کد خبر: ۸۲۷۴۰
تعداد نظرات: ۵۶ نظر
رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران:
«دکتر پیام محبی» افزود: این حق اجتماعی مردم است که اجازه داشته باشند حیوان خانگی داشته باشند و در همه جای جهان هم قانونی در این خصوص و البته با شرایطی مشخص وجود دارد ...

حکیم مهر: یک دامپزشک می‌گوید: در شهری مثل تهران عده زیادی از افراد بدون اینکه هیچ کس، هیچ محدودیتی از ابتدا برای آن‌ها گذاشته باشد و ممنوعیتی اعلام شده باشد به داشتن حیوان خانگی مبادرت کرده‌ و دیگر این حیوان خانگی عضوی از خانواده آن‌ها شده و روابط عاطفی شکل گرفته است و اگر مخل کسی نباشند، کسی نباید کاری به آن‌ها داشته باشد و اگر مخل است که باید برای آن قانون تعیین شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبر آنلاین، اعلام خبر ممنوعیت سگ‌گردانی در برخی از شهرهای کشور طی روزهای اخیر واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشته است. دادستان شهرهایی چون گلستان، کرمان، تبریز، لرستان، آذربایجان غربی، اصفهان، همدان و قزوین، گیلان و ... سگ‌گردانی در معابر شهری، پارک‌ها، اماکن عمومی و وسائل نقلیه را ممنوع اعلام کرده و این اقدام را در پاسخ به «درخواست‌های متعدد شهروندان» و با هدف «رعایت حقوق همه افراد» عنوان کرده‌اند.

«دکتر پیام محبی» دامپزشک، رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران و رئیس پیشین جامعه دامپزشکان ایران، در گفتگو با خبرآنلاین از معایب و مزایای ممنوعیت سگ‌گردانی در شهرهای مختلف گفته است.

مشروح گفتگو را در ادامه می‌خوانید.

آقای محبی طی روزهای اخیر ممنوعیت‌هایی برای سگ‌گردانی در برخی از شهرهای کشور اعلام شده است؛ نظر شما چیست؟

اینکه ما در کشوری زندگی می‌کنیم که قانون و مجلس واحد دارد، قوه قضائیه واحد دارد و اینگونه نیست که هر استانی از لحاظ مسائل سیاسی برای خودش تصمیم بگیرد ولی یک سری قوانین مثل ممنوعیت سگ‌گردانی در یک سری از شهرهای مشخص توسط قوه قضائیه، امام جمعه یا عوامل نیروی انتظامی تعیین می‌شود، برای من عجیب است. چون خدا را شکر کشور ما ملوک‌الطوایفی نیست.

سالهاست در جریان این ماجرا هستم که یک طیف سیاسی خاص در کشور دنبال ایجاد چنین محدودیتی برای سگ‌گردانی هستند و خیلی هم تلاش کرده‌اند و من خیلی خوشحال بودم از این موضوع که بالاخره قانونی راجع به این مسئله وضع می‌شود.

آیا درباره ممنوعیت سگ‌گردانی قانونی که مصوب مجلس باشد، داریم؟

 سالها پیش نمایندگان طرحی را در مجلس به نام «طرح صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات مضر و خطرناک» مورد بررسی قرار دادند و قرار بود کمیسیون قضایی مجلس راجع به آن تصمیم بگیرد و کارگروهی برای آن تشکیل شد. خود من حداقل ۷ تا ۸ بار در آن جلسات به عنوان نماینده سازمان نظام دامپزشکی و نماینده جامعه دامپزشکان حضور داشتم و آخرین جلسه هم دقیقا یک هفته قبل از ماجراهای مربوط به مهسا امینی برگزار شد و در نهایت ناتمام ماند. در آخرین جلسه که راجع به مسئله سگ‌گردانی در مجلس صحبت شد، مطالب متعددی مطرح شد که به نظر من آن طرح ایرادات زیادی داشت ولی از این بابت که بالاخره از بی‌قانونی خارج می‌شد، خوشحال و راضی بودم که البته آن زمان قانونی تصویب نشد.

یعنی شما با وضع قانون ممنوعیت سگ گردانی موافق هستید؟

اصلا موافق نیستم؛ من با وضع شدن قانون و قانون‌گرایی موافقم؛ البته قانونی که با در نظر گرفتن جوانب مختلف این مسئله و با بهره‌مندی از نظرات کارشناسان و متخصصان به تصویب برسد. من از بعد علمی و مباحث دامپزشکی با تصویب قانون ممنوعیت سگ‌گردانی مخالف هستم. نیروی انتظامی هم از بعد دیگر مخالفت داشت و مثلا می‌گفت جریمه‌ای که برای ممنوعیت سگ‌گردانی تعیین شده کم است و کافی نیست.

