کد خبر: ۳۴۰۲۹
تعداد نظرات: ۳۸ نظر
واکنش مخالفان جراحی پلنگ رودسر توسط تیم دکتر فتاحیان:
«دکتر ایمان معماریان»، «دکتر محمد ملازم» و «دکتر محمد مهدی دهقان» در اظهاراتی، به انتقاد از عمل جراحی انجام شده بر روی پلنگ رودسر توسط تیم دکتر فتاحیان پرداختند ...
 

«سیناپرس» در گزارشی با عنوان «پلنگ رودسر قربانی ترامپایسم میشود» نوشت:

لابد شما هم شنیده‌اید که رئیس‌جمهور وقت آمریکا، جناب دونالد ترامپ ظاهراً هیچ دل خوشی از محیط‌زیست و طرفداران آن ندارد .  ترامپ از همان آغاز شمشیر خود را با محیط‌زیست از رو بست، بنابراین رفتارهای امروزش از جهاتی چندان باورنکردنی و دور از ذهن نیست. در حالی که این‌روزها رویکردی شبیه ترامپ در برخی از به اصطلاح متولیان حیات‌وحش ایران رسوخ کرده که معلوم نیست ریشه آن را باید در کجا جستجو کرد. آیا واقعا حیات‌وحش باارزش ایران موش آزمایشگاهی است؟

چند روز پیش پلنگ ماده‌ای که بر اثر دچار شدن در تله‌های مخصوص شکار گراز وضعیتی بشدت اسف‌بار داشت و از استان گیلان به تهران بزرگ منتقل شده بود؛ علیرغم هشدارهای جدی دو نفر از دامپزشکان مطرح حیات‌وحش ایرانی و پرتغالی، با هماهنگی دفتر صید و صید و دفتر تنوع‌زیستی و حیات‌وحش سازمان محافظت از محیط‌زیست در مطبی خصوصی تحت عمل جراحی قرار گرفت و وارد فاز نامعلومی از معالجه شد. درمانی که به قول جراح معتمد سازمان محافظت از محیط‌زیست، نهایت کاری بود که از منطقه خاورمیانه تا کشور کره می‌شد برای این حیوان انجام داد. اما از اینجا به بعد به قول جراح معالج دیگر باید چشم امید به خارجی‌ها بست که تازه در صورت تثبیت وضعیت حیوان و در خوش‌بینانه‌ترین حالت که فاز قطع نخاعی منتفی شده باشد، پلنگ را در خارج از کشور فیزیوتراپی کنند!

توضیحات دکتر فتاحیان و دکتر مرعشی، جراح و دامپزشک مسئول بیهوشی این عمل

«دکتر حمیدرضا فتاحیان» و تیم درمانی ایشان چند روز پیش پس از ۴ ساعت عمل جراحی دشوار و نفس‌گیر، در نهایت حیوان بیهوش را به مسوولان سازمان محافظت از محیط‌زیست تحویل دادند. دکتر فتاحیان پس از عمل درباره وضعیت بیمار چنین گفت: «ما بنا بر تشخیص‌هایی که داشتیم برای حیوان  Double Plate گذاشتیم، درواقع ما با اینکار ستون مهره را کامل فیکس کردیم که لق نباشد و حیوان از این مرحله به بعد به هر جایی که بخواهد جابجا شود، امکانش وجود دارد. نظر تیم جراحی این است که ضعف عضلانی این حیوان اگر اصطلاحاً بخاطر  LMN: Lower Motor Neuron باشد، به هیچ‌وجه احیاء نمی‌شود اما اگر  UMN: Upper Motor Neuron باشد امکان بازگشت دارد که البته علائم به من نشان می‌دهد که  UMN است. از آنجایی که ما نمی‌توانیم آستانه نا خوشی پر عمق یا  Deep pain این حیوان را اندازه بگیریم و هیچ‌کس دیگر هم در جهان نمی‌تواند از آن  Deep pain بگیرد، به همین خاطر باید همه‌چیز را به حیوان و مقاومت‌اش واگذار بکنیم که خودش را احیاء کند.»

دامپزشک مسوول بیهوشی این پلنگ، «دکتر محمود مرعشی» پس از تحویل گرفتن بیمار بیهوش و قراردادن آن در جعبه مخصوص حمل ادعا کردند که وضعیت حیوان به ثبات رسیده و پس از بازگشت کامل به وضعیت طبیعی مجدد آن را به کلینیک حیات‌وحش پارک پردیسان منتقل خواهند کرد. دکتر مرعشی سن بیمار را میان ۳ الی ۴ سال عنوان کردند در صورتیکه پیش‌تر دامپزشک ارشد کلینیک حیات‌وحش پارک پردیسان، دکتر ایمان معماریان سن این ماده را ۷ سال تخمین کرده بودند .

