کد خبر: ۸۰۰۳۴

حکیم مهر: سگ‌هایی که از رژیم‌های گیاهی استفاده می‌کنند سالم‌تر می‌مانند و کمتر به دامپزشک مراجعه می‌کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فوت و فن، باور کنید یا نه، غذای حیوانات خانگی حدود ۹ تا ۲۰ درصد از کل دام‌ها در جهان را مصرف می‌کند، که این رقم در کشورهایی که مالکیت حیوانات خانگی بالاست، مانند ایالات متحده، به سمت بالاترین میزان تمایل دارد.

اما اگر راهی وجود داشت که بتوان این اثرات زیست‌محیطی بزرگ را با رژیم‌های گیاهی برای سگ‌ها کاهش داد بدون اینکه به سلامت آن‌ها آسیبی وارد شود، چه می‌شد؟ به نظر می‌رسد که ممکن است چنین راهی وجود داشته باشد.

افزایش رژیم‌های گیاهی برای سگ‌ها

برخلاف باور عمومی، سگ‌ها گوشت‌خوار مطلق نیستند. در واقع، آن‌ها ذاتاً همه‌چیزخوار هستند. این به این معنی است که آن‌ها می‌توانند از رژیمی شامل ترکیبی از گیاهان، مواد معدنی و مواد مصنوعی تغذیه کنند، به شرطی که همه مواد مغذی لازم در آن وجود داشته باشد.

تعداد فزاینده‌ای از شرکت‌ها به این نکته پی برده‌اند و اکنون غذای گیاهی برای سگ‌ها تولید می‌کنند که تمام نیازهای غذایی آن‌ها را برآورده می‌کند.

تا سال ۲۰۲۴، ده مطالعه علمی منتشر شده بود که نتایج مثبتی را برای سگ‌هایی که از رژیم‌های گیاهی یا گیاه‌خواری استفاده می‌کردند نشان می‌داد. شایان ذکر است که انجمن دامپزشکی بریتانیا نیز به رژیم‌های غذایی گیاهی مغذی برای سگ‌ها تاییدیه داده است.

اما همچنان یک سؤال اساسی باقی می‌ماند – چه میزان بهبود در سلامت سگ‌ها می‌توان با استفاده از رژیم‌های گیاهی مشاهده کرد؟

به عبارت دیگر، آیا با در نظر گرفتن عواملی مانند سن، جنسیت، وضعیت عقیم‌شدن، اندازه نژاد و سطح فعالیت – که همگی بر سلامت سگ‌ها تأثیرگذار هستند – باز هم می‌توانیم بهبودهای قابل‌توجهی در سلامت سگ‌های دارای رژیم گیاهی ببینیم؟

فواید سلامت رژیم گیاهی برای سگ‌ها

یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی پروفسور دامپزشکی اندرو نایت، نتایج سلامت ۲۵۳۶ سگ را تجزیه و تحلیل کردند که شامل ۳۳۶ سگ بود که حداقل یک سال از رژیم گیاهی استفاده می‌کردند.

متخصصان کاهش واقعی در هفت شاخص عمومی بیماری را در گروه رژیم گیاهی مشاهده کردند.

این مطالعه نشان داد که سگ‌هایی که از رژیم‌های گیاهی استفاده می‌کردند، کمتر به دارو یا رژیم‌های غذایی پزشکی تخصصی نیاز داشتند.

سگ‌هایی که از رژیم‌های گیاهی تغذیه می‌شدند، کمتر به دامپزشک مراجعه می‌کردند، بیشتر توسط صاحبان و دامپزشکان به عنوان سالم ارزیابی می‌شدند و نرخ کمتری از بیماری‌ها را نشان می‌دادند.

در مواقعی که بیمار می‌شدند، این سگ‌ها نیز کمتر به اختلالات سلامت نسبت به سگ‌هایی که از رژیم‌های مبتنی بر گوشت تغذیه می‌کردند دچار می‌شدند. این بهبودها از ۱۴ درصد تا رقم چشمگیر ۵۱ درصد متغیر بود.

کاهش احتمال اختلالات سلامت

برای افزودن به اهمیت این یافته‌ها، همه تفاوت‌های مشاهده‌شده از نظر آماری معنی‌دار بودند. به زبان ساده، این بدان معناست که این تفاوت‌ها ناشی از شانس نبودند، بلکه احتمالاً واقعی هستند.

علاوه بر این، احتمال ابتلا به شش اختلال سلامت خاص بین ۵۰ تا ۶۱ درصد در مقایسه با سگ‌هایی که با گوشت تغذیه می‌شدند، کاهش یافت.

این اختلالات شامل برخی مشکلات رایج در سگ‌ها مانند مشکلات وزنی و مشکلات گوش، عضلانی-اسکلتی و سیستم گوارشی بودند.

