کد خبر: ۸۴۲۰۸
تعداد نظرات: ۳۰ نظر
برگزاری نشست کمیته تخصصی بهداشت و بیماری‌های حیوانات خانگی سازمان نظام دامپزشکی:

تاکید کمیته تخصصی بهداشت و بیماری‌های حیوانات خانگی سازمان نظام دامپزشکی بر لزوم برگزاری آزمون تعیین صلاحیت حرفه‌ای و استاندارد سازی فعالیت‌های مراکز درمانی دامپزشکی

اعضای کمیته با ابراز نارضایتی از برگزاری دوره‌های آموزشی به صورت آنلاین، اعلام کردند که اثربخشی آموزش‌های حضوری به‌مراتب بالاتر از دوره‌های غیرحضوری بوده و تأکید کردند که حتی‌الامکان دوره‌های آموزشی در تمامی استان‌ها به شکل حضوری برگزار شود ...

حکیم مهر: جلسه کمیته تخصصی بهداشت و بیماری‌های حیوانات خانگی سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران با حضور اعضاء به‌صورت حضوری و آنلاین در سالن جلسات سازمان برگزار شد و مهم‌ترین محور آن، نقد و بررسی کیفیت دوره‌های آموزشی و شیوه‌های برگزاری آن‌ها بود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا، در این نشست اعضای کمیته ضمن بررسی کلیات مباحث آموزشی، دیدگاه‌ها، انتقادات و پیشنهادهای خود را درباره چگونگی ارتقای کیفیت دوره‌های آموزشی ویژه حوزه حیوانات خانگی مطرح کردند.

در بخش مهمی از جلسه، اعضا با انتقاد جدی از وضعیت موجود، بر ضرورت بهبود کیفیت دوره‌ها و اعمال دقت و حساسیت بیشتر در انتخاب مدرسان دوره‌ها تأکید کردند. بر اساس جمع‌بندی جلسه، مقرر شد فرآیند انتخاب مدرسان با دقت و معیارهای حرفه‌ای بیشتری انجام گیرد تا سطح کیفی آموزش‌ها افزایش یابد.

موضوع دیگرِ مورد بحث، نارضایتی از برگزاری دوره‌ها به صورت آنلاین بود. اعضاء اعلام کردند که اثربخشی آموزش‌های حضوری به‌مراتب بالاتر از دوره‌های غیرحضوری است و بر همین اساس تأکید کردند که حتی‌الامکان دوره‌های آموزشی در تمامی استان‌ها به شکل حضوری برگزار شود.

در ادامه جلسه، پیشنهاد شد که نوع دوره‌های آموزشی با هدف صدور اولیه پروانه، از دوره‌هایی که برای تمدید پروانه برگزار می‌شود تفکیک گردد. بر این اساس، اعضای کمیته بر افزایش دوره‌های کارگاهی در فرآیند تمدید پروانه تأکید کردند و پیشنهاد دادند برخی دوره‌ها به‌صورت اختیاری و بخشی نیز با تصمیم جمعی به شکل اجباری تعیین شود. همچنین تدوین سازوکار دقیق و مشخص برای برگزاری دوره‌ها و تعیین سرفصل‌های آموزشی ضروری دانسته شد.

همچنین اعضاء بر لزوم برگزاری آزمون تعیین صلاحیت حرفه‌ای و استاندارد سازی فعالیت‌های مراکز درمانی تاکید کردند.

گفتنی است اعضا بر ضرورت برگزاری منظم جلسات کمیته تأکید کردند تا فرآیند تصمیم‌گیری و اجرای پیشنهادها به شکل نظام‌مند دنبال شود.

در بخش پایانی جلسه، این نکته مورد اشاره قرار گرفت که لازم است شورای مرکزی سازمان اجرای نظرات و مصوبات کمیته‌های تخصصی را در اولویت قرار دهد. اعضا اعلام کردند پیشنهادهای ارائه‌شده در کمیته‌ها باید جمع‌بندی، تصویب و در نهایت عملیاتی شود تا به نتایج مطلوب در حوزه آموزش و توانمندسازی دامپزشکان دست یابند.

