کد خبر: ۸۳۰۸۷
تعداد نظرات: ۴۳ نظر
رئیس سازمان نظام دامپزشکی:
«دکتر عباسعلی مطلبی» افزود: در حال حاضر بیش از ۵۰ هزار نفر عضو سازمان نظام دامپزشکی هستند که از این تعداد، حدود ۲۶ هزار نفر دامپزشک‌اند. سالانه نیز بیش از هزار فارغ‌التحصیل از ۲۵ دانشکده دامپزشکی کشور به این جامعه اضافه می‌شود ...

حکیم مهر: جلسه کمیته ملی آموزش دامپزشکی با حضور «دکتر عباسعلی مطلبی» رئیس سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران، و جمعی از مسئولان و کارشناسان حوزه آموزش، در سالن جلسات سازمان برگزار شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا، در ابتدای این نشست، «دکتر مهران مهدی‌پور» معاون آموزش و امور عضویت سازمان، با اشاره به تحولات مثبت دوره مدیریتی جدید سازمان گفت: «یکی از بهترین دوره‌هایی که سازمان نظام دامپزشکی با آن مواجه شده، هم‌زمان با آغاز فعالیت دکتر مطلبی رقم خورده است. حضور ایشان که از پیشکسوتان باسابقه دامپزشکی کشور به‌شمار می‌روند و هماهنگی کامل‌شان با بدنه دولت، نویدبخش تحقق بسیاری از مطالبات خانواده دامپزشکی است؛ به‌ویژه در حوزه آموزش که در این نشست نیز محور گفت‌وگو قرار گرفت.»

در ادامه جلسه، «دکتر عباسعلی مطلبی» رئیس سازمان نظام دامپزشکی، با اشاره به نقش کلیدی آموزش در ارتقای حرفه‌ای دامپزشکان اظهار کرد: «بازآموزی و نوآموزی نیروهای دامپزشکی از جمله تکالیف قانونی سازمان نظام است. فارغ‌التحصیلان این رشته برای ورود به بازار کار باید فرایند احراز صلاحیت حرفه‌ای را طی کنند و صرف مدرک دانشگاهی برای فعالیت کافی نیست.»

وی افزود: «ما موظفیم بر اساس موقعیت شغلی و نوع فعالیت، احراز صلاحیت دقیق و هدفمند انجام دهیم. میزان مهارت و دانش عملی افراد، باید مبنای رتبه‌بندی و صدور مجوز فعالیت حرفه‌ای باشد. از این رو لازم است با طراحی ساختار آموزشی متناسب، توانمندی‌های نیروهای انسانی را ارتقاء دهیم.»

دکتر مطلبی همچنین به ظرفیت بالای نیروی انسانی دامپزشکی کشور اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر بیش از ۵۰ هزار نفر عضو سازمان نظام دامپزشکی هستند که از این تعداد، حدود ۲۶ هزار نفر دامپزشک‌اند. سالانه نیز بیش از هزار فارغ‌التحصیل از ۲۵ دانشکده دامپزشکی کشور به این جامعه اضافه می‌شود. این آمار نشان‌دهنده نیاز فوری به طراحی یک نظام جامع آموزش مستمر و کاربردی است.»

وی ادامه داد: «باید با همکاری دستگاه‌های متولی آموزش، از جمله وزارت علوم و وزارت جهاد کشاورزی، به طراحی سند ملی آموزش دامپزشکی بپردازیم تا یک مدل مدون، کارآمد و نیازمحور برای آموزش و بازآموزی تخصصی تدوین شود.»

رئیس سازمان نظام دامپزشکی، همچنین به ظرفیت‌های موجود در وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد و پیشنهاد انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی را مطرح کرد و افزود: «امکانات این مؤسسه می‌تواند بستر بسیار مناسبی برای اجرای آموزش‌های کاربردی باشد. ما می‌توانیم با تنظیم یک بسته جامع آموزشی، آموزش‌های مورد نیاز را در قالب پودمان‌ها و کارگاه‌های تخصصی برای دامپزشکان و دیگر رده‌های حرفه‌ای طراحی و اجرا کنیم.»

