کد خبر: ۷۹۹۶۳

حکیم مهر: مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم اقدامات مراقبتی سازمان دامپزشکی را بر عدم شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بسیار موثر قلمداد کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، «دکتر سعید کرمی» با بیان این که اقدامات سازمان دامپزشکی طی سال‌های گذشته در عدم همه گیری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بسیار موثر بوده است، گفت: ویروس آنفلوآنزای پرندگان در پرندگان مخزن بطور ثابت و همیشگی وجود داشته و دارد. به همین دلیل جریان تهدید بیماری به طور ثابت و مستمر وجود دارد. ما نمی‌توانیم این ویروس را از جمعیت وحش پاک کنیم. این اکوسیستمی است که خود، خودش را تنظیم می‌کند. ما نه می‌توانیم در این مورد دخالت کنیم و نه دخالت ما در این زمینه صحیح است.

وی ادامه داد: اما سازمان دامپزشکی مطابق برنامه ملی که از قبل تدوین شده و سالیانه اجرا می‌شود در فصول اقامت پرندگان مهاجر در کشور (فصول سرد سال) عمل بر اساس سیستم مراقبت فعال و غیر فعال را در راس امور قرار می دهد.

کرمی توضیح داد: در مراقبت فعال همکاران ما در دامپزشکی استان ها و شهرستان ها، بر اساس الگوها و طرح‌های ابلاغ شده در زمان و مقاطع مشخصی نسبت به بازدید از واحدهای اپیدمیولوژیک تعریف شده و مشخص، شامل واحدهای مرغداری صنعتی تخمگذار، گوشتی، مادر، واحد طیور بومی و روستایی، بازارچه پرندگان زنده، تالاب ها و ایستگاه‌های پرندگان مهاجر و ...اقدام، و نمونه برداری می کنند؛ و در صورت برخورد به نتایج مشکوک پاراکلینیکی بر اساس پروتکل‌های سازمان دامپزشکی اقدام خواهد شد.

وی افزود: در مراقبت غیر فعال بر اساس سیستم گزارش دهی تعریف شده در واحدهای صنعتی، مسئولین فنی و بهداشتی دارای پروانه که عهده‌دار مسئولیت کنترل شرایط بهداشتی یک مزرعه هستند، در صورت مواجهه با هرگونه علائم و یا موارد مشکوک به بیماری در واحد، بلافاصله مراتب را به نزدیک ترین واحد دامپزشکی دولتی اعلام کرده، وهمکاران ما با با پس از بررسی ظاهری و برداشت نمونه، در صورت تایید ابتلا، بر اساس پروتکل های سازمان دامپزشکی شامل معدوم سازی، دفع بهداشتی، پاکسازی، قرنطینه و... اقدام می کنند.

وی یادآور شد: در واحدهای غیر صنعتی و روستاها، خانه‌های بهداشت، مسئولین روستایی و روستایان عزیز هرگونه تغییر در وضعیت سلامیتی پرنده‌های خود را اعلام کرده و بر اساس همان پروتکل‌ها، اکیپ‌های سازمان دامپزشکی وارد عمل می‌شوند.

مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های طیور ارائه گزارش‌های تفصیلی در خصوص شرایط بین‌المللی و احتمالاً شرایط داخلی به استان‌ها و مسئول ذیربط در وزارتخانه‌های مرتبط را از اقدامات دیگر سازمان دامپزشکی عنوان کرد و افزود: در صورت نیازو بروز همه گیری، اطلاع رسانی عمومی نیز در دستور کار قرار می گیرد که خوشبختانه طی چند سال اخیر مورد همه گیری در کشور وجود نداشته و ضرورتی به اطلاع رسانی عمومی احساس نشده است.

کرمی بر تاکید بر لزوم اجرای اقدامات احتیاطی گفت: اگر این اقدامات که بارها و بارها توسط سازمان دامپزشکی اعلام شده اند به درستی اجرایی شود، احتمال درگیری طیور پرورشی به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بسیار ضعیف خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: از جمله این اقدامات جلوگیری از تماس مستقیم طیور بومی با تالاب ها است که این موضوع مدام از طرف سازمان دامپزشکی اطلاع رسانی، نظارت و کنترل می‌شود؛ که تماس پرندگان بومی با پرندگان وحش صورت نگیرد.

وی اضافه کرد: در صورتی که این تماس وجود نداشته باشد پرندگان وحش، پس از زمستان گذرانی تالاب ها را ترک می کنند. از آنجا که ویروس آنفوآنزا در خارج از بدن میزبان شرایط ماندگاری ندارد و نسبت به شرایط محیطی حساس است، تهدید ویروس از بین می‌رود.

مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم با تاکید بر این که طی سالها، گله های حساس طیور کشور در برابر ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان واکسینه و ایمن می شوند افزود: این واکسیناسیون ایمنی جمعی ایجاد کرده و اگر مقابله با ویروس وجود داشته باشد، یا درگیری بسیار خفیف و قابل کنترل خواهد بود.

کرمی اضافه کرد: از سوی دیگر سویه واکسن با سویه ویروس در گردش مطابقت داده می‌شود. در صورت بروز تغییر سویه در گردش، واکسن نیز به همان نسبت تغییر می‌کند.

کرمی تاکید کرد: انتظار ما هوشیار بودن سیستم پرورشی در مزارع صنعتی است و مدیران واحدها و مسئولین فنی باید شرایط را تحت تسلط خود گرفته و هرگونه تغییر وضعیت را بلافاصله گزارش دهند. در خصوص طیور بومی نیز چه روستاییان و چه مسئولین روستایی و سیستم‌های بهداشتی و مدیریتی در روستاها به ما کمک کرده، و هرگونه تغییر تلفات و علائم را به ما گزارش کنند که ما بتوانیم بلافاصله وارد عمل شده و بررسی‌های لازم را انجام دهیم.

 

نظر شما
ادامه