کد خبر: ۸۰۰۶۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: شبکه دامپزشکی سبزوار، نظر به افزایش موارد هاری در سطح گاوداری ها بر ضرورت پیشگیری از بروز هاری در دام سنگین هشدار داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی، «دکتر برات الله زیدابادی» رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار، گفت: بهداشت گله، یکی از جنبه های بسیار مهم مدیریتی در پرورش دام می باشد. برنامه های بهداشتی که بر پیشگیری از بروز بیماری ها پایه گذاری شده اند، نقش اساسی در افزایش بازدهی حیوان خواهند داشت. درمان، برای جلوگیری از مرگ حیوان انجام می شود اما برخی از بیماری ها مانند: هاری درمان شدنی نیستند و موجب مرگ حیوان و خسارت اقتصادی خواهد شد.

وی، در خصوص بروز هاری در گاو بیان داشت: بیماری هاری در گاو به دو شکل خشمگین و خاموش دیده می شود. طول دوره نهفتگی بیماری در گاو از دو هفته تا چند ماه است. بیماری هاری در گاو با بی اشتهایی، قطع شیردهی، اختلالات گوارشی، افزایش درجه حرارت شروع شده و با فلجی، عدم تعادل پیش رونده همراه با ضعف اندام های خلفی، زمینگیر شدن و در نهایت مرگ به پایان می رسد.

برات الله زیدابادی، افزود: با توجه به افزایش موارد هاری در سطح گاوداری ها، علاوه بر رعایت دقیق شرایط و ضوابط بهداشتی قرنطینه ای و امنیت زیستی، بسته نگه داشتن ورودی ها و حصارکشی مناسب دامداری برای ممانعت از ورود حیوانات وحشی در جهت پیشگیری از ابتلا به هاری دام های سنگین موثر می باشد.

رئیس شبکه دامپزشکی سبزوارT به دامداران توصیه نمود: در صورت مشاهده ورود و خروج هر گونه حیوان وحشی و یا سگ بدون صاحب و مظنون با هماهنگی دامپزشکی نسبت به واکسیناسیون هاری  دام های موجود در دامداری اقدام نمایند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
K1
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۵
0
1
هردم از این باغ بری می رسد
نظر شما
ادامه