کد خبر: ۷۹۵۷۴
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
نگاه شما:
در یک ارزیابی کلی می‌توان ادعا نمود میانگین اثربخشی «مسئولین دامپزشک» برای حرفه دامپزشکی تفاوت معناداری با مسئولین غیردامپزشک نداشته و انتظار هم نمی‌رود در آینده تغییر چشمگیری در این ارتباط ایجاد گردد. ...

«مسئول دامپزشک» یا «دامپزشک مسئول»؛ مسئله این است!

دکتر سید بهمن نقیبی

در مقاطع مختلفی از زمان و بطور اخص هرگاه با انجام انتخاباتی در سطح جامعه مواجه می‌شویم، در حرفه دامپزشکی نیز مشابه سایر اقشار و صنوف جامعه خبرهایی از تشکیل گروه‌هایی به گوش می‌رسد که تلاش می‌کنند بر مبنای معیارهای عمومی و به‌ویژه ویژگی‌های اختصاصی، از کاندیداهایی حمایت کرده و به تبع آن جلساتی در هواداری از ایشان برگزار می‌گردد. در این ارتباط حتی تلاش‌هایی صورت می‌گیرد تا از بین دامپزشکانی که شناخته شده‌تر بوده و پتانسیل رأی‌آوری دارند، دعوت گردد که خود را در معرض انتخاب قرار دهند.

وضعیت سالیان اخیر بیانگر آن است که در انتخابات شورای اسلامی شهرها و مهم‌تر از آن مجلس شورای اسلامی، دامپزشکانی منتخب و در این موقعیت‌های اجتماعی مهم توفیق خدمت یافته‌اند. تلاش‌ها برای امکان حضور یک دامپزشک در سطح وزارت نیز محدود به حضوری شهاب‌وار در سطح سرپرستی یک وزارتخانه بوده که به سبب عدم معرفی برای اخذ رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی، اتفاقی ویژه برای حرفه دامپزشکی به شمار نیامد. در این نوشتار کوتاه قصد ارزیابی عملکرد «مسئولین دامپزشک» در موقعیت‌های پیش‌گفته را ندارم ولیکن در یک ارزیابی کلی می‌توان ادعا نمود میانگین اثربخشی ایشان برای حرفه دامپزشکی تفاوت معناداری با مسئولین غیردامپزشک نداشته و انتظار هم نمی‌رود در آینده تغییر چشمگیری در این ارتباط ایجاد گردد. انتظار اینکه دامپزشکان با حضور پررنگ در ارکان تصمیم‌گیری کشور امکان ارتقای حرفه دامپزشکی در کشورمان که همیشه از آن به عنوان حرفه‌ای ناشناخته یاد می‌گردد را داشته باشند، دل‌خوش کردن به سرابی است که سیرابی شاغلین و ذی‌ربطان این حرفه را در پی نداشته و رویایی دست‌نیافتنی است.

بدون عرق به حرفه‌ای که در آن شاغلم، به جرأت می‌توان بیان داشت که وسعت و گستره خدمت‌رسانی دامپزشکی در ذاتش قابلیت دفاع از جایگاه خود را دارد؛ آنجا که با کنترل و پیشگیری از بسیاری از بیماری‌های واگیردار دامی در عرصه تولید و امنیت غذایی حضور داریم و با تصمین سلامت و بهداشت تولیدات امکان صادرات این محصولات را فراهم می‌آوریم تا آنجا که در عرصه کنترل بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان به عرصه بهداشت عمومی نفوذ می‌کنیم و شریک سلامت هم‌میهنانمان می‌گردیم؛ زمانی‌که در تشریک مساعی بخش دولتی و غیردولتی دامپزشکی در نظارت بهداشتی از مزرعه تا سفره و از تولید و نقل و انتقال تا عرضه فرآورده‌های خام دامی حضوری فعال و موثر داریم؛ مواقعی که در بروز حوادث غیرمترقبه در عرصه اماکن دامی و سلامت دام‌ها، به تنهایی عهده‌دار تمام وظایف و مسئولیت‌های چندین دستگاه متولی خدمت‌رسانی به انسان‌های آسیب‌دیده می‌شویم؛ آنگاه که با شرکت در طرح‌های پدافند غیرعامل تاب‌آوری سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در حدود وظایف، مسئولیت‌ها و اختیاراتمان را فراهم می‌آوریم و حتی آنگاه که در مقابله با بیوتروریسم در دفاع از سلامت عمومی جامعه سینه سپر می‌کنیم و... اهمیت این حرفه بیش از پیش مشخص می‌گردد و چنانچه اقدامات دامپزشکی به درستی تبیین و منتشر گردد، در جایی نخواهیم ماند که اکنون هستیم.

