کد خبر: ۸۰۱۵۹
تعداد نظرات: ۵ نظر
اختصاصی حکیم مهر:
رئیس سازمان نظام دامپزشکی در این مراسم گفت: نظر من این بود که با جان و دل در این کنگره شرکت کنم و صحبت‌هایی کنم که حاضرین بدانند برخی افراد قصد داشتند چه بلاها و اتفاقاتی بر سر دامپزشکی کشور بیاورند و نتوانستند ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: مراسم افتتاحیه هشتمین کنگره ملی دامپزشکی حیوانات کوچک با حضور رئیس سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران، معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور و جمعی از اساتید این حوزه، در مرکز همایش‌های پژوهشگاه نیرو برگزار شد.

به گزارش حکیم مهر، در این مراسم، «دکتر فرخ‌رضا کبیر» رئیس کنگره ضمن اظهار خرسندی از اینکه در این کنگره برخلاف انتظار، تعداد بسیار زیادی مقاله که بالغ بر ۴۸۱ مقاله بود، به دبیرخانه رسید، گفت: «با توجه به محدودیت زمانی، با اعضای هیات داوران به این نتیجه رسیدیم که مقالات موردی و گزارشی کمتر پذیرش شوند و بیشتر به نوآوری و کاربردی بودن مقالات توجه کنیم. همچنین با مکاتبات صورت گرفته، ۲۲ سخنران در کنگره خواهیم داشت.»

وی با بیان اینکه برای برگزاری این کنگره، یک کار تقریبا ده ماهه صورت گرفت، ادامه داد: «سنگینی تمام این کارها بر عهده گروه اجرایی و در رأس همه آنها دکتر ماهان بیطرف، دکتر شیخ‌زاده، دکتر انصاری، دکتر جباری‌زاده، دکتر علی حسنی و سایر اعضای هیات مدیره بود. امیدوارم که با ارائه‌های خوبی که صورت می‌گیرد، خستگی تمام این عزیزان از بین برود.»

خبرهای خوبی در راه است

در ادامه رئیس سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران با یادآوری اینکه سازمان در دو سال گذشته مباحث مختلفی را پشت سر گذاشته که البته قسمت زیادی از مشکلات حل شده و خبرهای خوبی در راه است، گفت:‌ «خیلی از دوستان حضور بنده در این کنگره را به صلاح نمی‌دانستند، اما نظر من این بود که با جان و دل در این کنگره شرکت کنم و صحبت‌هایی کنم که حاضرین بدانند برخی افراد قصد داشتند چه بلاها و اتفاقاتی بر سر دامپزشکی کشور بیاورند و نتوانستند.»

«دکتر حامد زارعی» با تاکید بر اینکه نظام سلامت کشور اعم از حوزه انسانی و دامی، چیزی جز نظام مبتنی بر پیشگیری نیست، تصریح کرد: «نظام مبتنی بر درمان، نظامی مافیایی و بر مبنای آزار و صرف هزینه است که در آن عده‌ای غیر از بیمار و پزشک متخصص خوشحال می‌شوند. بنابراین اصل و اساس، نظام مبتنی بر پیشگیری است. سوال این است که در این نظام، آیا حوزه‌های بهداشتی و سازمان‌هایی که در خط مقدم بهداشت هستند، باید اثرگذار و حرف‌بزن و بخشنامه‌بده و تصمیم‌بگیر باشند یا سازمان‌ها و ارگان‌هایی که ارتباطی با این فضا ندارند؟ وقتی در جایی فرماندهی به یک سازمان و حوزه داده شده است، اگر مشکلی پیش بیاید و شکستی اتفاق بیفتد، فرمانده باید پاسخ دهد و همان‌قدر هم باید اختیار داشته باشد.»

