای تلاش‌های شما و انجمن علمی دانشجویی بیماری‌های طیور قائلم، باید بگویم که این مقاله بیشتر به یک رویای شیرین می‌ماند تا واقعیت تلخ دانشجویان دامپزشکی. شما از ارتباط صنعت و دانشگاه می‌گویید، اما آیا واقعا این ارتباط دردی از فارغ‌التحصیلان بیکار و سرگردان دوا می‌کند؟

شما از علاقه‌مندی دانشجویان سال اولی به دام‌های کوچک می‌گویید، اما آیا می‌دانید که بسیاری از این دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی به دلیل نبود بازار کار مناسب، مجبور به ترک فیلد مورد علاقه خود می‌شوند؟ آیا می‌دانید که بسیاری از فارغ‌التحصیلان به دلیل فساد علمی و پژوهشی و عدم دسترسی به اساتید مجرب، از کیفیت آموزش خود ناراضی هستند؟

شما از تبدیل دانشگاه به فضایی برای ورود محصولات و طرح‌های تحقیقاتی صنعت می‌گویید، اما آیا این فضا به جز چند دانشجوی محدود که با اساتید و شرکت‌های خاص ارتباط دارند، برای سایر دانشجویان هم قابل دسترس است؟ آیا این فضا به جز افزایش رزومه اساتید و شرکت‌ها، نفعی هم برای دانشجویان دارد؟

به نظر می‌رسد که شما و انجمن محترم، در توهم همکاری دانشگاه و صنعت غرق شده‌اید و از واقعیت‌های تلخ دانشجویان دامپزشکی غافلید. واقعیت این است که بسیاری از دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی با آینده‌ای مبهم و بی‌تکلیف روبرو هستند و به لطف بی‌کفایتی مسئولین و اساتید، زندگی‌شان تباه می‌شود.

به جای برگزاری دوره‌ها و همایش‌های بی‌فایده، بهتر است به فکر حل مشکلات اساسی دانشجویان باشید. مشکلاتی مانند نبود بازار کار مناسب، فساد علمی و پژوهشی، عدم دسترسی به اساتید مجرب و ... . اگر واقعا به فکر آینده دانشجویان هستید، به جای شعار دادن، عمل کنید.
فقر مدیریت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۵
0
0
سلام.آقای دکتر و آقای حکیم مهر،چقدر از وضعیت فارغ التحصیلان دامپزشکی در استان آذربایجان غربی و شرقی خبر دارید؟اگه خبر دارید چرا این وضعیت ادامه دارد؟مگر این کشور،نماینده مجلس نداره؟چرا تعداد فارغ التحصیل چندین برابر نیاز کشور هست؟چرا فارغ التحصیل دامپزشکی بعد صرف این همه هزینه و وقت و فرصت بره راننده اسنپ بشه؟حتی اگه مهارت هم داشته باشه باز هم فرصت های شغلی یا خیلی خیلی کم هستن یا عملا به بیگاری تبدیل شدن و سوء استفاده یه عده فرصت طلب!!!نظام دامپزشکی هم که فقط به فکر کسب درآمد از این فارغ التحصیلان بیچاره است!چرا تحقیقی از وضعیت فارغ التحصیلان استان های آذربایجان غربی و شرقی نمی کنید؟فقر مدیریت در این کشور چرا هنوز وجود داره؟
دامپزشک
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۸:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۰
0
1
کلا سمت شرکت های خصوصی نباید رفت عمر جوانی استعداد هدر میدی که نهایت یه بازاریاب بشی
نظر شما
ادامه