کد خبر: ۸۳۲۲۴
تعداد نظرات: ۲۴ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با نایب‌رئیس شورای مرکزی سازمان نظام دامپزشکی کشور:
«دکتر رامین سلامتی» افزود: به نظر من، سایر رده‌های دامپزشکی که بیش از ۶۰ درصد اعضای سازمان را تشکیل می‌دهند، در این سال‌ها بسیار مظلوم واقع شده‌اند. ما نه پروانه‌ای به آن‌ها می‌دهیم و نه فعالیتی به نام‌شان تعریف کرده‌ایم ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: در پی آرای اخیر دیوان عدالت اداری مبنی بر عدم امکان حضور دو عضو پیرا‌دامپزشک در شوراهای استانی سازمان نظام دامپزشکی و نیز ابطال شیوه‌نامه تعیین حسنِ شهرت شغلی و اجتماعی نامزدهای انتخابات، «دکتر رامین سلامتی» نائب‌رئیس شورای مرکزی نظام دامپزشکی کشور و از همراهان باسابقه این نهاد از ابتدای تأسیس، در گفت‌وگو با حکیم مهر با تأکید بر اینکه «سایر رده‌های دامپزشکی بازوی اصلی حرفه‌اند»، حذف پیرا‌دامپزشکان را «توطئه، خیانت و عاملی برای تفرقه» دانست و تصریح کرد حضور آنان از دوره اول با مصوبه اختصاص دو نماینده در شوراهای استانی برقرار بوده و موضوعی تازه نیست.

او با اشاره به روح قانون —که به باور وی، همه اعضای دارای حق‌عضویت را ذی‌حقِ نامزدی می‌داند— گفت ۲۸ نفر از ۲۴۸ عضو انتخابی شوراهای استانی فاقد مدرک دکتری عمومی دامپزشکی‌اند و حتی در میانشان دارندگان دکتری تخصصی دامپزشکی نیز دیده می‌شود؛ ضمن آنکه در همه استان‌ها پیرا‌دامپزشکان در ترکیب شوراها حضور ندارند.

سلامتی با اعلام آمادگی برای انتشار متن دستورالعمل سال ۱۳۷۸که به گفته او «نقشه راه» هیأت نظارت سه‌نفره و سپری در برابر نظارت سلیقه‌ای بوده، تأکید کرد آرای دیوان عمدتاً برای بخش دولتی ضمانت اجرا دارد و نظام دامپزشکی نهادِ بخش خصوصی است؛ با این همه، پیگیری حقوقی تا اصلاح نواقص قانون ادامه خواهد یافت. او همچنین به حاشیه‌سازی برخی معترضانِ ناکام در انتخابات و امكان ارتباط آن با پیگیری‌های كیفری و حقوقی سازمان علیه برخی افراد مرتبط اشاره نمود و بر نقش پررنگ و انکارناپذیر سایر رده‌های دامپزشکی در پیشبرد حرفه و لزوم حفظ مشارکت فراگیر آنان در ارکان تصمیم‌سازی تأکید کرد.

حکیم مهر: آقای دکتر سلامتی، از چه دوره‌ای در شورای مرکزی نظام دامپزشکی به عنوان عضو اصلی حضور دارید؟

فعالیت من با سازمان نظام دامپزشکی از اواخر سال ۱۳۷۷ و اوایل ۱۳۷۸ آغاز شد. ابتدا با دعوت آقای دکتر مسعود هاشم‌زاده با این سازمان همکاری کردم و همان سال در اولین دوره انتخابات شورای نظام دامپزشکی استان تهران، بالاترین رأی را کسب کردم. از آن زمان تاکنون عضو شورای نظام استان تهران هستم. همچنین از سال ۱۳۸۶ به عنوان عضو انتخابی در شورای مرکزی نظام دامپزشکی حضور داشته‌ام. در تمام این سال‌ها عضویت من به صورت انتخابی بوده و فعالیت حرفه‌ای‌ام نیز در بخش خصوصی ادامه داشته است.

حکیم مهر: مصوبه مربوط به حضور پیرا‌دامپزشکان یا سایر رده‌های دامپزشکی در شوراهای استانی در چه سالی تصویب شد؟

همان‌طور که مستحضرید، بازوی اصلی دامپزشکی کشور چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی، همکاران پیرا‌دامپزشک هستند. هر موفقیتی که دامپزشکی طی ۵۰ سال گذشته به دست آورده، حاصل زحمات این عزیزان در کنار دامپزشکان بوده است. ما همه یک خانواده هستیم و به نظر من، جدا کردن این گروه‌ها اصلاً کار درستی نیست. در تاریخچه سازمان هم می‌بینیم که هیچ‌گاه چنین جدایی‌ای وجود نداشته است. در همان دوره اول، مصوب شد که پیرا‌دامپزشکان می‌توانند دو نماینده در شوراهای استانی داشته باشند و در انتخابات شرکت کنند. این موضوع از آغاز تأسیس نظام، یعنی طی ۲۵ سال گذشته، برقرار بوده و اصلاً بحث تازه‌ای نیست که اخیراً مطرح شده باشد.

