کد خبر: ۸۴۰۶۹
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
نگاه شما:

سازمان دامپزشکی کشور، تنها مرجع کنترل بیماری‌ها - دکتر وحید عطارد

اخیرا مشاهده می‌شود افراد متفاوتی از دکتر دامپزشک و غیردامپزشک و دامدار در فضای مجازی اقدام به انتشار مطالبی جهت توصیه به دامداران برای پیشگیری از بیماری تب برفکی، درمان دام‌های بیمار و یا واکسیناسیون دامداری‌ها نموده‌اند ...

سازمان دامپزشکی کشور، تنها مرجع کنترل بیماری‌ها

دکتر وحید عطارد

اگر چه اشکالات متعددی به مدیریت سازمان دامپزشکی در سطوح علمی، اجرایی و اداری وارد است و نمی‌توان ضعف آن را در کنترل بیماری‌ها بخصوص اپیدمی‌ها و پیش‌بینی وضعیت آینده بیماری‌ها و ریسک خطر وقوع آنها کتمان نمود، اما اخیرا مشاهده می‌شود متعاقب شیوع بیماری تب برفکی در کشور با سویه SAT1، افراد متفاوتی از دکتر دامپزشک و غیر دامپزشک و دامدار در فضای مجازی اقدام به انتشار مطالبی جهت توصیه به دامداران برای پیشگیری و یا درمان دام‌های بیمار و یا واکسیناسیون دامداری‌ها نموده‌اند که این موضوع با توجه به اشکالاتی که در توصیه‌هایشان مشاهده می‌شود و برگرفته از نظر شخصی‌شان می‌باشد و یا از برخورد صحیح و جدید با بیماری اطلاعی ندارند و به همان اقدامات گذشته تکیه نموده‌اند، لذا لازم دانستم نکاتی را جهت اطلاع مسئولین سازمان دامپزشکی کشور در سایت حکیم مهر منتشر نمایم و از مدیریت محترم سایت تقاضا می‌نمایم در اسرع وقت نسبت به انتشار آن اقدام نمایند. به این شرح:

1- تنها مرجع کنترل و پیشگیری بیماری‌ها بخصوص بیماری تب برفکی سازمان دامپزشکی کشور است.

2- با عنایت به اینکه کنترل و پیشگیری از بیماری تب برفکی اقدامی ملی است، در همه مواقع بخصوص در اپیدمی‌ها هیچ‌کس نباید در این امر دخالت نماید.

3- سازمان دامپزشکی موظف است پروتکلی جامع به منظور کنترل و پیشگیری از بیماری تهیه و همگان موظف به اجرای ان می‌باشند.

4- عدم رعایت پروتکل جامع سازمان دامپزشکی منجر به از هم پاشیدگی برنامه‌های کنترل گردیده و منجر به ادامه شیوع بیماری می‌شود.

5- رعایت پروتکل سازمان دامپزشکی بر همگان واجب است، هر چند که افراد دارای سابقه و علم کافی در این زمینه باشند، حق دخالت را نخواهند داشت.

6- پروتکل ضروریست توسط کمیته فنی تب برفکی سازمان تدوین و در اختیار کلیه افراد ذی‌مدخل قرار گیرد تا یکنواختی در امر کنترل، کاهش بیماری و از بین رفتن اپیدمی را تسریع نماید.

7- در حال حاضر نباید از تنوع واکسن استفاده نمود و تنها واکسن با سویه SAT1 مورد استفاده قرار گیرد.

8- استفاده از اهک‌پاشی در دامداری بخصوص در بهاربندها ممنوع است زیرا موجبات لنگش‌های بعدی را فراهم می‌آورد. دیده می‌شود که افراد توصیه به استفاده از ان می‌کنند.

9- هر گونه عملیات دامپزشکی و تلقیح مصنوعی و سایر واکسیناسیون‌ها تا فروکش کردن بیماری در کلیه دامداری‌ها باید ممنوع گردد.

10- حمل و نقل دام تا اطلاع بعدی باید ممنوع شود.

11- بدیهی است متعاقب فروکش کردن بیماری، کمیته فنی تب برفکی در زمینه چگونگی اقدامات بعدی پروتکل دیگری باید منتشر و اعمال نماید.

12- لازم است چگونگی واکسیناسیون و اقدامات بهداشتی توسط کمیته فنی تب برفکی سازمان در قالب پروتکل فوق اعلام و اجرا گردد.