 

 

انتشار یافته: ۳۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۲:۴۳ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۰
1
7
الان بر اساس چه متر و معیار و مستنداتی اساتید انتخاب میشن و بعد از این قراره چطوذی باشه؟! مثلا فقط اساتید دانشگاه باشن که خیلیاشون از وضعیت واقعی ببرون دانشگاه بی خبرن؟! اینجوری که عین همون دانشگاه میشه که اساتید چیزی یاد نمیدن. یا مثلا فقط متخصصایی که ١٠ سال از فارغ التحصیلیشون میگذره؟! اینجوری هم مدرسین جوان با انگیزه و فعال و پر انرژی که خیلیاشون مدام در حال مطالعه مقالات روز دنیا هستن و روزانه تعداد زیادی کیس میبینن کنار گذاشته میشن!! ایشالا کسایی که میخوان اساتید محدود شن به فکز انحصاری کردن تدریس در دوره های بازآموزی نیستن! ...................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۰
فقط انتقاد که نمیشود
کجا گفته جوان ها کنار گذاشته میشوند
چرا پیش داوری و مغلطه میکنید
الان که در حوزه دام کوچک که این کمیته هست اکثر اساتید در ببرون هم کار میکنند چرا میگویید بی خبر
چقدر دید تاریک و مبتذلی دارید
کجا گفته متخصص ۱۰ ساله فقط
در همین کمیته تعدادی زیادی از اعضا دامپزشک عمومی هستند
از این همه نقد یکطرفه احساس بدی ندارید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۰ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۰
همکار ناشناس ١٠:١۴
احتمالا شما بی خبر هستید که برای مدت زیادی یه سری از متخصصین توانمند که قبلا هم دوره بازآموزی تدریس میکردن رو به بهونه های این چنینی از تدریس در دوره ها منع کرده بودن! من زمانی که تماس گرفتم با یکی از مجموعه ها و درخواست یک دوره با یکی از متخصصین خیلی خوب کشور رو کردم چنین چیزی شنیدم از بزگزارکنندا و حقیقتا خیلی متاسف شدم و البته خاطرم هست که یک متخصص خیلی خوب و معروف دیگه با همون شرایطی که بقیه نمیتونستن درس بدن، داشت دوره با امتیاز میذاشت!! ظاهرا علاوه بر موارد گفته شده متر و معیار روابط هم هست!!
حتی برگزارکننده گفت تماس بگیر سازمان و درخواست بده که دوره با این مدرس میخواید شابد به حرف شما گوش دادن!!! بنابراین بدونید که ابتذال وجود داره و اگه بیانش شما رو ناراحت کرده، بدونید واقعیتش چقدر بدتره!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۷ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۰
ناشناس 10:14: جهت اطلاع وقتی تصمیمی برای انتخاب اساتید گرفته شه،برای تمام فیلدها اعمال میشه و مثلا گفته نمیشه فقط اساتید داخلی دام کوچک با این مبنا تایید شن! درنتیجه فقط داخلی دام کوچک رو مد نظر نداشته باش و بدون که واقعا در خیلی از رشته ها( دام بزرگ، پرندگان و حتی مواردی که به دام کوچک مرتبط میشه مثه کلینیکال پاتولوژی) جمع قابل توجهی از اساتید متاسفانه با فضای ببرون از دانشگاه تعامل زیادی ندارن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۳ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۲
بنده کلینیسین حیوانات خانگی هستم
طبق مشاهدات عینی اغلب اساتید خوب در دوره های بازاموزی، کنگره ها و … هستند
بهتر است اگر استادی هم به دلایل خارج از چهارچوب منع شده اند حتما پیگیری کنند و در صورت عدم شفاف سازی رسانه ای شود تا تگر کسی رانت بازی میکند رسوا شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۰
0
8
