کد خبر: ۹۰۹۲

حکیم مهر - سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان ابرکوه از آغاز طرح واکسیناسیون رایگان تب مالت گوسفند و بز خبر داد.

وی اعلام کرد : این طرح از دهم خرداد ماه سال جاری در این شهرستان آغاز شده و تا پایان مرداد ماه ادامه دارد.

دکتر فاتحی نیا افزود: طی این طرح تعداد 50000 راس دام سبک واکسینه می شوند.

وی تصریح کرد : تب مالت یک بیماری باکتریایی است که عامل آن در بدن دام های اهلی به ویژه بز و گوسفند و گاو و سایر حیوانات مبتلا وجود دارد و باعث سقط جنین، عفونت پستان و لنگش در دام ماده و عقیمی و تورم بیضه ها در دام نر می گردد.
 بیماری بروسلوز ( تب مالت ) بین انسان و دام مشترک بوده و درانسان علائمی از قبیل تب مواج، عرق شدید، ضعف، کاهش وزن، افسردگی همراه با سردرد و درد کمر، پشت و مفاصل می باشد.
دام آلوده میلیاردها باکتری را از شیر، ادرار و ترشحات رحمی هنگام سقط یا زایمان دفع می کند. شیر این دام ها چنانچه جوشانده یا پاستوریزه نشود و یا در صورت مصرف محصولاتی مانند خامه، بستنی و پنیر تازه باعث ابتلا انسان به این بیماری می گردد.
دکتر فاتحی نیا گفت: برای تشخیص تب مالت در گله بایستی به علائمی از قبیل سقط جنین در دو ماه آخر آبستنی و نارس به دنیا آمدن بره و بزغاله ها و مرگ آنها در بدو تولد، تورم بیضه ها در دام های نر، عفونت پستان در تعدادی از دام های شیرده و همچنین لنگش و تورم مفاصل در تعدادی از میش ها توجه کرد و برای پاک کردن گله از آلودگی به این بیماری بایستی به مواردی از قبیل جداسازی دام های آبستن آلوده از سالم در حین زایش و سوزاندن ترشحات رحمی، واکسیناسیون دام ها و حذف دام های آلوده از گله توجه کرد.
دکتر فاتحی نیا در پایان ابراز امیدواری کرد با همکاری دامداران نسبت به انجام واکسیناسیون علیه این بیماری، درآینده نزدیک شاهد ریشه کنی این بیماری در منطقه باشیم.

وی از دامداران خواست در صورت مشاهده هرگونه علائم یاد شده به سرعت به شبکه دامپزشکی شهرستان اطلاع دهند.


 

نظر شما
ادامه