این حق اجتماعی مردم است که اجازه داشته باشند حیوان خانگی داشته باشند و در همه جای جهان هم قانونی در این خصوص و البته با شرایطی مشخص وجود دارد.

قوانین داشتن حیوانات خانگی در دیگر کشورها به چه شکل است؟

شما فکر نکنید که مردم بدون هیچ قانونی در اروپا و آمریکا می‌توانند هر نوع حیوان خانگی را که می‌خواهند نگهداری کنند. در همه جای جهان و البته وقتی جوامع مثل امروز بزرگ و گسترده شده و هر اتفاقی موافقان و مخالفان خود را دارد، قانون وضع کرده و از طریق قانون رفتار می‌کنند نه اینکه یک نفر مثل دادستان تصمیم بگیرد که داشتن سگ و گربه و ... را ممنوع کند؛ در یک کشوری مثل سوئد که اینقدر حقوق حیوانات را رعایت می‌کنند، اگر سگ کسی یک انسان دیگر را گاز بگیرد، حتما آن سگ را می‌کشند؛ فقط کافی است که دندان یک سگ به بدن یک انسان برسد؛ چرا چون آن سگ دیگر شغلش گاز گرفتن است و حتی در مواقعی برای صاحب او نیز مجازات زندان تعیین می‌شود

زمانی تصمیم گرفته شد در یک طرح ضربتی طی یک روز حدود ۲۰۰ یا ۳۰۰ تا سگ را از سطح شهر تهران جمع‌آوری کرده و در نهایت سگ‌ها را به کهریزک بردند و البته بعضی از این سگها برای مردم بود. برای آن سگ‌ها چندین اتفاق افتاد؛ جدا از اینکه یک سری از صاحبان سگها می‌رفتند جلو و التماس می‌کردند و بالاخره با پارتی و آشنا و ... آن‌ها را تحویل می‌گرفتند؛ یک سری از سگها هم در کهریزک از گرسنگی یا بیماری مردند؛ چون وقتی شما یک کلونی سگ کنار هم نگه داری کنید بیماری هم به سراغشان می‌آید و مسائل بهداشتی به خوبی رعایت نمی‌شود و در نهایت به جز سگهایی که تحویل صاحبانشان شده بود، بقیه سگهایی که زنده مانده بودند و کسی سراغشان نرفته بود را در کهریزک رها کردند. این معضل نتیجه بی‌قانونی است.

علت مخالفت شما با ممنوعیت ایجاد شده فعلی برای سگ‌گردانی چیست؟

من مخالفم چون یک شخص بدون در نظر گرفتن جوانب مختلف موضوع حیوانات خانگی و نگهداری از آن‌ها این ممنوعیت را تعیین کرده است اما اگر به قانونی تبدیل شود که مثلا مصوب مجلس باشد، مخالفتی ندارم. من موافق قانون داشتنم؛ قانونی که مشخص کند فرد چگونه و در چه شرایطی می‌تواند حیوان خانگی مثل سگ و ... داشته باشد.

در حال حاضر ما هیچ قانونی در کشور نداریم که شما بتوانید آن را به حیوانات خانگی مضر و خطرناک تعمیم بدهید و بخواهید حیوان یا صاحب حیوان را دستگیر کنید. پس این ممنوعیت‌های که در شهرهای مختلف درباره ممنوعیت سگ‌گردانی اعمال می‌شود، بی‌قانونی است مگر اینکه از مجرای قانونگذار بگذرد و اگر مردم این را ببینند حتی ممکن است مشارکت بیشتری در انتخابات‌های آینده داشته باشند.

قانون را مجلس تصویب می‌کند و با تایید شورای نگهبان، به تصویب نهایی رسیده و در نهایت دولت باید آن را اجرا کند و ممکن است بشود مثل همین قانون عفاف و حجاب که دولت می‌گوید من فعلا توانایی اجرای آن را ندارم.