 

گفتنی است که «دکتر ایمان معماریان» فارغ­التحصیل رشته دامپزشکی دانشگاه تهران و فلوشیپ بیهوشی، مقیدسازی و بیماری‌های حیات­وحش از کشور­های نامیبیا، هلند و اسپانیا در گزارش بالینی هستند و در گزارش پیشین خود درباره این پلنگ اعلام کردند: «این حیوان دچار فلجی حاد اندام‌های تحتانی همراه با کاهش وزن است، ماهیچه‌ها بشدت تحلیل رفته‌اند بالاخص در ناحیه اندام‌های تحتانی تحلیل‌رفتگی مشهود است. حیوان ۱۰ درصد آب بدن خود را از دست داده. در ناحیه پهلوی سمت راست تا بخش پشت صفاقی دریدگی و زخم حادی دیده می‌شود که بواسطه‌ی عفونت میزان زیادی ترشح از آن خارج شده و التهاب دارد. از آنجایی که انجام آزمایشات بالینی مناسب بر روی پلنگ ایرانی وحشی بدون بیهوشی امکان‌پذیر نبود بنابراین این حیوان را بیهوش کرده و براساس پروتکل‌های خاص بر روی آن آزمایشات عصب‌شناسی و سی‌تی‌ اسکن به انجام رساندیم. آزمایشات عصب‌شناسی نشان داد که هیچ‌کدام از اندام‌های خلفی این حیوان نسبت به محرک‌ها اعم از سطحی و عمقی پاسخ نمی‌دهند. سی‌تی‌ اسکن انجام شده در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران هم تایید کرد که ستون فقرات این حیوان به طور کامل آسیب دیده و ضایعه به وجود آمده، برگشت‌پذیر نمی‌باشد. چنین جراحت‌هایی همیشگی بوده و بنابراین این پلنگ در آینده نخواهد بود که از هیچ‌کدام از اندام‌های خلفی‌اش استفاده کند. معلوم است که این ضایعه منجر به درد زیاد و تحلیل رفتن این گربه‌سان وحشی خواهد شد. به طور اکید پیشنهاد دامپزشکی برای این حیوان مرگ آرام است لکن پیش از مرگ آرام مفید خواهد بود اگر شانس ذخیره‌سازی تخمدان‌ها را داشته باشیم و بتوانیم نمونه‌های بیولوژیکی لازم را که می‌تواند برای آینده سودمند باشد، از این پلنگ برداشت کنیم .»

متاسفانه تعجیل زیادی برای جراحی این پلنگ انجام شده است

این دامپزشک حیات‌وحش می‌گوید: «جراح معالج گفته‌اند که آنچه دیده‌اند،UMN  است که البته عجیب است. متاسفانه خیلی از صحبت‌ها نشان از آن دارد که تعجیل زیادی برای عمل این پلنگ انجام شده. بعنوان مثال  Lumbar Intumescence از سگمنت  L4 نخاع تا  S3 است که براساس مهره‌ها در سگ و البته با شباهت بسیار زیاد در گربه سانان بزرگ حدودی می‌شود از اواسط مهره  L3 تا حدفاصل مهره‌های  L5 و  L6. آتروفی عضلانی ناشی از  UMN به خاطر عدم استفاده و بسیار بطئی است و چند ماه طول می‌کشد ولی متاسفانه دوستان به خاطر عدم تخصص حیات‌وحش به این مورد توجه نداشته‌اند که در حیات‌وحش یک حیوان دچار پاراپلژیا نمی‌تواند آنقدر زنده بماند تا دچار آتروفی عضلانی ناشی از عدم استفاده شود و به خاطر گرسنگی و فقر غذایی قبل از ایجاد آتروفی ناشی از عدم استفاده تلف می‌شود. ضمن این که وضعیت ضایعه استخوانی در سی‌تی به وضوح نمایان کرد که حداکثر ۲ تا ۳ هفته از شکستگی گذشته چون هنوز کال تشکیل نشده بود و تنها نیوبن فرمیشن و پریوستال ریاکشن در نتیجه استئومیلیت وجود دارد.»

مگر پلنگ، گربه خانگی است که آن را فیزیوتراپی کنند؟!

وی می افزاید: «متاسفانه اینقدر آسان نمی‌توان تفاوت‌های حیوان اهلی و حیوان درنده مثل پلنگ را نادیده گرفت. ما درد عمقی  Deep Pain را در حیات‌وحش اگر بخواهیم بررسی کنیم، هیچ گاه نزد آن نمی‌نشینیم تا میان انگشت‌ها را فشار دهیم و … اصلاً مگه اینکار امکان دارد؟ بهترین راهکار برای این بیمار دارت کردن بود که متاسفانه جانداری به این پرخاشگری، هنگام برخورد دارت هم هیچ عکس العملی نشان نمی‌دهد و به این سبب درد عمقی منفی خبر داده شد. جدای از این‌ها من یک سوال از تیم درمانی دارم: مگر حیوان حیات‌وحش مثل پلنگ، گربه خانگی است که آن را فیزیوتراپی کنند؟؟»

 

دعوت تیم دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران از خبرنگاران و دست‌اندرکاران جراحی این پلنگ به نشست خبری