وی در پایان با تأکید بر ضرورت استمرار جلسات کمیته ملی آموزش گفت: «نیازمند یک بازمهندسی جدی در ساختار آموزشی هستیم. تشکیل زیرکمیته‌های تخصصی، تدوین راهبردهای اجرایی، استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و بخش خصوصی و تقویت همکاری‌های بین‌بخشی، از جمله گام‌هایی است که برای تحقق این مهم باید در دستور کار کمیته قرار گیرد.»

 

 

انتشار یافته: ۴۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
دامپزشک
|
United States of America
|
۲۲:۴۲ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
1
14
اصل موضوع خیلی زیباست ولی با این کار فرصت میفته دست بعضی ها و باعث میشه سلیقه ای برخورد کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۱ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۱
اصلا این حرفا مبنای قانونی نداره و امکان اجرا هم نخواهد داشت و فقط شعارهای زیبا هستن مثه همیشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۱
هدفشان هم همین است بدون شک. هر کسی که رد میشود لگدی بر پیکر ضعیف دامپزشکی میزند.
احمدی اصل
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۹ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۱
درود
لطفا موضوع دوره های اجباری نظام که با هزینه های بالا در حال برگزاری است را پیگیری کنید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۲ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۱
یک محل جدید برای کسب درآمد نظام و دریافت حق جلسات و فشار بر اقشار دامپزشکی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۴ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
0
14
وزارت علوم اگه کارایی داشت که نتیجش این همه فارغ التحصیل بدون علم نبود و به سمت مدرک گرایی بدون عمل پیش نمیرفتیم!!
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۴۶ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
0
10
عالیه! قراره کم کم تمام چیزا به دست جهاد کشاورزی و سیستم دولتی بیفته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۷ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
0
7
امیدوارم هزیته دوره ها هم کاهش پیدا کته یا حداقل افزایش پیدا نکنه. وگرنه کی بدش میاد از آموزش تخصصی. فقط ایراد بزرگ کار اینه که مدون،کارامد و نیازمحور چیزایی هستن که وزارت علوم و جهاد کشاورزی کاملا باهاش بیگانه هستن. کاش از افراد جوان تر که فکر بازتری دارن و با سیستم اموزشی روز دنیا ارتباط بیشتری دارن و این روزا بیشتر میبینیمشون،کمک گرفته شه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۷ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
5
5
در کشوری مانند آمریکا ازمون های دقیق و جامعی برای احراز صلاحیت توسط مرجع اموزش دامپزشکی با مشارکت جامعه دامپزشکی برگزار می شود
می توان ان را الگو قرار داد

الزام به گذراندن دوره هایی که افراد خاص برگزار می کنند روش درستی نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۷ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
بله، اما با در نظر گرفتن موارد بسیار و در بستر مناسب. نه مثل آزمونی که اخیرا نظام برگزار کرد و فرقی با فاجعه نداشت. برگزارکننده که مثه خودمون بی خبر بود از همه چی. کسی هم از نظام پاسخگو نبود. جالب اینکه حتی مشخصات فردی هم از ما نگرفتن و کاملا سرِ کار بودیم! همه چیز فرمایشی و صوری. مثه مخاطبین دوره ها.

برای برگزاری آزمون باید برای هر مبحث چند نفر از طریق خود نظام که مطمئن باشن (هم از نظر علمی و هم از نظر لو رفتن سوالات) سوالات رو طراحی کنن. همه چیز شفاف باشه: سطح سوالات، نحوه تصحیح، نحوه تاثیر در دریافت امتیاز بازاموزی، امکان آزمون مجدد برای افرادی که در مرحله اول مردود شدن، بستر مناسب برگزاری که مثل آزمون اخیر نظام یه چیز غیرتخصصی و عمومی و پر از باگ نباشه وووو