در شهری مثل تهران عده زیادی از افراد بدون اینکه هیچ کس، هیچ محدودیتی از ابتدا برای آن‌ها گذاشته باشد و ممنوعیتی اعلام شده باشد به داشتن حیوان خانگی مبادرت کرده‌ و دیگر این حیوان خانگی عضوی از خانواده آن‌ها شده و روابط عاطفی شکل گرفته است و اگر مخل کسی نباشند، کسی نباید کاری به آن‌ها داشته باشد و اگر مخل است که باید برای آن قانون تعیین شود.

پیشنهاد شما به کسانی که از ممموعیت سگ‌گردانی می‌گویند چیست؟

در حال حاضر ما بحران‌های مختلفی مثل بحران معیشت، بحران اقتصاد، بحران برق، بحران آب و ... داریم، طرح مباحثی چون ممنوعیت سگ‌گردانی از طرف مسئولان خودش یک بار روانی جدید آن هم به بی‌آزارترین قسمت جامعه وارد می‌کند و به نظر من فقط یک عامل نفوذی می‌تواند چنین کاری را بکند

در جامعه امروز ما نگهداری حیوان خانگی یا آوردن آن در اجتماع، اصلا ربطی به نگرش‌های سیاسی یا اعتقادات مذهبی افراد ندارد و متاسفانه به دلیل بی‌توجهی به وضع قانون درباره آن، می‌تواند در یک فرایند اشتباه به یک مبارزه سیاسی تبدیل شود و یک عده فکر می‌کنند دارند در این جریان، یک مبارزه سیاسی انجام می‌دهند و با وجود اینکه شرایط نگهداری از حیوان خانگی را ندارند به آوردن حیوان به خانه خود مبادرت می‌کنند.

این موضوع ثابت شده است که در جوامعی که به داشتن حیوانات خانگی افراد فشار وارد شود و آن‌ها را منع کنند، افراد به سمت داشتن حیوانات غیرخانگی نامتعارف می‌روند و همین الان هم در کشور زیاد است؛ حیواناتی که دیگر دیده نمی‌شوند، صدایی از آن‌ها در نمی‌آید و بیرون بردن از خانه هم ندارد اما ممکن است که از خانه فرار کرده و به منزل دیگر افراد که بی‌خبر هستند، بروند.

۳ سال پیش اعلام کردم که از هر ۱۰ ایرانی یک نفر حیوان خانگی دارد و الان به نظرم حتما این آمار ۳۰ درصد هم بیشتر شده است و الان از هر ۷ یا ۸ ایرانی یک نفر حیوان خانگی دارد و در حال حاضر ۸ تا ۱۰ میلیون حیوان خانگی در کشور داریم و اینکه چرا این جمعیت بزرگ‌تر شده و کسی به این اصلا فکر نمی‌کند که این حیوانات چقدر غذا مصرف می‌کنند و چه غذاهایی لازم دارند، چه سیستم بهداشتی لازم دارند، جای خود ولی به این فکر کنید که با اعلام شدن ممنوعیت‌های خارج از قانون سرنوشت این حیوانات چه می‌شود؟

اغلب این حیوانات در جامعه رها می‌شوند و خب این خیلی ترسناک است؛ به خصوص برای آن‌هایی که از حیوانات می‌ترسند و مردم بیشتر آسیب می‌بینند.

آنقدر که ما در ایران بدون قانون می‌توانیم حیوان خانگی داشته باشیم، در کانادا نمی‌توانیم؛ چون اگر شما در کانادا به داشتن حیوان خانگی مبادرت کنید باید از یک سری فرایندها رد شده، باید بیمه داشته باشید، باید حیوانتان شناسایی شده باشد و شما باید بهداشت حیوان خود را رعایت کنید؛ از طرف شما باید توان مالی رسیدگی به اون حیوان را داشته باشید و درباره همه موارد فوق قانون وجود دارد و بخاطر همین اصلا به طور خود به خود خیلی‌ها دیگر به سراغ داشتن حیوان خانگی نمی‌روند.

در ایران ما در شرایطی می‌توانیم قوانین مشابهی را برای نگهداری حیوانات خانگی تعیین کنیم که اول از همه داشتن حیوان خانگی را به رسمیت بشناسیم.

توضیح حکیم مهر:

این گفت‌وگو پیش از جنگ تحمیلی ۱۲ روزه با رژیم صهیونی انجام شده است.

