کد خبر: ۸۶۴۰

حکیم مهر - مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: 75 درصد از بیماری‌های نوپدید مانند آنفلوآنزا طیور، سارس و جنون گاوی منشا دامی دارند.
دکتر ناصر مرگان ازغدی در مراسم گشایش سومین نمایشگاه سلامت در پارک کوهسنگی مشهد، در خصوص بسیاری از بیماری‌های انسان که منشا دامی دارند، افزود: بیش از 50 درصد بیماری‌های عفونی انسان بیماری‌های مشترکی هستند که از دام به انسان قابل سرایت است.


وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری(ره) و دو بعد مهم کاری دامپزشکی که سلامت و بعد تولیدی و اقتصادی است، افزود: امسال با توجه به نامگذاری سال تولید ملی، باید از تولید ملی آنقدر حمایت کنیم که از محصولات خودمان مصرف کنیم و همین مقدار جزئی وابستگی به سایر کشورها در فرآورده‌های دامی را برطرف سازیم.
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در بعد تولیدی سه وظیفه را برای دولت مردان، تولید کنندگان و مصرف‌کنندگان مقرر فرمودند.
ازغندی خاطرنشان کرد: وظیفه مشخص ما که در دستگاه‌های دولتی هستیم حمایت از تولید و جهت‌گیری تولید است و افزایش کیفی محصولات از وظایف تولیدکنندگان است.
وی گفت: از جمله اهداف این نمایشگاه معرفی محصولات دارای کیفیت به مصرف کنندگان است و وظیفه مشخص مصرف کنندگان نیز استفاده از تولیدات داخلی وطن است.
مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی ادامه داد: هدف‌گذاری‌هایی که امسال در خصوص دام شده و جزو دو هدف استراتژیک دامپزشکی است، به صفر رساندن میزان درصد وابستگی کشور به بعضی محصولات خام دامی و ارتقای محصولات دامی با کیفیت برتر و رساندن آن به دست مردم است.
وی افزود: بعد از نفت بزرگترین ذخیره ملی کشور از نوع سرمایه مولد، سرمایه دامی است.
ازغندی اظهار داشت: حفظ و حراست از سرمایه دامی و ارتقای کیفی محصولات از وظایف و اهداف سازمان دامپزشکی است که از سال قبل بر روی این محور کار شده و نمودهایش محصولاتی مانند مرغ، آنتی بیوتیک و تخم‌مرغ‌های بسته‌بندی است.
وی تاکید کرد: امسال باید بتوانیم هم توسعه کیفی را بالاتر بریم و هم تنوع محصولات را بیشتر کنیم تا مردم بتوانند از محصولات به خوبی استفاده کنند.
ازغندی ادامه داد: شعار دامپزشکی "دام سالم، غذای سالم و انسان سالم" است و دامپزشکی این اهداف را دنبال می‌کند.
مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی افزود: اگر بتوانیم محصولی سالم داشته باشیم طبعا انسان سالمی هم خواهیم داشت و اقتصاد و جامعه سالم نیز در گرو انسان سالم است.
دکتر عباس نیاوند، معاون برنامه‌ریزی استاندار خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: ما در سال 91 و در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری به دنبال تولید با کیفیت و سالم برای سلامت و رشد شکوفایی جامعه هستیم و از اهداف امسال ما حمایت از تولیدکنندگان در تولید محصولاتی با کمیت و کیفیت بیشتر خصوصا در بخش مواد غذایی است که برای سلامت جامعه حائز اهمیت است و تاکید می‌کنیم تا در راستای استانداردها و سلامت جامعه تلاش شود.
وی افزود: یکی از شاخص‌های اساسی توسعه، توسعه منابع انسانی و انسان سالم است.
وی تاکید کرد: اگر آدم‌های سالم داشته باشیم که غذایی سالم مصرف کنند باعث می‌شود تا توسعه به معنای کامل در سطح استان اتفاق بیافتد.
نیاوند گفت: توسعه فکری و اندیشه‌ای و توسعه جسمی و روحی برای جامعه ما بسیار مهم است.
معاون برنامه‌ریزی استاندار خراسان رضوی خاطر نشان کرد: آرزو داریم در سال تولید ملی با همت مردم عزیز و تلاشی که مسوولین انجام می‌دهند، محصولاتی سالم خوب و با کیفیت تولید و عرضه شود.
وی ادامه داد: استان ما در بحث مواد غذایی رتبه ممتازی دارد و امیدوارم روز به روز اقدامات بهتری در این زمینه ایجاد شود.
نیاوند افزود: دامپزشکی ما اعلام می‌کند مواد غذایی که در استان تهیه می‌شود به خصوص در بحث دام و طیور از جمله بهترین مواد غذایی سالم و پاک است.
در ادامه عرب‌پور، معاون فرهنگی اجتماعی شهردار منطقه 8 مشهد گفت: منشا گرفتاری‌های سطح شهر مشهد از جمله معنوی، اعتیاد، معاشرتی که ناشی از بهداشت روان است، نبود سلامت می‌باشد.
وی ادامه داد: ما معتقدیم اگر فرهنگ تغذیه درست و جامعه‌ای سالم داشته باشیم، بسیاری از گرفتاری‌ها مانند بی‌نظمی‌های ترافیکی، نزاع‌های خیابانی و بسیاری از معضلات دیگر برطرف خواهد شد و به همین علت است که شهرداری‌ها در همه مناطق وظایف اصلی‌شان کار کردن بر روی حوزه سلامت است.
معاون فرهنگی اجتماعی شهردار منطقه 8 مشهد افزود: ما به طور متوسط در هر منطقه شهرداری بالغ بر 10 میلیارد تومان در زمینه سلامت کار می‌کنیم و باید باز هم ارتقا یابد.
عرب‌پور خاطرنشان کرد: ما به نوبه خود آمادگی‌ کامل داریم در زمینه سلامت با سازمان‌ها همکاری کنیم.
وی افزود: اگر 25 درصد دانشگاه علوم پزشکی و 25 درصد سازمان دامپزشکی فعالیت می‌کنند، 50 درصد دیگر را هم باید سایر ادارات در زمینه سلامت فعالیت کنند.

خبر مرتبط :

 
نظر شما
ادامه