 

انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۰
خواهشا سانسور نکن حکیم جان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۸ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۶
5
8
با ارادت و احترام خدمت استاد ارجمند دکتر عطارد
عرض کنم من همکار محترم واکسیناتور می شناسم بنده خدا مرد زحمتکشی هستند
داره بازنشسته میشه به امید خدا
یه سرنگ اتوماتیک داره اگه یه نمونه برای کشت از تمام قطعات داخلی و خارجیش بگیرید تقریبا تمام پاتوژن هایی که تو این ۳۰ سال باهاش برخورد داشته را می توانید زتده و دست نخورده ببرید برای کشت و موفق هم خواهید شد
کیف حمل واکسن و آیس بگ هم مال زمانی هست که کارآموز بوده
یه چندتا نیدل فلزی هم داره که با همونا امرار معاش می کنه
با این همه اصول علمی و کارآمد که سالی چندبار هم به عنوان نمونه انتخاب میشه
البته ناگفته نماند آمار عملکرد خوبی هم برای مدیر کل جمع آوری میکنه که بعضا دامدار هم باورش میشه اینقدر دام داره و خدا را شکر می کنه
مدیر کل هم برخی اوقات خودشون شخصا برای عرض خداقوت به دیدارشون میرن
وضع پیشگیری و کنترل بیماریها برای ما اینه استاد
سازمان کجا گوشش بدهکاره این پایین هرم چی میگذره و این حوضچه های بیماری ناشی از اینگونه واکسیناسیون چگونه زمینه ساز اپیدمی میشوند؟
ای کاش می دانستم دلیل این همه سفرهای استانی مقامات سازمان چیست؟
ثانیا دستاوردش چیست؟
ثالثا این اتلاف وقت و هزینه با چه استدلالی قابل توصیف است؟
سینه مالامال درد است ای دریغا مرهمی....
پاسخ ها
دکتر وحید عطارد
| United States of America |
۰۸:۰۵ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۶
سازمان لازم‌است جوابگوی اقدامات خودش باشد ..
یک دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۶ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۹
جناب دکتر عطارد عزیز
حق با شماست، صد درصد! بالاخره طبق قانون، کنترل بیماری‌های واگیر و به‌ویژه تب برفکی باید دست یک مرجع واحد باشد، نه در گروی نسخه‌پیچی فضای مجازی و توصیه‌های دامدار همسایه و دکترهای اینستاگرامی.
در این که مدیریت بحران باید علمی، منظم و هماهنگ باشد، هیچ شکی نیست.
اما اجازه بدهید کمی از زاویه‌ی میدان به ماجرا نگاه کنیم.
ماجرا وقتی تلخ می‌شود که سازمان دامپزشکی به‌جای اطلاع‌رسانی شفاف، سکوت می‌کند و همه‌چیز را امنیتی جلوه می‌دهد. انگار قرار است ویروس با شنیدن نام "حراست" بترسد و پا به فرار بگذارد!
در حالی که ویروس کار خودش را می‌کند، دام هم اگر بیمار شد، نه به احترام بخشنامه‌ها تبش پایین می‌آید، نه علائمش را به خاطر محرمانه بودن موضوع پنهان می‌کند.
دامدار بیچاره هم وقتی هیچ اطلاع دقیقی از وضعیت منطقه ندارد، مجبور می‌شود به همان توصیه‌های فضای مجازی پناه ببرد. و آنجاست که فاجعه شروع می‌شود:
از آش زدن لاستیک برای کنترل تب برفکی گرفته تا تجویز آنتی‌بیوتیک‌هایی که اگر دام حرف می‌زد، خودش می‌گفت: «ولم کن برادر!».
این وسط، نه تب پایین می‌آید، نه بیماری مهار می‌شود، فقط هزینه‌ها بالا می‌رود و اعتماد پایین می‌آید.
بنابراین با شما موافقم دکتر عطارد؛ بله، تنها مرجع رسمی، سازمان دامپزشکی کشور است. اما مرجع بودن یعنی مسئولیت اطلاع‌رسانی هم با اوست. یعنی وقتی بحران پیش می‌آید، باید با شفافیت وارد میدان شود، نه پشت دیوار «محرمانه» پنهان شود.
سازمان اگر به‌موقع، درست و صادقانه اطلاع‌رسانی کند، دیگر کسی سراغ نسخه‌های طنز و خطرناک فضای مجازی نمی‌رود.
در نهایت، سازمان دامپزشکی باید یادش باشد که ویروس با دستور اداری متوقف نمی‌شود، با اعتماد عمومی مهار می‌شود.
اعتماد هم فقط وقتی ساخته می‌شود که مردم و دامداران بدانند حقیقت چیست — بی‌پرده، بی‌واسطه، و به‌موقع.
پس بله دکتر عطارد عزیز، شما درست می‌گویید.
اما تا وقتی سازمان دامپزشکی به جای "پنهان کردن تب"، یاد نگیرد "تب را توضیح دهد"،
ما همچنان شاهد تب برفکی خواهیم بود — نه فقط در دام‌ها، که گاهی در فضای اطلاع‌رسانی خودمان!
دکتر وحید عطارد
| United States of America |
۱۶:۱۷ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۹
با سلام : سخنان جنابعالی کاملا متین و درست است .. بهمین‌جهت سازمان در همه موارد بدلیل مسئول بودن باید جوابگو باشد .. جوابگویی نه به‌معنای مصاحبه های متعدد و دفاع بیمورد ، بلکه به معنای توضیح علل و چرایی اقداماتی که باید انجام می شد و نشده است .. و قبول تبعات انها ..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۹
دکتر عطارد چند ماه پیش توضیحات خوبی درباره تب برفکی ارائه دادن زیاد مورد توجه واقع نشد ای کاش بیشتر توجه میشد
خاتمی نیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۶
1
3
با سلام خدمت همه همکاران
جناب آقای دکتر عطارد ضمن تشکر از مواضع و مطالب دقیق شما بعد از موشکافی دقیق شما از کمی ها و کاستی های موجود، به یک نکته مهم اشاره ننمودید و آن این است که آیا سازمان دامپزشکی از سلامت تولید واکسن به یقین رسیده است؟ آیا بعنوان کارفرما ، برنامه بازدید و پایش دوره ای از مراکز تولید واکسن در برنامه اش وجود دارد ؟ آیا از مدارک و مستندات کنترل کیفی واکسن ها که توسط مراکز تولیدی ارایه می شود راستی آزمایی بعمل می آورد؟ آیا عملیات PMC یا پایش بعد از فروش ، که توسط مراکز تولیدی واکسن باید انجام گیرد، مورد تایید سازمان هست؟ اصلا انجام می شود؟
اگر شما اطلاعی دارید لطفا پاسخ دهید.
پاسخ ها
دکتر وحید عطارد
| United States of America |
۱۵:۰۲ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۶
جناب خاتمی نیا با سلام : نکاتی که اشاره فرمودبد از کاستی های سازمان دامپزشکیست که در طی سالها باید رفع میشد و نشد .. تنها ازمایش استریلیتی واکسنها به درد نمیخورد . استناد تنها به مدارک شرکتها انهم درست نیست چه واکسنهای وارداتی چه داخلی .. در مناقصه ها مدارک بررسی میشود نه کیفیت واکسن .. بطور کلی ازمایشات بعد از تولید باید به دست ازمایشگاه مرجع و واحد بررسیها انجام شود . سازمان بجای اینکه زیاد مصاحبه کند و ادعاهای باور نکردنی کند باید به امور اساسی برسد .
مصطفی قلاوند
|
United States of America
|
۱۷:۴۶ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۶
1
2
سلام و عرض ادب خدمت استاد عزیز، دکتر عطارد.

