کد خبر: ۸۳۴۰۷
نگاه شما:
یکی از مشکلات موجود خلط مبحث در مورد مفهوم کوچک‌سازی و چابک‌سازی است. بخصوص سیاسیون که اغلب چابک‌سازی را با کوچک‌سازی اشتباه می‌گیرند ...

کوچک‌سازی یا چابک‌سازی، مسئله این است!

دکتر مرتضی راعی

یکی از مشکلات موجود خلط مبحث در مورد مفهوم کوچک‌سازی و چابک‌سازی است. بخصوص سیاسیون که اغلب چابک‌سازی را با کوچک‌سازی اشتباه می‌گیرند!

استراتژی کوچک سازی یک سازمان عبارت است از حذف برنامه‌ریزی شده پست‌های سازمانی و به عبارتی کاهش نفرات یک سازمان، در حالی‌که چابک‌سازی با هدف پاسخ سریع و موثر به درخواست‌های ذینفعان و انجام اهداف قانونی سازمانی انجام می‌شود.

کوچک‌سازی اقدامی کوتاه مدت است که گاه لازم می‌شود حکم پیش نیاز را برای چابک سازی داشته باشد ولی چابک سازی فرایندی است بلند مدت که بناست منجر به توسعه شود.

دستگاهی که کوچک می‌شود لزوما چابک نخواهد بود!

برای چابک سازی توجه به موارد ذیل مهم می باشد:

۱- داشتن نظم و انضباط مالی اداری و فنی جهت رسیدن به اهداف سازمانی

۲- تضمین امنیت روانی مدیران و کارشناسان در چهارچوب قوانین و الزامات حقوقی

۳- ایجاد محیطی قابل پیشرفت از نظر ارتقا قابل سنجش در طول مسیر خدمت

۴- دریافتی مکفی عادلانه بر اساس عملکرد و داشتن محیطی کاری به روز (سخت افزار و نرم افزار)

۵- آموزش و یادگیری مداوم در سطوح ملی و بین المللی جهت بهبود امور جاری و نوآورانه

۶- همکاری های فنی بین المللی با کشورهای دارای سیستم های پیشرفته

۷- تاسیس پژوهشکده و واحدهای تحقیقاتی جهت تولید داده‌های علمی و حل معضلات اجرایی تحت نظر سازمان اجرائی مرکزی

۸- انجام پایش های سازمانی جهت درک واقعی میدان

۹- تصمیم گیری‌های فنی بر مبنای داده‌ها نه مباحث صرفا کلامی

۱۰ - پرهیز از کتمان و مخفی کاری در امور فنی به استثناء موارد طبقه بندی شده قانونی

۱۱ - هوشمند سازی منجر به تحلیل تصمیم و نتیجه موثر در رسیدن به شاخص های سازمانی

۱۲ - اولویت بندی در انجام امور

۱۳ - ساده سازی و استاندارد سازی فرایندها

۱۴ - همکاری بین بخشی

۱۵ - جهت دهی و توانمندسازی تشکل‌ها به منظور ایجاد فضا و فرصت برای تصمیم گیری‌های استراتژیک تر توسط سازمان

۱۶ - استفاده از رسانه های کلاسیک و دیجیتال با هدف آگاهی بخشی و هماهنگی عمومی

۱۷ - کار کردن در چهارچوب موافقت نامه های رد و بدل شده با سازمان مدیریت و برنامه بودجه

۱۸ - ایجاد شاخص‌های قابل اندازه گیری جهت تشخیص موفقیت یا عقب ماندگی های فنی

۱۹ - عدالت در پرداختی ها

 

نظر شما
ادامه