«دکتر محمد ملازم» استاد دانشگاه و متخصص رادیولوژی دامپزشکی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس یادآور شد که نظریه دکتر معماریان براساس بررسی عکس‌های سی‌تی‌اسکن و آزمایشات خاص عصب‌شناسی داده شده و‌ تیم دامپزشکی دانشگاه تهران متشکل از «دکتر محمد مهدی دهقان» دکتری تخصصی جراحی و «دکتر امیر رستمی» در جریان آن می باشند. ضمن این که عکس‌ها و آزمایش‌ها به تایید این اساتید هم رسیده است لذا تیم دامپزشکی دانشگاه تهران همینجا از کلیه دست‌اندرکاران جراحی این پلنگ و خبرنگاران حوزه محیط‌زیست فراخوان به عمل می‌آورد تا در یک نشست خبری که هفته آینده توسط دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران برگزار خواهد شد، حضور بهم رسانده و نقدهایی را که به این شیوه تصمیم‌گیری وارد است، پذیرا باشند.

دکتر ملازم یادآور شد کلیه این موارد اعم از تشخیص ها و توضیح عکس ها پیش از عمل به دفتر تنوع زیستى و زندگی حیوانات اعلام شده است .

 

«دکتر محمد مهدی دهقان» دکتری تخصصی جراحی دانشگاه تهران هم در زمینه این تصمیم‌گیری یادآور شدند: «اطلاعات من درباره این پلنگ بیش‌تر براساس مشاهدات دکتر معماریان و گزارش سی‌تی اسکن دکتر ملازم و البته مشاهده عکس ها و تصاویر سی‌تی‌ اسکن همراه با ایشان است. دو روز پیش علیرغم میل باطنی که ناشی از تجربیات سابق درباره نحوه برخورد با چنین نکاتی توسط مسوولین سازمان حافظت از محیط‌زیست بود، تنها به خاطر اصرار دکتر معماریان راضی به مشاهده وضعیت پلنگ یاد شده شدم ولی امکان مشاهده دقیق فراهم نشد و قرار شد با آزمایشگاه نقشه‌برداری مغز دانشگاه تهران که یک  MRI  ۳  تسلای خیلی نو و مرغوب بالا دارند، هماهنگی انجام شود تا بعدازظهر MRI انجام شود و همزمان وضعیت حیوان هم دقیق چک شود که متاسفانه به خاطر تصمیم‌گیری عجولانه مسوولان سازمان حافظت از محیط‌زیست امکانپذیر نشد. مساله اینجاست که در نکاتی اینچنین حساس بجای برخورد تبلیغاتی بایستی برخورد علمی انجام شود.»

فیکس کردن ستون مهره‌ها با راهکار یاد شده نباید انجام می‌شد

وی افزود: «مشاهده از دور حیوان موجب شد که من نظر دکتر معماریان مبنی بر پاراپلژیا و آتروفی خیلی شدید عضلات اندام‌های خلفی را تایید کنم. درباره وضعیت بالینی این حیوان کوچک‌ترین نظری نمی‌دهم اما از عکس ها و تصاویر سی‌تی‌ اسکن دکتر ملازم معلوم است که قسمتی از  Arch مهره (منطقه لامینا) مهره  L4 دچار شکستگی شده و قطعه‌ای از آن هم وارد کانال شده است. در عکس ها و تصاویر سی‌تی‌ اسکن دکتر ملازم نشانه‌ای از شکستگی یا انتقال بدنه یا پدیکل هیچ‌کدام از مهره‌ها موجود نبود و فقط در سطح ونترال بدنه مهره‌ها  Periosteal Reaction شدیدی دیده می‌شد که از  L2 تا  L5 وجود داشت که نشان می‌دهد فیکس کردن ستون مهره‌ها با راهکار یاد شده نباید انجام می‌شده. متاسفانه دغدغه من این است که هم اکنون با انجام این عمل درد بسیار بیش‌تری به حیوان تحمیل شود بدون نتیجه مثبت .»

نظریه دامپزشک برنامه محافظت از پلنگ ایرانی هم نادیده گرفته شد

هنوز داستان غم‌انگیز لورا، پلنگ ایرانی ماده‌ای که بر اثر برخورد گلوله‌های چهارپاره متحمل ضایعه نخاعی و ایجاد زخم‌های پر عمق در اندام تحتانی گردید، فراموش نشده که متولیان حیات‌وحش نسخه تازه ای برای یکی دیگر از افراد همین گونه می‌پیچند. جراح معالج پلنگ رودسر پس از عمل یادآور شد: «که از اینجا به بعد باید نامه‌نگاری‌ها با متخصصان خارجی آغاز شود به این علت که همه احتیاج ها را نمی‌توان اینجا پاسخگو بود. این نهایت کاری است که ما از خاورمیانه یعنی از کشور سوریه گرفته تا کشور کره می‌توانستیم برای این حیوان به انجام رسانیم و از اینجا به بعد باید از خارجی‌ها برای کارهایی مثل فیزیوتراپی و … کمک گرفت. کاری که ما به انجام رساندیم، صرفاً تثبیت تیغه بود و نظر دادن درباره نخاع کاری است که حتی پروفسور پارسا هم برای موارد انسانی انجام نمی‌دهند .»

