کد خبر: ۹۸۲۷

حکیم مهر - اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی از پایان مرحله اول واکسیناسیون دام های سنگین استان در سال جاری علیه بیماری تب برفکی خبر داد.

مدیر کل  دامپزشکی خراسان رضوی با اعلام این خبر، افزود: در این مرحله، حدود 300 هزار راس از دام های سنگین استان به طور رایگان تحت پوشش عملیات ایمن سازی علیه بیماری تب برفکی قرار گرفتند.

دکتر ناصر مرگان ازغدی، رویکرد این مجموعه را در این مرحله بهره گیری از توان کلیه نیروهای بخش خصوصی و دولتی برای جلوگیری از بروز بیماری دانست و اظهار داشت: در این مرحله و در راستای واگذاری امور تصدی گری به بخش خصوصی و از محل طرح توسعه پوشش خدمات بهداشتی-درمانی دام های روستایی و عشایری ، اجرای 60 درصد عملیات یادشده به بخش خصوصی واگذار شده است.

وی ضمن تاکید بر نظارت بخش دولتی بر نحوه انجام خدمات توسط اکیپ های مایه کوب اعلام داشت: طرح مذکور،حدود 2 ماه به طول انجامید و جهت تسریع و دقت در گزارش دهی، انجام عملیات از طریق سامانه اطلاعات جغرافیایی ((GIS  توسط شبکه های دامپزشکی شهرستان های تابعه صورت پذیرفت.

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی خطاب به دامداران اظهار داشت: واکسیناسیون را تنها راه پیشگیری از بیماری نمی دانیم و علاوه بر آن رعایت دستورالعمل های بهداشتی و قرنطینه ای در نگهداری و حمل و نقل دام ها را نیز دارای تاثیرگذاری زیادی می دانیم.

وی مجددا تاکید نمود،در جهت پیشگیری از بروز بیماری با توجه به ویروسی بودن آن، دامداران تا حد ممکن از رفت و آمد به دامداری یکدیگر اجتناب ورزیده و محتوای حوضچه های ضدعفونی را همه روزه با مواد مناسب پر نموده و از حمل و نقل و خرید و فروش بدون ضابطه هرنوع دام، اکیداً خودداری کنند.

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی با توجه به حساسیت موضوع، مجدداَ  از نیروهای  انتظامی نیز خواست تا از تردد بدون مجوز دام ها در سطح راه های استان به طور کامل ممانعت به عمل آورده و موارد تخلف را به دامپزشکی منطقه گزارش کنند تا هماهنگی لازم با مراجع قضایی انجام گردد.

وی علائم بیماری را شامل؛ مرگ و میر و تلفات بره ها و گوساله ها، قطع ناگهانی اشتهای دام به سبب ایجاد تاول های دهانی و عدم تمایل دام به خوردن خوراک، وقوع لنگش، کاهش تولید شیر و یا قطع ناگهانی آن و سقط جنین در دا‌م ها دانست و خاطرنشان ساخت: دامداران در صورت مشاهده هرگونه علائم بالینی مخاطی واگیردار در گله و یا سایر نشانی های اعلام شده فوق مراتب را در اسرع‌وقت به اطلاع نزدیک‌ترین شبکه دامپزشکی برسانند و یا از طریق سامانه پیام کوتاه اداره کل دامپزشکی استان به شماره 30001905 اطلاع رسانی نمایند.

 

نظر شما
ادامه