اینکه صرفا یه چیزی رو از دور ببینیم و سریع بخوایم کپی کنیم نتیجه ای جز فاجعه نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۱
اصلا نیازی به این کارها نیست ، دامپزشکی که علم و توانایی کافی نداشته باشه ، خودبخود حذف میشه یا مجبوره بره مطالعه کنه و دورا بگذرونه تا بتونه کار کنه ، نیازی به هیچ آزمون و فیلتر و بگیر و ببندی هم نیست !
ناشناس
| Netherlands (Kingdom of the) |
۱۴:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۱
امریکا کجاست فقط ایران و فقط ................... کسی هم نظارت نمیکنه. به زور باید کلاس های انلاین ........ ایشون را شرکت کنیم تا در گرید بندی نظام امتیاز بیاریم. دکتر مطلبی ، دکتر سلامتی لطفا پیگیری کنید اگر ایشون ارزوی تدریس داره بره دانشگاه. ما مسولین فنی رو از نظر هزینه و وقت اذیت نکنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۲ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
1
7
آقای رییس لطفا در این کمیته حداقل از ادم های صاحب فکر نو استفاده کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۸ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۰
1
8
مثل همیشه بامزه بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۱
1
8
جلوی تاسیس دانشکده های جدید بگیرین
دنبال انتقال حداقل آموزش دامپزشکی به وزارت بهداشت باشین
و دست درمانگران غیر مجاز کوتاه کنین
به جای این کارا
و درست کردن رقیب های تازه برای دامپزشک ها با دادن مجوزهای غیر به غیر دامپزشکان
دکتر مصلحی
|
Germany
|
۰۷:۴۸ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۱
0
8
لطفاً احراز صلاحیت کارفرما رو هم در کنار این داشته باشید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۰ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۱
زورشون به کارفرما نمیرسه ، فقط دامپزشک باید اذیت بشه ، سازمان نظام اذیت و آزار دامپزشکان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۱
کارفرما ها خط قرمز نظام دامپزشکی هستند آنها که دامپزشک نیستند نور چشم هستند.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۶ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۱
0
5
با تمام احترامی که برای جناب دکتر مطلبی قائلم متاسفانه صحبت شما یعنی : از ابتدا زحمات شبانه روزی برای قبولی دانش آموزان موفق در کنکور و سپس زحمات همین دانشجوان در طول 6 سال تحصیل در فراگیری علم و سواد از اساتید بزرگوار دانشگاهی و کسب تجربیات در دوران دانشجویی در کلاسهای عملی و تئوری و کارآموزی و کارورزی را کلا به زیر سوال برده است. خدا نکند و نکند که هدف جذب پول از کلاسهای اجباری یکی دوروزه نظام برای به اصلاح کسب امتیاز باشد . در ضمن حالا که این مورد رو فرمودید برای کارمندان دامپزشکی که در سازمانهای دولتی بعد فارغ التحصیلی راحت و بی دردسر شروع به کار میکنند چه ملاکهایی دارید ؟؟ وقتی به همون ادارات مراجعه میکنیم و جوابهای حیرت انگیز نشان از سواد بالا از برخی میشنویم؟؟ ..جناب دکتر با توجه به تجربیات کاری شما لطفا فکر جیب برخی از ما هم باشید چقدر پول باید بپردازیم برای کلاسهای اجباری خب بفرمایید همون اول پرداخت کنیم یا غیر حق عضویت پول به عناوین دیگه هم که داریم پرداخت میکینم آدم یاد بنگاه دارها می افته .به جوری صحبت میکنید انگار یه عده دور از جون خنگ رفتیم سرکار..دکتر جان این صحبتها دیگه قدیمی شده..چون با این بازار کار و رقابت همه دارند برای ارتقا در صنف کاریشون کسب علم میکنند.گاها اساتید انتخابی شما برای احراز سواد هم از پرسنل خود نظامند که...وگرنه ما درسهامون رو حفظیم در کار هم داریم تجربه کسب میکنیم.مگه خود شماو دیگر مدیران با این همه سوابق کار خطا و اشتباه ندارید که میفرمایید ماها بایداحراز صلاحیت بشویم ندارید؟ خب ماهم مثل شما ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۲
خیلی جدی گرفتید حالا یه چیزی فرمودن که اگر بشه بهرحال یه منبع مالی جدیدی برای نظام باز بشه اینکارها اصلا در صلاحیت قاونی نظام نیست بیشتر شبیه شوخیه این حرف ها
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۲ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۱
0
7
نظام به عنوان NGO غیر دولتی نه اجازه قانونی تایید یا رد توان علمی فارغ التحصیل ها رو داره نه میتونه تاثیری در ظرفیت پذیرش دانشجوهای وازرت خانه ها رو داشته باشه به جای حرفهای بی پایه لطفا بفکر خدمت رسانی به دامپزشکان باشید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۶ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۱
احسنت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۷ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۱