حکیم مهر: پس این ادعا که حضور پیرا‌دامپزشکان در شوراها فقط در دوره اخیر اضافه شده، صحت ندارد؟

خیر، چنین چیزی درست نیست. اگر به اسناد و دستورالعمل‌های دوره اول مراجعه کنید، همیشه سایر رده‌ها دو نماینده در شوراها داشته‌اند. این امر بر اساس ترکیب شورای مرکزی شکل گرفته و از همان‌جا به استان‌ها تسری پیدا کرده است. خوشبختانه دونفر از شورای مرکزی فعلی یعنی دکتر مطلبی و دکتر چرخکار نیز در دوره اول عضو شورای مرکزی حضور داشتند و اولین دستورالعمل انتخابات استانی را تدوین کردند؛ البته قانون سازمان نظام دامپزشکی ابهاماتی در نگارش و تدوین دارد که همین مسئله باعث بروز برخی سوءبرداشت‌ها شده است.

حکیم مهر: قانون سازمان نظام دامپزشکی چه مشکلاتی دارد؟

قانون تأسیس سازمان نظام دامپزشکی که در سال ۱۳۷۶ تصویب شد، نخستین قانون تأسیس این سازمان بود. طبیعی است که هر نهادی پس از سال‌ها فعالیت، با گذشت زمان با نواقص و مشکلاتی در قوانین خود مواجه می‌شود. علاوه بر این، پس از ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ از سوی مقام معظم رهبری و واگذاری بسیاری از وظایف تصدی‌گری دولت به بخش خصوصی، شرایط و نیازهای سازمان نیز دستخوش تغییرات اساسی شد. در این مدت، تعداد اعضای سازمان به‌طور چشمگیری افزایش یافته و این تغییرات ایجاب می‌کند که قانون نظام دامپزشکی به‌روز و متناسب با شرایط جدید بازنگری شود.

یکی از ایرادات اساسی در قانون فعلی، ترکیب اعضای شورای مرکزی است؛ به‌گونه‌ای که در حال حاضر ۹ نفر از اعضا از بخش خصوصی و ۸ نفر انتصابی هستند. این ساختار، سازمان نظام دامپزشکی را از ماهیت یک نهاد انتخابی به سازمانی با گرایش انتصابی و دولتی تبدیل کرده است. پیشنهاد بنده این است که حداقل ۱۳ نفر از اعضا انتخابی و تنها ۴ نفر انتصابی باشند. این رویکرد در پیش‌نویس اصلاح قانون که پیش‌تر تهیه کرده بودیم، دیده شده است.

متأسفانه طی ۲۵ سال گذشته، به دلیل اینکه رؤسای سازمان نظام اغلب انتصابی و نمایندگان دولت بوده‌اند، اراده جدی برای اصلاح قانون وجود نداشته است؛ چرا که این تغییرات با جایگاه و شیوه حضور خودشان در تعارض بوده است. اما اکنون با همسویی اعضای انتخابی شورای مرکزی و تمایل ریاست محترم سازمان نظام دامپزشکی به اصلاح قانون، امیدواریم این اصلاحات در همین دوره انجام شده و به مجلس ارائه شود.

از طرفی متأسفانه یکی از مشکلات اصلی این است که در جلسه اخیر دیوان عدالت اداری، نماینده‌ای از سازمان نظام دامپزشکی حضور نداشت تا از این موضوع دفاع کند. در قانون، واژه «دامپزشکان» به‌صورت کلی به کار رفته، اما قطعاً روح قانون‌گذار بر این بوده که هر کسی که حق عضویت می‌پردازد و عضو سازمان است، بتواند نامزد انتخابات شود. نمی‌توان به فردی گفت عضو شو، حق عضویت پرداخت کن، اما از منافع آن استفاده نکن.

به نظر من، سایر رده‌های دامپزشکی که بیش از ۶۰ درصد اعضای سازمان را تشکیل می‌دهند، در این سال‌ها بسیار مظلوم واقع شده‌اند. ما نه پروانه‌ای به آن‌ها می‌دهیم و نه فعالیتی به نام‌شان تعریف کرده‌ایم. این افراد باید در شورای نظام و شورای مرکزی حضور داشته باشند. اگر هم قانون اشکالی دارد، باید به دنبال اصلاح آن برویم.