پیشنهاد اکید پزشکی برای این حیوان، مرگ آرام است

خویی برناردینیو  (Rui Bernardino) ، یکی از دامپزشکان شناخته‌شده حیات‌وحش از باغ‌وحش لیسبون پرتغال که در برنامه محافظت از پلنگ ایرانی (EEP) بعنوان گونه‌ در معرض خطر انقراض با اتحادیه باغ‌وحش‌های قاره اروپا  (EAZA) همکاری می‌کند. این دامپزشک شناخته‌شده حیات‌وحش هفته پیش به فراخوان دکتر ایمان معماریان، در ایران بودند و اتفاقاً این پلنگ مجروح را هم بالینی معاینه کرده‌اند.

برناردینیو در گزارش خود از این پلنگ ماده نگاشته: «این حیوان دچار از کارافتادگی اندام تحتانی به همراه کاهش وزن است، به شدت آب از دست داده و ماهیچه‌های اندام‌های تحتانی‌اش کاملاً تحلیل رفته‌اند. نشانه‌هایی از جراحت، در منطقه شکم و محدوده ستون فقرات‌ به چشم می‌خورد. براساس سی‌تی‌اسکنی که از این حیوان در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران گرفته شده، می‌توان آسیب خیلی جدی به منطقه ستون مهره ها و برگشت‌ناپذیری این ضایعه را شناسایی کرد. به این دلیل که این شرایط برگشت‌ناپذیر و همیشگی است به این معنا که دیگر حیوان تحت هیچ‌ شرایطی نمی‌تواند از هیچ کدام از اعضای اندام‌های تحتانی‌اش در آینده بهره گیرد و این که واضح است که این وضعیت منتهی به ناخوشی و زجر دایمی حیوان خواهد شد لذا پیشنهاد اکید پزشکی برای این حیوان، مرگ آرام است . »

«دکتر محمد ملازم» استاد دانشگاه و متخصص رادیولوژی دامپزشکی هم در گزارش خود به چند مورد اصلی اشاره دارد: «شکستگی باز و قدیمی در صفحه پشتی مهره  L4 ، استئومیلیت (عفونت ماده استخوان بوسیله میکروب چرک‌زا) حاد موجود در مهره‌های  L2 ، L3 ، L4 و  L5 ، احتقان شش یا همان پرخونی ریوی و وجود هوا یا گاز در درون حفره صفاقی، تجمع گاز در بافت‌های نرم مبدایی بدن خلفی سمت راست، بهم‌فشردگی معده و آتروفی یا تحلیل عضله اندام‌های خلفی. در مجموع اینطور استنباط می‌شود که احتقان شش یا همان پرخونی ریوی و وجود هوا در درون حفره صفاقی با جراحت باز روی بدن این حیوان در رابطه است، منشاء استئومیلیت هم باکتریایی است و با شکستگی باز مرتبط می‌باشد و در نهایت انجام  MRI از ستون مهره ها و اولتراسونوگرافی از منطقه معده ای لازم است . »

اکنون سوال اینجاست: دقیقاً چه مورد ابهامی در گزارشات این کارشناسان متخصص در زمینه حیات‌وحش موجود بوده که متخصصان حیات‌وحش دفتر شکار و صید و دفتر تنوع‌زیستی و حیات‌وحش به ناگاه تصمیم می‌گیرند بیمار را به مجموعه‌ای واگذار بکنند که سابقه کار با گونه‌های حیات‌وحش را ندارد و مدعی است که می‌تواند این گونه گرانبها را علیرغم نظر متخصصان حیات‌وحش احیاء کند؟

خبرنگار سیناپرس روز پیش شاهد تلاش‌های چند ساعته و بی‌دریغ تیم دکتر فلاحیان در کلینیک شخصی ایشان بود، اما مساله اینجاست که اساساً راهکار تصمیم‌گیری نهادهای مسوول درباره گونه‌های جانوری حساس به نوعی تبدیل به واکنش‌های احساسی شده است، واکنش‌هایی که گویی قرار نیست در آن‌ها جایی برای نظرات متخصصان شناخته‌شده و دامپزشکان مطرح حیات‌وحش باشد یا حتی وقعی به آن‌ها نهاده شود .

چند پلنگ دیگر باید قربانی بی‌تدبیری شوند؟

متاسفانه پلنگ‌های ایرانی اینروزها به ویترینی برای اکران تبدیل شده‌اند. آن‌ها گهگاهی پوست‌شان کنده و از ویترین فروشگاه‌های لوکس پایتخت سر در می‌آورند، گهگاهی لاشه‌شان توسط دام‌دارها سوزانده و خبرساز می‌شود، گهگاهی با لاشه مسموم یا از طریق شکار کشته می‌شوند و گاهی هم اگه همچون پلنگ رودسر خیلی خوشبخت باشند، اول در تله به دام می‌افتند و بعد از آن بدین‌شکل قربانی بی‌تدبیری می‌شوند. علل این نوع رفتارها هم ساده است، ارزش پلنگ‌ها را در ایران کسی به خوبی نمی‌داند. برای دامداران و مردمان محلی، پلنگ‌ها دغدغه و برای متولیان هنوز ناشناخته‌اند. پلنگ‌ها بدون اغراق، تنها ویترین جالبی برای نمایش می باشند وگرنه تا به حال هیچ سود ویژه ای نه از جانب هواداران و نه از مخالفان به آن‌ها نرسیده است .