0
4
بهتره جلوی پذیرش بی‌رویه دانشگاه ها را بگیرید که عمر جوانان مردم تلف نشه، نه بعد از اینکه پولشون و عمرشون را گرفتید بگید شما صلاحیت ندارید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۸ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۱
0
4
شعارهای زیبا ولی فاقد وجاهت قانونی و ظرفیت اجرایی
......................، لطفا میز و صندلی و پست ها رو رها بفرمایید تا جوانان ابتکار عمل را در دست گیرند و آن وقت بنشینید و پیشرفت را ببینید و لذت ببرید اما ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۰ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۱
0
3
نظام دامپزشکی باید خراب شود دوباره درست شود. ...........................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۷ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۱
نه دیگه
منحل بشه کافیه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۱
1
1
یکی از کارهای خوبی که در دولت وفاق انتظار می رود صورت گیرد
انتشار و شفافیت در سیستم پرداخت حقوق و مزایا در سازمان نظام هست
اینکه حقوق همکار دامپزشک نظام استان با مرکز برابر است یا کاردان دامپزشک؟ البته اگر محرمانه نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۸ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۱
شما چکار دارید که مزایا و دریافتی مرکز چقدر است. سرتان به کار خودتان باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۶ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۱
0
6
چرا کافی نیست ؟!
پس اون همه آزمون جامع علوم پایه و پره و پست اینترنی و ... چی بودن ؟!
مگه پزشکان یا دندانپزشکان یا پرستاران یا بقیه فارغ التحصیلان علوم پزشکی برای شروع کار آزمون دارند ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۱
0
4
اولا در همه دنیا انجمن علمی اون رشته تایید صلاحیت کاری میدهند نه نظام
دوما چه سیستمی صلاحیت کمیته های انتصابی بر مبنای سلیقه مدیران انتصابی وزیر را تایید و احراز میکند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۸ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۱
0
7
نظام دامپزشکی باید پیگیر کارهای صنفی باشد ، این جلسات و مصاحبه های نامربوط چه دردی را دوا خواهد کرد ؟!
از تعرفه سال ۱۴۰۴ چه خبر ؟ مردادماه هم تمام شد !
از ماده ۱۹ چه خبر ؟
از مطالبات مالباختگان پروژه های ساختمانی چه خبر ؟
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۱ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۱
0
4
با واژگان بازی نکنید ، حتی بیان این ایده ها صرفا نشان دهنده این است که میخواهند ............... هر که را میخواهند احراز صلاحیت و هرکه را نخواستند یا در تیم آن ها نبود را رد صلاحیت کنن ، یک شورایی که بر اساس رای اعضا انتخاب می شوند مشخصا این ایده را مطرح میکند که برای دوره های بعدی یارکشی کنند و قدرت بمانند ، اگر چنین نیست دستو پا زدن برای رای آوردن برای چه است؟ خدمت لابد ؟ شما هنوز نتوانستید مشکل حقوق دامپزشکان مسئول فنی را حل کنید. هر موقع توانستید کارفرما را ملزم به پرداخت قانونی حقوق اعضا کنید بیایید از لزوم تغییرات ساختاری بزنید، در ابتدایی ترین وظیفه هایتان مانده اید.
دکتر وحید عطارد
|
United States of America
|
۱۸:۰۳ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۱
2
1
امیدواریم نظر آقای دکتر مطلبی نتیجه مطلوبی داشته باشد . اگر چه بعید به نظر می رسد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۰ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۱
فقط برای کسب درآمد است. صلاحیت کیلویی چند است
خود شما را هم ممکنه مردود کنند تا در دوره ها ثبت نام کنید چه برسد به ما
دکتر وحید عطارد
|
United States of America
|
۱۸:۱۶ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۱
4
2
چگونه می توان اجازه کار دامپزشکی در امریکا را بدست آورد.
. دریافت مدرک دکترای دامپزشکی (DVM)
باید از یک دانشکده دامپزشکی معتبر فارغ‌التحصیل شوید.
این دانشکده باید توسط شورای آموزش انجمن دامپزشکی آمریکا (AVMA COE) تأیید شده باشد.
مدت دوره: حدود ۴ سال پس از دوره کارشناسی.
قبولی در آزمون NAVLE (North American Veterinary Licensing Examination)
این آزمون سراسری برای دریافت مجوز دامپزشکی در تمامی ایالت‌های آمریکا الزامی است.
برگزارکننده: شورای بین‌المللی ارزیابی دامپزشکی (ICVA)
معمولاً در سال آخر دانشگاه گرفته می‌شود.
۳. (در صورت فارغ‌التحصیلی از خارج از آمریکا) دریافت تأییدیه مدرک
اگر مدرک دامپزشکی شما از کشور دیگری غیر از آمریکا یا کانادا است، باید در یکی از برنامه‌های زیر شرکت کنید:

