کد خبر: ۸۰۳۲
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهریادداشت وارده : معرفی یک نرم‌افزار کاربردی برای اساتید و دانشجویان رشته دامپزشکی / مجید ابن‎النصیر – دانشجوی دامپزشکی

 

(مجید ابن النصیر)

 

در اینجا قصد داریم یک نرم افزار کاربردی و بسیار پیشرفته در زمینه کالبد شناسی یا آناتومی بدن سگ را معرفی کنیم که در یکی از بهترین دانشکده‎های دامپزشکی دنیا و زیر نظر اساتید دامپزشکی به عنوان تکنیک جدید آموزش آناتومی، تهیه شده و Ray Whalen, DVM, PhD در دانشگاه کولورادو، همراه با گروهی متشکل از متخصصین  گوناگون از دامپزشک گرفته تا متخصصین عکاسی و انیمیشن و رادیولوژی و آناتومی و غیره آن را تهیه کرده‎اند.
شما می‌توانید با دکتر  whalen ، سازنده این برنامه در نشانی زیر آشنا شوید:
http://www.cvmbs.colostate.edu/bms/whalen.htm
مقدمه :
امروزه در دانشکده‎های دامپزشکی کشور عزیزمان ایران ، متاسفانه هنوز هم برای آموزش دروسی مانند آناتومی، جانورشناسی یا فارماکولوژی عملی و غیره به دانشجویان از ترم‌های اول تا بالا، از حیوانات زنده استفاده می‌شود که همه با مشکلات این روش آشنایی داریم. برای مثال دوست دامپزشکی، از کلاس های درسی خودش می‌گفت که در آن برای پوست کندن یک سگ بیچاره که به منظور آموزش در کلاس از بین رفته بود، زمان بسیار زیادی صرف می کرده‌اند و تا اتمام کار، دیگر حتی توان ایستادن روی پای خود را نداشته‌اند و تازه در آن هنگام و با وجود خستگی جسمی و روانی بسیار زیاد، دانشجویان باید به درس و توضیحات استادشان گوش می کرده‌اند. به گفته این دوست دامپزشک، در این شرایط واقعا چیز زیادی هم متوجه نمی‌شده‌اند و حتی زمان برای ارائه توضیحات دقیق کم بوده است. به نظر نمی رسد با وجود این همه ابزارهای جدید، برای درس‌هایی مانند آناتومی، نیازی به تشریح حیوانات زنده و سالم و سرحال و گرفتن جان آن‌ها باشد و بهتر است از نرم افزارها و اجساد حیواناتی که به دلیل پیری یا هنگام جراحی و در مجموع به روش اخلاقی مرده‌اند (نه آنهایی که شهرداری کشته!!!) استفاده کرد. دست کم من به عنوان یک دانشجوی دامپزشکی که این رشته انتخاب اولم هم بوده است، با این نرم افزارها خیلی بهتر و سریع‌تر می‌توانم مطالب را یاد بگیرم و به نظرم این روش جذابیت بسیار بیشتری هم برای دانشجو دارد که با سبک روز دنیا آموزش ببیند. ضمن این که مشاهده مرگ یک حیوان زنده و سالم آن هم در دانشکده دامپزشکی که باید محل آرامش حیوانات یا به زبان ساده‌تر امن‌ترین محل برای پناه آوردن این مخلوقات باشد، قلب انسان را به درد می‌آورد. در رشته پزشکی هم هیچگاه بدن یک انسان زنده برای تدریس آناتومی، شکافته نمی‌شود و با وجود روش‌های جدید، لزومی هم به انجام این کار نیست و به این طریق دانشجو هم دچار عذاب وجدان نمی‎گردد. از سویی دیگر با خود فکر می‌کردم اگر توضیحات اساتید محترم با این نرم افزارها در کلاس های عملی همراه شود، چقدر می‌تواند دقیق و عالی باشد و دانشجویان می‌توانند با دقت و سرعت بیشتر و با همه جزئیات به فراگیری مطالب بپردازند. از این جهت مطمئنم این روش مورد پسند اساتید عزیز هم قرار می‌گیرد و فکر می‌کنم خواسته قلبی همه آنان هم این است که دانشجو درس را دقیق و به بهترین شکل فراگیرد.


