کد خبر: ۷۹۵۹۰
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
دکتر جمشید رزم‌یار رئیس پژوهشکده بیماری‌های پرندگان سانا در گفت‌وگو با حکیم مهر:
پروفسور امیر نورمحمدی فارغ‌التحصیل دکترای دامپزشکی دانشگاه تهران در سال ۶۹ است که تحصیلات دکترای خود را در دانشگاه ملبورن بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۸ در مورد پاتوژنز مولکولی مایکوپلاسموز پرندگان به پایان رساند ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: نشست ششم وبینار بزرگ بیمارستان پرندگان سانا با سخنرانی «پروفسور امیر نورمحمدی» در روز چهارشنبه ۱۷ مرداد سال جاری در ساعت ۱۶ به وقت ملبورن استرالیا و ساعت ۱۰:۳۰ به وقت تهران برگزار می شود.

این وبینار که به همت پژوهشکده بیماری‌های پرندگان سانا درمان و با موضوع «لارنگوتراکئیت عفونی طیور در استرالیا؛ درس‌هایی برای آموختن» برگزار می‌شود، بهانه‌ای شد تا به سراغ «دکتر جمشید رزم‌یار» رئیس این پژوهشکده برویم و دقایقی را با وی به گفت‌وگو بنشینم.

حکیم مهر: آقای دکتر، فلسفه و هدف از راه‌اندازی پژوهشکده بیماری‌های پرندگان سانا درمان چیست؟

با توجه به رویکرد بیمارستان پرندگان سانا در جهت راه‌اندازی بخش‌های پژوهشی در زمینه بیماری‌های طیور، کمک به توسعه این صنعت در کشور، نقش‌پذیری بخش خصوصی در تولید علم و تحقق شعارهای مقام معظم رهبری در مورد جهش علمی و حرکت جهادی در بخش خصوصی، تمهیدات لازم جهت راه‌اندازی پژوهشکده‌ای که بتواند به صورت منطقه‌ای و ملی نقش خود را ایفا کند، در دستور کار قرار گرفت.

در همین رابطه سه گروه جهت تحقیق بر روی بیماری‌های ویروسی، بیماری‌های باکتریایی و بیماری‌های متابولیک، انگلی و قارچی پرندگان تعریف شد. این تقسیم‌بندی به گونه‌ای انجام شده که تمام بیماری‌هایی که می‌توانند صنعت طیور را تحت تاثیر قرار داده و برای کشور خسارت ایجاد کنند، پوشش داده شود. خوشبختانه این ساختاربندی با توجه به امکانات وسیع این مجموعه از لحاظ فضای آزمایشگاهی و افرادی که در آن فعالیت می‌کنند، مورد موافقت قرار گرفت.

حکیم مهر: امکانات مجموعه در چه سطحی است؟

 اکثر افراد شاغل در مجموعه دارای PhD بیماری‌های طیور، ویروس‌شناسی، پاتولوژی و انگل‌شناسی هستند. مجموعه از لحاظ فضا و مکان نیز شرایط ایده‌آلی دارد و از نظر تجهیزات دارای یک کتابخانه مجهز به کتاب‌های جدید علمی است. اولین عملکرد آن به‌جز بحث قراردادهای پژوهشی با بخش خصوصی صنعت و دستگاه‌های مختلف، تولید مقالات و نشریه بوده است. از برنامه‌های دیگر پژوهشکده نیز می‌توان به تشخیص بیماری‌های نوظهور و توجه به بخش بهداشت در پرندگان اشاره کرد. واقعیت این است که پیش از این، سخنرانی‌ها در قالب مجله انجام می‌شد و ما منتظر مصوبه بودیم تا بتوانیم سخنرانی‌های علمی و برنامه‌های آموزشی را در مسیر خود و در قالب پژوهشکده پیش ببریم. در موسسه، تولید علم در قالب مقالات مرتبطی که توسط خود بیمارستان انجام شده و تولید کتاب در زمینه بهداشت و بیماری‌های پرندگان با توجه به دیتاهای فراوانی که جمع‌آوری شده، همواره مدنظر بوده است. در حال حاضر نیز قرار است که اولین سخنرانی بعد از تصویب پژوهشکده، توسط پروفسور امیر نورمحمدی در روز چهارشنبه هفته جاری اجرا شود.

حکیم مهر: لطفا اشاره‌ای به رزومه پروفسور امیر نورمحمدی بفرمایید.