قریب دو سال از قول مدیر کل دفتر تنوع‌زیستی و حیات‌وحش سازمان محافظت از زیستگاه طبیعی می‌گذرد و هنوز با هیچ پلنگ مجروحی در ایران مطابق پروتکل‌های روز جهان برخورد نشده است. درست دو سال پیش دفتر تنوع‌زیستی و حیات‌وحش سازمان حافظت از محیط‌زیست با مخابره خبر تدوین «سند راهبردی امداد و نجات حیات‌وحش کشور » عنوان کرد: «محیط‌بانان و سمن‌های زیست‌محیطی سه استان گلستان، استان لرستان و تهران بزرگ در قالب طرح پایلوت، آموزش‌های لازم را جهت کمک و نجات خواهند گرفت.» دکتر مجید خرازیان مقدم در آنزمان گفت که این سند به منظور محافظت از حیات‌وحش کشور در قالب اورژانس حیوانات به امضاء رسیده است. اکنون سوال اینجاست که دقیقاً به کدام حیوان حیات‌وحشی در ایران در قالب این سند امدادرسانی شده است؟

سوال اینجاست که در زمینه‌های تخصصی گوناگون حیات‌وحش دقیقاً چه افرادی باید تصمیم‌گیرنده باشند؟ آیا واقعا هر نظریه خیرخواهانه‌ فارغ از داشتن تجربه و سابقه کاری باید پذیرفته شود و نظرات متخصصان بالاخص تیم مجرب دامپزشکی باید صرفاً به بهانه‌های واهی کنار گذاشته شود و زجری به حیوان تحمیل شود که شایسته‌اش نیست.

مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان حافظت زیستگاه طبیعی، علی تیموری در گفت و گو آذرماه امسال با خبرگزاری مهر مخابره کرده بودند که در مدت ۸ سال اخیر به طور میانگین نزدیک به ۲۰ پلنگ تلفات داشته‌ایم اما امسال خوشبختانه شرایط خیلی بهتر بوده و شمار تلفات به تنها ۵ فرد رسیده است. همه این‌ها در حالی عنوان شد که شایعاتی مبنی بر تلفات یک یا دو مورد دیگر پلنگ هم وجود داشت که به خاطر کمبود مستندات رد شد. اکنون این سوال مطرح است که آیا واقعاً امسال وضعیت پلنگ‌ها بهتر شده؟ به راستی چند پلنگ ایرانی دیگر باید قربانی بی‌تدبیری شوند؟ چرا پلنگ‌های آسیب‌دیده ایران از حداقل‌ها هم محروم می‌شوند؟ آیا واقعا غیر از این است که دامپزشکان حیات‌وحش باید در چنین نکاتی مشاور اول سازمان محافظت از محیط‌زیست باشند؟ چطور است که حتی چنین حقوق ساده‌ای از یک حیوان بخت‌برگشته دریغ می‌شود؟ و در پایان این که چه کسی می‌تواند با این رویکرد ترامپ‌ایسم به ادامه نسل گونه‌های گرانبها حیات‌وحش در کشور امیدوار باشد؟

 

خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
دکتررهگذر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۵
1
6
دامپزشکان مخالف عمل که اعدام بدون درد راتجويزکردند حال اگر فقط يک اپسيلون هم يک دامپزشک ديگراحتمال بهبودي بدهد بنظرم عمل دکترفتاحيان صحيح است ،احسنت به مسئولين محيط زيست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۵
1
4
اساتید دانشگاه علوم و تحقیقات بسیار عالی عمل کرده اند، اگه به گفته تیم قبلی عمل میشد که الان حیوان زیر خاک بود و یوتانایز شده بود، اقدام دکتر فتاحیان حداقل باعث گردید که یک شانس مجدد به این گونه نادر داده شود، ........................
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۵
0
8
احسنت و بسیار ماشاءالله به همه ی دوستان دامپزشک و متخصصین بزرگوار که این گونه نوشداروی پس از مرگ سهراب هستند. روزی که صحبت از جراحی بود، همه سکوت کرده و از ترس اینکه مبادا مجبور به انجام کاری شوند در دفاتر خود پنهان شده بودند. متاسفانه بنده بجز دکتر دهقان با سایر بزرگواران برخورد مستقیم نداشته ام اما تا جایی که اطلاع دارم و قبلتر در فایل های ویدئویی دیده ام، دکتر معماریان، دامپزشک معتمد محترم، که خودشان به اصطلاح به سر کچل همین حیوانات بی گناه به این ادعاهای کذایی رسیده اند، ای کاش گاهی سکوت کنند و در ضمن مدارک فلوشیپ خود را برای یکبار هم که شده ارائه دهند.
دکتر ملازم بزرگوار، ای کاش بجای این صحبت ها پس از جراحی و دعوت به برگزاری نشست و... در تهران بزرگ، گوشی تلفن خود را برداشته و پیش از عمل با دکتر فتاحیان صحبت میکردید.
جناب دکتر دهقان، استاد بزرگوار، ای کاش شما نیز پیش از جراحی این مطالب را می فرمودید.
جناب دکتر فتاحیان، جسارت، جرات، ماجراجویی و حتی اشتباه احتمالی، تاکید میکنم، احتمالی جنابعالی هم ستودنی است چرا که حداقل وارد گود شدید، حتی برای کسب تجربه، که قطعا در آینده مفیدتر خواهد بود.
حکیم مهر عزیز، بجای دامن زدن به اختلافات و تاکید بر عبارات جنگ طلبانه، کمی به نزدیک تر کردن جامعه ی دامپزشکی بپردازید، اتفاق بدی نخواهد افتاد.
متخصص جراح، مشهد.
دامپزشك
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۵
0
2
اين متن قبلا خونده و ويرايش نشده ؟!! همينجوري مطلبو ميذارين ؟ يعني يه دامپزشك اين متن رو حتي يه بار نديده ؟ زشته به خدا !
٤٠ بار نوشتين " تفسير". عزيز من ماهيچه دچار " تحليل " ميشه نه تفسير !!!!
پاسخ ها
حکیم مهر
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۵
با سلام و احترام،
ضمن تشکر و عرض پوزش؛ اصلاح شد.
ناشناس
|
Netherlands
|
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۵
0
13
دكتر معماريان انقدر فلوشيب گذرونديد چرا نتونستيد تخصص بخونيد تو همون دانشگاه تهران بزرگ؟ قبول نشدي ديگه ................................
دانشجو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
0
2
راستش ما خودمون دانشجو دانشگاه تهران هستیم
90 درصد کیسها اینجا تلف میشه
اساتید بیشتر ............... هستن تا کلینیسین
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
8
0
واقعا متاسفم براي اقاي دكتري كه حاظر هست به خاطر خود نمايي باعث رنج و عذاب اين جاندار بيپناه بشه
ايشون در بيمارستان شخصيشون ...............................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
دیکته حاظر(حاضر)، را درست به کار ببرید، و اندکی حوصله، سحر نزدیک است!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
3
3
موضوع نجات جان یک گونه کمیاب است؟؟؟؟ بیشتر شبیه یکسری تصفیه حساب های هیات های علمی دانشگاه ها به نظر میاید!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
سلام
برای خودم متاسفم که اینقدر غلط املایی و حتی مفهومی وجود دارد...
روح مرحوم اقبال آشتیانی را در گور می لرزانید...
تسویه حساب(مساوی کردن حساب) نه تصفیه(که برای آب و مایعات برای آشامیدن کاربرد دارد)؛ عزیزان دلم
ناشناس
| Canada |
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
در پاسخ به جناب ناشناس در مورد نظر دوستمان باید عرض کنم که حق با شماست، ایشان از نظر دیکته لغات نمره 19 می گیرند که نمره بدی نیست، اما متاسفم از اینکه بگویم که شما با اینکه در علم لغات و احتمالا ریشه یابی آنها مسلط هستید، اما به نظر اطلاعات چندانی در مورد علائم نگارشی در ادبیات فارسی ندارید. لطفا کاربرد نقطه، سه نقطه و نقطه ویرگول را در بخش علایم نگارشی مطالعه بفرمائید تا در زمانی که دیگران را ارشاد می فرمائید خدای ناکرده چیزی از ساحت بی عیب و نقص شما کاسته نشود. در ضمن، ای عزیز دل، آن چیز که در گور می لرزد تن است و نه روح!
مصطفی قلاوند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
1
3
با توجه به هیستوری که داده شده توصیه انجام جراحی نمیبایست میشد چرا که میزان کیفیت زندگی حیوان بسیار افت کرده و توانایی بازگشت ندارد، اگر از حیوان نوار عصب عضله هم با EMG holter گرفته شده بود و ضمیمه گزارش میشد خیلی بهتر بود که با قاطعیت برای رد نظرات نگه داشتن این حیوان عنوان شود.
با توجه به کیس هایی که برخورد داشتم من هم باشم تنها گزینه این حیوان یوتنایز شدن میدیدم متاسفانه...