 

انتشار یافته: ۵۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲۰
راحله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۹ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۸
14
39
همان خدایی که من وتورم آفرید حیوانات راهم آفرید حق زندگی داد این آب خاک مختص انسان نیست حیوانات گیاهان جانوران هم حق دا ند زندگی کنند ما اجازه نداریم محرومان کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۷ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۹
زیادی نوستالژیک شدی!! هر چی حد و اندازه داره، ..........
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۹
اونام باید تو محیط خودشون زندگی کنن.آوردنشون تو آپارتمان ظلم بهشون هست
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۴ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۹
کسی منکر این موضوع نیست که سک هم خالقش خداست ، ولی همون خدا جایی برای سگ تعریف کرده سگ در اتاق انسان جایگاهی ندارد ، ایا شما غذا رو در توالت میل میکنید ، هر چیزی باید سر جای خودش باشه ، عقل و فهم انسان اینو میگن ، در جهان هر موجودی جای خودش رو داره موس و سگ و گربه و مارو....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۶ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۹
7
12
..............
شاید در تهران درست باشه ولی در بسیاری از استانها ، فاصله زیادی با واقعیت داره
پاسخ ها
....
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۰ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۲
کجای کاری الان ۹۸ درصد مردم سگ وکربه دارند
به همشونم میگن مامان جان.فکر می‌کنند که این
یعنی متمدنی
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۴
۹۸درصد روتوضیح بده من جزو ۹۸ درصد هستم چرا سگ وگربه ندارم .....................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۶ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۹
30
25
سلام ......................
همین امروز جوونی سگ شکاری اورده بود بیرون، متاسفانه سگه دویدسمت یه زن میان سال .واون بنده خداباترس دادمیزد که ناراحتی قلبی دارن وازصاحب سگ میخواست که جلوی سگش روبگیرد . حناب دکتر،حق بااکثریت جامعه هست . مردم امنیت وآسایش میخوان وبهداشت وپاکیزگی وبعنوان یک شهروندمسلمان طهارت براشون بسیاراهمیت دارد .
یگانه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۹
29
27
درود جناب دکتر محبی خداوند همیشه نگهدار شما باشد که دلگرمی هستید برای ما صاحبان حیوانات خانگی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۵ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۹
دلگرمیت حرف خدا باشه
آگاه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۲ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۹
11
14
اگر همین اقای محبی ......... روزی درپارک خودشان یا خانواده شان مورد حمله سگ قرار گیرند همچین نظراتی خواهد داشت .
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۳ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۹
4
14
حیوانات هم حق زندگی دارند اگر در کشورهای پیشرفته مشاهده میکنید قوانینی برای یک گردانی هست مکان هایی را برای گردش حیوانات خانگی دارند و حیوانات هم مانند انسان ها از حقوقی برخوردار هستند ولی در ایران چه؟ فقط بلد هستیم بگوییم سگ گردانی ممنوع
مهتاب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۷ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۹
7
23
قرار نیس چون اون آدم نفهم سگ شکاری آورده تمام اونهایی که سگ دارن هم به پای بقیه بسوزن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۲ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۹
5
10
سگ گردانی تو هر محیطی مثل پارک خیابان های عمومی و ... به نظر یه آدم عاقل قابل قبوله؟
محل بازی کودکان به خصوص قسمت تاب و سرسره جای سگه؟
مدفوع این حیوان آلوده هست اگه تو خیابون یا پارک دفع کنه صاحبش جمع میکنه؟ادرار کنه تو خیابون و محل عبور و مرور مردم چی؟
یه سری نژادها تو خود اروپا و آمریکا نگهداری کردنشون ممنوعه اونا چرا تو ایران وتهران هست؟
نگهداری از یه حیوون تو مجتمعهای که دیوار بیسکویتی هست و شلوغ هستند چی؟
هموطن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۵ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۹