گزینه‌های موجود:
ECFVG – کمیسیون آموزش برای فارغ‌التحصیلان خارجی دامپزشکی (وابسته به AVMA)
PAVE – برنامه ارزیابی معادل‌سازی آموزش دامپزشکی (وابسته به AAVSB)
این برنامه‌ها شامل:
آزمون زبان انگلیسی (مانند TOEFL)
ارزیابی مهارت‌های بالینی پایه
بررسی و تأیید مدارک
گذراندن دوره‌های عملی در آمریکا یا کانادا
درخواست مجوز در ایالت مورد نظر
مجوز دامپزشکی توسط هیئت صدور مجوز هر ایالت صادر می‌شود.
هر ایالت قوانین خاص خود را دارد و ممکن است آزمون‌های دیگری مانند:
آزمون قوانین ایالتی (Jurisprudence Exam)
بررسی پیشینه (Background Check)
شرط آموزش مستمر (برای تمدید مجوز)
تمدید و نگهداری مجوز
بیشتر ایالت‌ها نیاز به آموزش‌های بازآموزی (Continuing Education) سالانه یا هر چند سال دارند.
مجوز باید به صورت منظم تمدید شود (معمولاً هر ۱ تا ۳ سال).
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۲
ای کاش همه چیرمان در حد آمریکا بود دکتر جان، نه این که فقط آنچه به نفعشان هست بگیم از آمریکا گرفته این.
ناشناس
|
France
|
۱۹:۲۲ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۱
0
3
برای پژشکان هم بگذارند دیگه هر بلایی میاد فقط سر دامپزشکا میاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۲ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۱
1
1
چرا آموزش دامپزشکی در ایران نیازمند بازنگری اساسی است؟
مقایسه‌ای با استانداردهای جهانی و ضرورت بازتعریف نقش آموزش دامپزشکی
در دنیای امروز، دامپزشکی نه صرفاً مراقبت از چند رأس دام، بلکه یکی از ارکان کلیدی امنیت غذایی، سلامت عمومی و پدافند غیرعامل زیستی محسوب می‌شود. در چنین شرایطی، آموزش دامپزشکی باید مبتنی بر استانداردهای دقیق، علمی و بین‌المللی باشد. اما واقعیت امروز آموزش دامپزشکی در ایران، با چالش‌های عمیق ساختاری، کیفیتی و مدیریتی مواجه است.