نباید دامپزشکی را زیرزمینی کرد

وی ادامه داد: «چرا سازمان و ارگانی که هیچ ارتباطی با حوزه بهداشت ندارد و نمی‌داند مفهوم بهداشت و حیوان و ارتباط انسان و حیوان چیست، باید تصمیم‌گیر باشد؟ طبق آمار غیررسمی در استان تهران بالای یک میلیون یعنی به ازای هر هفت نفر یک حیوان خانگی داریم، پس باید این فهم وجود داشته باشد که این جمعیت حیوانی مانند جمعیت انسانی نیاز به پیشگیری، مراقبت، درمان، واکسیناسیون و درمان‌های مبتنی بر پیشگیری و اصول علمی دارد. متاسفانه برخی افراد در سایر سازمان‌ها، زمانی متوجه این موضوع می‌شوند که یک اتفاق می‌افتد. بنده همین‌جا اعلام می‌کنم که اگر کوچک‌ترین اتفاقی در این حوزه بیفتد، در مقابل تک‌تک این عزیزان بابت ترک فعل می‌ایستم. مسائل بهداشتی خط قرمز ما و مسئله اصلی امنیت کشور است. مگر می‌شود یک میلیون حیوان خانگی را که یک عمر بیولوژیک دارند، پراکنده و زیرزمینی کرد؟»

دکتر زارعی با بیان اینکه برخی اتفاقات ممکن است در حوزه دامپزشکی زرد رخ دهد و برخی به اسم دامپزشک، خیلی کارها مثل جشن تولد و... انجام دهند، خاطرنشان کرد: «این مسائل حاشیه‌ای چه ارتباطی به دامپزشکانی دارد که ۱۰ سال از عمر خود را در دانشگاه صرف کرده‌اند؟ در این میان خوشحال‌ترین انسان‌ها همان افراد سودجویی هستند که دامپزشکی را زیرزمینی کرده‌اند. اگر نظام دامپزشکی بر فعالیت‌های این حرفه نظارت نکند، قطعا درآمد دامپزشک ما بیشتر می‌شود، اما از راه غلط.»

وی با تاکید بر اینکه ما با هر آنچه که خلاف قانون و شرع باشد، مخالفیم و کوتاه نمی‌آییم، اظهار کرد: «به همان اندازه، با افرادی هم که بخواهند از گسترش بهداشت و حوزه‌های خدمات‌رسانی دامپزشکی به شکل آشکار و نهان جلوگیری کنند، می‌ایستیم. لذا از همه عزیزان می‌خواهم که پرقدرت راه خود را ادامه دهیم و از سایر سازمان‌ها نیز خواهش می‌کنم که در روز ملی دامپزشکی، حرف‌های ما را بشنوند.»

نقش دامپزشکی حیوانات کوچک در کنترل بیماری‌های زئونوز

در ادامه معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه دنیا سلامت واحد را نوعی سلامت یکپارچه و یکسان می‌داند که برای انسان، حیوان و محیط زیست باید برقرار شود، گفت: «نزدیک به ۶۰ درصد از بیماری‌های نوظهور دنیا، بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان هستند. لذا جامعه باید ایمان پیدا کند که سلامت انسان، بدون سلامت محیط زیست و حیوانات امکان‌پذیر نیست.»

«دکتر حسن اختیارزاده» ادامه داد: «دامپزشکی حیوانات کوچک، مسئولیت بسیار مهمی در حوزه پیشگیری و کنترل بیماری‌های زئونوز دارد. لذا امیدواریم در سازمان دامپزشکی در مسیری که حرکت می‌کنیم، این تعامل را در کشور ایجاد کنیم تا زمینه کار بهتر و راحت‌تری را برای این بخش مهم دامپزشکی فراهم کنیم. امیدواریم جامعه هم به این شرایط که اساس بهداشت یکپارجه است، دست پیدا کند و بداند که نمی‌تواند بهداشت یک قسمت از حیوانات را از سایرین جدا کند.»

فرهیختگان دامپزشکی به سمت دام کوچک می‌روند

در ادامه عضو شورای نظام دامپزشکی استان تهران با یادآوری اینکه جامعه دامپزشکی حیوانات کوچک از دکتر آل‌داود به یادگار مانده است، گفت: «در حال حاضر اگر یک نفر فارغ‌التحصیل دامپزشکی بخواهد علاقه خود در حوزه مامایی را دنبال کند، نمی‌داند که از چه طریقی باید وارد شود. آیا خودش باید یک دامداری پیدا کند و آیا او را بپذیرند یا آموزش داشته باشند؟ ما زمانی قدر این مجموعه‌ای که دوستان ما فراهم کردند را می‌دانیم که نباشند.»

