کد خبر: ۷۹۷۱۵
تعداد نظرات: ۴ نظر

حکیم مهر: با حمایت استانداری کهگیلویه و بویراحمد، تعداد دو هزار راس دام کانون های آلوده بروسلوز رایگان بیمه می شوند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد، در راستای طغیان بیماری بروسلوز (تب مالت) در چندین روستای کهگیلویه و بویراحمد، نشست مسئولین استانی با نمایندگانی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان دامپزشکی کشور و سازمان امور عشایری ایران در سالن جلسات استانداری کهگیلویه و بویراحمد برگزار گردید.

«دکتر کریم امیری» معاون بیماری های مشترک بین انسان و دام دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی سازمان دامپزشکی کشور ضمن تقدیر و تشکر از بانیان تشکیل جلسه گفت: بروسلوز یا بیماری تب مالت یکی از بیماری‌های مهم دامی است که از دو جنبه اقتصادی و بهداشت عمومی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی تاکید کرد: سبک شیوه عشایری و نقل و انتقال بی ضابطه دام‌های روستایی و عشایری و دیگر عوامل متعدد، کنترل بیماری بروسلوز را دچار پیچیدگی‌ خاصی کرده است.

وی برنامه‌های سازمان دامپزشکی کشور را واکسیناسیون، مراقبت فعال، آموزش و ترویج، تست و کشتار علیه این بیماری دانست و گفت: کنترل بیماری با توجه به محدودیت اعتبارات، با چالش همراه بوده که حمایت مالی بیشتری را از طرف مسوولان می‌طلبد.

نماینده سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه سازمان دامپزشکی باید همه جانبه در این موضوعات دخیل باشد، افزود: دامپزشکی به عنوان خط مقدم مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، همواره تضمین‌کننده سلامت جامعه بوده و تنها در قالب سلامت یک پارچه One health و با حمایت همه جانبه ارگانهای ذیربط قادر به کنترل بیماریهای مشترک خواهد بود.

وی گفت: سالانه میلیون ها راس دام جوان شامل بره و بزغاله در جامعه هدف توسط دامپزشکی واکسینه می‌شوند و دستگاهی مثل دامپزشکی که فعالیتش صددرصد بهداشتی است، باید حمایت همه جانبه شود تا بتواند به عنوان تضمین‌کننده سلامت جامعه نقش موثری ایفا نماید.

دکتر امیری نقش مهم سازمان دامپزشکی را در کنترل تب مالت در کشور بسیار مهم دانست و افزود: تمام ارکان حاکمیت باید سازمان دامپزشکی کشور را بعنوان ‌متولی بهداشت دام را  به منظور کنترل این بیماری حمایت نمایند تا بتوانیم با نگاه ویژه به مسوولیت سازمان دامپزشکی در حوزه کنترل و مبارزه با بیماری‌ها سهیم باشیم.

«خانم دکتر قنبری» نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این جلسه ضمن انتقاد از سیاست های ضعیف بیماری یابی و پایش بروسلوز در مناطق روستایی و عشایری استان توسط پزشکان بخش خصوصی، گفت: در بازدید شب گذشته از یکی از کانون های آلوده بیماری در شهرستان کهگیلویه، خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته توسط دانشگاه علوم‌پزشکی نسبت به بازدید اردیبهشت ماه سالجاری شاهد کاهش بروز بیماری و بالارفتن سطح آگاهی عمومی اهالی این‌منطقه بودیم.

وی موضوع آموزش و ترویج جوامع روستایی و عشایری را در کاهش بروز رخدادهای بیماری های مشترک بین انسان و دام بویژه تب مالت را مهم ارزیابی کرد و گفت: هزینه در بحث آموزش و ترویج روستائیان بویژه زنان روستایی و عشایری به نوعی پس انداز بوده که شایسته است مسئولین استانی با جدیت موضوع را در دستور کار خود قرار دهند.

دکتر قنبری از مسئولین استانی خواست موضوع جاده های دسترسی به نقاط روستایی و عشایری صعب العبور ، بهبود و بهسازی لوله های آب آشامیدنی و همچنین وضعیت فاضلاب و دفن بهداشتی فضولات دامی را در این مناطق  در دستور کار خود قرار دهند تا در مواقع بحران و رخداد بیماری بتوان در کمترین زمان ممکن کمک های خود را به این‌مناطق گسیل دهیم.

«پیوند» معاون توسعه و منابع استانداری کهگیلویه وبویراحمد نیز در این جلسه ضمن تقدیر و تشکر از حضور میهمانان کشوری در استان و بررسی وضعیت بیماری بروسلوز در استان گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی دامداران و کمک به حفظ و صیانت از سرمایه های دامی، تا پایان مرداد ماه سالجاری تعداد دوهزار راس دام سبک سه کانون آلوده به بیماری بروسلوز در استان توسط استانداری و با نظارت دامپزشکی، علوم پزشکی و صندوق بیمه محصولات کشاورزی بصورت رایگان بیمه خواهند شد  و بعد از اتمام فرآیند بیمه، دامپزشکی نسبت به انجام سیاست های پیشگیرانه تست و کشتار دام های آلوده اقدام نماید.

وی خواستار ورود دستگاه قضا و عوامل نیروی انتظامی به موضوع کشتار غیرمجازدام در برخی از مناطق ورودی شهرهای استان بعنوان یکی از چالش های بروز بیماری تب مالت و تب کریمه کنگو شد و گفت: آگاهی‌بخشی و فرهنگ‌سازی بین مردم در راستای جلوگیری از این معضل اجتماعی که تبعات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و روانی بسیاری برای جامعه دارد، ضروری است.

 

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
;کیماسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
0
2
سلام متاسفانه بیمه خسارتی که به دامدار وارد میشود را نمیدهد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
0
0
خواب تشریف داشتید
این جلسه باید دو سه سال قبل برگزار میشد!
عوامل خطرکش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۸
0
0
یک فکر به حال بستی فروش های سنتی با دستگاه بستنی قیفیساز کنید
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۵:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۰
0
0
شاه کلید موضوع را می توان در مایه کوبی نکردن جمعیت دامی علیه تب مالت دانست می توان بررسی کرد و دید آمار دام واکسینه طی چند سال گذشته چند راس بوده است
نظر شما
ادامه