کد خبر: ۷۹۷۹۹

حکیم مهر: فعالان بخش خصوصی مرتبط با صنعت طیور در شورای مدیران دامپزشکی استان خراسان شمالی، به بیان مشکلات مربوطه، اقدامات عملیاتی و پیشگیرانه در خصوص کنترل بیماری، تامین واکسن‌های مورد نیاز پرداختند و مسئولان به پرسش های مطرح شده را پاسخ دادند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی دامپزشکی خراسان شمالی، جلسه شورای مدیران دامپزشکی استان با حضور «دکتر کرمی» مدیر کل، «دکتر رویگری»، رئیس گروه دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور و زنبور عسل، «دکتر احمدی» مسئول بهداشت و بیماری‌های زنبور عسل سازمان دامپزشکی کشور، مدیر کل، معاونت سلامت دامپزشکی استان، رئیس نظام دامپزشکی استان، روسای شبکه‌های دامپزشکی شهرستانها، روسای ستادی فنی و فعالان بخش خصوصی طیور استان در سالن جلسات اداره کل برگزار شد.

جلسه با گزارشی از وضعیت مزارع طیور، جوجه‌ریزی مزارع طیور صنعتی، واکسیناسیون، بیماری‌های گزارش، تلفات در واحدها، واحدهای صنعتی معدوم شده و اجرای طرح واکسیناسیون طیور بومی علیه نیوکاسل توسط «دکتر فرزین حسینی» رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور دامپزشکی خراسان شمالی شروع شد.

«دکتر علی اکبر دلیر صحرایی» معاونت سلامت دامپزشکی استان در این جلسه گفت: دامپزشکی خراسان شمالی دارای رتبه ۱۹ در تعداد زنبورداران، رتبه ۱۷ در کلنی، رتبه ۱۴ در تولید عسل و رتبه ۵ در نوغانداری در کشور می باشد.

وی ادامه داد: ۱۲۰ واحد جوجه گوشتی در استان در حال حاضر در حال فعالیت و تولید می باشد. همچنین ظرفیت‌های واحدهای مرغداری گوشتی استان بالغ بر سه میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه در هر دوره پرورش می باشد.

دلیرصحرایی درخصوص رشد جوجه ریزی در واحدهای مرغداری استان از ابتدای سال جاری اظهار کرد: تا پایان مرداد ماه سال جاری پنج هزار و ۸۰۰ هزار قطعه در واحدهای مرغداری استان جوجه ریزی شده است.

معاون سلامت دامپزشکی استان درخصوص کانون بیماری های طیور در استان گفت: خوشبختانه در پنج ماهه سال جاری کانون بیماری حاد تنفسی در واحد مرغداری صنعتی استان گزارش نگردیده است.

«دکتر حمید رمضانی» مدیر کل دامپزشکی استان در این جلسه ضمن تشکر از حضور مسئولان دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور و زنبور عسل سازمان دامپزشکی کشور گفت: صنعت طیور استان در طی این چند سال رشد خوبی داشته است و تولید حدود ۲۳ هزار تن گوشت طیور در سال با جمعیت حدود یک میلیون نفر و مصرف سرانه ۱۹ کیلوگرم گوشت طیور متناسب است و این در شرایطی است که مورد خاصی از نظر بیماری در صنعت طیور استان وجود ندارد و این مرهون رعایت نکات بهداشتی و امنیت زیستی در واحدها و رصد و پایش بیماری‌ها توسط کارشناسان دامپزشکی در سطح استان می‌باشد.

وی ادامه داد: در سال جاری برای 250 تن گوشت مرغ مجوز بهداشتی- قرنطینه ای به کشور عراق صادر گردیده است.

رمضانی به انجام ممیزی‌های واحدهای طیور با حساسیت بالا از نظر رعایت موازین بهداشتی و امنیت زیستی اشاره نمود.

دکتر کرمی مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم گفت: در این جلسه با همکاران دامپزشکی استان خراسان شمالی مسائلی حول محور آمایش منطقه ای که اخیرا دستورالعمل آن به استان ها ابلاغ شده است به اشتراک گذاشته شد. مبنای این دستورالعمل شاخص هایی است که می توان با استفاده از آن مناطق مستعد برای توسعه بخش طیور را چه لحاظ واحد جدید، چه از لحاظ افزایش ظرفیت شناسایی کرد. که منتج به پر شدن خلاء مشکلات مناطق پرتراکم و پرخطر در سالهای گذشته می شود.

کرمی در این جلسه درخصوص اختلاط نژادی در سیستم توزیع جوجه، استفاده از نژاد آرین و نژاد راس به صورت ترکیبی که مورد ابهام و سوال بود، همچنین در بحث کیفیت جوجه یکروزه که میتواند موثر از اختلاط نژادی و واردات جوجه اجداد باشد، مطالبی را در جهت رفع آن مطرح و افزود: عملکرد نژادها حساسیت نسبت به بیماری ها، واکنش به واکسن و سرعت رشد در نژادها بسیار متفاوت است.

وی همچنین خاطر نشان کرد: بحث کمبود واکسن ها بویژه واکسن های استراتژیک منجمله واکسن هایی که گله های مادر استفاده میشود، از طریق دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی کشور در حال پیگیری است.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور باقی مانده های آنتی بیوتیک را به عنوان یک مشکل جهانی که باعث ایجاد مقاومت های باکتریایی در حوزه انسانی می باشد را حائز اهمیت دانست و با توجه به افزایش قیمت گوشت قرمز و قرار گرفتن گوشت مرغ در سبد غذایی قاطبه مردم، با تاکید بر پیشگیری و رعایت موازین بهداشتی و مدیریت مزرعه، عدم استفاده از آنتی بیوتیک در مرغداری ها مگر در مواقع ضرورت و با انتخاب درست  آنتی بیوتیک، روش و زمان تجویز توصیه کرد.

وی در صحبت پایانی خود خبر از تجمیع سامانه های دامپزشکی در راستای سهولت دسترسی استانها به اطلاعات و تکریم ارباب رجوع داد.

  

نظر شما
ادامه