با احترام، این اثربخشی دوره های حضوری رو ٧-٨ سال پیش به قبل خیلی خوب تجربه کردیم!!!! تنها چیزی که مهم نبود برای اعضا صحبتای مدرس بود و همه فقط با هم صحبت میکردن تا زمان بگذره و مسئول محترم نظام استان اسم اعضا رو ثبت کنه! من نمیدونم این بزرگواران توی تصویر طبق چه آمار و اطلاعاتی صحبت میکنن. گویا فقط قصدشون .......... هزینه بالاتر کلاسهای حضوری و متضرر شدنمون به واسطه تعطیلی کامل یا نیمه تعطیل شدن کلینیکهامونه! بماند که بنده به شخصه باید مجموعا ۴ ساعت تو جاده باشم و حدود ۴٠٠ کیلومتر رانندگی کنم تا به مرکز استان برسم. بماند که خستگی راه باعث میشه ٢ ساعت بعد از شروع کلاس دیگه چیزی متوجه نشم. بماند که بعدا هم فیلم آفلاین کلاس رو ندارم. همین الان که درگیر آزمونهای نظام هستیم و هیچ شفاف سازی هم وجود نداره و مشخص نیست کی باید پاسخگو باشه به مشکلاتش. دوره های خوب رو هم که با محدودیت ظرفیت مدام از دست میدیم. هر روز یه داستان جدید داریم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۹ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۱
والا بعضی از دوره ها کیفیت لازم رو نداره میشه از کلینیسینهای مشهور و باسابقه برای بازآموزیها استفاده کرد حتی دکترای حرفه ای و علم فیلدی رو آموزش بدن نه تئوریها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۲ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۱
الان باید داروخونه دارها دوره های مرتبط با درمان رو برای امتیاز شرکت کنن اما حق درمان ندارن به چه کارشون میاد حداقل دوره کاربرد داروهای otc و کاربرد ضدعفونی کننده ها براشون بزارین یه کاربردی واسه دامدار و داروخونه دار داشته باشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۱
بله اجازه ندارند ، ولی آیا انواع و اقسام دارو را نمی فروشند ؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۴۰ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۰
0
0
نصف خط از یک خبر یک صفحه ای شده تیتر خبر😂😂
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۸ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۰
0
13
لطفاً در اولین دوره این متحان تایید صلاحیت حرفه‌ای خود اعضای این کمیته هم شرکت کنند تا ببینیم چند مرد حلاجند
پاسخ ها
دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۰
دقیقا وقتی تعدادیشون تخصص مرتبط ندارند چرا باید برای بقیه نظر نیاز به کلاس بگذارند. حداقل بگن اول یه امتحان میگیریم هرکی نمره کمتر از حد نصاب گرفت بیاد دوره شرکت کنه ..........
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۵ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۰
دوره ها براى امتياز تمديد پروانه است استاد، نه براى تعيين سطح همكارا...!!! شماها هم فقط ميخواين مخالفت كنيد، اصلاً نميدونيد از چه درى وارد شين!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۰
9
3
همكاران عزيز بيخود گارد الكى نگيريد، نگفته كه تمام دوره ها حضورى بشن! گفته كيفيت حضورى ها بهتر از اين آنلاين ها بود اونم نه هميشه، همين! چرا پياز داغ زياد مى كنيد؟ نكته ديگه در مورد آزمون، مگه ما ها معترض نيستيم كه فلان دلقك در اينستاگرام سواد نداره آبروى همه دامپزشكاى حوزه پت رو برده يا فلان دلقك غذاى مخصوص سگ ميخوره؟!
خب چرا پس نسبت به آزمون گارد الكو ميگيرين؟ راه حل جدا شدن اين ضايعات آزمونه، البته آزمون كه واسه كسى كه همين حالا داره كار مبكنه نيست، واسه بعدى هاست، بعدى ها هم خودتون ميدونيد كه حتى فارغ التحصيلاى دانشگاه تهرانشون چى هستن! من اتفاقا خيلى موافقم با اين آزمونه
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۵ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۰
0
8
لطفا همین اقایان ............... اول برای همین افراد دوره باز
اموزی مصوب کنین حضوری بیان شرکت کنند بعد بشینن برای حضوری بودن نظر بدن... تاحالا کسی این بزرگواران رو در دوره ها دیده؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۱ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۰
5
3
بسیار عالی و درست است

