کد خبر: ۸۰۳۴۲

دامپزشکی و روز جهانی غذا

دکتر عطیه دباغیان

دامپزشک

روز جهانی غذا ، روز افزایش آگاهی افرادی است که دسترسی آسان و کافی به غذا ندارند. امروزه افراد زیادی در سراسر جهان از گرسنگی رنج می برند. و گرسنگی مشکلی بزرگ در تعدادی از کشورها است و باید برای افزایش آگاهی و مبارزه با این مشکل بیشتر تلاش کرد. روز جهانی غذا فرصت مناسبی برای افزایش آگاهی و آموزش بیشتر در مورد رژیم های غذایی سالم و آنچه بدن نیاز دارد است.

تاریخچه روز جهانی غذا

روز جهانی غذا در سال ١٩٤٥ توسط سازمان خواربار و کشاورزی (FAO (که آژانس تخصصی سازمان ملل متحد است، تعیین شد. اما ٣٤ سال بعد در بیستمین کنفرانس فائو در نوامبر ١٩٧٩ به عنوان تعطیلی جهانی به رسمیت شناخته شد. پس از آن، ١٥٠ کشور پس از به رسمیت شناختن رسمی آن توسط سازمان ملل متحد، این روز را جشن گرفتند.

از سال ،٢٠١٤ محبوبیت این روز برای ترویج ایده تغذیه جهان و رفع فقر در جوامع روستایی افزایش پیدا کرده است. پایه اصلی روز جهانی غذا، ارتقای امنیت غذایی در سراسر جهان به ویژه در مواقع بحران، است، راه اندازی سازمان خواربار و کشاورزی از سوی سازمان ملل متحد نقش بسیار زیادی در پیشبرد این هدف ارزشمند ایفا کرده است.

جشن سالانه آن به عنوان نشانه ای از اهمیت این سازمان عمل می کند و به افزایش آگاهی در مورد نیاز حیاتی به سیاست های موفق کشاورزی که توسط دولت ها در سراسر جهان اجرا می شود ،کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که غذای کافی برای همه در دسترس است.

در سال های اخیر، روز جهانی غذا از روز جشن سالانه خود برای تمرکز بر جنبه های مختلف امنیت غذایی و کشاورزی، از جمله آبزی پروری، تغییرات آب و هوا و تنوع زیستی استفاده کرده است. چندین موضوع مختلف به روز جهانی غذا در طول سال ها نسبت داده شده است. برخی از موضوعات گذشته عبارتند از: "آب و هوا در حال تغییر است. غذا و کشاورزی نیز همچنین"، "حمایت اجتماعی و کشاورزی: شکستن چرخه فقر جوامع روستایی و تغذیه جهان، مراقبت از زمین" .

بسیاری از سازمان های مختلف در سراسر جهان از جمله صندوق بین المللی توسعه کشاورزی و برنامه جهانی غذا این روز را جشن می گیرند و بسیاری از مشاغل مرتبط در این حوزه نیز شرکت می کنند. امسال، مراسم جهانی روز جهانی غذا در ١٦ اکتبر ٢٠٢٤ ساعت ١٠:٠٠ CET در مقر فائو در رم به صورت هیبرید ( حضوری و مجازی) در هفته جهانی غذا برگزار خواهد شد. موضوع امسال«حق داشتن غذا برای زندگی بهتر و آینده ای بهتر»، این رویداد بر پایه صدها رویداد و فعالیت های اطلاع رسانی در سراسر جهان است و اقدام برای آن ها در طول ماه اکتبر می باشد.

غذاهای با منشاء حیوانی منابع ضروری تغذیه با کیفیت بالا برای بسیاری از جمعیت جهان، به ویژه آسیب پذیرترین آنها در برابر ناامنی غذایی و سوء تغذیه هستند. دامپزشکی نقش کلیدی در این مسیر از تولیدات محصولات دامی تا نتایج تغذیه مثبت دارند. بسیار مهم است که سازماندهی سرویس های دامپزشکی (بخش دولتی و خصوصی) به گونه ای باشد که یک رویکرد حساس به تغذیه و حرکت جهانی به سمت رژیم های غذایی سالم و سیستم های غذایی پایدارتر را در پیش بگیرد.

سرویس های دامپزشکی میتواند با افزایش دسترسی به غذاهای با منشاء دامی، پایداری تولید این غذاها را از طریق شیوههای پایدار بهبود بخشیده و نقشی حیاتی در مسیر تولید دام تا نتایج تغذیهای مثبت برای سلامت جوامع بشری در سراسر دنیا داشته باشد.

منبع: ایانا

 

نظر شما
ادامه