کد خبر: ۸۰۰۵۸
رئیس نظام دامپزشکی استان کردستان در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر صباح کریمیان» افزود: متاسفانه سطح درآمد همکاران پایین است و مهمترین دلیل آن هم عدم ابلاغ تعرفه‌های سال ۱۴۰۳ تا این لحظه است که باعث شده تلاش همکاران در حد همان درآمد اندکی که در سال‌های گذشته وجود داشت، باقی بماند...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: به گفته رئیس نظام دامپزشکی استان کردستان، مهمترین چالش حال حاضر بخش خصوصی این استان، کمبود کیس است: «متاسفانه سطح درآمد همکاران پایین است و مهمترین دلیل آن هم عدم ابلاغ تعرفه‌های سال ۱۴۰۳ تا این لحظه است که باعث شده تلاش همکاران در حد همان درآمد اندکی که در سال‌های گذشته وجود داشت، باقی بماند.»

«دکتر صباح کریمیان» در گفت‌وگو با حکیم مهر تصریح می‌کند: «مساله مهم دیگر عدم همخوانی اعداد ابلاغی با شرایط تورم جامعه و وضعیت معیشتی همکاران است. متاسفانه این اعداد نه پاسخگوی مواد مصرفی بخش صنفی و نه مایحتاج زندگی همکاران است.»

حکیم مهر: آقای دکتر، مهمترین مشکلات و چالش‌های بخش خصوصی دامپزشکی در استان چیست؟

مهمترین چالش حال حاضر بخش خصوصی استان، کمبود کیس است. متاسفانه سطح درآمد همکاران پایین است و مهمترین دلیل آن هم عدم ابلاغ تعرفه‌های سال ۱۴۰۳ تا این لحظه است که باعث شده تلاش همکاران در حد همان درآمد اندکی که در سال‌های گذشته وجود داشت، باقی بماند. در حال حاضر همکاران دامپزشک ما هنوز با تعرفه سال گذشته کار می‌کنند در حالی که نیمی از سال، گذشته است.

مشکل دیگر این است که طبق شنیده‌های بنده از همکاران، مراجعات ما در بخش مایه‌کوبی کم و دامداران رغبت زیادی به واکسیناسیون بخش خصوصی ندارند. به غیر از این موارد، مشکل خاص دیگری وجود ندارد.

حکیم مهر: چه راهکاری را پیشنهاد می‌دهید؟

تعرفه‌ها باید به موقع و قبل از شروع سال جدید ابلاغ شود. در حال حاضر در خیلی از قسمت‌های بخش خصوصی، کارفرما هنوز تعرفه‌های قبلی را قبول ندارد چه برسد به اینکه بخواهیم در میانه‌های سال تعرفه جدید دیگری را ابلاغ کنیم. مسئله مهم دیگر عدم همخوانی اعداد ابلاغی با شرایط تورم جامعه و وضعیت معیشتی همکاران است. متاسفانه این اعداد نه پاسخ‌گوی مواد مصرفی بخش صنفی و نه مایحتاج زندگی همکاران است. لذا لازم است که در این زمینه نوعی تعادل برقرار شود تا همکاران ما از این تعرفه‌ها منتفع شوند.

حکیم مهر: مهمترین انتظارات شما از وزیر جدید جهاد کشاورزی چیست؟

از آنجا که دامپزشکی پایه پیشگیری جامعه انسانی از انواع بیماری‌ها به حساب می‌آید، از نظر من خیلی مهمتر از طب انسانی است، چون کار پیشگیری را انجام می‌دهد و لذا خیلی بیشتر از اینها باید به آن بها داده شود. یکی از انتظارات ما از وزیر جهاد کشاورزی، تامین داروهاست. البته خوشبختانه اداره دامپزشکی استان تا آنجا که در سطح کشور به صورت عمومی نیاز وجود دارد، داروها را تامین و شرکت‌ها را در این مسیر حمایت می‌کنند. اما به طور کلی کمبود دارو وجود دارد.

یکی از مهمترین مسائلی که در سال جاری پیش آمد، حساسیت‌های دارویی بود که واقعا از دست مجموعه دامپزشکی خارج است و اقدام وزارتخانه‌ای می‌طلبد تا کیفیت کار افزایش یابد و بتوانیم سر سفره مردم سربلند باشیم. حداقل آن، بها دادن به مجموعه دامپزشکی و استفاده از مشاوره‌های دامپزشکان در مجموعه وزارتخانه‌هاست. انتظار ما انجام اصلاحات جزئی در آیین‌نامه‌ها و ضوابطی است که به نفع مجموعه دامپزشکی و در نهایت به نفع بهداشت جامعه خواهد بود. درخواست ما از وزیر این است که از مجموعه دامپزشکی، مشاورین باتجربه و کارکشته و در کنار آن مشاوران جوان و بااستعداد را به کار گیرند تا وضعیت بهداشت عمومی جامعه بهبود و به دنبال آن بهره‌وری افزایش پیدا کند.