3
17
آمار دقیق حیوانات را داریم اما آمار ناهنجار اتباع افغانی رو نداریم تعجب آورنیست!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۸ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۹
8
18
حیوانهاهم حق زندگی دارن از زمان پیامبر گربه سگ بوده وکنارانسان زندگی میکردند پس توروخدا دست برداریدازمبارزه بااین زبون بسته ها
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۶ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۹
0
23
درود
اگر توان و حوصله آموزش به سگتون رو دارید نگهش دارید وگرنه هم خیانت به حیوان است هم دردسر برای مردم.
اینو بگم که سگ از خیلی از آدما باوفاتره.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۹
3
9
اینکه هر کسی و هر حیوانی در حریم خودش باشد حتی نیاز به قانون ندارد صاحبان سگ‌ها به خوبی می‌دانند خیابان پاک عمومی قطار اتوبوس و مشارع عمومی جای سگ نیست حتی اگر قانونی در این خصوص وضع نشده باشد و دادستان نیز بر اساس تشخیص خود از قوانین موضوعه و عرف ی‌تواند اعمال قانون بکند
انصاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۴ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۹
8
7
بر اساس نظر خودتان تا زمانیکه زیر ساختها مهیا نشده نباید اقدام به نگهداری سگ در اپارتمانها و منازل مشترک کنند شماها عادت دارید ناهنجاریها را بدون زیرساخت رواج دهید ولی هنگام برخورد با انان از راهکارهای تخصصی و زیر ساخت صحبت
ضمن انکه اماری که میدهید صد درصد غلط است و هدفمند برای اینکه اینگونه القا کنید ۸درصد ملت سگبازند تا کسی مخالفت نکند در ضمن تکلیف اینهنه سگ گزیدگی و ترس و وحشت کودکان و هزینه هایی که صرف واکسن هاری میشود چه میشود؟ شما فقط همفکران خودتان را صاحب حقوق شهروندی میدانید ؟
آلآمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۹
14
7
ما مسلمان هستیم ووجود سگ درخانه واماکن عمومی وپارک وآپارتمان وکلاً دراجتماع ازنظر شرعی به علت نجس بودن سگ که شامل کل وجودی یک سگ از نفسش گرفته تامدفوع وناخنی که جدا می شود وحتی مو وغیره نجس می باشد،ولی نمیدانم یک عده ای ........... هستند ویا معنی نجس رابه علت .......... ویا نفهمیدن احکام آن باز به داشتن حیوانات خانگی علی الخصوص سگ اصرار داند وقت داشتن یک چیزی مثل سگ وگربه و....به خود شخص وسایرین ضررهای زیادی داردوخطرناک است،چه ضرورتی دارد که آن حیوان باید درخانه واجتماع وجامعه باشد. بعله خداوند متعال همه جانوران را آفریده ولی هیج گاه نگه داشتن آن دراطاق خواب با توجه به توجیه حیوان دوستان کار خیلی غلطی واشتباهی بزرگ است،به کودکان ونوزادان وسایرین رحم کنید بیماری‌های حیوانات رادرمیط خانه جامعه‌منتشر نکنید،خدائی که روزی مارا می ده،روزی رسان حیوانات است ،نظم خانه وجامعه راباخودخواهی ........... وهنجارها وقوانین طبیعت و....برهم نزنید،کمی اندیشه دراین‌مورد التماس .... درک و...
نا شناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۹ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۹
6
10
با رعایت بهداشت و امنیت مردم حیوانات هم حق زندگی دارند
پاسخ ها
بابک
| France |
۰۳:۱۲ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۱
............ هیچ بیماری جز هاری از سگهایی با شرایط خاص قابل انتقال نیست!اگر راجع به مرض و مریضی هست انسانها خیلی بیشتر وبدتر به هم انتقال میدن!سرماخوردگی،ابله مرغان،ایدز،کرونا،هپاتیت،زگیل تناسلی،سوزاک و ...................
مرتضی خاکپور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۹
3
4
این آمار بی طرفانه نیست. نه استنادی در مورد منبع آمار ارایه شده است و نه استنادی در مورد صحت سنجی آمار. .............
م ر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۹ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۹
4
2
خوبه میگید حیوان خانگی،حالا دیگه اسب وقاطر که لازم هم بود براخودش یه محیط جداگانه دارد،حالا هرکی حیوون خونگی داره همون خونه نگه داره نمیتونه ،برگردونه به طبیعت
ارزو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۹
8
11
انقدر به سگها ظلم نکنید که نفرینشون گرفته و میگیره شک نکنید
سیما
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۵ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۹
1
11