«دکتر محمدکاظم کوهی» جامعه دامپزشکی حیوانات کوچک را یک مجموعه منسجم، بااخلاق و مهربان معرفی کرد که ارتباطات شغلی را بین افراد علاقه‌مند به حیوانات خانگی ایجاد کرده‌اند و تصریح کرد: «سال‌هاست که علاقه‌مندی تمام رتبه‌های برتر رشته دامپزشکی به سمت جراحی دام کوچک و رادیولوژی درونی دام کوچک است. در حالی که فردی که رتبه امتیاز ۵۰ می‌آورد و در دوره‌های تخصصی شاگرد اول می‌شود، با امتیاز ۹۰ یا ۸۹ در رشته درونی دام کوچک شبانه می‌شود و نمی‌تواند به مقطع روزانه راه یابد. این مسئله مقداری حسادت برانگیز است، چون می‌بینیم که درشت‌ها را آنها جدا می‌کنند.»

وی با بیان اینکه در حال حاضر فرهیختگان ما در دامپزشکی به سمت حوزه دام کوچک می‌روند، خاطرنشان کرد: «عجیب است که ساختار اجرایی، حتی یک دفتر هم در سازمان دامپزشکی کشور برای این موضوع نداریم. البته دلیل موفقیت همین است.»

گفتنی است در پایان مراسم از تعدادی از فعالان حوزه دام کوچک با اهدای لوح، تقدیر به عمل آمد.

 

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۳
غیر قابل انتشار: ۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۳
0
14
این جمله که فرهیختگان تخصص دام کوچک را انتخاب می کنند ، از اساس غلط است، رتبه برتر بودن با فرهیختگی تفاوت دارد.
سامان
|
Germany
|
۰۳:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۳
0
8
..................... ورود به هر زمینه ایی از تخصص های دامپزشکی، از جمله دام های کوچک، هیچ مسیر مشخصی ندارد و این صرفا مختص به مامایی و غیره نیست. کلینیک ها و بیمارستان های دام های کوچک، از ابتدا تنها کارآموزی را جذب میکنند که معرف و به اصطلاح "آشنا" داشته باشد. از سویی، طی چند سال اخیر حتی دیده شده هزینه هم از کارآموز دریافت میکنند. به عنوان کسی که در حوزه دام های کوچک چندین سال فعال بود، چیزی جز خالی کردن پشت همکار کلینیسن، ظلم به دانش آموختگان و فارغ التحصیلان تازه وارد ، در آن صنف ندیدم. لذا، سه سال است به طور کلی پس از سالها تحصیل و کار در حوزه دامپزشکی، در حال تلاش برای ترک کل این حوزه هستم و تا همینجا آرامش فکری و مالی زیادی کسب کرده ام. اول تا آخر این حوزه از خدمات در کشور، بی نظمی و بی حمایتی و متاسفانه بی پولی است که منجر به عدم اتحاد دامپزشکان حوزه های مختلف شده است و در سخنرانی های ایشان هم مشخص و مشهود است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۳
0
14
دکتر زارعی همیشه در صحبتهایش عنوان میکند خبرهای خوبی در آینده خواهد داد. اما متاسفانه این خبرها را تا کنون به گوش اعضا نرسانده اند و اعضا مدتهاست فقط اخبار بد میشنوند
کارشناس سازمان دامپزشکی
|
France
|
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۳
10
4
درود به دکتر محمدیان مدیرکل محترم دامپزشکی استان تهران،
تنها گزینه ی بی حاشیه و پاکدست ریاست سازمان
ناشناس
|
Germany
|
۱۵:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۳
0
4
آقای دکتر زارعی بفرمایند که پیگیری های حقوقی که علیه برخی ندانم کاری ها و اشتباهات دوره قبلی به کجا رسید؟ اصلاح چارت سازمانی و اخراج افراد اضافی با حقوق های بالا در نظام دامپزشکی به کجا رسید؟ دلیل افزایش ناگهانی و ده برابری هزینه های تمدید و صدور پروانه و کارت نظام چی هست و چرا همچنان هر سال در حال هزینه تراشی برای اعضا هستند؟ دلیل اینکه یک مراسم آبرومند برای دامپزشکان در روز دامپزشک برگزار نمیشه چی هست و چرا در این روز تخفیفات ویژه برای تمدید کارت در نظر نمی گیرن؟
نظر شما
ادامه