کد خبر: ۸۰۳۵۶
رئیس نظام دامپزشکی استان خراسان رضوی:
 «دکتر امیر افخمی» افزود: کلینیک‌های دامپزشکی مستقر در شهرها جزئی جدایی‌ناپذیر و غیر قابل انکار از مبانی حفظ بهداشت شهروندان در مقابل بیماری‌های مشترک میان انسان و دام هستند ...

حکیم مهر: رئیس نظام دامپزشکی خراسان رضوی گفت: به دلیل در دسترس نبودن کلینیک‌های دامپزشکی در داخل شهر، خدمات مورد نیاز نگهداری حیوانات را مراکز و اماکن غیرمجازی ارائه می‌دهند که بدون هیچ گونه نظارتی، قارچ‌گونه در شهر مشهد و اطراف آن رشد کرده‌اند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از قدس خراسان، یکی از مسائل مهم در زمینه فروش اقلام و خوراکی‌های مربوط به نگهداری از حیوانات خانگی، اختلاف میان اتحادیه گلفروشان و سازمان نظام دامپزشکی است، این تداخل صنفی سبب می‌شود اتحادیه گلفروشان روی داروخانه‌ها و کلینیک‌های دامپزشکی برای فروش اقلام و خوراکی‌های غیردارویی فشار بیاورد و خواهان دریافت مجوز از این اتحادیه شود، گاهی نیز دخالت‌های درمانی و فروش اقلام دارویی در پت‌شاپ‌ها موجب می‌شود سازمان نظام دامپزشکی در راستای وظیفه نظارتی خود این واحدهای صنفی متخلف را پلمب کند.

پت‌شاپ‌ها تنها اجازه فروش خوراک‌های غیردارویی و ملزومات را دارند

برای بررسی بیشتر این موضوع ابتدا به سراغ رئیس اتحادیه گلفروشان مشهد رفتیم تا حد و مرز این تداخل صنفی را متوجه شویم. او با بیان اینکه تاکنون بیش از ۸۰ مجوز پت‌شاپ‌ در مشهد صادر شده است، گفت: مجوزی که ما برای پت‌شاپ‌ها صادر می‌کنیم با مجوز کلینیک‌ها و داروخانه‌های دامپزشکی متفاوت است.

«محمد رضایی مزینانی» افزود: پت‌شاپ‌ها تنها اجازه فروش خوراک‌های غیردارویی حیوانات خانگی، انواع لباس، اسباب‌بازی و لوازم سرگرمی، مکمل‌های غیردارویی، قفس، قلاده و از این قبیل اجناس مربوط به نگهداری حیوانات خانگی را دارند و فروش دارو، واکسن، خوراک‌های دارویی در پت‌شاپ‌ها ممنوع است و تخلف محسوب می‌شود.

تا اینجا شاید تداخل صنفی مشاهده نشود؛ چرا که حد و حدود فروش اقلام در پت‌شاپ‌ها مشخص است، به همین خاطر برای روشن شدن ابعاد دیگر ماجرا به سراغ رئیس نظام دامپزشکی خراسان رضوی رفتیم تا ضمن بررسی این تداخل صنفی از اقدام‌های صورت گرفته در زمینه مسائل دامپزشکی استان آگاه شویم.

تضعیف جایگاه مراکز درمانی دامپزشکی منجر به تهدید بهداشت عمومی می‌شود

«دکتر امیر افخمی» در زمینه اهمیت کار دامپزشکان گفت: دامپزشکان به ‌واسطه نقشی که در کنترل، پیشگیری و درمان بیماری‌های حیوانات از یک سو و نقشی که در حوزه فرهنگ‌سازی و انتقال این فرهنگ به مردم در خصوص نحوه درست همزیستی با حیوانات، مقوله غذارسانی، ضرورت واکسیناسیون به‌ موقع، درمان‌های ضد انگل و اصولاً در حوزه بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان ایفا می‌کنند، نقشی حیاتی در حفظ و صیانت از سلامت جامعه ایفا می‌کنند.

وی افزود: در واقع کلینیک‌های دامپزشکی مستقر در شهرها جزئی جدایی‌ناپذیر و غیر قابل انکار از مبانی حفظ بهداشت شهروندان در مقابل بیماری‌های مشترک میان انسان و دام هستند. مسئولیت کنترل، پیشگیری و اطلاع‌رسانی به موقع به ارکان مدیریتی در خصوص بیش از ۸۰۰ بیماری مشترک میان انسان و دام بر عهده همکاران دامپزشکی است که بیش و پیش از هر نهاد دیگری در خط مقدم برخورد با این عوامل بیماریزا قرار دارند.