اگر خوب دقت کرده باشیم دکتر میگه در شرایط خاص مانعی نداره اول سگ تعلیم دیده باشه دوم قلاده یا پوزه بند برای سگهای خطرناک در نظر گرفته شده باشه سگ شناسنامه دار باشه تحت نظر دامپزشک او وسایل ایمنی برای حمل استفاده بشه با فاصله ای مطمعا برای کسانیکه میترسن جا نمای بشه برای دارندگان حیوان خانگی از کیسه جمع آوری مدفوع حتما استفاده بشه در این صورت هر دو طرف زندگی خوبی رو تجربه میکنن بدون درگیری و مسائل حاشیه ای
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۹ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۹
5
7
این آماری که ایشون مطرح می کنه ازیک جامعه آماری چند نفره است ؟
، آیا زندگی 90میلیون‌ را بررسی کرده ؟
که همچین چیزی امکان پذیر نیست
اینکه ایشون موافق این قانون باشه یا نباشه مهم نیست مهم اینه که این قانون نیازالان کشوره
الهام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۳ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۹
9
8
ونگهداری سگ هم عالیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۳ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۹
6
7
ما بستگان سببی ونسبیمون بیش از400 نفرند ولی یک سگ هم توی زندگیشون نیست
شاهین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۴ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۹
5
8
مقامات اونقدر بیکارن هر چند وقت یکبار گیر میدن به یه چیزی خیلی حوصلتون سر رفته برید میون مردم ببینید چه مشکلی دارن در ضمن اون حیوانی که شما میخواهید از زندگی محروم کنید رو خداوند آفریده والا مرام حیوانات از آنسانها بیشتره
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۵ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۹
6
8
حیوانات حق زندگی دارن نه دربند بعضیا کدوم از بزذگان دینی ما سگ باز بودند حیون میخوایید توخونه هاتون نه مکان عمومی مکان عمومی مال همه مردمه .........
پریسا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۲ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۹
4
7
به حقوق حیوانات زبان بسته احترام بگذاریم و از خدا بترسید
حیوانات م مخلوقاتش شکنجه میشن یامیکشن هیچ وقت بخشیده نخواهند شد
حیوانات حق زندگی دارن درجای دورست و گناه دارن چقد باید رنج عذاب بکشن خداون نمبخشه کسی راکه ظلم ب حیوانات انجام بده وبی تفاوت بگژره انشالا همگی ازحقوق حیوانات بی زبان این مخلوقات خداون معتال حمایت کنیم ب امید آزادی آرامش این جانداران
مهرداد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۰ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۹
8
6
...................
بجای سگ مرغ و خروس نگهداری کنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۵ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۹
5
5
چرا می گوید همه مردم همه که مثل شما نیستند بیشتر استانها ندارن لر و کرد و عرب و خیلیا دیگر ندارن
بهرام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۱ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۹
6
2
سگ گردانی تا شب قبل از حمله اسرائیل به کشور ممنوع بود بعداز شروع جنگ تا حالا کسی گزارش ویا ممنوع نکرده حالا شما این خبر را ادامه دهید
کاردر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۲ - ۱۴۰۴/۰۴/۰۹
4
5
این مسئله ربطی به مجلس نداره و دادستان مدعی العمومه و وجود این حیوانات که در پارکها در زمان اوج بازی کودکان در تردد هستن و هرجا ادرار و مدفوع میکنن و بچه ها راه میرن زمین میخورن و با اون دست چیزی میخورن یا باصدای وحشتناک به گریه میافتن و از ترس حاضر نیستن پارک برن ، خوب اگر بچه یک مجلسی سگ داشته باشدکه قانون نمی‌ده بیرون!! پس شغل شما با حکم دادستانی در تعارض منافع است شما فکر کن بچه آدم وسط پارک ادرار کنه مادرش رو بیشعور می‌خوانید حالا سگ آزاد است تعجب است ، جای سگ در شهر نیست اگر باشد جای کودک نیست!!!! هرکس دوسشون داره برن روستا در حیطه خودشون باشن، ...........................
پاسخ ها
Ameed
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۰ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۴
شما هنوز فرق بین بچه و حیوان خانگی رو نمیدونید؟اون آزاری که صدای جیغ و داد بچه شما به همسایه ها میده و تمام پارکها رو در اختیار دارید مهم نیست و فقط جا برای حیوانات خانگی مردم نیست؟بخدا صبح تا شب ساعت ۱۱ از صدای بازی و جیغ و داد بچه های همسایه ها توی خونه خودمون آرامش نداریم و شما حرف از مکان عمومی میزنید؟آدمها چقدر خودخواهند.