حکیم مهر: با توجه به مصوبه اخیر در خصوص پیرا‌دامپزشکانی که با رأی اعضای استان‌ها در انتخابات سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۴۰۲ وارد شوراهای استانی شده‌اند، و حتی برخی از آن‌ها بیشترین تعداد رأی را کسب کرده‌اند، چه تصمیمی اتخاذ خواهد شد؟

از لحاظ حقوقی و قضایی من صاحب‌نظر نیستم و دوستان حقوقدان باید اظهارنظر کنند. با این حال، در مشورت‌هایی که طی این چند روز با همکاران داشتم، مشخص شد که دستورالعمل مربوطه ابطال شده و این بند قطعاً در آینده اجرا نخواهد شد و اصلاح خواهد شد.

در مورد شبهاتی که مطرح می‌شود مبنی بر زیر سؤال رفتن انتخابات، باید بگویم چنین چیزی صحت ندارد، زیرا در کل استان‌ها از مجموع بیش از ۲۴۰ عضو شوراهای استانی، کمتر از ۳۰ نفر پیرادامپزشک عضو هستند؛ یعنی در بعضی استان‌ها هیچ نماینده‌ای نداشته و در بعضی استان‌ها یک نفر و در بعضی استان‌ها دو نفر هستند. حق اخذ اجراییه فقط برای افراد علی‌البدل است و تمام افرادی که ذی‌حق هستند، یعنی اعضای علی‌البدل، می‌توانند درخواست اجراییه بدهند. تنها اعضای علی‌البدل حق درخواست و اعتراض دارند و می‌توانند وارد شورا شوند. فرد دیگری که ذی‌نفع نبوده، چنین حقی ندارد. طبق قانون، فقط ذی‌نفع می‌تواند درخواست کند.

همچنین استنکاف از رأی دیوان عدالت اداری صرفاً برای بخش دولتی الزام‌آور است، زیرا مجازات عدم اجرای آن تنها انفصال از خدمات دولتی است. سازمان نظام یک نهاد بخش خصوصی است و خوشبختانه رئیس فعلی آن نیز شاغل در بخش دولتی نیست. بنابراین، تبعات عدم اجرای این رأی بیشتر متوجه وزارتخانه است تا سازمان نظام.

حکیم مهر: آیا آماری از ترکیب رده‌های شرکت‌کننده در انتخابات وجود دارد؟

بله، به جرأت می‌توان گفت که در خصوص انتخابات اخیر شوراهای استانی و شورای مرکزی، آمار دقیقی وجود دارد. یکی از ابتکارات دوره مسئولیت آقای دکتر زارعی، تقویت بخش انفورماتیک سازمان بود که نتایج آن برای تحلیل دو انتخابات اخیر بسیار مفید واقع شده است.

حکیم مهر: چه تعداد پیرا‌دامپزشک در حال حاضر عضو شوراهای استانی هستند و در هر استان چند درصد را شامل می‌شوند؟

بررسی‌های ما نشان می‌دهد که از بین ۲۴۸ عضو انتخابی شوراهای استانی، تنها ۲۸ نفر فاقد مدرک پایه دکتری عمومی دامپزشکی هستند. البته در میان این افراد، پیرا‌دامپزشکانی نیز حضور دارند که دارای مدرک دکتری تخصصی دامپزشکی هستند. همچنین باید توجه داشت که در ترکیب شوراهای نظام دامپزشکی همه استان‌ها، الزاماً پیرا‌دامپزشکان حضور ندارند.

حکیم مهر: نظر شما درباره ابطال مصوبه دیگر دیوان عدالت اداری مبنی بر این‌که شورای مرکزی نمی‌توانسته دستورالعمل تعیین صلاحیت شغلی و اجتماعی کاندیداها را تدوین کند، چیست؟

این پیشنهاد احتمالاً از سوی شورای مرکزی به وزیر محترم جهاد سازندگی وقت ارائه و سپس از سوی ایشان به هیأت وزیران ارسال و تصویب شده است. باید دید آیا شاکیان اساساً از محتوای این دستورالعمل آگاهی داشته‌اند یا خیر؟ کمتر کسی از نسخه نخست و ابلاغی این دستورالعمل اطلاع دارد.