حکیم مهر: در طول این چند ماه که از تشکیل شورای نظام‌ می‌گذرد، مهمترین اقدامات شما چه بوده است؟

انتخابات نظام دامپزشکی کردستان به دنبال دو سال سرپرستی صورت گرفت. به لطف دوستان، مجموعه شورا بسیار قدر هستند و با احتساب مدیر کل محترم دامپزشکی، سه نفر رئیس شورای نظام سابق و فعلی از اعضای شورا هستند که این مهم از افتخارات شورای دوره پنجم است. از آنجا که همه اعضا با تجربه هستند، از همان روزهای اول تقسیم کار صورت گرفت و ما کمیته‌های جانبی ازجمله کمیته‌های رفاهی، آموزشی، پیشکسوتان و دارو درمان را تشکیل دادیم و برای هر کدام مسئول انتخاب کردیم. طبیعتا تعدادی از اعضا نیز از میان مسئولین فنی عضوگیری شدند. خوشبختانه قدرتمندترین بخش‌های دامپزشکی ما در همین چند ماه دوره پنجم گرد هم آمده‌اند و کارها به صورت دسته بندی پیش می‌رود.

صدور پروانه‌ها نیز مطابق قانون نظام جامع دامپروری و به شکل روتین از طریق سامانه‌های وزارتخانه‌ای انجام می شود. پروانه همکاران شاغل در بخش خصوصی دامپزشکی از طریق درگاهی که سازمان نظام دامپزشکی تدارک دیده، صادر می شود و روند آن نیز با دستورالعملی که ابلاغ شد و عملا اداره دامپزشکی را از کمیته ارزشیابی حذف کرد، سرعت گرفت و ما در حال حاضر هیچ درخواست معطل مانده‌ای نداریم، به جز مواردی که متقاضی در کارتابل خود مانده است، روند کار بسیار سریع و حرفه‌ای است. از نظر امور رفاهی نیز قراردادهای بسیار خوبی بستیم که نهایی شدن آن منتج به این شده که همکاران ما از وضعیت بخش رفاهی انتفاعی بگیرند.

یکی از کارهایی که در سطح استان انجام دادیم، این بود که در امور رفاهی و آموزشی، بین همکاران بخش دولتی و خصوصی تفاوتی قائل نشدیم و کل همکاران را به یک چشم در این بحث شریک دانستیم و امیدواریم که همه بتوانند از کمیته‌های جانبی ما بهره ببرند. کلاس‌های آموزشی نیز برنامه‌ریزی شد و در این مسیر شش کلاس برنامه‌ریزی را برای شش ماهه دوم سال تایید کردیم.

یکی از قول‌هایی که به صورت غیررسمی به همکاران استان داده بودیم، این بود که جلسات شورا را متمرکز به مرکز استان نکنیم. این قول را عملی کردیم و ظرف همین چند ماه یکی از جلسات مفصل شورا را با حضور مدیر کل محترم دامپزشکی و مدیران ستادی و کلیه همکاران شورای نظام در شهرستان مرزی مریوان برگزار کردیم. آن جلسه با حضور بخش خصوصی تشکیل و در آن خیلی از مسائل و مباحث مطرح شد. جلسه مذکور که از طرف شورای کردستان برگزار شد، واقعا تخصصی و صرفا برای شهرستان مربوطه بود. در برنامه داریم که در آینده جلسات کلیه شهرستان‌ها را داشته باشیم.

یکی از مشکلاتی که برای ما پیش آمد، فوت کارمند مستقر در دفتر کردستان بود که مشکلات زیادی را برای ما ایجاد کرد. اما لطف خدا شامل حال ما شد و توانستیم این مشکلات را پشت سر بگذاریم. در حال حاضر یک همکار به مجموعه ما اضافه شده اما از ریاست محترم شورای نظام انتظار می‌رفت که این ظرفیت را دو برابر کنند تا ما بتوانیم یک نفر دیگر جذب و رسیدگی به امور متقاضیان را سرعت دهیم تا معطل نمانند.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

نظر شما
ادامه