چرا دانشکده دامپزشکی تأسیس می‌شود؟
تأسیس دانشکده دامپزشکی، برخلاف تصور رایج، نباید تنها با نیت جذب دانشجو و اعطای مدرک باشد. چنین اقدامی باید با هدف تأمین متخصصانی توانمند برای سه حوزه کلیدی انجام گیرد:

بهداشت و سلامت دام و انسان (One Health)

پایش و پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام

تأمین، کنترل و پشتیبانی از زنجیره تولید غذای سالم و ایمن

استانداردهای جهانی برای تأسیس دانشکده دامپزشکی
در کشورهای پیشرفته، تأسیس دانشکده دامپزشکی مستلزم رعایت مجموعه‌ای از استانداردهای سخت‌گیرانه است که برخی از آن‌ها عبارتند از:

اعتباربخشی رسمی (Accreditation):
دانشکده‌ها باید از نهادهای بین‌المللی نظیر EAEVE (اروپا) یا AVMA (آمریکا) تأییدیه کیفیت آموزشی دریافت کنند.

زیرساخت‌ها و تجهیزات پیشرفته آموزشی:
شامل بیمارستان دامپزشکی، آزمایشگاه‌های مجهز (ویروس‌شناسی، میکروب‌شناسی، پاتولوژی و …)، امکانات کالبدشکافی، فارم‌های آموزشی و غیره.

کادر علمی متخصص و تمام‌وقت:
اعضای هیئت علمی باید دارای تجربه بالینی، پژوهشی و آموزشی مؤثر باشند. حضور اساتید صرفاً نظری، کافی نیست.

ارتباط با مراکز صنعتی و دامداری‌های تجاری:
تا دانشجویان به‌صورت واقعی و عملی با چالش‌های میدانی دامپزشکی آشنا شوند.

نظام آموزش مهارتی و بازآموزی مداوم:
دامپزشک حتی پس از فارغ‌التحصیلی باید در دوره‌های بازآموزی، پودمانی، کارآموزی و رتبه‌بندی حرفه‌ای شرکت کند.

ایران و گسترش بی‌رویه دانشکده‌های دامپزشکی
در ایران، بیش از ۲۵ دانشکده دامپزشکی وجود دارد که بدون نظارت دقیق بر کیفیت آموزشی، سالانه بیش از هزار فارغ‌التحصیل به بازار کار تزریق می‌کنند. بسیاری از این مراکز:

فاقد بیمارستان دامپزشکی مستقل‌اند

کادر علمی ناکافی و یا غیرمتخصص دارند

ارتباط ضعیفی با مزرعه و صنعت دارند

توان آموزش عملی و میدانی مناسب را ندارند

این در حالی است که در کشورهای پیشرفته، ممکن است یک کشور با وسعتی بیشتر از ایران، تنها ۵ یا ۶ دانشکده دامپزشکی معتبر داشته باشد.

دامپزشکی، خط مقدم امنیت غذایی و زیستی
از منظر پدافند غیرعامل زیستی، دامپزشکان نقش کلیدی در ردیابی و کنترل بیماری‌های خطرناک مانند آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، تب کریمه‌کنگو، تب برفکی، مشمشه، سل و بروسلوز دارند. شکست در آموزش درست دامپزشک، می‌تواند به فاجعه‌های ملی در حوزه سلامت و غذا منجر شود.

راهکار چیست؟
ممنوعیت ایجاد دانشکده‌های دامپزشکی جدید بدون ارزیابی نیاز منطقه‌ای و امکانات

تدوین سند ملی آموزش دامپزشکی با مشارکت وزارت علوم، جهاد کشاورزی و نظام دامپزشکی

اعتباربخشی اجباری برای تمام دانشکده‌ها با استانداردهای جهانی

ایجاد نظام احراز صلاحیت حرفه‌ای پیش از ورود به بازار کار

حذف مدارک بدون پشتوانه مهارتی از فرایند صدور پروانه

توسعه همکاری با مؤسسات آموزش کشاورزی برای طراحی آموزش‌های پودمانی، عملی و کاربردی
دانشجو ناراضی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۸ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۴
0
2
چرا به وضعیت دانشکده های دامپزشکی رسیدگی نمی‌کنید؟