در واقع، این دستورالعمل محتوای ویژه یا سختگیرانه‌ای نداشت، بلکه به منزله یک نقشه راه برای سه عضو محترم هیأت نظارت بود تا از نظارت استصوابی و سلیقه‌ای جلوگیری شود. در متن صریح قانون اعلام شده که «تعیین صلاحیت» بر عهده هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات است که ترکیب آن شامل نماینده شورای مرکزی، نماینده قوه قضاییه و نماینده وزیر جهاد سازندگی (کشاورزی) می‌باشد. این هیأت برای اقدامات خود نیاز به معیار و خط‌کش دارد، و به همین منظور شورای مرکزی وقت نسبت به تدوین این دستورالعمل اقدام کرد.

حکیم مهر: با این توضیحات، وقوع تخلف انتخاباتی را محتمل می‌دانید؟

خیر، هیچ تخلفی صورت نگرفته است. طبق قانون، تشخیص «حسن شهرت شغلی و اجتماعی» بر عهده سه عضو هیأت نظارت بوده و بررسی‌ها نشان می‌دهد که این سه نفر وظیفه خود را انجام داده‌اند. خوشبختانه رییس فعلی نظام عضو هیات نظارت بر انتخابات بوده و تا جایی که من اطلاع دارم سعی شد کسی رد صلاحیت نشود. ابطال یا بقای متن دستورالعمل تأثیری در این تصمیم‌گیری‌ها نداشته و حتی در مکاتبات صادره نیز به آن اشاره نشده است.

باید در نظر داشت که سه عضو هیأت نظارت مرکزی، چه در پایتخت و چه در هر نقطه کشور مستقر باشند، امکان حضور مستقیم در استان‌ها، شهرستان‌ها و محل زندگی و کار داوطلبان را ندارند. در این دستورالعمل، حسن شهرت بر اساس استعلام از شورای استانی، استعلام محرمانه از بالاترین مسئول محل اشتغال داوطلب و توافق سه عضو هیأت نظارت تعریف شده بود. این روند، به دلیل مستند شدن، منطقی به نظر می‌رسد و افراد را نسبت به اعمال‌شان پاسخگو می‌کند و مانع از اعمال قصد و غرض شخصی می‌شود. به علاوه، در صورت ابطال این مصوبه، اعضای هیأت نظارت ناچار خواهند بود همین مسیر را به‌صورت غیررسمی و شاید با شرایط سختگیرانه‌تر، مانند تحقیقات محلی، اجرا کنند.

حکیم مهر: آیا امکان انتشار دستورالعمل مورد بحث وجود دارد؟

بله، برای تنویر افکار عمومی و اطلاع همه اعضا، این دستورالعمل در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

حکیم مهر: این دستورالعمل توسط شورای مرکزی دوره قبل تدوین و منتشر شده است؟

خیر. این آیین‌نامه در سال ۱۳۸۰، همزمان با اولین دوره شورای مرکزی تدوین و ابلاغ شد و کلیه انتخابات و فعالیت‌های ۲۴ ساله نظام دامپزشکی بر اساس همین دستورالعمل برگزار شده است. نکته قابل توجه این است که شورای مرکزی دوره قبل، با درک حساسیت‌های موجود و با شناسایی برخی افراد مخرب و مسموم در صنف و پیش‌بینی حرکات آن‌ها، تلاش کرد کمترین حاشیه را در برگزاری انتخابات ایجاد کند و شیوه‌نامه‌های انتخاباتی را صرفاً بر اساس شیوه‌نامه‌های دوره قبل اجرا نمود.

حکیم مهر: اساساً افرادی که شکایت کردند چه کسانی هستند و چرا دو سال پس از برگزاری انتخابات شوراهای استانی این موضوع را مطرح کردند؟

واقعیت این است که در هر دوره، تعدادی از افراد موفق به کسب رأی نمی‌شوند. متأسفانه در دوره اخیر، سازمان نظام دامپزشکی با پرونده‌هایی مواجه شد که برخی از آن‌ها شامل موضوعات اقتصادی و نیازمند پیگیری قضایی تشخیص داده شد. برخی از این افراد با نیات و اغراض شخصی و مبهم، به جای تدبر از عدم اقبال صنف در انتخابات نسبت به ایشان، اقدام به طرح دعوی در دیوان عدالت اداری نمودند.

در موضوع پرونده كیفری مفتوح كه با ارزشی بیش از میلیارد ها تومان در حال رسیدگی و پیگیری است، ابعاد متفاوت و غیرقابل اغماضی وجود دارد. روشن است که پرونده‌ای با این حجم اقتصادی، تبعات زیادی دارد و تضاد منافع و کارشکنی‌های متعددی را به دنبال می‌آورد. در دوره آقای دکتر زارعی، پیگیری‌های مؤثری انجام شد و مسیر بازگشت پول نظام هموار بود، اما اکنون کمی با تأخیر مواجه شده‌ایم.