حالا جراحی انجام شده، تمام. دعوا واسه چی هستش؟ هر کسی که انجام داده مسئولیتش با اون هستش. اصلا برای من قابل لمس نیست که چرا جامعه دامپزشکی ما که اینقدر کوچیک هست اینقدر حاشیه داره
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
جناب آقای قلاوند عزیز، همانطور که فرمودید جامعه دامپزشکی ما کوچک است و براساس مستندات این وب سایت حضرتعالی دانشجوی دامپزشکی هستید! برای من نیز اصلا قابل لمس نیست که چرا شما در زمینه ای که تخصص ندارید اظهار نظر می فرمائید! در این شرایط همواره باید اجازه داد تا افراد متخصص و کسانی که تجربه بیشتری در مدیریت اینگونه کیس ها دارند اظهار نظر نمایند چون در غیر این صورت به قول شما حاشیه های فراوان در مورد یک موضوع ایجاد می شود. امیدوارم از نقد من ناراحت نشده باشید.
مصطفی قلاوند
| Netherlands |
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
فعلا که حیوون روی پاهاش وزن گرفته، گزارش غلط بدید نظریه غلط هم میگیرید، اگر زور داره نظریه یه آماتور رو بخونید پس باید مطالعتون رو در موردش بیشتر کنید
توی دامپزشکی نوروسیجری کمتر کسی کار میکنه پس مشخصا در محیط دامپزشکی فعالیت ام متمرکز نیست
خواستید کتاب Youmans and Winn Neurological Surgery رو هم لینکش رو بذارم بخونید ادیشن 7 اش جدید اومده در مورد کیس مشابه انسانیش هم توضیح داده
احتمال بازگشت 50 50 ست
ناشناس
| Netherlands |
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
جناب آقای قلاوند عزیز، اگر فکر می کنید که خیلی در این مورد صاحب نظر هستید می توانید پس از فارغ التحصیل شدن نظر خود را به صورت یک مقاله در بخش جراحی یک کنگره دامپزشکی ارائه دهید. در ضمن باید خدمتتان عرض کنم که هیچوقت با خواندن یک کتاب در مورد یک کیس اظهار نفرمائید چون خواندن کتاب به همراه علائم بالینی بیمار ملاک عملکرد جراح است در غیر اینصورت همه با خواندن کتاب جراح و نورولوژیست بودند. موفق باشید.
مصطفی قلاوند
| Netherlands |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
هرچند که هم به کیس هاش هم دسترسی داریم و اتند های خوبی هم همراهی میکنند.
توقع داشتم که با جامعه ای که دکتر هستند تعامل علمی با هم داشته باشند.

این فایل رو هم برای اون دسته از عزیزانی که دوست دارند مطالعه داشته باشند قرار میدم