پروفسور امیر نورمحمدی فارغ‌التحصیل دکترای دامپزشکی دانشگاه تهران در سال ۶۹ هستند که به مدت ۴ سال به عنوان مدرس تغذیه و مدیریت طیور در دانشگاه ارومیه فعالیت کرده و در زمینه بیماری‌های طیور مشغول به کار شدند. وی تحصیلات دکترای خود را در دانشگاه ملبورن بین سالهای ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۸ در مورد پاتوژنز مولکولی مایکوپلاسموز پرندگان به پایان رساند و بلافاصله پس از دکترا، به مدت یک سال در موسسه تحقیقات پزشکی والتر و الیزا هال روی واکسن‌های DNA برای لیشمانیوز انسانی کار کرد. از آن زمان، پروفسور نورمحمدی به طور انحصاری بر روی جنبه‌های مختلف بیماری‌های عفونی پرندگان از جمله پاتولوژی، تشخیص مولکولی، اپیدمیولوژی و واکسن‌های پاتوژن پرندگان کار و بیش از ۲۰ دانشجوی RHD را سرپرستی کرده است.

وی همچنین پروژههای تحقیقاتی بزرگی را در طول دوران تحصیلی خود مدیریت کرده و بیش از ۲۵ سال است که بیماریهای پرندگان را به دانشجویان دامپزشکی آموزش داده است. پروفسور نورمحمدی بیش از ۱۳۰ مقاله علمی و چندین فصل کتاب در کتاب مرجع بیماری‌های طیور، راهنمای دامپزشکی MSD و راهنمای آزمایش‌های تشخیصی و واکسن‌های حیوانات خشکی OIE تألیف کرده است. وی یک دامپزشک ثبت شده در استرالیا و عضو هیئت تحریریه کالج دانشمندان دامپزشکی استرالیا و نیوزیلند و آسیبشناسی پرندگان (ژورنال) است و در حال حاضر استاد دانشگاه ملبورن و سرپرست بخش آسیبشناسی دامپزشکی و گروه پزشکی پرندگان است.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
ناشناس
|
Sweden
|
۰۹:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۴
1
3
دکتر نور محمدی ،تشریف بیاورید ایران و دانشکده های دامپزشکی ایران را مستفیض بفرمایید . به عزیز دل دکتر فرهید خان همت زاده، سلام مخصوص برسانید.
یک حسود
|
United States of America
|
۱۳:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۴
3
2
با وجود مشکلات عدیده در ایران، از جمله فساد علمی و پژوهشی گسترده، تاسیس پژوهشکده بیماری های پرندگان سانا درمان جای سوال دارد. در شرایطی که منابع مالی کشور محدود است و مشکلات جدی تری مانند فقر، بیکاری و تورم بالا وجود دارد، سرمایه گذاری در چنین پژوهشکده ای که بیشتر به نظر می رسد یک ژست تبلیغاتی برای بیمارستان سانا درمان باشد تا یک نیاز واقعی، به دور از منطق و اولویت بندی صحیح است.
در حالی که صنعت طیور ایران با مشکلات اساسی مانند کمبود نهاده های دامی، بیماری های واگیر و عدم مدیریت صحیح دست و پنجه نرم می کند، تمرکز بر روی پژوهش های سطح بالا و برگزاری وبینارهای پر زرق و برق با حضور اساتید خارجی، بیشتر به یک نمایش مضحک شباهت دارد تا یک اقدام موثر و کارآمد.
به جای تاسیس پژوهشکده های جدید، بهتر است منابع مالی و انسانی موجود صرف بهبود وضعیت صنعت طیور کشور و حل مشکلات اساسی آن شود. برگزاری دوره های آموزشی کاربردی برای پرورش دهندگان طیور، ترویج روش های نوین پرورش و بهداشت طیور، و حمایت از تولید کنندگان داخلی می تواند تاثیر بسیار بیشتری در بهبود وضعیت صنعت طیور و اقتصاد کشور داشته باشد تا تاسیس پژوهشکده ای که خروجی آن مشخص نیست و بیشتر به نظر می رسد یک پروژه شخصی برای مدیران بیمارستان سانا درمان باشد.
در شرایط فعلی ایران، تاسیس پژوهشکده بیماری های پرندگان سانا درمان نه تنها کمکی به حل مشکلات کشور نمی کند، بلکه به دلیل عدم شفافیت و احتمال بالای فساد، می تواند به یک چاه ویل برای هدر دادن منابع مالی کشور تبدیل شود. بهتر است به جای تاسیس پژوهشکده های جدید، بر روی حل مشکلات اساسی صنعت طیور و بهبود وضعیت معیشتی مردم تمرکز شود.
بنده را لطفا روشن کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
دوست حسود من
سلام
سوالی از شما دارم
هدف از تشکیل دانشکده دامپزشکی برای اولین بار در دنیا و ایران چه بود؟
دلیل آن وجود بیماریهای کشنده دام و طیور خصوصا طاعون گاوی که برای کنترل بیماریها و تحقیق برای ریشه یابی و درمان بود.
اینکه جنابعالی میفرمایید هدر رفت منابع مالی وجود فقر و تورم متوجه ارتباطش با تاسیس بیمارستان پرندگان را متوجه نشدم.
تا جایی که اطلاع دارم بیمارستان از منابع عمومی و دولتی تغذیه نشده و کاملا وابسته به بخش خصوصی هست.