با این حال، مطمئن هستم با توجه به صحبت‌هایی که با آقای دکتر مطلبی، ریاست محترم سازمان نظام دامپزشکی کشور داشتیم و موضع قاطعی که شورای مرکزی دارد، این پرونده با قدرت پیگیری خواهد شد و هیچ خللی به آن وارد نخواهد شد. بسیاری از شبهاتی که در خصوص برهم زدن انتخابات یا ایجاد حاشیه در سازمان نظام دامپزشکی مطرح می‌شود، در واقع پوششی برای هدف اصلی آن‌ها و از بین بردن چند صد میلیارد تومان پول سازمان نظام دامپزشکی و منحرف کردن مسیر سازمان می‌باشد. امیدوارم قوه قضاییه در این پرونده که ارزش آن به چند صد میلیارد تومان می‌رسد و متعلق به تمام اعضای سازمان است، رسیدگی نموده و هر آن‌چه نظر قانون بود، همگی مکلف به پذیرش آن هستند. متاسفانه تا آن زمان، این هجمه‌ها و تخریب‌ها ادامه خواهد یافت ولی امیدوارم که متهمین نیز به قانون تمکین نموده و دست از تخریب سازمان نظام و دامپزشکی کشور بردارند.

حکیم مهر: به ترکیب اعضای شورای اول اشاره کردید. آیا می‌توان گفت بیشترین ترکیب شورای مرکزی در آن زمان را افراد بخش دولتی تشکیل می‌دادند؟

بله، کاملاً درست است. اساساً با روابطی که داشتند، در تدوین و تصویب ضوابط و مقررات نقش پررنگی ایفا کردند. شاید به همین دلیل، بسیاری از مشکلات امروز بخش خصوصی ناشی از آن است که در آن ضوابط و مقررات به نیازهای بخش خصوصی توجهی نشده بود. برخی از همین افراد هنوز هم در این دوره به‌عنوان عضو انتصابی یا مشاور در سازمان حضور دارند.

به طور کلی، با توجه به حضور و توجه اعضای سازمان در انتخابات، هر دوره شاهد کاهش حضور نیروهای شاغل در سازمان دامپزشکی کشور و افزایش تعداد فعالان بخش خصوصی در شوراها بوده‌ایم. در این دوره، تنها یک نفر از کارکنان سازمان دامپزشکی کشور به‌عنوان عضو منتخب در شورای مرکزی حضور دارد.

حکیم مهر: نظر شما در خصوص حضور نیروهای دولتی در ترکیب شوراهای استانی و مرکزی چیست؟

بنده معتقدم سازمان نظام دامپزشکی خانه همه اعضاست. همان‌طور که از سایر رده‌ها، از پیرادامپزشکان تا متخصصین، می‌توانند در شورای مرکزی عضو شوند، هر دامپزشکی نیز، صرف‌نظر از محل و زمینه شغلی، اگر توانمند و کارآمد باشد و امکان خدمت‌رسانی به صنف دامپزشکی را داشته باشد، باید گوشه‌ای از کار را به عهده بگیرد. ما در بخش دولتی افرادی داریم که حتی بیش از بخش خصوصی به فکر کمک و ارتقای این بخش هستند؛ افراد خوش‌فکر، کاربلد و قانونمند که نباید آن‌ها را از خود برانیم. مهم این است که همه، تفکر ارتقای صنف و حرفه را داشته باشند.

حکیم مهر: این روزها بسیاری از اعضا درباره تعرفه‌های خدمات دامپزشکی سؤال می‌کنند. این تعرفه‌ها چه زمانی ابلاغ می‌شود و چرا با گذشت بیش از پنج ماه از سال، علی‌رغم وعده‌ها و پیش‌بینی‌های اولیه، هنوز ابلاغ نشده است؟

 بر اساس اطلاعات واصله، تعرفه‌ها سال گذشته و در دوره ریاست قبلی شورای مرکزی، آقای دکتر زارعی، بر پایه کار کارشناسی حوزه فنی و با پیشنهاد افزایش ۵۰ درصدی به وزارتخانه ارسال شده است. ما نیز منتظریم تا بر اساس آنچه گفتید و با توجه به روابط حسنه ریاست کنونی با مقامات وزارتخانه و ریاست جمهوری، این تعرفه‌ها هرچه سریع‌تر ابلاغ شود.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر، چه پیامی برای جامعه دامپزشکی دارید؟

پیرادامپزشکان بازوی نظام دامپزشکی هستند. در دوره‌ای که آقای دکتر آقامیری ریاست سازمان را بر عهده داشتند و بنده نیز مسئولیت داشتم، مصوب کردیم که در هر استان یک نفر پیرادامپزشک جذب شود که همگی منشأ خدمات ارزشمندی شدند. امروز، حذف پیرادامپزشکان از سازمان نظام دامپزشکی و شوراهای استانی، جز یک توطئه، یک خیانت و اقدامی برای ایجاد تفرقه در صنف، چیز دیگری نیست و من به‌شدت با این امر مخالفم.