افخمی با بیان اینکه با توجه به ‌شرایط ویژه‌ کلانشهر مقدس مشهد و حضور زائران بارگاه امام هشتم(ع)، بعضاً حضور این عزیزان در مناطق تفریحی اقامتی اطراف شهر و...، جایگاه عملکردی وظایف دامپزشکان در خصوص بیماری‌های قابل انتقال انسان و دام اهمیتی دوچندان یافته است، متذکر شد: متأسفانه در سال‌های اخیر، تلقی و درک نادرست در خصوص معضلات فرهنگی مرتبط با سگ‌گردانی و... و تداخل آن با وظایف و رسالت‌های بنیادین دامپزشکان در خصوص کنترل بیماری‌های مشترک در ذهن برخی مسئولان، مشکلات عدیده‌ای را برای همکاران خدوم این حوزه ایجاد کرده و این در حالی است که مراکز درمانی دامپزشکی نه تنها عامل ترویج این مبانی نبوده و در انتهای این زنجیره قرار دارند، بلکه رسالت اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی درست به ‌مردم در خصوص خطرات بالقوه بیماری‌های مشترک را نیز به دوش می‌کشند.

رئیس نظام دامپزشکی خراسان رضوی ادامه داد: این درک نادرست و اعمال ناملایمتی‌های صنفی به هر دلیلی و از هر روشی نظیر ایجاد تعرفه تجاری، خارج کردن کلینیک‌ها از شهر و اعمال ضرایب مالیاتی سنگین و... و در نتیجه تضعیف جایگاه این مراکز درمانی، در نهایت منجر به پیامدهای خطرناک ناشی از تهدید بهداشت عمومی می‌شود.

رشد قارچ‌گونه مراکز و اماکن غیرمجاز خدمات مورد نیاز نگهداری حیوانات

افخمی با بیان اینکه در صورت در دسترس نبودن کلینیک‌های دامپزشکی در داخل شهر، خدمات مورد نیاز نگهداری حیوانات را مراکز و اماکن غیرمجازی ارائه می‌دهند که بدون هیچ گونه نظارتی، قارچ‌گونه در شهر مشهد و اطراف آن رشد کرده‌اند، خاطرنشان کرد: متأسفانه رشد بی‌رویه این مراکز که از حوزه نظارتی سازمان دامپزشکی و بخش‌های دیگر نظارتی در جامعه خارج هستند، چه در حوزه بهداشت و درمان و چه در حوزه فرهنگی، موضوع را به شکل نادرست و نگران‌کننده‌ای از مدار خودش خارج و به‌ سمت مسیرهای نادرستی هدایت کرده است.

وی متذکر شد: با عنایت به شرایط ویژه شهر مقدس مشهد و شناختی که همکاران دامپزشک ما نسبت به موضوعات مطرح شده داشته، در جلسات متعدد هم‌اندیشی مورد تأکید قرار گرفته و در چارچوب اختیاراتی که به ما واگذار شده است، دامپزشکان پایه‌گذار و رابطان مبانی فرهنگ‌سازی درست در این خصوص خواهند بود و از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنند. از سوی دیگر نیز انتظار جامعه‌ دامپزشکی از مسئولان مربوط این است که با درک صحیح حساسیت‌های بهداشتی و فرهنگی، حمایت از مراکز درمانی مجاز و قانونمند دامپزشکی را در دستور کار خود قرار دهند؛ چرا که تضعیف جایگاه این مراکز در واقع تهدیدی علیه بهداشت عمومی جامعه خواهد بود.

رئیس نظام دامپزشکی خراسان رضوی با بیان اینکه هم‌ اکنون در مشهد بیماری‌های خطرناکی همچون هاری، سالک، کیست هیداتید و... در مرز انفجار است و متأسفانه در جامعه انسانی مشهد خیلی گسترش پیدا کرده‌اند، گفت: اگر مسیر را خدای ناکرده اشتباه برویم ممکن است عواقب و آسیب‌های آن زائران و مجاوران امام رضا(ع) را درگیر این بیماری‌ها کرده و خسارات جبران‌ناپذیری به جامعه وارد کند.

طرح جامع ساماندهی کلینیک‌های دامپزشکی در حال تدوین است

افخمی خاطرنشان کرد: خوشبختانه جلسات متعدد همفکری با مسئولان مربوط و نهایتاً تدوین طرح جامع ساماندهی بهداشتی فرهنگی کلینیک‌های دامپزشکی در شهر مشهد به همت نظام دامپزشکی استان و با همکاری نهادهای دیگر مانند دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد، اداره کل دامپزشکی استان و مرکز کنترل بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد و سایر نهادهای متولی نظیر شورای اسلامی شهر مشهد در دستور کار قرار گرفته است.

امیدواریم با تصویب، ابلاغ و عملیاتی شدن این طرح چندین معضل بزرگ ما در این حوزه از جمله بیماری‌های مشترک، کنترل جمعیت سگ‌های بدون صاحب، ساماندهی کلینیک‌های دامپزشکی و رفع دغدغه‌های فرهنگی موجود در شهر مقدس مشهد حل شود.

با دلسوزی و درایتی که در مسئولان مربوط سراغ داریم، این بخش از خدمات‌رسانی در مشهد به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین‌ اهرم‌های حفظ سلامت شهروندان و زائران مورد نظر قرار گرفته و حمایت‌های ویژه از این بخش انجام پذیرد.

 

نظر شما
ادامه