کد خبر: ۷۹۶۷۰
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر: رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سنندج گفت: دو راس اسب مبتلا به بیماری مشمشه در این شهرستان شناسایی و با رعایت موازین بهداشتی معدوم سازی و دفن شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کردستان، «دکتر پویا علی‌محمدزاده» افزود: تست بیماری مشمشه هر شش ماه یک بار توسط «دکتر امید عمیدی» کارشناس خبره مبارزه با بیماری‌های دامی شبکه دامپزشکی سنندج انجام می‌شود و تعهد شبکه دامپزشکی سنندج در سال تست ۱۰۰۰ راس می‌باشد.

وی تصریح کرد: مشمشه از بیماری‌های عفونی واگیر و قابل انتقال بین حیوانات و انسان است. بیشتر تک سمیان (اسب، الاغ و قاطر) به این بیماری حساس بوده و ابتلای به مشمشه می‌تواند منجر به مرگ آنان و صدمات اقتصادی شدید به صنعت اسب شود. در این بیماری حیوان مبتلا دارای بثورات جلدی و مشکلات تنفسی می‌شود که ترشحات بینی می‌تواند عفونت‌ها را به سایر حیوانات منتقل کند. متداول‌ترین راه انتقال مشمشه در میان تک سمیان از طریق غشاءهای مخاطی دهان و بینی، استنشاقی، جویدن و متعاقب بلع آب و غذای آلوده است. روند بیماری در تک سمیان می‌تواند به سه شکل حاد با علائم شدید تنفسی، تورم غده لنفاوی و طناب لنفی؛ شکل مزمن با علائم بیماری در پوست و بینی؛ شکل مخفی (بدون علائم بالینی و تنها ابتلاء ریه‌ها) بروز کند.

دکتر علی‌محمدزاده گفت: با توجه به قابل انتقال بودن بیماری به انسان، در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع در انسان می تواند خطر احتمال مرگ در بیمار را فراهم سازد به همین علت مهم‌ترین راه‌های کنترل و ریشه کنی آن شناسایی موارد بالینی مشکوک، شناسایی تک سمیان آلوده به ظاهر سالم و حذف حیوانات آلوده و رعایت اصول بهداشتی (از قبیل ضدعفونی کردن محیط، جایگاه و لوازم) و قرنطینه‌ای است. پیشگیری و کنترل بیماری Glanders بستگی به امکانات دارد و معمولا به صورت کشف زود هنگام بیماری با انجام آزمایش‌های غربالگری در حیوانات مشکوک و معدوم سازی حیوانات دارای تست مثبت و محدودسازی جابجایی حیوانات و انجام اقدامات کنترلی مناسب در این زمینه می‌باشد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سنندج ابراز کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون تست‌های سرمی و مالئیناسیون تشخیصی بیماری مشمشه در باشگاه‌های اسب سواری، روستاها و مناطق عشایری صورت گرفته است که تا کنون دو راس اسب مبتلا شناسایی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی دفن شده است.

دکتر علی‌محمدزاده در ادامه گفت: پس از خروج دام‌های آلوده در کانون شناسایی شده، اقدامات تکمیلی و کنترلی شامل عملیات ضد عفونی واحد‌ آلوده، معرفی افراد در تماس مستقیم با اسب‌های آلوده به مرکز بهداشت جهت انجام معاینات بالینی و آموزش و اطلاع رسانی به افراد در معرض خطر انجام گرفته است و بررسی‌ها و اقدامات نظارتی تکمیلی تا حصول اطمینان از سلامت تمامی مراکز نگهداری اسب ادامه خواهد داشت و  و دامپزشکی همواره بر لزوم اخذ مجوزهای بهداشتی در زمان نقل و انتقال اسب‌ها و رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه‌ای تاکید دارد.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۴
0
0
این چه نوع وحشتناک معدم سالیست ؟!! حیثت دامپزشکی رفت ، خود این خون حیوان و..
ناشناس
|
Germany
|
۰۱:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۹
0
0
غرامتم که نمیدید
نظر شما
ادامه