باید تمام تلاش خود را انجام دهیم تا در فضای صنفی هیچ‌گونه تخریبی دیده نشود. قطعاً همه اعضای شورای مرکزی و عمده شوراهای استانی مخالف این مصوبه هستند و از طریق مراجع حقوقی و قضایی پیگیری خواهند کرد تا ان‌شاءالله این موضوع اصلاح شود. مطمئن باشید کسانی که این اقدام را دنبال کردند، اهداف دیگری در سر داشته‌اند.

حکیم مهر:‌ ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۴ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۵
6
9
با سلام و درود فراوان،
به جلوگیری از حضور و جذب پیرادامپزشکان با مدرک دکترای تخصصی در دانشکده های دامپزشکی هم لطف بفرمایید رسیدگی کنید و ترتیب اثری داده شود.
سپاس
#حذف پیرا‌دامپزشکان توطئه، خیانت و عاملی برای تفرقه
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۸:۴۳ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۵
احسنت به دکتر سلامتی، شفاف سازی کردین.جلوی سو استفاده برخی مسببین وضعیت موجود را گرفتید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۶ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۵
خیلی تاسف خوردم از این همه انفعال و دو رویی در برخی مسئولان نظام دامپزشکی. بجای چاره کار دنبال حذف ما هستند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۵
5
4
علاوه بر اعضای علی البدل، افرادیکه نامزد انتخابات بوده اند و به علت حضور سایر رده ها در انتخابات رای نیاورده اند و حتی عضو علی البدل نیستند هم به عنوان متضرر شناخته میشوند
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۸:۴۵ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۵
علی البدل که بره داخل آنهایی که رای نیاوردند وارد علی البدل می‌شوند.درست مثل دوپینگ مدال نقره تبدیل به طلا می‌شود نه آنکه مسابقه باطل شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۴۳ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۵
4
9
وقتی 60 درصد جامعه دامپزشکی پیرا دامپزشکان هستندو اینکه هیچ چیزی عایدشان نمیشود نه در انتخابات شرکتت کنند نه حق عضویت پرداخت کنند.
خودمان خوب نیستیم ولی رای مان و حق عضویتمان ارزشمند است؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۰ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۵
متاسفانه قانون اینطور تشخیص داده است. مسئولین میبایست طی ۲۵ سال اخیر، به فکر اصلاح قانون میبودند، نه اینکه بطور غیر قانونی و با سلیقه ی شخصی شرایط ورود عده ای را به شوراها مهیا کنند. وقتی ۶۰ درصد اعضا از پیرادامپزشکان هستند، چرا فقط باید ۲ کرسی آنهم چنانچه رای بیاوردند داشته باشند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۰۵ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۵
3
3
چنانچه حضور یک عضو محترم سایر رده ها، بصورت غیر قانونی در انتخابات شورای استانها بوده، حتی اگر به عنوان عضو اصلی یا علی البدل هم رای نیاورده باشد، باز هم انتخابات باطل میباشد. چرا که حضور یک فرد غیر مجاز، ترکیب کلیه ی آرا را به هم میریزد.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۸:۴۵ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۵
چرا ترکیب بهم بریزه آقا رای نیاوردی .
ناشناس
|
Germany
|
۰۶:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۵
4
12
درود بر دکتر سلامتی شجاع
پیرادامپزشکان بدنه بلا انقطاع نظام هستند
و حقشان مسترد خواهد شد
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۵ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۵
5
4
کاش میشد از روی دکتر سلامتی تکثیر کنیم و تعداد افراد خوش فکری مثل ایشون را در صنف افزایش دهیم...
ناشناس
|
United States of America
|
۰۸:۴۶ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۵
1
4
دکتر سلامتی ممنون.اینکه شاکیان طوری جلوه دادند که دکتر زارعی مقصر بود و الان فهمیدیم مقصر چه کسانی بودند .............