واقعاً ممنونم از طرح دقیق و دغدغه‌ مندتون. اون دوازده نکته ‌ای که فرمودید، مخصوصا تأکید روی اینکه توی بحران باید یه مرجع واحد و مقتدر وجود داشته باشه، کاملا با اصول جهانی کنترل بیماری‌های فرامرزی همخونی داره. چون وقتی هر کسی یه توصیه غیرکارشناسی بده، اوضاع بهم می ریزه و نیاز به اون اقتدار مرکزی بیشتر حس میشه.

راجع به بحث پروتکل جامع هم نکته خیلی مهمی فرمودید. اگه بخوایم این پروتکل فقط یه سند خشک و روی کاغذ نباشه و واقعاً زنده و پویا عمل کنه، میشه تو چارچوب حاکمیت بالینی تعریفش کرد. حالا این چارچوب بر پایه‌ یِ چرخه‌یِ مداوم تأمل، تحلیل و بهبود بنا شده و دقیقاً همون چیزی رو جواب میده که همکارا تو بخش نظرات مطرح کرده بودن. مثلا اون ماجرای تلخ واکسیناتور با سرنگ آلوده بیشتر از اینکه تقصیر یه نفر باشه، نشونه‌ی نبود سیستم ممیزی بالینی و نظارت درست تو سطح میدانه. حاکمیت بالینی میاد همین حلقه‌یِ وصل بین سیاست‌ های مرکزی و اجرا تو مزرعه رو درست می‌کنه.

