کد خبر: ۸۳۶۰۶
اصلاح ساختار کلان وزارت جهاد کشاورزی و سازمان‌های وابسته (بخش ششم):
اگر نمی‌توانید به هر دلیلی به ارتقاء جایگاه، ساختار تشکیلاتی درخور و سزاوار سازمان دامپزشکی کشور کمک کنید، حداقل دست از سر این سازمان بردارید ...

اصلاح ساختار کلان وزارت جهاد کشاورزی و سازمان‌های وابسته (بخش ششم)

دامپزشکی مسائل روی زمین مانده بسیار دارد

دکتر محسن مشکوة

سخنان ضد و نقیضی توسط مدیران وزارت جهاد کشاورزی در خصوص مصوبه اصلاح ساختار کلان وزارت جهاد کشاورزی و سازمان‌های وابسته بیان می‌شود. نماینده محترم کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی ضمن مخالفت جدی با طرح ادغام از جمله در مورد سازمان دامپزشکی کشور بیان نمود: «مسئولان این وزارتخانه به صراحت گفته‌اند ما در جلسه سازمان اداری و استخدامی شرکت داشتیم. طرح اصلاح ساختار وزارتخانه تصویب نشد، این مصوبه را بعد از اتمام جلسه، خودشان نوشتند». رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور تأکید کرد: «ما این فرآیند را یعنی آنچه قانون خواسته است را بر مبنای ظرفیت‌های قانونی، آغاز کرده‌ایم و ان‌شاءالله آن را با قوت پیش خواهیم برد. اولین دستگاه هم وزارت جهادکشاورزی است که قرار است این قوانین را در مورد آن پیاده‌سازی کنیم. برای همین مصوبه اصلاح نظام اداری در وزارت جهاد کشاورزی در شورای عالی اداری بررسی و تصویب شد و این مصوبه به همه دستگاه‌ها از جمله سازمان اداری و استخدامی ابلاغ شده است. ما نیز بر حسب وظیفه‌ای که داریم، در زمینه اجرای این مصوبه عمل کردیم و موارد لازم را به بخش‌ها و دستگاه‌های ذی ربط ابلاغ کردیم.»

تدوین، صدور و ابلاغ چنین مصوبه ای توسط سازمان اداری و استخدامی کشور با توجه به پیشینه و بدنه کارشناسی آن سازمان و شناخت و اشراف آن ها از سازمان هایی با ویژگی های سازمان دامپزشکی کشور از جمله الزامات ملی و بین المللی آن و مغایرت مصوبه "ساماندهی تمشیت امور اداری و مالی سازمان دامپزشکی کشور در ستاد وزارتخانه به صورت متمرکز"، با ماده (1) قانون سازمان دامپزشکی کشور که به منزله سنگ بنای تأسیس آن شناخته می شود، دوراز انتظار و غیرقابل توجیه است.

رئیس انجمن انگل شناسی ایران در مراسم افتتاحیه سومین کنگره ملی بیماری های انگلی درخصوص مصوبه اصلاح ساختار سازمان دامپزشکی کشور آن را شرم آور خوانده و تأکید کرد دامپزشکی مسائل روی زمین مانده بسیار دارد.

واگذاری امور تصدی گری قابل واگذاری مانند امور درمان به بخش غیردولتی دامپزشکی و صدور مجوز تأسیس مراکز درمانی دامپزشکی و صدور پروانه بهداشتی مراکز نگهداری و پرورش دام به سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران در قالب سیاست ها و ضوابط حاکمیتی اعلامی سازمان دامپزشکی کشور و نظارت سازمان دامپزشکی کشور برانطباق عملکرد این مراکز با سیاست های و ضوابط حاکمیتی ابلاغی، رافع مأموریت های مندرج در ماده (1) مبنی بر تأمین بهداشت دام کشور و فرآورده های مربوط به آن و پیشگیری و مبارزه با بیماری های دامی و تکالیف مندرج در ماده (3) قانون این سازمان بویژه وظایف نظارتی آن نخواهد شد. دامپزشکی مسائل روی زمین مانده بسیار دارد.

در تشکیلات کنونی سازمان دامپزشکی کشور سه معاونت بهداشتی و پیشگیری، تشخیص و درمان و مدیریت توسعه منابع انسانی و مالی یکدیگر را پوشش می دهند. مصوبه ساماندهی تمشیت امور اداری و مالی سازمان دامپزشکی کشور در ستاد وزارتخانه به صورت متمرکز به عنوان مجموعه موازی در تشکیلات وزارتخانه بمنظورکوچک سازی و کاهش هزینه ها، نه تنها سنخیتی با واحدهای مشابه در ستاد وزارتخانه و یا سازمان جهاد کشاورزی استان ها ندارد بلکه به منزله موتور محرکه پیشران، اجرای برنامه های معاونت های بهداشتی و پیشگیری و تشخیص و درمان در سطح کشور را با چالش مواجه خواهد ساخت. 

