کد خبر: ۸۲۴۸

حکیم مهر - سرپرست دامپزشکی نور از معدوم سازی 600 هزار قطعه طیور آلوده در این شهرستان خبر داد.
مجید غلامپور در جلسه کارگروه آب، کشاورزی، منابع طبیعی این شهرستان بیان داشت: بیشترین شیوع بیماری‌های دامی و طیور با شروع فصل سرما آغاز می‌شود که شایع‌ترین آن آنفلوآنزای فوق حاد است که بیماری مهلک و مشترک بین انسان و دام محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: تمام تلاش شبکه دامپزشکی در کشور این است که این بیماری را نداشته باشیم و یا با مبارزه و پیشگیری به موقع، تلفات آن را کاهش دهیم.

سرپرست دامپزشکی نور اظهار داشت: این بیماری در گله‌های طیور صنعتی کمپلکس تنفسی ایجاد  می‌کند و موجب تلفات سنگین می‌شود.

غلامپور افزود: در سال 88 حدود 44 مورد، در سال 89 حدود 60 مورد و امسال نیز 100 مورد معدوم سازی طیور در سطح استان داشتیم که چهار مورد مربوط به شهرستان نور با معدوم کردن 600 هزار قطعه طیور همراه بوده است.

این مسئول تصریح کرد: با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع به جهاد کشاورزی اعلام شد تا قبل از جوجه‌ریزی در مرغداری‌های صنعتی با دامپزشکی هماهنگی صورت گیرد تا از جوجه‌ریزی در کانون‌های بیماری جلوگیری شود.

غلامپور ابراز داشت: گاهی بدون هماهنگی با دامپزشکی در مناطق پرخطر اقدام به جوجه‌ریزی می‌شود و این افراد از سایر ارگان‌ها تسهیلات و خدمات از جمله سوخت دریافت می‌کنند که در نتیجه این امر علاوه بر خسارات سنگین برای صاحبان این مرغداری، توقع دریافت خدمات جبرانی نیز ایجاد می‌شود.

سرپرست دامپزشکی نور با تاکید بر حساسیت این بیماری اذعان داشت: به‌دلیل خسارات سنگین وارده به واحدهای بدون مجوز که غرامت هم به آنها تعلق نمی‌گیرد، بیماری‌های طیور در پدافند غیر عامل مطرح شده است.

وی در ادامه از مرغداران خواست تا بدون مجوز دامپزشکی از جوجه‌ریزی خودداری کنند.

این مسئول در پایان از مسئولان نیز خواست به منظور حفظ سلامت و امنیت غذایی از ارائه خدمات و تسهیلات به واحدها خودداری کنند.

نظر شما
ادامه