حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: دبیر انجمن صنعت بستهبندی گوشت و مواد پروتئینی کشور در همایش مدیران عامل این صنعت با اشاره به مسیر طیشده انجمن گفت: «امروز همه فعالان صنعت گوشت در کنار ما هستند. وقتی من ۱۰ سال پیش دبیر انجمن شدم، فقط ۵ عضو فعال داشتیم که محدود به تهران و البرز بودند. امروز ۱۵۶ عضو داریم و این صنعت در سراسر کشور فراگیر شده است.»
به گزارش حکیم مهر، «دکتر مسعود رسولی» افزود: «اکنون حدود ۱۰۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه در صنعت ما هستند و در مجموع بیش از ۵۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این بخش فعالیت میکنند. مجوز فعالیت شرکتهای ما در حوزه گوشت قرمز سالانه حدود ۸۰۰ هزار تن است که باید به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن افزایش یابد. در بخش مرغ نیز مجوزها یک میلیون و ۱۵۶ هزار تن است که باید به سه میلیون تن برسد.»
رسولی با اشاره به تغییر نگرش مردم در خصوص بستهبندی گوشت گفت: «طبق نظرسنجیها، در گذشته ۹۸ درصد مردم به گوشت و مرغ بستهبندی اعتقادی نداشتند. ما تلاش کردیم محصولات را به استاندارد مشترک برسانیم، آنها را آنالیز کنیم و شاخص و معیار مشخصی تعریف کنیم. امروز افتخار میکنم که صنعتی هستیم که همکاری نزدیکی با دولت داشتیم و اکنون ۷ هزار شعبه در سراسر کشور فعال است.»
وی ادامه داد: «در سالهای گذشته دورههای آموزشی کنترل کیفیت برای سازمانهای بزرگ برگزار کردیم و اولین کنگره ملی صنعت گوشت را نیز با همکاری دکتر مطلبی برگزار کردیم. امسال دومین کنگره برگزار میشود و سال آینده آن را به سطح بینالمللی ارتقا میدهیم. همچنین در اتاق بازرگانی موفق به اخذ گرید A شدیم و امیدوارم امسال گرید +A را کسب کنیم.»
دبیر انجمن صنعت بستهبندی گوشت و مواد پروتئینی کشور با بیان اینکه این انجمن در سالهای مختلف به عنوان انجمن برتر انتخاب شده است، افزود: «بازدیدهای متعددی از کارخانهها داشتیم تا تجربههای موفق را به سایر اعضا منتقل کنیم. همچنین تفاهمنامههایی با سازمان دامپزشکی و پشتیبانی امور دام استان تهران داشتیم. از سال ۹۶ که گوشت تنظیم بازار توسط انجمن عرضه شد، کوچکترین انحرافی نداشتیم و واحدهای متخلف نیز شناسایی و معرفی شدند.»
وی با اشاره به دستاوردهای اقتصادی انجمن گفت: «یکی از اقدامات مهم ما حذف مالیات بر ارزش افزوده از این صنعت بود. در ابتدا ضریب مالیاتی ما ۸ درصد بود که با پیگیریهای مداوم به ۵.۵ درصد و امروز به ۲ درصد رسیده است، زیرا سود این صنعت بسیار محدود است.»
رسولی در ادامه خاطرنشان کرد: «طبق بند خ ماده ۷۱ قانون برنامه هفتم، همه کالاهای کشاورزی، دام و طیور باید به صورت بستهبندی عرضه شوند. ما نیز نظرات خود را به رئیس سازمان دامپزشکی ارائه کردیم و تلاش داریم هر چه سریعتر به نقطهای برسیم که کل گوشت مرغ کشور بستهبندی شود.»
وی همچنین به اصلاح روند لیبلگذاری اشاره کرد و گفت: «با همکاری سازمان دامپزشکی، تاریخ روز تولید و توزیع روی محصولات درج شد. همچنین در موضوع گوشتهای وارداتی، ناظران ما اعزام شدند تا کیفیت محصول تضمین شود.»
مدیران توانمند برای ایجاد تعادل، تربیت نشدند
در ادامه دبیر انجمن واردکنندگان نهادههای دام و طیور ایران گفت: «مصرفکننده همیشه به دنبال کالای کیفی و ارزانتر است و اینکه صنعت بستهبندی توانسته این حجم از تولید مرغ را در قالب بستهبندی توزیع کند، مایه مباهات است.»
به گزارش حکیم مهر، «دکتر محمدرضا کلامی» در همایش مدیران عامل شرکتهای صنعت گوشت و مواد پروتئینی کشور افزود: «این صنعت در حلقههای پایانی زنجیره ارزش مواد پروتئینی قرار دارد و فاصله چندانی با مصرفکننده ندارد. اما برای اینکه بتوانید پایدار بمانید و نقش مؤثرتری در اقتصاد کشور ایفا کنید، لازم است به سمت زنجیرهای شدن حرکت کنید. این امر علاوه بر ایجاد ارزش افزوده، میتواند به تثبیت جایگاه شما کمک کند.»
وی با اشاره به چالشهای حکمرانی در حوزههای مختلف ادامه داد: «از گذشته تعارض منافع بین بخشهای مختلف وزارتخانهها وجود داشته است. در مقطعی وزارت بازرگانی توانست این موضوع را مدیریت کند اما بعدها این تصور غلط در ذهن مسئولان شکل گرفت که اگر تمام تصمیمات زنجیره به یک وزارتخانه سپرده شود، مدیریت بهتر خواهد شد؛ در حالی که این اتفاق نیفتاد. دلیل اصلی نیز آن بود که مدیرانی تربیت نشدند که توانایی ایجاد تعادل داشته باشند.»
دبیر انجمن واردکنندگان نهادههای دام و طیور ایران خاطرنشان کرد: «در حالی که میانگین مصرف پروتئین در کشورهای توسعهیافته – با احتساب گوشت خوک – بیش از ۹۰ کیلوگرم است، در ایران سرانه مصرف در سال ۱۳۸۹ حدود ۱۶ کیلوگرم بود. امروز هم با وجود همه حمایتها و تمرکز اختیارات در یک وزارتخانه، افزایش تولید چشمگیری حاصل نشده است.»
گفتنی است در پایان مراسم، انتخابات هیات مدیره انجمن برگزار شد.
دبیر انجمن صنعت بستهبندی گوشت و مواد پروتئینی در پایان نقش رسانهها را بسیار مهم دانست و افزود: «همیشه تلاش کردهام با شفافیت رفتار کنم و بازخوردهای خوبی هم از رسانهها گرفتهایم. یکی از برنامههای پیشروی ما نیز ایجاد آزمایشگاه مرجع برای امور صنفی است تا بتوانیم خدمات دقیقتری ارائه دهیم.»