در برخی از دانشکده ها، از جمله گرمسار، نه تنها تعداد کافی عضو هیات علمی وجود ندارد، بلکه همان تعداد اندک هم در دانشکده حضور نمی یابند.
در برخی از دانشکده ها، رزیدنت‌ها برخی از دروس را تدریس می کنند (به عنوان مثال رادیولوژی دانشگاه سمنان)
پاسخ ها
مصطفی قلاوند
| United States of America |
۰۱:۲۰ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۶
رفیق عزیز و همکار آینده گرامی،
مشاهده‌ی شما صرفاً یک گزارش از یک بی‌قاعدگی آموزشی نیست.
این یک تشخیص بالینی دقیق از یک پاتولوژی سیستمیک است که در لایه‌های پنهان نظام آکادمیک ما ریشه دوانده است. مسئله، فراتر از این است که آیا یک رزیدنت "می‌تواند" تدریس کند یا خیر. همانطور که هر دو می‌دانیم، اصل مشارکت رزیدنت در آموزش، یا آموزش مبتنی بر همتایان نزدیک، سنگ بنای بسیاری از مدل‌های موفق پداگوژیک در دنیاست و نقش یک داربست شناختی را برای دانشجوی در حال یادگیری ایفا می‌کند.
این اصل، بر یک پیش‌فرض خدشه‌ناپذیر استوار است: داربست، سازه را تکمیل می‌کند، نه اینکه جایگزین فونداسیون شود.
بحرانی که شما به درستی تشخیص داده‌اید، از لحظه‌ای آغاز می‌شود که این داربست، به دلیل پوسیدگی یا غیبت فونداسیون، به عنوان خودِ فونداسیون به کار گرفته می‌شود. اینجاست که ما از یک استراتژی آموزشی، به یک تاکتیک مدیریتی برای بقا سقوط می‌کنیم و این سقوط، عواقب ویرانگری دارد که باید به صورت فنی و بی‌رحمانه به آن‌ها حمله کرد:
هر سیستم آموزشی، علاوه بر برنامه درسی رسمی، یک "برنامه درسی پنهان"دارد که ارزش‌ها، اخلاقیات و استانداردهای واقعی آن سیستم را به فراگیران منتقل می‌کند. وقتی یک رزیدنت، به دلیل نبود هیئت علمی، مسئول کامل یک درس بنیادی می‌شود، برنامه درسی پنهان این پیام را به تمام دانشجویان مخابره می‌کند: "استانداردها قابل مذاکره‌اند. تخصص عمیق، یک ایده‌آل دست‌نیافتنی است و می‌توان آن را با راه‌حل‌های دم دستی جایگزین کرد. مهم این است که چرخ سیستم به هر قیمتی بچرخد، حتی اگر این چرخش هرزگرد باشد." این‌گونه، ما نسلی را تربیت می‌کنیم که در ضمیر ناخودآگاهش، سهل‌انگاری و میان‌مایگی به عنوان یک استراتژی بقای قابل قبول، نهادینه شده است.
یک درس تخصصی مانند رادیولوژی، مجموعه‌ای از تصاویر و تفاسیر پراکنده نیست. این درس یک گره کانونی در "تمامیت برنامه درسی" یعنی Curriculum Integrity است که علوم پایه (فیزیک، آناتومی) را به واقعیت‌های بالینی (جراحی، داخلی) متصل می‌کند. طراحی و تدریس این اتصالات، نیازمند یک صلاحیت تخصصی در آموزش به نام دانش پداگوژیک محتواست (Pedagogical Content Knowledge - PCK). این دانش، یعنی هنرِ دانستنِ اینکه چگونه مفاهیم پیچیده را برای یک ذهن مبتدی، قابل فهم، قابل هضم و قابل اتصال به سایر دروس کنیم. یک عضو هیئت علمی متخصص، سال‌ها صرف توسعه این PCK کرده است. رزیدنت، دارای دانش محتوایی است، اما فاقد این دانش پداگوژیک است. سپردن درس به او، مانند این است که از کسی که به خوبی شنا می‌کند، بخواهیم بدون دانستن اصول مهندسی، پل بسازد. نتیجه، ارائه مجموعه‌ای از جزایر اطلاعاتی پراکنده به دانشجوست که هرگز به یک قاره‌ی منسجم از دانش تبدیل نمی‌شوند.
یادگیری در پزشکی، فرآیندی به نام "کارآموزی شناختی" است. در این فرآیند، استاد متخصص، فرآیندهای فکری نامرئی خود را برای کارآموز (دانشجو و رزیدنت) مرئی می‌سازد. او فقط نمی‌گوید "این پنومونی است"؛ بلکه با صدای بلند فکر می‌کند: "چرا این یک توده نیست؟ چه چیزی اِدِم قلبی را رد می‌کند؟ کدام یافته، تشخیص افتراقی دیگر را به حاشیه می‌راند؟". این، عصاره‌ی آموزش پزشکی است. رزیدنت، خود یک کارآموز شناختی است که باید در معرض این فرآیند قرار گیرد تا به پختگی برسد. وقتی سیستم او را به جایگاه استاد می‌نشاند، نه تنها دانشجویان را از مشاهده‌ی تفکر یک استاد واقعی محروم می‌کند، بلکه فرآیند رشد خود رزیدنت را نیز به صورت ناقص، سقط می‌کند. این یک بازی باخت – باخت - باخت برای دانشجو، رزیدنت و آینده‌ی حرفه است.
دغدغه‌ی شما صرفاً یک انتقاد نیست؛ این یک پروگنوز از یک بیماری پیش‌رونده است. این رویه، یک حلقه‌ی بازخورد منفی ایجاد می‌کند: دانشجویانی که به صورت ناقص آموزش دیده‌اند، به رزیدنت‌های با دانش سطحی‌تر تبدیل می‌شوند و همین رزیدنت‌ها، تنها گزینه‌های موجود برای تدریس به نسل بعدی خواهند بود. این، دستورالعمل دقیق برای فرسایش تدریجی و مرگ صلاحیت حرفه‌ای یک نسل است. مشاهدات شما یک زنگ خطر نیست، بلکه آژیر وضعیت قرمز برای سیستمی است که نیازمند مداخله فوری و تهاجمی است، پیش از آنکه به نقطه‌ی غیرقابل بازگشت برسد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۶
جناب آقای دکتر قلاوند گرامی،