با مداقه فزون‌تر بر آنچه شرح مختصر آن رفت، به نظر می‌رسد بیش از «مسئول دامپزشک» به «دامپزشک مسئول» نیازمندیم و این بسیار سهل‌الوصول‌تر از آن است. رئیس یک اداره دامپزشکی در شهرستان به شرط احساس مسئولیت و تعهد در خدمت‌رسانی به آحاد جامعه هدف و تشریح اقدامات همکاران تحت مسئولیت خود بدون نیاز به بزرگ‌نمایی عملکرد و تبیین آن در جلسات اداری و تهیه گزارشات موجز و موثر و ارسال برای مقامات از جمله نمایندگان مجلس و اعضای شورای اسلامی شهرستان محل خدمت، آنان را با حرفه دامپزشکی و مسئولیت‌های خطیر آن آشناتر می‌سازد و البته خواهد توانست نیازهای شغلی و پرسنلی دامپزشکی را در همان جلسات و گزارشات بیان و پیگیری نماید. بدیهی است که چنانچه همین اقدامات و البته بهره‌گیری از رسانه‌های اطلاع‌رسانی در عرصه استانی توسط مدیران کل و در سطح سازمان دامپزشکی در جایگاهی رفیع‌تر و مخاطبانی ملی اجرایی و عملیاتی گردد، مقصود حاصل خواهد شد و نهضتی برپا می‌شود از همراهی و همیاری «مسئولان غیر دامپزشک» در تحقق اهداف والای حرفه دامپزشکی.

به نظر می‌رسد نیازی به بهره‌گیری از دندان در گشودن گره مشکلات حرفه‌ای در جایی‌که امکان گشودن آن با دست وجود دارد، نداشته باشیم!

مردادماه ۱۴۰۳

 

انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
13
11
چنان همیشه بسیار عالی
موحدی
|
Germany
|
۲۲:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
14
11
سلام جناب آقای دکتر نقیبی عزیز ؛ نوشته شما عالی بود . خداوند شما را حفظ کند
مهندس انجمن ......
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
2
11
من خودم دوبار با کارفرما مشکل داشتم مسول فنی فروشگاهی و بازار روز........بودم باور کنید کاری که عزیزان دولتی و خصوصی نکردند که جای خود من را تهدید به محرومیت کردند واقعا سازمان فقط آشنا و رابط و .....میخواد مثل لکه ابر در حنگل تاریک میماند
کارشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۳
1
7
با 26 سال سابقه عرض میکنم کلمه دام ابتدای رشته دامپزشکی و مقایسه آن با پزشکی و جایگاه نامناسب رشته در جامعه بعلاوه پول و اقتصاد محور شدن رشته بعد واگذاری و رهاسازی خدمات به بخش خصوصی از جایگاه رشته نزد مردم کاسته است. اگر فرماندار یا استانداری میخواهند بگذارند سختشان است باید مدرک دیگری داشته باشی... بعلاوه اینکه استان سمنان که دارد بریگردد به دهه پنجاه و در پستهای شهرستانی و استانی از مدارک غیر دکتری حرفه ای استفاده میکند. دو کار باید کرد.
1-کلمه دام از ابتدای رشته برداشته شود2-در تعریف جایگاه دامپزشکان اداری تجدید نظر گردد.
مسوول فنی بهداشتی با تعهد ساقط شده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۳
1
8
اقای دکتر نقیبی واقعا اگر بخواهی در شان حرفه دامپزشکی وسلامت جامعه دامپزشک مسوول باشی وبه وظایف حیطه مسو ولیت خود اگاه ومتقابلا عمل نمایی همیشه طرد شده ودور از گود مسوولیت خواهی بود چه بسیار عزیزانی که چه در بخش خصوصی ومسوولین فنی بهداشتی وهمکاران دولتی که متعهد ومسوولیت شناس بودند از چرخه خارج وحتی از زندگی ساقط شدند/باید در مسیر رودخانه وهمراه با سمت حرکت اب شنا کرد تا بر پا بمانی وگرنه به زیر می کشانندت
کامیاب قیصربیگی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۳
3
7
سلام.
جناب دکتر نقیبی ،ما در سازمان دامپزشکی انچه نیاز داریم ،دانش فنی مبتنی بر تجربه ،وجدان کاری ،اخلاق و شجاعت و جسارت است .
سکوت در مقابل انتصابات سیاسی ،خیانت است به ایران.
داشتیم دانشمندان متوهمی که سرباز مافیا بودند ،داشتیم کسانی که ادعای ریشه کنی داشتند و داریم کسانی که ادعای نبود بیماری و پاکی دارند .

خطرناک تر از همه اینها در سازمان کسانی بودند و هستند که پشت تظاهر به دینداری خود را پنهان کردند و بدون دانش فنی وبا سیاسی بازی وارد سازمان شدند

اوضاع بیماریها بمراتب بدتر است و قابل تصور نیست.
هم زمان در فارمهای ما ،پاستورلوز ،مایکوپلاسما ،تب سه روزه و IBR در حال تعارف به هم هستند .
در کلام و نوشتار مسولین هم ،همه جا گل و بلبل است و در همین حکیم نامهربان برای مسولین گذشته و حال اسپنددود می کنند .
دیگه حوصله نوشتن هم نداریم ،به قول اون کشاورزی که به مهندس حجتی گفت ،خودتون می دانید و .........
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۳
آقا جالب بود دست مریزاد . کاری کرده اند که که همه بگویند خودتان میدانید و....
آگاه
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۵
من که مصاحبه ایی ندیدم که گل و بلبل باشد اگر انصاف داشته باشیم کارهای اساسی و در عین حال جدید و متفاوت نسبت به گذشته انجام شده است نمی گویم که همه چیز عالی است ولی انصافا با تمام کاستی ها سازمان خوب داره کنترل می کند متاسفانه دوستان فقط یک یا چند منطقه فعالیت خود را می بینند و آن را به کل کشور نسبت می دهند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۳
0
0
یعنی تا حالا دامپزشکا بی مسئولیت بودند...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۳
3
3
آقای دکتر نقیبی به همراه ریاست وقت دولت روحانی قصد تغییرات در سازمان داشتند و کارهایی انجام شد ولی نتایج را همگان شاهد بودند.تغییر خوب است ولی بسیار هزینه بر است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۳
0
6
تا زمانی که مدیران از مدیریت فقط اختیاراتش رو داشته باشند و مسئولیتی قبول نکنند وضع همینه!
دكتر محمد موذن
|
Finland
|
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۳
5
5
دكتر نقيبي عزيز
خدا حفظتون كنه
بسيار بليغ و شيوا بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۴
3
5
سلام
درود بر همه افرادی که مانند دکتر نقیبی عزیز احساس مسئولیت می کنند و به دامپزشکی علاقه واقعی دارند
در این میان تعدادی مسئول دامپزشک نما هم وجود دارند که در پی اوج گرفتن خود هستند نه حرفه دامپزشکی
نظر شما
ادامه