مصطفی قلاوند
|
United States of America
|
۰۸:۴۸ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۵
4
10
با احترام خدمت خوانندگان و همکاران گرامی، پس از بررسی دقیق اسناد و دادنامه هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، لازم است تا ابعاد فنی این موضوع، فارغ از احساسات و با تمرکز بر حاکمیت قانون، جهت تنویر افکار جامعه دامپزشکی کشور تشریح گردد. آنچه امروز شاهد آن هستیم، بیش از آنکه یک مناقشه صنفی باشد، تجلی یک ضعف قانونی قدیمی است که نیازمند راهکاری اصولی و پایدار است. اساس رأی اخیر دیوان عدالت اداری بر مبنای اصل بنیادین برتری قانون مصوب مجلس بر آیین‌نامه‌های اجرایی استوار است. دیوان در مقام قضاوت، خود را مقید به نص صریح قانون تأسیس سازمان نظام دامپزشکی مصوب ۱۳۷۶ دانسته و به درستی میان دو ماده کلیدی آن تمایز قائل شده است. در حالی که تبصره ۱ ماده ۵ قانون به روشنی اجازه حضور دو نماینده از "سایر رده‌های حرفه دامپزشکی" را در شورای مرکزی (سطح ملی) تجویز می‌کند ، ماده ۱۶ همان قانون در توصیف ترکیب شوراهای استانی، صرفاً از واژه "دامپزشکان" نام برده و اختیاری مشابه را برای این سطح در نظر نگرفته است. از این رو، دیوان با استدلالی حقوقی و دقیق، آیین‌نامه‌ای را که این حق را به شوراهای استانی تسری می‌داد، خارج از حدود اختیارات مقام تصویب‌کننده و در مغایرت با متن محدودکننده ماده ۱۶ تشخیص داده و ابطال کرده است. این رویکرد قضایی، رویه‌ای ثابت است، چنانکه در رأی شماره ۸۰۶-۸۰۵ سال ۱۳۹۶ نیز دیوان مانع از آن شد که یک آیین‌نامه، شرایطی سختگیرانه‌تر از آنچه در قانون آمده بود برای نامزدها ایجاد کند. پیام دیوان در هر دو رأی شفاف بوده است چراکه آیین‌نامه صرفاً مجری قانون است، نه مفسر یا توسعه‌دهنده آن.
در این میان، برخی استدلال‌های مطرح شده در مصاحبه جناب آقای دکتر سلامتی، هرچند از منظر صنفی و با نیت حفظ وحدت خانواده دامپزشکی قابل درک است، اما از دیدگاه فنی حقوقی نیازمند تأمل جدی است. توسل به "روح قانون" یا "رویه ۲۵ ساله" تا زمانی اعتبار دارد که در برابر نص صریح قانون قرار نگیرد. یک رویه اداری، هرچقدر هم که طولانی باشد، نمی‌تواند یک مغایرت قانونی را مشروعیت ببخشد و با اولین شکایت یک فرد ذی‌نفع، در معرض ابطال قرار می‌گیرد. اما نگران‌کننده‌ترین و نادرست‌ترین برداشت حقوقی مطرح شده، این ادعاست که سازمان نظام دامپزشکی به عنوان یک "نهاد بخش خصوصی" الزامی به اجرای رأی دیوان ندارد. این ادعا یک خطای فاحش و خطرناک است. سازمان نظام دامپزشکی یک "مؤسسه عمومی غیردولتی" است که به موجب قانون تأسیس شده و در حیطه صلاحیت قطعی دیوان عدالت اداری قرار دارد. مطابق ماده ۹۳ قانون دیوان، آرای هیئت عمومی برای تمام مراجع قضایی و اداری، اعم از دولتی و غیردولتی، لازم‌الاجراست. هرگونه استنکاف از اجرای رأی، اقدامی غیرقانونی تلقی شده و می‌تواند مسئولیت‌های حقوقی و کیفری سنگینی را متوجه مدیران سازمان نماید.
ریشه این بحران، نه در عملکرد دیوان عدالت اداری و نه در نیت شاکی پرونده، بلکه در تناقض و ضعف ساختاری خود قانون تأسیس مصوب سال ۱۳۷۶ نهفته است. اکنون که این رأی قضایی، این زخم کهنه قانونی را آشکار ساخته، منطقی‌ترین و پایدارترین راه حل، نه تقابل با دستگاه قضا، بلکه تمرکز تمام توان و انرژی صنف بر اصلاح قانون است. پیرادامپزشکان که اکثریت اعضای سازمان را تشکیل می‌دهند و بازوان اجرایی حرفه محسوب می‌شوند ، نباید از حق نمایندگی در ساختارهای تصمیم‌گیری استانی محروم باشند. مسیر صحیح برای احقاق این حق مسلم، نه نادیده گرفتن رأی دیوان، بلکه بسیج تمام ظرفیت‌ها برای رایزنی با مجلس شورای اسلامی و اصلاح فوری ماده ۱۶ قانون است تا این تضاد قانونی برای همیشه برطرف شود. این بحران می‌تواند به فرصتی برای بازنگری و تقویت بنیان‌های قانونی سازمان و تضمین یکپارچگی و عدالت برای تمام اعضای این خانواده بزرگ در دهه‌های آینده تبدیل شود.