اموزش هم انلاین هم حضوری

در پایان هر دوره حضوری و انلاین باید یک ازمون توسط نظام از همون مباحث گرفته شود و سپس امتیاز داده شود
حضور و غیاب باید جدی باشد
ناظرین نظام در کلاس ها انلاین باشند
به بهانه نبود نیرو در نظام کیفیت فدا نشود

هر کدام تاثیر مثبت خود را دارد

ازمون هم در همه جای دنیا هست و کاملا منطقی به شرطی که درست برگزار شود
نباید از ازمون ترس داشت
پاسخ ها
دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۱ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۱
کلاس چندمی شما؟که هنوز تو ذهنت حضور وغیاب ه مدرسه هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۷ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۰
1
2
كليت ماجرا حرف هاى درستى زدن ولى مشكل اينجاست كه .............. طرف استاد دانشگاهه سر كلاس درس خودش نميره، يك كلمه به دانشجو درس نميده توى دانشگاه توى كلاس حضورى، فيلم ضبط شده اش رو پخش مى كنند، بعد از دوره حضورى حرف ميزنند،
آقا قبول كنيد دانشگاه تموم شد! هركى عضو نظامه سالهاست با دانشجويى خدافظى كرده، اين دوره ها به خاطر ضعف تدريس و ضعف آموزشى و كمكارى اساتيد دانشگاه داره برگزار ميشه، باز توى اين دوره ها بايد همينا بيان درس بدن؟ خب اين چه كار ......اى هست؟ خب برگرديم همه سر كلاس همون دانشگاه ها(اگه قرار بود از توى اونا علم در بياد كه همون چند سال جوونيمون بس بود ديگه)
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۰ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۰
1
0
الان کلاسها چندروزه شده؟ پولش دقیقا چند تومان هست؟ چون ماخودمونو کشتیم درس خوندیم که دانشگاه دولتی قبول بشیم شهریه ندیم بعدم خیلی درس خوندیم که معدل ونمرات عالی داشته باشیم .و کلا چندواحد ترم درسی رو در این چندروزکلاسها اساتید تدریس میفرمایندکه مارو لایق درمان وکار بدونند؟ این چندنفر تیم کمیته برای چند نفر نظر میدن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۵ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۲
دقیقا همه جای دنیا ازمون برای همین هست
کسی که بلده ازمون میده و کار میکنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۳ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۰
1
4
..................
طبق کدوم تجربه ؟ کدوم آمار ؟ کدوم نظرسنجی ؟ این حرف ها رو میزنید
با گفتن حرف بی منطق و بی سند ...............
ناشناس
|
Germany
|
۱۶:۴۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۰
0
3
............................ نشود مثل دانشگاه ها که طرف بعد از فارغ التحصیل شدن در دانشگاه ها ی کذایی و دفاع از پایان نامه با روابط خاص هیات علمی شده استذو تنها با یک پایان نامه و مقاله به دلیل سمت های اجرایی باندی اش ،استاد تمام شده است و الان در کارگروه های جذب و ارتقاء اعضای هیات علمی نشسته است و به کمتر از فارغ التحیلی در فلو شیپ های تخصصی و پست داک از هاروارد و چند پتنت بین المللی و انتشار ده مقاله در نیچر و لنست برای جذب و پایه و ارتقاء دادن شاگرد اول های دانشگاه های معتبر کشور رضایت نمی دهد!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۷ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۰
1
6
اول از همه کسی که از دانشگاه فارق التحصیل می شود و مدرک دکترای حرفه‌ای دامپزشکی اخذ می کند یعنی برای کار و حرفه دامپزشکی به صورت عمومی در همه ی گرایش ها صلاحیت دارد، دوما قرار است چه کسانی ، چه افرادی را تایید یا رد صلاحیت کنند؟، صرف معلمی در دانشگاه برای افراد ایجاد حق و اجازه برای نظر دهی در باره ی صلاحیت همکارشان ایجاد نمی کند، سوما سازمان نظام دامپزشکی توسط دامپزشکان برای حمایت از قشر دامپزشک تاسیس شده و نه از این دست مسائل که پول را از خود اعضا بگیرند و بعد بخواهند مدارکشان را قضاوت کرده و زیر سوال ببرند. چهارما تائید یا رد صلاحیت را دوستان در دانشگاه ها قبل از بیرون دادن این حجم از فارق التحصیلان انجام دهند، در بیرون و در جامعه مردم خودشان دامپزشکان کارآمد را حمایت و افراد ناتوان و شیاد را به تدریج شناخته و حذف خواهند کرد. به قول معروف ما را به خیر تو حاجت نیست، شر مرسان.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۷ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۰
آره اينكه مردم قصاوت ميكنند كاملاً درسته، اين حرف رو منم قبول دارم، خيليا ادعا دارند ولى در عمل گند ميزنن، خيليا هم بى ادعا بهترين درمانها رو ميكنند ولى يه قسمت اينجا فراموش ميشه، ارن افراد بى سوادى كه با شيادى(به قول شما و البته درستم ميگى) مردم رو گول ميزنن و درمان ١٠٠ درصد مخالف علم مى كنند و بقيه كه درست عمل ميكنند رو هم ميگن اشتباه كردى. حالا كارى به قبليا ندارم اما هر دانشجوى جديدى كه ميخواد وارد بازار كار بشه بايد سطح سوادش رو به حدنصاب برسونه بعد وارد بشه، توو پزشكى هم همينه، توى وكيل ها هم همينه، ده ها هزار نفر فارغ التحصيل حقوقند اما فقط تعداد كمى كه توى آزمون وكالت قبول شدن وكيل پايه يك دادگسترى ميشن يا فقط كسانى كه قضاوت قبول شدن قاضى ميشن
شما توو كشورايى كه ميتونى تطبيق مدرك بدى، دكتراى دامپزشكيتو تطبيق ميدى ولى براى طبابت بايد آزمون مجوز كار رو قبول بشى، اين همه جاى دنيا هست. اتفاقا حرفاى اينا(كميته فعلى) نشون ميده نظام يه تكونى خورده جديداً و ميخواد يه سرى كار هاى اساسى كنه و يه فكرى واسه اين بلبشو برداره، خدا كنه بتونن...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۲
یعنی دانشگاه امریکا صلاحیت ندارد که اگر از ان هم فارغ التحصیل باشی باید ازمون بدهی تا وارد بازار کار بشوی؟!؟
دانشگاه ازاد دورافتاده که نه استاد دارد نه کیس چگونه دانش اموخته اش اماده هست؟!؟
وکلا و مهندسین هم ازمون میدهند
کسی که اماده باشد ترسی از ازمون ندارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۸ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۰
1
4
این کمیته اگر هنری داره تلاش کنه این بخش حیوانات خانگی درسازمان دامپزشکی یک دفتر یا معاونت دفتر حداقل داشته باشه و به رسمیت شناخته بشه. وقتی رسمیت نداره براش آزمون میذارید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۸ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۲
کاملا مشخص هست توجه نمیکنید