یکی از برتری‌های نرم افزارهای جایگزین در مقایسه با روش‌های قدیمی و استفاده از حیوانات زنده در کلاس‌ها این است که دانشجو می‌تواند با تهیه این برنامه‌ها در منزل نیز درس را به صورت تصویری و در کنار جزوه استاد مرور کند که این امر برای وی بسیار مفید خواهد بود. بنابراین از اساتید عزیز انتظار می‌رود به این دست نرم افزارها توجه نمایند تا بتوانیم شاهد افزایش هر چه بیشتر کیفیت آموزش در رشته دامپزشکی باشیم و جان حیوانات بسیار زیادی هم از این طریق حفظ گردد.
خوشبختانه برخی اساتید گرامی هم تاکنون به استفاده از این برنامه‌ها تمایل نشان داده‌اند و نرم افزارهای مربوط به دروس مورد تدریس آنان از سوی "گروه مخالفین آزمایش بر روی حیوانات" در اختیارشان قرار گرفته است که امیدواریم هر چه زودتر در کلاس‌ها هم مورد استفاده قرار بگیرد و جنبه عملی پیدا کند تا دانشجویان بتوانند از سبک جدید تدریس بهره‌مند شوند.
این شیوه‌های جایگزین در واقع همان روش‌های مورد استفاده در دانشگاه‍های معتبر جهان مانند دانشگاه collorado یا Portsmouth  و غیره هستند و کار کردن با این نرم افزار‌ها تقریباً هیچ نیازی به دانش و مهارت بالای استفاده از رایانه ندارد و تنها با دانسته‌های بسیار مقدماتی و با استفاده از موشواره (ماوس) می‌توان به سادگی با این برنامه‌ها کار کرد.


معرفی نرم افزار " شبیه ساز آناتومی سگ : راهنمایی بر کالبدشکافی، استخوان شناسی و رادیولوژی به شیوه ی تعاملی"
Virtual Canine: An Interactive Guide To Dissection , Osteology & Radiology
تهیه شده در دانشکده "دامپزشکی" و "علوم زیست پزشکی" دانشگاه کولورادو

ویژگی های این برنامه :
• شرح کامل تمامی ساختار های کالبد شناختی (آناتومیکال)
• این برنامه دانشجو را به صورت مرحله به مرحله با تمام پروسه کالبدشکافی آشنا می کند.
• هر مقطع، متشکل از یک سری تصویر است که دانشجو می تواند به صورت لایه لایه، داخل و خارج هر مقطع را مشاهده کند.


• عکس‌ها، توضیحات و انیمیشن‌ها به دانشجو می‌آموزند که چگونه هر مقطع را به طور کامل بررسی کند و بیاموزد. هر مقطع را می‎توان با کلیک بر روی یک دکمه به صورت سه بعدی مورد بررسی قرار داد و با ماوس می‌توان چرخاند و همه جهات آن را دید که این امر یکی از ویژگی های فوق العاده این نرم افزار است و با تکنیک‌های پیشرفته عکاسی و رایانه ایجاد شده است.

• مقاطع با جزئیات بالا و توضیحات دقیق (که با کلیک بر روی هر جزء می‌توان توضیحاتی در مورد آن را مطالعه کرد) نه تنها دانشجو را داخل آزمایشگاه یاری می‌کنند، بلکه این امکان را ایجاد می‌کنند که دانشجو در خارج از محیط آزمایشگاه که استاد حضور ندارد و بدون وجود جسد به مطالعه بپردازد.