اینکه در این بیمارستان بخش پژوهشی هم در جهت شناسایی کانونهای درگیر بیماری در محدوده استان تهران و یا سراسر ایران و با دید خوشبینانه ارائه راهکار و همچنین جذب نیروهای جوان جهت انجام پایان نامه و یا پروژه های تحقیقاتی نه تنها هزینه بر اقتصاد کشور وارد نمیکند بلکه جلوی خسران را گرفته مزارع پرورش با فراغ بال بیشتر و تلفات کمتر به کار مشغول شده و باعث کار آفرینی و کاهش بیکاری میشود.
گرانی نهاده دامی و یا شیوع و اپیدمی یک بیماری در منطقه کشور یا گستره جغرافیایی متولیان دیگری داشته که به یک ساختار کوچک پژوهشی و درمانی مثل بیمارستا پرندگان ارتباطی پیدا نمیکند.
در مورد نمایش مضحک دعوت از اساتید خارجی که فرمودید عارض میدارم فقط یکی از افراد نظیر پروفسور حافظ یا پروفسور هس و یا پروفسور سواین را جنابعالی بتوانید برای یک همایش آنلاین دعوت کنید و به مدیر محترم کانال اعلام بفرمایید تا بعد از تایید هزینه آن را تقدیم جنابعالی کنم.
دعوت و سخنرانی این بزرگان حتما نشان از مدیریت توانا و اعتبار داشتن کادر درمان و بیمارستان دارد.
در ضمن اینجانب هیچ منافع و کوچکترین ارتباطی با بیمارستان و کادر محترم آن جز آشنایی مختصر با آقای دکتر رزمیار مدیر بیمارستان ندارم.
پاینده باشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
همکار یا مخاطب محترم حکیم مهر
وقتی دغدغه حقیقی نسبت به علم و یا صنعت طیور دارید زیبنده است با نام حقیقی و ارائه شماره تماس امکان بهره برداری از نقطه نظرات سازنده تان را فراهم آورید بهرحال در مورد فساد گسترده در پژوهش و علم کشور نیاز به ادله فراوانی دارید و حداقل در رشته دامپزشکی چنین مواردی گسترده نیست و در موارد معدودی آنهم اثبات شده است در مورد منابع ملی کشور نیز لازم به ذکر است نه تنها این پژوهشکده از منابع ملی تغذیه نمی گردد بلکه با سرمایه گذاری بخش خصوصی به رفع فقر با ورود به حل مشکلات صنعت طیور و اشتغال زایی با جذب پژوهشگران جوان کمک نموده و می نماید در مورد سمینار ها با اساتید مطرح خارجی لازم به ذکر است همه موارد بطور رایگان و بواسطه ارتباطات علمی اینجانب و سایر همکاران بوده و ریالی هزینه نگردیده و استفاده از تجربیات بزرگانی چون پروفسور سوین ، حافظ ، هس و دکتر فریدونی و غیره جز افزودن بر داشته های متخصصان طیور کشور به رایگان ثمر دیگری را متصور نیست پژوهشکده های دیگر که فرموده اید اگر منظور پژوهشکده های غیر خصوصی و دولتی است که مبنای مقایسه صحیح نیست و اگر منظور پژوهشکده های خصوصی است که اولا تا بحال چنین موردی نبوده و اگر منظور شرکت های دانش بنیان در عرصه دارو و واکسن سازی بومی است که طی سال های اخیر پا به عرصه وجود و فعالیت گذاشته اند که همه مایه مباهات هستند و تلاش موفقی دارند نهایتا اینکه کار پژوهشکده کمک به حل همان مشکلات اساسی صنعت هست که فرموده اید پژوهشکده تعطیل گردد بعد به حل معضلات بپردازیم
با احترام و آرزوی سلامت و عدالت در قضاوت رزم یار
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۴
3
1
سلام لطفا لینک جلسه را اینجا بگذارید ??
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۶
https://form.avalform.com/view.php?id=60397834
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
برادر محترم حسود عزیز
قطار متوقف را سنگ نمی زنند همیشه قطار در حال حرکت و تعالی مورد هجمه واقع میشود حتما برای رفع این صفت مضر حسادت به مراجع معتبر مراجعه کنید

یک مشفق
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
واقعا فرهنگ ایران و ضرب المثل هایش را باید طلا گرفت مثلا "حسود هرگز نیاسود "
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۰
یک نکته دیگر اینکه مسئولیت من در پژوهشکده و بیمارستان بیشتر جنبه افتخاری دارد و خوشبختانه یک دانشمند جزو یک درصد برتر های کشور زحمت معاونت اجرایی این دو را دارند و کلیه زحمات به عهده ایشان هست که جای تشکر و قدردانی دارد و اینجانب از دور دستی بر آتش دارم و نقش ام بیشتر ایده پردازی و دورکاری می باشد رزم یار
حسینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
0
1
چقدر وبینار آموزنده بود تشکر از دست اندرکاران
نظر شما
ادامه