این کمیته در نظام هست نه سازمان
کلینیسین دام کوچک تهران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۲ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۲
0
1
لطفا به وضعیت بیمارستان ها رسیدگی شود

بدون هیچ امکاناتی فقط بیمارستان شده اند و نه دکتری و نه تجهیزات استانداردی و اغلب پانسیون هستند

فقط به ما کلینیک ها دید بالا به پایین دارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۳
2
2
کاملا مشخصه یکی از اعضای همین کمیته هی داره کامنت مثبت میذاره و نسبت به واقعیت هایی که از سمت همکاران بیان میشه گارد میگیره و پاسخ میده 😂😂 برادر بپذیر بخش مهمی از خروجی نهای انچه در این کمیته تخصصیتون گذشته به هیچ وجه تخصصی و درست نیست! اخه کسی که خودش توی ۵ سال اخیر کلا ٢-٣ دوره بیشتر تدریس نکرده و همونا هم نارصایتی تمام شرکت کننده ها رو به دنبال داشته چطوری میتونه در مورد اموزش نظر بده؟! کسی که خودش حتی توی دانشگاه هم هیچی به دانشجو درس نمیده اومده اینجا نظر میده!! جالبه!! و برام سواله: مگه همین افراد نیاز به تمدید پروانه ندارن؟ چطوری وقتی حتی دوره ای تدریس نمیکنن بازم امتیاز بازاموزی برای تمدید رو به دست میارن؟! تصمیم گیرنده های اموزش تمام اعضای دامپزشکی کشور کسانی شدن که کمتربن اشنایی رو با دوره های بازاموزی دارن!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۵ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۳
0
0
منم با اصل حرفت بخصوص درس ندادن بعضيا توى دانشگاه و ادعاى تووخالى بعضيا و نه تدريس و نه شركت خيليا توو دوره ها و مافياى تدريس فعلى كه بايد از بين برن كاملاً موافقم ولى با اون قسمت آزمون اجازه كار هم موافقم چون الان واقعاً نسلى كه از دانشگاه در مياد سواد حداقل ها رو هم ندارن اكثراً... بايد يه فكرى به حال اين وضعيت كرد. ضمناً من يكى كه اين كامنت رو گذاشتم عضو اين كميته نيستما :)))
............... به عنوان يك دامپزشك فعال حوزه دام كوچك موافق يه آزمون واسه صلاحيت كارى جديدالورود هاى بازار كار(لااقل) هستم. اما با كل سيستم آموزشى فعلى نظام هم مخالفم به هزاران دليل
نظر شما
ادامه