کد خبر: ۸۰۳۴۳

حکیم مهر: روز جهانی غذا سالروزی مقارن شانزدهم اکتبر است که به افتخار تأسیس سازمان فائو در سال ۱۹۴۵ نامگذاری شده است و این روز در سراسر جهان گرامی داشته می‌شود و در سال جاری، مصادف با 25 مهرماه می باشد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، «دکتر صدیقه کاظمی نیا» معاونت سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان ضمن اعلام روز جهانی غذا بیان داشت: روز جهانی غذا رویدادی است که همه ساله در تاریخ ۱۶ اکتبر سال میلادی جشن گرفته می شود این اقدام با هدف افزایش آگاهی در سراسر دنیا برای کسانی که از گرسنگی رنج می برند و آسیب می بینند برگزار می شود و بر لزوم تامین امنیت غذایی برای همه تاکید می کند.

وی با اعلام اینکه حضور دامپزشکان در عرصه های مختلف جامعه متضمن برقراری امنیت غذایی و سلامت آحاد افراد جامعه است، افزود: پیشگیری، مبارزه و درمان بیماری‌های دامی در جهت حفظ و ارتقای سلامت جمعیت دامی و برقراری امنیت غذایی به ویژه تأمین سبد مواد غذایی و فرآورده‌های پروتئینی با منشأ دامی ایمن و سالم و همچنین پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام که به حدود ۸۰۰ نوع بیماری می‌رسد، از مهم‌ترین دستاوردهای دامپزشکان می باشد.

این مقام مسئول در این رابطه افزود: از مهمترین اقدامات بهداشتی هر جامعه، تأمین مواد غذایی سالم و متناسب و ایمن سازی غذا از بیماری هاست که نقش تعیین کننده ای در بهداشت فردی و اجتماعی و سلامت افراد جامعه دارد که با نظارت های بهداشتی و تلاش بی وقفه دامپزشکان، فرآورده های خام دامی سالم عرضه و مصرف می شوند.

این مقام مسئول با اعلام اینکه مسأله غذا یک موضوع بسیار حساس و راهبردی است، گفت: نامگذاری این روز می تواند اهمیت موضوع مشارکت بخش های مختلف در قالب چهارچوب سلامت واحد معطوف نماید که اگر از زنجیره تولید تا توزیع مواد غذایی به خوبی مراقبت شود می‌توان جامعه‌ای سالم داشت.

دکتر کاظمی نیا در این رابطه تصریح کرد: ضایعات بالای محصولات کشاورزی و امراض دامی دو معضلی است که تامین غذای کافی و امنیت غذایی را برای کشور‌های جهان به ویژه کشور‌های درحال توسعه مشکل ساخته است.

وی افزود: با عدم فعالیت دامپزشکی، بدون شک سلامت جامعه به خطر خواهد افتاد زیرا دامپزشکی با کنترل بهداشتی که شامل بازرسی و اقدامات بمنظور پیش‌گیری و مبارزه با امراض دامی و بیماری های مشترک بین انسان و دام می باشد، نقش حیاتی ایفا می کند.

وی در پایان گفت: اقتدار غذایی و افزایش تولید غذا از نظر کمی و کیفی در راستای تأمین امنیت غذایی پایدار مبتنی بر فعالیت‌های دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین از جمله محورهای اساسی برنامه های اجرایی هر ساله حوزه دامپزشکی می باشد.

 

نظر شما
ادامه