سید علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۷ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
3
4
به قول آقای دکتر و با توجه به عقل و شرع ، اول واجبات ، دوم مستحبات. فکری عاجل باید برای مشکلات اقتصادی و گرانی روزانه و بیکاری و کاهش ازدواج و فرزندآوری و افزایش طلاق و افسردگی جوانان و کودکان کار و بی سرپرست و بد سرپرست و آب و برق و... کرد . اول واجبات . در ضمن من حیوان خانگی نداشته و ندارم . اما بالاخره آنها هم حق زندگی دارند و... ولی اول حل مشکلات اقتصادی و...
یا حق
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۱ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
5
6
ببخشید مگه شماها خداهستین که واسه حیوانات تصمیم بگیرید حیوانات هم مثل ما مخلوق خداوند هست شما ها که هستین که واسه اینا تصمیم میگیرین هرکسی که لیاقت این حیوانات زیبارو داره ازش مراقب میکنه بهش خوبی میکنه خدا بهش برکت میده هرکسی که لیقات نداره .................................
نگار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
3
3
قربون بزرگی خدا کسایی میگفتن ممنوعیت سگ بخاطرهاری ونتونستن رفتن به پارک...حالا از اشعه رادیواکتیوبترسید وپارکاییکه باحملات نابودشد..................یکذره آدم باشیم....زندگی یکذره روخوش نشون میده مردم به حیوانات وطبیعت ظلم‌میکنن باقانونهایشان .فعلا که جز موجود دوپا هیچ حیوانی به زمین اسیب نزده ونمیزنه‌.قبل از خلقت ادم حیوانات بودن.فرشته هامیگن‌موجود دوپایی میخای خلق کنی که زمین نابود میکنن وکشت وکشتار راه می اندازند‌‌‌‌‌...خدا میگه من چیزهایی میدانم که شما نمیدانید.‌...آدم باشیم‌‌....من شبی نیست واسه سگوگریه های محل گوشت نذارم وآب وشیر.....کاش تریبونی داشتم زبان این بیزبانهامیتونستم بشم‌.....خدایا دستا وصدای من کوتاهه.....خودت حیوانات وطبیعتشانرا ازشر ....... صفتا وتکنولوژی حفظ کن.
زینب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۵۸ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
1
0
دخترم ۱۵گربه توی خونه نگهداری میکنه خرجشون زیاده گربه ها بیمه که ندارن همه ی خرجشون گردن منه واقعا خسته شدم بخاطر تعدادزیاد گربه هابراش خونه جدا گرفتم واجاره خونه ش رو هم میدم .تازه هنوز ازم شاکیه میگه برام کاری نکردی.نه به حرف من ونه مشاور .ونه حرف هیچ کس گوش نمیده وبراش اهمیتی هم نداره که چقدر برای من سخته.تازه کار هم نمیکنه .میگه همینی که هست
محدثه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۰۴ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
1
2
"بسمه تعالی"
با سلام
در سطح شهر نمی بینید در مکان های تفریحی و تردد مردم کسانی که سگ دارند با سگ حاضر می شوند!؟ برادرم می گوید از حیاط ساختمانشان برای بازی بچه ها استفاده نمی کنند چون همسایه ها سگ هایشان را برای بازی در حیاط مجتمع می برند!؟
سگ كشي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۱ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
2
2
سلام قربان قانون رانمیبینیدشماچون توی مردم زندگی نمیکنید سگ نميشه نگهداشت نه توی آپارتمان نه توی خونه ویلایی نه بیرون بردنه توی ماشین ونه کلینیک دامپزشکی چون میگیرند یا میکشند با دارو دکترجان
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
1
2
........ من در روستایی زندگی می کنم که یه زمانی مردم برای حفاظت از حیوانات شان همه از سگ استفاده می کردند و در هر خونه ایی یه سگ خوابیده بود و لی حالا فقط چهار نفر گله دار سگ دارند .............. این آمار را از کجا آورده.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
0
1
مشکلتون اینه یا اینجوری بپرسم مشکلمون اینه ؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۸ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
3
3
مشکل اصلی کسانی که با این زبان بسته های دوست داشتنی مخالف اند اینه که به اندازه اونها مورد توجه و عشق و محبت نیستن یعنی حسادت والسلام بقیه حرفها بیخوده جای حیوانات در طبیعت هست وقتی ما رو مکان زندگی اونها اپارتمان مبسازیم باید اونها رو تو اپارتمان نگهداری کنیم این قانونه زمین از اونها ساخت با ما شماها مطمئن نیستید پیر شدید بچه هاتون به اندازه توجه به این مهربانها بهتون توجه کنن بدونید هیچ موجودی .......تر از آدم نیست رجوع کنید به مرجع دینی واقعی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۸ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۰