از طرف دیگه، پرسش‌های دکتر خاتمی‌نیا درباره کیفیت واکسن، مستقیم میره سمت یه رکن دیگه از سیستم مدرنه بحث فارماکوویژیلانس دامپزشکی. یعنی سازمان فقط قرادادها، مسئول خرید و تأمین واکسن نیست، بلکه باید یه برنامه فعال پایش بعد از عرضه هم داشته باشه تا مطمئن بشه واکسن تو شرایط واقعی هم ایمن و مؤثره. این کار باعث میشه فاصله ‌ی اعتماد بین سیاست‌گذار و مجری پر بشه.
و اما بحث دخالت‌های غیرتخصصی. به‌جای اینکه بگیم «هیچ‌کس نباید دخالت کنه»، میشه گفت «همه باید مشارکت ساختاریافته داشته باشند». مثل مشارکت عمومی-خصوصی (PPP) که WOAH هم ترویج کرده و ما هم استنادهامون در دیوان هم بر همین موضوع مانور داده، نشون دادن اقتدار نهاد مرکزی وقتی بیشتر میشه که بتونه انرژی و تخصص بخش خصوصی، دانشگاه و تشکل های دامداری رو توی یه برنامه ملی واحد جمع کنه و هدایت کنه، حالا ما سند راهبردی پدافند زیستی کشور رو هم داریم که مشخص راه رو ترسیم کرده.
خلاصه به نظر بنده اون ۱۲ نکته‌ای که شما مطرح کردید، تاکتیک‌های خیلی مهمی هستن. اگه بذاریمشون تو بستر حاکمیت بالینی، فارماکوویژیلانس فعال و مشارکت نظام مند و ساختاریافته، می ‌تونن تبدیل بشن به یه برنامه ملی پایدار و مقاوم برای کنترل بیماری.
با احترام و تشکر دوباره.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۶ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۶
0
4
دکترجان شما تا زمانی که در سازمان بودید رویه متفاوتی داشتید و از وقتی بیرون گود هستید ایده آل گرا و دیدتون انتقادی شده ................... موفق باشید.
دکتر وحید عطارد
|
United States of America
|
۲۱:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۶
0
1
جناب قلاوند‌با تشکر از تذکر شما .. منظور من‌ عدم‌دخالت متعاقب پروتکل می باشد یعنی چنانچه پروتکل جامع ایجاد شود تغییر در ان نباید با نظر شخصی افراد تغییر کند و‌اکر لازم به تغییراتیست در طول زمان‌ که قطعا اینطور هست ، باید در چهارچوب کمیته فنی و قطعا با مشارکت صاحبنظران انجام گردد .. ممنون از شما
پاسخ ها
مصطفی قلاوند
| United States of America |
۱۷:۵۰ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۷
مخلصم، سلامت باشید دکتر
کامیاب قیصربیگی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۸ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۶
4
8
سلام.
متاسفانه به یکباره سازمان دامپزشکی از هم پاشید و عنان امور از دست خارج شد
افرادی در سازمان دامپزشکی و ادارات کل بعنوان مدیر انتخاب شدند که دانش فنی لازم را ندارند و حتی از اصول اولیه پیشگیری ،کنترل و مبارزه با بیماریها بی اطلاع هستند .
سازمان تخصصی سازمان دامپزشکی را سیاسی کردند و بجای شایسته سالاری ،رابطه و رانت همه چیز را با آرامی بلعید و در سکوت بزرگان را کنار گذاشتند و خیلی از کارشناسان با ا وجدان هم از جنگیدن خسته شدند و سلاح را بر زمین گذاشتند و به خانه هایشان برگشتند .
قصه ی دامپزشکی کشور ،قصه ی پر دردی است .
از نوشتن بی حاصل خسته آبم.
ولی یک جای کار شدیدا می لنگه،
احتمال حمله بیوتروریسم توسط عناصر داخلی و خارجی را جدی بگیرید .
نظر شما
ادامه