مقایسه رژیم‌های مختلف

یک مطالعه اخیر نشان داد که از میان ۲۲ اختلال رایج سلامت، ۱۱ اختلال در سگ‌هایی که از رژیم‌های مبتنی بر گوشت استفاده می‌کردند بیشتر شایع بود.

هشت اختلال در سگ‌هایی که از رژیم‌های خام گوشت استفاده می‌کردند شایع‌تر بود و تنها سه اختلال در سگ‌های دارای رژیم گیاهی شایع‌تر بود.

به‌طور کلی، ۴۹ درصد از سگ‌هایی که از رژیم‌های مبتنی بر گوشت تغذیه می‌کردند بیمار بودند، در حالی که این رقم برای سگ‌های دارای رژیم گوشت خام ۴۳ درصد و برای سگ‌های دارای رژیم گیاهی تنها ۳۶ درصد بود.

تأثیر زیست‌محیطی رژیم‌های گیاهی برای سگ‌ها

علاوه بر فواید سلامت، پیامدهای زیست‌محیطی تغییر به رژیم‌های گیاهی برای سگ‌ها نیز بسیار جالب توجه است.

غذای حیوانات خانگی مبتنی بر گوشت به‌طور قابل‌توجهی به ردپای کربنی کمک می‌کند، زیرا کشاورزی دام‌ها منابع زیادی از جمله زمین، آب و خوراک نیاز دارد. با کاهش وابستگی به گوشت، غذای گیاهی برای سگ‌ها می‌تواند انتشار گازهای گلخانه‌ای و نرخ جنگل‌زدایی را کاهش دهد.

بر اساس مطالعه‌ای از دانشگاه UCLA، اگر همه سگ‌ها و گربه‌های ایالات متحده به رژیم‌های گیاهی تغییر دهند، کاهش مصرف گوشت معادل حذف میلیون‌ها خودرو از جاده‌ها در زمینه انتشار کربن خواهد بود.

این تغییر دو فایده دارد: بهبود سلامت حیوانات خانگی و حمایت از پایداری محیط زیست – یک موضوع ضروری در چشم‌انداز سریعاً در حال تغییر اقلیم.

ملاحظات تغذیه‌ای

در حالی که چشم‌انداز تغییر به رژیم گیاهی برای سگ‌ها مزایای زیادی دارد، چالش‌هایی نیز وجود دارد.

تأمین تغذیه متعادل بسیار مهم است، زیرا رژیم‌های نادرست می‌توانند منجر به کمبودهای تغذیه‌ای ضروری مانند پروتئین، کلسیم و ویتامین‌هایی مانند B12 و D شوند.

برای صاحبان حیوانات خانگی که به این تغییر فکر می‌کنند، مشاوره با دامپزشکان یا متخصصان تغذیه حیوانات خانگی برای ایجاد یک رژیم غذایی گیاهی مغذی توصیه می‌شود.

پیشرفت‌های اخیر در فناوری غذای حیوانات خانگی منجر به تولید گزینه‌های تجاری گیاهی زیادی شده است که تقویت شده و به‌طور متعادل نیازهای غذایی سگ‌ها را برآورده می‌کنند.

توجه دقیق به برچسب‌های غذایی و انتخاب برندهایی که دارای تأییدیه‌های تغذیه‌ای معتبر هستند، می‌تواند از کمبودهای احتمالی جلوگیری کرده و اطمینان حاصل کند که تغییر رژیم به‌طور مؤثر از سلامت حیوان خانگی حمایت می‌کند.

حکم نهایی

پروفسور نایت می‌گوید: «سگ‌هایی که از رژیم‌های گیاهی تغذیه می‌شوند، بهترین نتایج سلامت را در این مطالعه بزرگ مقیاس داشتند و این نتایج با مطالعات قبلی در این زمینه همخوانی دارند

«رژیم‌های گیاهی مغذی فواید زیست‌محیطی بسیار زیادی دارند، بنابراین این خبر خوبی برای صاحبان سگ‌هایی است که می‌خواهند در حالی که سلامت سگ‌هایشان را به حداکثر می‌رسانند، از محیط زیست نیز محافظت کنند.»

وی افزود: «با این حال، همیشه باید مراقب باشید که رژیم‌ها از نظر تغذیه‌ای کامل باشند و با بررسی برچسب‌های بسته‌بندی و خرید از شرکت‌های معتبر غذای حیوانات از این موضوع اطمینان حاصل کنید

رژیم‌های گیاهی برای سگ‌ها پتانسیل قابل‌توجهی برای داشتن سیاره‌ای پایدارتر و حیوانات خانگی سالم‌تر دارند. اما، مانند هر جنبه دیگری از مراقبت از حیوانات خانگی، مهم است که تحقیقات کافی انجام دهید و مطمئن شوید که بهترین انتخاب را برای دوست پشمالوی خود انجام می‌دهید.

این مطالعه در مجله Heliyon  منتشر شده است.

 

نظر شما
ادامه