4
3
خداوند تو قرآن به همراهی اصحاب کهف با سگشون تاکید داره،اگه اینا کنارجمع پذیر نبودن تو قرآن نمیومد ، ومضافا تموم انبیاء چوپان بودن یعنی همیشه سگ گله کنارشون بوده و باهاشون زندگی میکرده
پاسخ ها
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۳
اسم خر و گاو و میمون هم در قران اومده ..................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۳ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۲
0
1
انقد گفتین سگ گربه چرا هست چرا اینا وجود دارن انقد حرف زدین که اینجطور دارین تاوان میدین .......... چوب خدا صدل نداره انیدوارم آآآآاااااه این حیونا بگیرنتون انقد نیاین هی بگین سگ گرفت سگ به هیچ ادم کار نداره تا خود ادم دوپا که فضولی میکنه همه جا اگع یکی طرف ادن بیاد زود میگین وای جرا امد طرف من قبل اینکه اتفاق بیفته میبرین میدوزین اثلا کادی نکگه با م ناله میزنین این شده کارتون همه جا خونه جاده کارخانه ساختین طابکارین شما اوگا جای زندگی حیونا رو گرفتین تمام زمین خدا برا شما ادم دوپا پروه نیست برای مخلوقات خدا وند هست حق زندگی دارن همان موقع که ممنوع شد خدا رو شکر حالتونم گرفته شد به کسی مربوط نبست تو خونشون مردم سگ دارن یا گربه از ادن خطرناکتر هیچ کسی نیست ناراحتین برین غار زندگی کنین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۳ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۳
1
1
بعضی ها جوری ژست مسلمانی میگیرند که انگار نگهداری سگ و مسلمانی با هم در تضاد هستند. در حالیکه این حیوان نجیب و وفادار بیش از سیصد سال در غار نگهبان بهترین بندگان برگزیده خدا بود.
من به سگ احترام میگذارم .....................
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۶ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۳
1
1
کسی که منتخب خداوند هست لیاقت نگهداری و غذا دادن به حیوانات نصیبش شده ............................
رضا
|
Turkiye
|
۲۲:۴۸ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۳
0
2
سلام و خسته نباشید بخدا ظلم به این مخلوقات خداوند را نشر ندهید این همه بدبختی اسرائیلی که در برابر ایران بزرگ عددی نیست بخواهد عزیزان ما را بکشدهمه جواب ظلم به این زبان بسته ها است خشک وترباهم میسوزد،حیوانم آرزوست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۵ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۴
1
0
اونایی که میگن سگ نجسه ....
شما پیرو کدوم خدا و دین و قرآن هستید ....خداوند در قرآن سوره مائده میفرمایند که چه چیزهایی بر شما حرام هست و یدونه از اونا حیوانی است که توسط درندگان شکار شده باشه و از اون خورده باشند حرام است ....
اما خود خدا آیه بعد گفته اگر سگ صیدی را شکار کرد حتی از اون خورده باشه باقیمانده آن پاکیزه است و حلال میتوانید استفاده کنید .....
قدیم مردم سواد نداشتن و آدما هر آنچه پدر و مادر بهشون یاد میدادن چه درست و غلط بهش باور داشت ....
اما الان آدما با سواد هستن....چه اشکالی داره به جای پذیرفتن عقاید بزرگترها یه وقت بزاریم خودمون ترجمه قرآن بخونیم ببینیم خداوند تو قرآن چی گفته ....همه ماها تو خونه قرآن داریم ولی فقط یاد گرفتیم بدون وضو دست نزنیم و اگر دست زدیم حتما ببوسیم بدون اینکه بدونیم اون تو چی نوشته .....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۹ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۴
0
0
انقدر باید شجاعت داشته باشی که نظرات مخالف با نظر خودت هم نشر بدی
هر کی مخالف فکر تو نظر داده را سانسور می کنی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۵
0
1
کاش بجای هفت هشت میلیون حیوان خانگی چند میلیون بچه داشتیم که نسلمون پیر نشه
پری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۴/۰۴/۱۵
1
0
قطعا کسی ک نمیتونه با حیوانات ارتباط بگیره روح بزرگی نداره، یکم مهربان باشیم با حیوانات ،شمایی ک میگید توی آپارتمان جاش نیس اینا سگ بومی نیستن و ژنتیکشون دست خورده بوسیله همین بشر ، نمیتونن بیرون زندگی کنند . اگر قانون وضع بشه و مورد آزار کسی نباشه چ اشکال داره این ی حق اجتماعی هس . اینقدر ظالم نباشید بزرگ فکر کنید .خیلی از انسان نما ها رو دیدم با ظلم ب این زبون بسته ها گرفتارندو کارما پس میدن هنوز ... به خودتون بیایید .
نظر شما
ادامه