کد خبر: ۸۰۰۸۷

حکیم مهر: رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان لنجان گفت: عدم رعایت محدودیت در استفاده از کودهای اوره در کنسانتره مصرفی دام و یا تغذیه دام با علوفه تولید شده توسط کودهای نیتراته می تواند باعث بروز علایم مسمومیت در دام زنده و لاشه دام های تولید شده و بالطبع اثرات سو بر سلامت مصرف کننده گردد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان لنجان، «محمد سلیمانی پور» با اعلام این خبر گفت: تعداد ۹ راس گاو شیری که با شرایط ذبح اجباری و در حالی که دارای علایم مسمومیت با فرآورده های نیتراته بودند، به کشتارگاه دام این شهرستان ارسال که به دلیل تغییر رنگ، بوی نامطبوع و قوام نامناسب در لاشه، توقیف و پس از بررسی دقیق شرایط ارگانولپتیک و آنالیز حسی صورت گرفته از چرخه مصرف انسانی خارج و معدوم گردیدند.

وی بابیان اینکه مواد آلاینده صرفاً محدود به میکروارگانیسم ها و سموم مترشحه از آنها نیست، افزود: انواع مواد شیمیایی که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم مواد غذایی را آلوده می کند در ایجاد اختلالات متعدد و مسمومیت در مصرف کنندگان نقش مهمی دارند.

محمد سلیمانی پور در ادامه اظهار داشت: عوارض ناشی از مسمومیت های شیمیایی، بر خلاف عفونت ها و مسمومیت های میکروبی، اغلب در دراز مدت بروز می کند.

وی افزود: عدم رعایت محدودیت در استفاده از کودهای اوره در کنسانتره مصرفی دام و یا تغذیه دام با علوفه تولید شده توسط کودهای نیتراته می تواند باعث بروز علایم مسمومیت در دام زنده و لاشه دام های تولید شده و بالطبع اثرات سوء بر سلامت مصرف کننده گردد و همچنین رسوبات و باقیمانده سموم در مواد غذایی می تواند عامل ایجاد اختلالات مزمن و بعضاً حاد و خطرناکی باشد که این موضوع امروزه یکی از دغدغه های بهداشتی در کشورهای جهان است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان لنجان در پایان از دامداران خواست برای تغذیه دام ها، مقابله با آفات و حفظ سرمایه های خود توصیه های دامپزشکان را جدی گرفته و ضوابط فنی به خصوص در بحث استفاده از مکمل ها و مواد معدنی را بطور دقیق اجرا نمایند تا از بروز چنین خساراتی در چرخه تولید جلوگیری گردد.

 

نظر شما
ادامه