• این برنامه با داشتن ویژگی‎ هایپرتکست (HyperText) به شما این امکان را می‌دهد تا با یک کلیک با سرعت بسیار بالا به ساختارهای بدن سگ و بخش‍های مرتبط با آن ساختار و نماهای آن دسترسی پیدا کنید. (به این صورت که مثلاً با کلیک کردن روی نام یک ساختار از بدن سگ، نرم افزار، آن بخش را روی تصویر روشن می‌کند تا دانشجو دقیقاً متوجه محل آن اندام یا عصب یا غیره در بدن یا سر سگ بشود و سایر قسمت‌های مرتبط با آن ساختار نیز در لیست به طور کامل نمایش داده می‌شود تا استاد بتواند اطلاعات مورد نظرش را در کلاس‌های عملی هر چه آسانتر به دانشجو ارائه دهد و ابهامی برای دانشجویان باقی نماند)
• قابلیت جستجوی کاملاً کاربردی، شما را به سرعت به تمام ساختارهای مورد نظرتان هدایت می کند.
• این برنامه همچنین دارای بخش help خودکار است که تمام ابعاد برنامه را به شما نشان میدهد و ابزارهای مورد نیاز برای استفاده بهینه از این برنامه را در اختیار شما قرار می دهد.
• این نرم افزار با استفاده از دکمه های عقب و جلو، محیطی مشابه محیط بسیار ساده اینترنت را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.
• توضیح کامل گرافیکی از محل قرارگیری ساختارها (Directional Terms) همراه با آناتومی دامپزشکی سر.
• قابلیت مشاهده هر مقطع به صورت سه بعدی و چرخاندن مقطع در تمام زوایا و امکان بزرگنمایی یکی دیگر از ویژگی‌های آموزشی بی نظیر این برنامه است.
آنچه در این برنامه در دسترس شما است :
• راهنمای کالبدشکافی : شما را به صورت قدم به قدم، با سر و حلقوم سگ آشنا می کند.
• استخوان شناسی جمجمه و فک ، شامل وضعیت دندان‌ها
• آناتومی رادیوگرافیک سر
• راهنمایی بر آناتومی ظاهری و تمام خصوصیات و ویژگی‌های سر و محوطه دهان جانور به صورت کاملاً ملموس و واضح

در حال حاضر بیش از 25 دانشکده دامپزشکی از این نرم‎افزار استفاده می‌کنند که فهرست آنها در نشانی زیر موجود است :
http://www.cvmbs.colostate.edu/vetneuro/schools.htm
استفاده از این نرم افزار به راحتی با رایانه و همه نسخه‌های سیستم عامل ویندوز جدید از 98 گرفته تا ویندوز XP ، ویندوز7 و غیره قابل اجراست  و نیازی به سیستم پیشرفته خاصی ندارد. ضمناً این برنامه نیازی به نصب هم ندارد! تنها با قرار دادن  DVD برنامه در درایو مخصوص رایانه، خود به خود به سرعت اجرا می‌شود و می‌توانید به راحتی با آن کار کنید.
این نرم افزار کاربردی به سادگی برای اساتید و دانشجویان قابل تهیه است و به صورت هدیه  در اختیار اساتید گرامی قرار خواهد گرفت. در صورت تمایل به دریافت رایگان نرم‌افزار با وبلاگ یا شماره تماس گروه "مخالفین آزمایش بر روی حیوانات" تماس حاصل نمایید:
09122306525   (دکتر روشنایی)
http://noanimaltesting.ir
noanimaltesting_iran@yahoo.com
ضمناً به اطلاع کلیه دامپزشکان و صاحبان محترم حیوانات می‎رساند: در صورتی که حیوانی اعم از سگ، گربه، اسب و پرندگان سراغ داشتید که بر اثر مرگ طبیعی یا مرگ ناشی از بیماری، تصادف یا جراحی تلف شده، اگر در مدت زمانی کمتر از 48 ساعت پس از مرگ حیوان، اینگونه موارد را به گروه مخالفین آزمایش روی حیوانات به نشانی‎ بالا گزارش نمایید برای درس کالبد‌شناسی دانشگاه تهران در ترم پیش‌رو که از بهمن ماه شروع می‎شود فیکس خواهد شد و مورد استفاده قرار خواهد گرفت. به این ترتیب جلوی کشته شدن حیوانی سالم گرفته می‌شود.

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رضا ترابی
|
-
|
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
1
3
امیدوارم زنده باشم و ببینم که توی ایران دیگه برای آموزش دامپزشکی مثل آب خوردن حیوون نمی کشن و استفاده از چنین برنامه هایی جا بیافته!

باور کنید آموزش از این طریق هم بازده بیشتری داره و هم خوی حیوان دوستی رو در روح دکترهای آینده این مملکت زنده می کنه.... اینو به عنوان یه دانشجوی دامپزشکی به عینه حس کردم
Beyond_Existence
|
-
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
0
1
با تشکر از آقای ابن النصیر ! موفق باشید !
یزدانی - کارشناس بهداشت
نظر شما
ادامه