گروه های عملیاتی میدانی دامپزشکی در انجام مأموریت های خود در اقصی نقاط کشور پهناور ایران و هر مکانی که دام حضور دارد، در پست های قرنطینه مرزی و داخلی، گروه های واکسیناسیون دام ها برای پیشگیری و یا متعاقب رخداد بیماری های همه گیر اعم از بازپدید و نوپدید دامی و قابل انتقال بین انسان و حیوان برای پیشگیری و کنترل بیماری ها، گروه های بررسی و نمونه برداری، گروه های ضدعفونی و امحاء بهداشتی، گروه های نظارتی، گروه های ارزیابی و پرداخت غرامت و ... باید بتوانند به سرعت در محل مأموریت خود حضور یافته و نقش آفرینی کنند. برآورده نمودن چنین انتظاری و تأمین کیت ها و مواد بیولوژیک تشخیصی، واکسن و دارو، تجهیزات فنی مستلزم اقدام بموقع و پشتیبانی واحدهای اداری و مالی اختصاصی و تخصصی است.

اجرای این مصوبه در سازمان دامپزشکی کشور می تواند بسیاری از دست آوردهای گذشته را که طی سالیان متمادی با تلاش و صرف هزینه های سنگین حاصل کردیده است نقش بر آب کند و چه بسا جبران آن دیگر میسر نباشد از آن جمله: میزان رخداد بیماری ها {مانند شاربن (سیاه زخم)، بروسلوز (تب مالت)، سل گاوی، مشمشه، آبله گوسفندی و بزی، طاعون نشخوارکنندگان کوچک و ...}، سطح پایش و مراقبت بیماری ها، نظارت های بهداشتی دامپزشکی، تشخیص آزمایشگاهی (تدوین روش های استاندارد، ممیزی و اعتبار بخشی و استقرار نظام کنترل کیفیت)، کنترل کیفی دارو و مواد بیولوژیک دامپزشکی، پایش باقیمانده های شیمیایی در فرآورده های دامی خوراکی، مقابله با پدیده مقاومت میکروبی بویژه مقاومت آنتی بیوتیکی، از طرفی هرگونه خدشه ای بر تشکیلات مستقل و منسجم این سازمان از جمله ساماندهی تمشیت امور اداری و مالی سازمان دامپزشکی کشور در ستاد وزارتخانه به صورت متمرکز که موانع، خلل و یا چالش هایی را در انجام مأموریت ها و وظایف این سازمان ایجاد نماید موجب دخالت اشخاص فاقد صلاحیت فنی در امور اجرایی دامپزشکی شده، کاهش انگیزه، مسئولیت پذیری و پایبندی به حفظ و رعایت شئونات شغلی و حرفه ای کارکنان فنی را به دنبال خواهد داشت و الزامات ملی و بین المللی (پیروی از اصول بنیادین سازمانی، فنی، اخلاقی، بی طرفی، امانتداری، قضاوت حرفه ای، کارآمدی و استقلال) سازمان دامپزشکی کشور را زیر سئوال خواهد برد.

نتیجه اینکه:

1- هدف از این نوشتار بیان شأن، جایگاه و ساختار تشکیلاتی درخور سازمان دامپزشکی کشور است.

2- تشکیلات سازمان دامپزشکی کشور مشابه وزارت بهداشت و درمان در مقیاس کوچک و فراتر از سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان استاندارد ملی ایران است.

3- ماهیت وجودی و عملکردی سازمان دامپزشکی کشور مستلزم استقلال، مدیریت متمرکز، انسجام یکپارچه و دارا بودن توانایی بسیج و قدرت مانور سریع عملیاتی میدانی است.

4- از متولیان سازمان اداری و استخدامی کشور، وزارت جهاد کشاورزی، شورای عالی اداری و ... خواسته می شود اگر نمی توانید به هردلیلی به ارتقاء جایگاه، ساختار تشکیلاتی درخور و سزاوار سازمان دامپزشکی کشورکمک کنید، حداقل دست از سر این سازمان بردارید و بگذارید کماکان با حفظ شرایط موجود علی رغم همه کاستی ها، به انجام مأموریت ها و تکالیف قانونی خود در عرصه های ملی و بین المللی بپردازد.

 

نظر شما
ادامه