کد خبر: ۷۹۸۰۴

حکیم مهر: چهارمین گشت پروژه بررسی عوامل محیطی و مدیریتی موثر در بروز بیماری حاد هپاتو پانکراس منتخب در آبهای دریای عمان انجام شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان، پروژه مشترک مابین سازمان دامپزشکی و موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور تحت عنوان «چهارمین گشت پروژه بررسی عوامل محیطی و مدیریتی موثر در بروز بیماری حاد هپاتو پانکراس منتخب در آبهای دریای عمان» انجام شد.

مدت زمان پروژه دو سال از فروردین1403 لغایت فروردین سال جاری بوده که با هدف تعیین عوامل محیطی و مدیریتی و تعیین رتبه بندی تاثیر عوامل مدیریتی- محیطی در بروز یا پیشگیری در استخرهای منتخب میگو بوده است.

نمونه برداری در فواصل زمانی دوبار در هر ماه و در صورت مشاهده بیماری دوره زمانی کمتر خواهد بود.

نمونه برداری از دو مزرعه با سه  استخر در سایت تیاب شمال و جنوبی، کانال زهکش و محل آبگیری به منظور سنجش میزان مواد مغذی (نیترات، نیتریت،فسفات و امونیاک) صورت گرفته است.

تبت پارامترهای محیطی مانند دما، شوری، اکسیژن، PH با استفاده ازدستگاه مولتی پارامتر دیجیتال در محل صورت می‌گیرد. با نتایج این پروژه مشخص خواهد شد چه شاخص هاي محيطي و مديريتي در بروز يا پيشگيري از بيماري موثر بوده است و اين عوامل با چه تغييرات و چه ميزان مي توانند نقش بازدارنده و پيشگيري کننده در بروز بيماري را داشته باشند.

 

 

نظر شما
ادامه