کد خبر: ۸۰۰۳۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
از سوی جامعه دامپزشکان ایران:
اصول اخلاق حرفه‌ای دامپزشکان شامل دامپزشک و مراقبت‌های دامپزشکی، رابطه دامپزشک – مراجعه‌کننده - بیمار، دامپزشک و تعاملات حرفه‌ای، دامپزشک و قانون، دامپزشک و حقوق مراجعه‌کنندگان و همکاران، دامپزشک و علم، دامپزشک و آزادی عمل و دامپزشک و مسئولیت‌پذیری اجتماعی است ...

حکیم مهر: برای نخستین بار در کشور و در اقدامی قابل تقدیر، «مرام‌نامه اخلاق حرفه‌ای دامپزشکان» از سوی کمیتۀ حقوقی و اخلاق حرفه‌ای جامعه دامپزشکان ایران تدوین و متن کامل آن منتشر شد.

به گزارش حکیم مهر، در بخش مقدمه مرام‌نامه اخلاق حرفه‌ای دامپزشکان آمده است: «این دامپزشکان اعضای یک حرفۀ سطح بالای علمی هستند که مدارک آکادمیک خود را از دانشگاههای معتبر اخذ نمودهاند. دامپزشکان به طبابت در طیفی از مؤسسات و شرایط مختلف اشتغال دارند. انجام وظیفه حرفهای برجسته موجب تقویت حرفۀ دامپزشکی میشود. از کلیه دامپزشکان انتظار میرود که به یک مرامنامۀ اخلاقی پیشرفته یعنی اصول اخلاق حرفهای دامپزشکان پایبند باشند. دامپزشکان باید این مقررات را به عنوان راهنمای عمل برای انجام وظیفه کلی خود مدنظر قرار داده و در رعایت این اصول ثابتقدم بمانند.»

عناوین اصول هشت‌گانه اخلاق حرفهای دامپزشکان در این مرام‌نامه شامل موارد زیر است:

۱- اصل اول: دامپزشک و مراقبت‌های دامپزشکی

۲- اصل دوم: رابطه دامپزشک – مراجعه‌کننده - بیمار

۳- اصل سوم: دامپزشک و تعاملات حرفه‌ای

۴- اصل چهارم: دامپزشک و قانون

۵- اصل پنجم: دامپزشک و حقوق مراجعه‌کنندگان و همکاران

۶- اصل ششم: دامپزشک و علم

۷- اصل هفتم: دامپزشک و آزادی عمل

۸- اصل هشتم: دامپزشک و مسئولیت‌پذیری اجتماعی

متن کامل مرام‌نامه اخلاق حرفه‌ای دامپزشکان به شرح زیر است:

 

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
سعادتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
1
6
با سلام و احترام
بنظر می‌رسد که انتخاب عنوان مرام‌نامه انتخاب نامی غیر حرفه‌ای و درخور دامپزشکان گرامی نیست
عناوین جایگزین مناسب برای «مرام‌نامه حرفه‌ای دامپزشکان» که از نظر رسمی و حرفه‌ای با شأن و شخصیت یک دکتر دامپزشک همخوانی بیشتری داشته باشد، می‌تواند به شرح زیر باشد:
میثاق و آئین اخلاق حرفه‌ای دامپزشکان
عهدنامه اخلاق حرفه‌ای دامپزشکان
منشور اخلاق حرفه‌ای دامپزشکان
آرمان‌نامه اخلاق حرفه‌ای دامپزشکان

این واژگان حس رسمی‌تری دارد و در متون قانونی و حرفه‌ای بیشتر به کار می‌رود. این عنوان می‌تواند بهتر اهمیت، شأن وجایگاه حرفه‌ای و اخلاقی دامپزشکان را منعکس کند.
باتشکر از شما
پرهام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
1
2
ضمن عرض سلام و خسته نباشید خدمت بزرگواران و همکاران مشغول به خدمت در جامعه محترم دامپزشکان ایران ، این کار بسیار خطیر بود و خرسندم که بدین شکل صورت گرفت و منتشر شد . اما من باب یک عرض کوچک و انتقادی کوتاه این عنوان مرام نامه زیاد واژه ای در خور زیبنده و وزینی بنظر نمیرسد ای کاش در این عنوان تجدید نظری صورت بپذیرد.
نظر شما
ادامه