یا حق
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۳ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۵
برادر چرا تفسیر می کنید. تخلف و جرم و مجازات در قانون به صراحت تعریف شده است. در قانون امده استنکاف از رای دیوان موجب " انفصال از خدمت دولتی" حالا بفرمایید فرد بازنشسته یا غیر دولتی چگونه انفصال می یابد؟
به زور که نمی توانید فراتر از قانون و انچه در ذهنتان است را بقبولانید. قانون در خصوص بخش خصوصی سکوت کرده است.
همه متفق القول میگوییم قانون نظام دامپزشکی باید اصلاح شود همه ارای صادره در آن لحاظ شود ولی اگر قرار بر ابطال انتخابات باشد باید برگزدیم به سال 97 و همه اعضای شورای استانی دوباره برگردند. همانها که در سال 97 عضو شورا ها بودند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۸ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۵
1
3
جای تاسف است آقای دکتر مطلبی و هاشم زاده باید در خصوص این مصوبه توضیح دهند. طوری الان برخورد کردند به اشتباه افتادیم که این تقصیر شورای دوره قبل است. جای تاسف دارد ............
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۵ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۵
1
4
اقای دکتر سلامتی! کاری کنید مجدداً اعضای انتخابی به عنوان رئیس انتخاب شوند. اگر فکر میکنید استیضاح دست دولتی ها را از نظام کوتاه میکند این اقدام را انجام دهید. مطمئن باشید کل اعضای نظام پشت شما هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۲ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۵
حق یکی از اعضای انتخابی است که با 9 نفر اکثریت رئیس باشند نه اعضای انتصابی دولتی و ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۷ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۵
1
2
الان که اعضای انتخابی در بیشترین وحدت هستند و همه از یک طیف به شورا راه یافتند بهترین زمان برای اعمال نظرات بخش خصوصی است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۸ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۵
1
3
احسنت به بخش خصوصی که در طی سالهای اخیر تعداد کارمندان انتخابی را به یک نفر کاهش داد. حالا چرا رئیس از بین انصابی ها انتخاب شده؟ به نظرم این اعضای انتخابی باید خود را باور کنند و فقط رئیس از بین خودشان انتخاب کنند. رئیس جمهور مجبور به تمکین نظر اکثریت است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۱ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۵
نقطه قوت شورای مرکزی انتخابی، وحدت و اکثریتشان است. هرکاری اراده کنند این کار را انجام می دهند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۴ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۵
2
1
درود بر آقای دکتر سلامتی بخاطر احساس مسئولیتی که دارند . عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد . اینجا باید آقای دکتر مطلبی با دعوت از کلیه تشکلهای مختلف نسبت به اصلاح قوانین و تجمیع حقوق صنفی و مدیریت کلان بخش خصوصی در دستور کار سازمانی قرار بدهند تا هجمه ایی که بوجود آمده را با آرامش به مرحله پایانی برساند .
سید فضل اله فلاح چای عضو اصلی شورای استان گیلان به مدت سه دوره واندی
|
Germany
|
۰۹:۴۲ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۵
2
2
با تشکر از دکتر سلامتی عزیز وحکیم مهر
نظام وسازمان دامپزشکی دو تشکیلات قوی ودارای ارتباط با مجلس محترم شورای اسلامیست ودارای وکلای دعوای..خیلی راحت میتوانند برای اصلاح ماده۱۶ با مجلس هماهنگی کنند..
احمد فقیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۹ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۵
6
4
رامین عالی هستی
یعنی همیشه عالی بودی
همه باور کردیم❤️
دوستت دارم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۷ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۵
1
1
با وجود فرد فرهیخته و آگاهی چون دکتر سلامتی، واقعا نیاز به استخدام یک لشکر مشاور از بخش دولتی نبود. دکتر مطلبی بزرگوار اگر با دست فرمان دکتر سلامتی پیش بروند قطعا دوره ای به یادماندنی از خود به جا خواهند گذاشت. حیف و دوصد حیف که درگیر تعارفات شده اند...
نظر شما
ادامه