متن ارزشمند شما، بازتابی دقیق و صادقانه از واقعیت های حاکم بر نظام آموزشی دامپزشکی کشور است.

ای کاش رسانه هایی نظیر حکیم مهر این پیام را در قالب یک گزارش خبری منتشر کرده و آن را به دست مسئولان مربوطه برسانند.

امید است که نه تنها درس مهم و پایه ای «رادیولوژی»، بلکه سایر دروس تخصصی نیز توسط اساتید واجد صلاحیت و دارای تجربه کافی تدریس شوند.


ریاست محترم دانشکده دامپزشکی سمنان، چنانچه در دانشکده خود فاقد هیات علمی دائمی در این زمینه هستید، شایسته است از اساتید مجرب سایر دانشکده های دامپزشکی کشور دعوت به همکاری فرمایید نه از دستیاران تخصصی (رزیدنت ها) دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۷
0
0
اقای دکتر الان سال ۱۴۰۴ هستیم بهتر است بعنوان ریاست نظام دامپزشکی ج.ا.ا با این حجم فارغ التحصیل و بیکار راهکارهای عملی بدهید ......................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۱ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۷
0
0
سخنان شما با عملتان همخوانی ندارد بجای ازمون و ارزیابی صلاحیت حرفه ای جوانان بهتر نبود کمی از انها در بخس های مختلف نظام دامپزشکی استفاده میشد ........................
نظر شما
ادامه