کد خبر: ۷۹۵۸۲

حکیم مهر: دامدارها و دامپزشک‌ها از دیدن گاوی که زمین‌گیر شده و نمی‌تواند راه برود، واقعاً متنفر هستند. چون درمان صدمات فیزیکی در گاوداری کمتر موفقیت‌آمیز است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان یزد، در این امور ما فقط بحث پیشگیری را مطرح می‌کنیم. حدوداً 6 درصد مرگ گاوها در محیط گاوداری رخ می‌دهد. موارد لنگش و یا آسیب فیزیکی عامل اصلی مرگ و حذف گاوها هستند که در محیط گاوداری رخ می‌دهد.

البته بسیاری از این‌ها قابل‌پیشگیری است. لنگش و آسیب‌های فیزیکی بعد از مشکلات ورم پستان و ناباروری، سومین عامل حذف گاو در گاوداری‌ها است. اگر ارزش گاو زمین‌گیر شده را برای فروش محاسبه کنیم، شاید کمتر از یک‌سوم قیمت واقعی گاو باشد.

بعلاوه برای فروش گاو زمین‌گیر شده هم کلی مشکلات وجود دارد. پس درهرحال عقل حکم می‌کند که شما از ایجاد حالت زمین‌گیری و آسیب فیزیکی پیشگیری کنید. هر عاملی که در گاوداری باعث ایجاد آسیب فیزیکی می‌شود باید اصلاح کرد. اجازه ندهید یک میله یا چاله و یا نقص ساختمانی باعث شود گاو خوب شما از گله حذف شود.

اگر جایی در گاوداری وجود دارد که سیمان‌کاری آن صاف است و گاوها در آن قسمت زمین می‌خورند، سریعاً آن را اصلاح کنید. اگر در سالنی تراکم گله زیاد باشد، امکان ایجاد آسیب فیزیکی در بین گاوها بیشتر می‌شود.

تراکم باعث می‌شود میزان زیادی کود در محوطه نگهداری گاوها تجمع یابد و مشکل بستر را ایجاد می‌کند. سعی کنیم کف جایگاه طوری باشد که حداقل آسیب به سم‌ها وارد شود و ما کمترین مشکل سم یا زخم سم را داشته باشیم. ضمناً به میزان کافی آخور برای گاوها وجود داشته باشد تا دعوایی بین گاوها پیش نیاید.

بحث آخور و کنترل بیماری‌های متابولیک، برای پیشگیری از مشکل زمین‌گیری گاوها است. این موضوع به جیره غذایی گاوهای خشک و گاوهای تازه‌زا و یا به‌طورکلی جیره دوره انتقال گاوها که لازم است حتماً میزان کافی مواد معدنی و مواد ویتامینی و مکمل‌های لازم داشته باشند، برمی‌گردد.

با اجرای صحیح تغذیه در دوره انتقال، گاوها دچار کمبود کلسیم نمی‌شوند و مشکل زمین‌گیری پیش نمی‌آید. به هر میزان که بیماری‌های متابولیک را در گله کمتر داشته باشیم، مطمئناً میزان حذف گاوها در اثر زمین‌گیری هم کاهش خواهد یافت. ضمناً برنامه‌ای منظم برای سم چینی گاوها داشته باشیم تا هم تولید گاوها بیشتر شود و هم اینکه آسیب‌های فیزیکی کمتری داشته باشیم.

 

نظر شما
ادامه