
حکیم مهر: «تبیان» نوشت:
«بالاخره اولین رستوران حیوانات در ایران افتتاح شد»؛ تیزر ویدیویی با تصاویری از جایگاه جدا برای سگ و گربه و آشپزخانهای مخصوص پخت غذای حیوانات خانگی، که با این جمله تبلیغاتی همراه بود: «اینجا اولین رستوران حیوانات داخل ایرانه، بله درست شنیدین؛ جایی که کوچولوت نهتنها غذاهای خوشمزه میخوره، بلکه براش رژیم غذایی تخصصی هم داریم… اگر به پتت اهمیت میدی، اینجا رو از دست نده.»
خبر اولین رستوران حیوانات حسابی سروصدا کرد طوریکه بعداز آن، برخی رسانهها ادعا کردند این کترینگ پلمپ شده و تا گرفتن مجوز رسمی حق فعالیت در فضای مجازی و تبلیغات را ندارد! اما شگفتی ماجرا اینجاست که این رستوران بدون هیچ اشارهای به جنجالها همان روز فعالیت میکرد و سفارش میگرفت!
انتشار این ویدئو کافی بود تا موجی از واکنشها در فضای مجازی شکل بگیرد؛ از این پرسش که «چطور رسیدیم به روزی که حیوانات هم رستوران اختصاصی دارند؟» تا این گلایه که «این چیزها واقعاً جزو نیازهای امروزه؟» و «الان دغدغهمون اینه؟»
با سر زدن به صفحههای دیگری در اینستاگرام، با کترینگهای لاکچری ویژه حیوانات روبهرو شدیم. در برخی منوها، اگر از دیدن کلمه سگ و گربه چشمپوشی کنیم نام غذاها هیچ تفاوتی با منوی یک رستوران معمولی ندارد: صبحانه، پیشغذا، فستفود، دسر، خوراک کباب و… همه با بستهبندیهای ویژه ارسال میشود؛ از پاستا و استیک گرفته تا پیتزاهای مخصوص و چلوکبابهایی که نامشان بیشتر شبیه یک شوخی تبلیغاتی است تا وعدهای برای حیوان؛ مثل «پاستای سگ فردو» یا «پیتزای هاپایی».
اما نقطه اوج ماجرا، «کیک تولد» است؛ با طراحیهای ویژه، بستهبندیهای عجیب و قیمتهایی که بعضاً تا یکمیلیون و سیصد هزار تومان میرسد. از کیک مرغ و گوشت گرفته تا کیک سیرابی و استیک، برای جشنهایی که حیوان احتمالاً حتی دلیل برگزاریشان را نمیداند.
کیکهای گوشت و سیرابی، پاستاهای «ویژه» و پیتزاهای اسمدار، شاید برای حیوان فرقی نکند؛ اما برای صاحبش، بخشی از همان نمایش تجملی است که اینبار از پشت فرمان ماشین لوکس یا سفر خارجی، سر از بشقاب غذای یک سگ یا گربه درآورده است.
به کجا می رویم؟؟؟
|
ناکجا آباد
متاسفانه این اقدامات باعث آسیب به بدنه دامپزشکی و ایجاد حس بد بینی جامعه نسبت به اقدامات جامعه مظلوم دامپزشکی کشور میشه. و سازمان دامپزشکی و نظام و انجمن های صنفی باید ورود کنند و شفاف سازی انجام بشه. این اقدامات جز یک شو تبلیغاتی و سو استفاده و ضایع کردن حقوق حیوانات هیچ چیز دیگه ای به دنبال نداره، به عنوان یک دامپزشک سلامت و رفاه حیوانات جز سوگند نامه حرفه ای ما هست ولی حقیقتا این موارد نقض کامل حقوق حیوانات در ایران هستش.
این پدیده نشان میدهد که برخی کسبوکارها به سمت تجملگرایی و بازارهای لوکس برای حیوانات خانگی حرکت کردهاند، جایی که تمرکز اصلی بر ظاهر، قیمت و «نمایش» است نه بر سلامت و رفاه واقعی حیوانات. ارائه غذاهای گرانقیمت و منوهای مشابه رستورانهای انسانی، از جمله کیکهای چند میلیون تومانی یا پاستا و پیتزاهای مخصوص سگ و گربه، بیشتر جنبه تبلیغاتی و تفننی دارد و اهداف حرفهای دامپزشکی—مانند تغذیه سالم، پیشگیری از بیماریها و ارتقای رفاه حیوان—در آن نقشی کمرنگ یا حتی غایب است.
بجای این مسخره بازیهابرویدواسه این حیوانات خانگی مظلوم بخصوص سگ قانون بزارید..تانصفه عمروباعذاب خلاص نشوند!
چ جالب