http://www.mediafire.com/file/8ihah26a1at62qv
مصطفی قلاوند
| Netherlands |
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
خیر جناب دکتر، بنده صاحب نظر نیستم شما اگر دیدگاه بنده رو در مورد کنگره های دامپزشکی بدونید هیچ وقت این پیشنهاد رو به بنده نمیکردید
فرناز حیدری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
0
0
نگارنده مطلبی که بازنشر داده‌اید، اینجانب هستم. نکته اول: ممنون میشوم مطلبی را بدون هماهنگی با اینجانب بازنشر داده‌اید، ادیت نفرمایید چون واقعا باعث شرمساری است که به خود اجازه داده‌اید از جملاتی مانند باحال جهت جذابیت موضوع استفاده کنید که سخیف‌ترین شکل متن نوشتاری محسوب میشه از نظر من. کلیه پاراگراف‌ها و سوتیترها و ... را هم به بدترین شکل ممکن تغییر داده‌اید. واقعا پرسشم این است که این مطلب مال شماست؟
نکته دوم: لطفا وقتی از متن و کلیه عکسهای کسی جایی استفاده میکنید حداقل احترام بازنشر را مراعات بفرمایید.
پاسخ ها
حکیم مهر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
با سلام و احترام،
سرکار خانم حیدری گرامی، وظیفه خود می دانیم که به عنوان یک رسانه تخصصی حوزه دامپزشکی کشور، از گزارش خواندنی شما قدردانی و توفیق در ادامه راهتان را آرزو نماییم.
یکی از اصول اخلاقی و حرفه ای کار روزنامه نگاری که سایت حکیم مهر به شدت روی آن تعصب دارد و به آن پایبند است، رعایت امانت در انتشار مطالب غیر تولیدی است. اگر دقت بفرمایید، در این ابتدای این مطلب نیز، منبع منتشر کننده آن (سیناپرس) بصورت بولد ذکر شده است و باز هم مطابق قوانین، در زمان بازنشر مطلب سایر رسانه ها، تنها اسم بردن از رسانه کافی است و نیازی به درج نام نویسنده نیست.
اما در مورد انتقاد دوم شما مبنی بر استفاده از یک کلمه نامانوس در متن گزارش، ضمن عذرخواهی از این اتفاق، حق را به شما می دهیم. اما به شما اطمینان می دهیم که خبرنگار ما به عمد این کلمه را تغییر نداده و به احتمال زیاد نرم افزارهای ویرایش متن، به طور خودکار این تغییر را انجام داده اند. در هر صورت ضمن عذرخواهی، کلمه مورد نظر اصلاح شد.
مصطفی قلاوند
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
لطف میفرمایید ترامپ ایسم چه معنی در اینجا دارد و چه ربطی به این شخص و ایدئولوژی شون دارد ؟
فرناز حیدری
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۹
سلام و روزتون بخیر
اول از همه ممنونم از توجه شما و اقدام سریع در راستای اصلاح مطلب، برای اینجانب شخصاً ارزش بسیار زیادی دارد این توجه و اقدام سریع. سپاس
در صورت تمایل میتوانید لینک ذیل را نیز بازنشر دهید.
http://sinapress.ir/news/54579/خود-مشت‌مالی-به-بهانه-پلنگ-رودسر
در مورد دلیل استفاده از واژه ترامپیسم که یکی از دوستان مطرح کرده بود علتش به طور مشخص انتقاد جدی از دفاتر شکار و صید (به مدیریت دکتر علی تیموری) و تنوع زیستی و حیات وحش (به مدیریت آقای دکتر مقدم) بود. در واقع دفاتر مربوطه چالش ساز تمام این داستان بودند که بدون اطلاع از دامپزشکان دانشگاه تهران و بدون هماهنگی کیس را به جای دیگر ارجاع دادند در حالی که از طرف دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران وقت MRI هم گرفته شده بود. این قبیل برخوردها است که باعث رقابت ناسالم میشود، در واقع من همین رویکرد دفاتر مذکور را که میتوان از آن به تعبیر زدن زیر همه چیز یاد کرد، ترامپیسم نامیدم. متاسفم که این روش غیراخلاقی نه‌تنها جلوی یک تعامل را گرفت بلکه سبب شد که امکان همکاری‌های آتی دانشگاه تهران با سازمان محیط زیست نیز به حداقل ممکن برسد.
با سپاس
مصطفی قلاوند
| Netherlands |
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۹
بسیار عالی ، ممنون خانم فرناز حیدری بابت پاسخگویی شما
برای شما آرزوی موفقیت میکنم
نوری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
0
1
افرادی که صورت مسایل را پاک میکنند(حکم کشتار حیوانات مجروح).از قدرت الهی بی خبر اند .پلنگی با این وضعیت دهها روز در طبیعت زنده میماند جهت اخذ کمک هوشمند خود را به انسان میرساند.کیکن فورا با حکم بکشیمش روبرو میشودافراد دلسوز .متخصص و معتقد را زیر سوال میبریم که چرا ...
دکتر سلطانی منش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
0
1
از همه خواهش میکنم این بحث ها را فنی و علمی نگاه دارند ونه جنگ بین دانشکده های دامپزشکی!! من دامپزشک دوست دارم بزرگان رشته ام را کنار هم ببینم و نه روبروی هم. تورو خدا از پزشک ها یاد بگیرید
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
2
1
تقریبا اکثر دامپزشکان میتوانند گواه دهند که جناب دکتر معماریان، ملازم و دهقان که اینقدر دلواپس درد حیوان، فقط درد، هستند چقدر مشتاقند به دامپزشکان علاقمند کمک کنند؟! مشاوره دهند؟! یک ائتلاف ........... برای اینکه نگران شدند از اینکه یک وقت آنها به حاشیه نروند!! این سه عزیز ....................................
دامپزشک دانشگاه شیراز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
0
2
این پلنگ رو هم مث سگای ولگردی باید میکشتن!!
دامپزشك
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
1
2
..................... من شنيدم كه شما با هويت جعلي وارد بيمارستان دكتر فتاحيان شديد و حتي وارد اتاق عمل شديد و روز بعد به زشت ترين حالت ممكن جناح و تفكر محيط زيستي خود را انتشار داديد. يك بار منه دامپزشك علاقمند به حيات وحش رو تو اتاق عمل اقايون مورد تاييدتون ببريد. ............... تلاش بيهوده نكن هيچ قدرتي روي زمين جلوي علم نميتونه بايسته و رسوا ميشه. بياين از فتاحيان هم كنار دوستانتون نظر بخواين! واسه مريض هاي اينده!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
1
0
درود بر مصطفی قلاوند
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
آخه مصطفی جان، آدم خودش که به خودش نباید درود بفرسته!
مصطفی قلاوند
| Netherlands |
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
شرمنده ناشناس اول اینکه حکیم مهر دسترسی دارند و میدنند که کسی که این کامنت رو گذاشته بنده نیستم
و دوم اینکه من وارد بازی تون نمیشم
امیدوارم به راه راست هدایت بشید
دامپزشك
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
0
3
واقعا اين فلوشيپ هاي دكتر معماريان رو ببينيم خوشحال ميشيم منكر زحمت هاي ايشون براي حيات وحش نيستيم ولي تخصص ايشان براي مسوليتي كه به عهده دارند اصلا كافي نيست و ما حقيقتا از ريشه در اين زمينه ضعف داريم و تقصير ايشون هم نيست ، انجام اين جراحي علاوه بر علم و تسلط جسارت ميخواست زيرا زير ذره بين رسانه ها ست و دكتر فتاحيان اين جسارت را داشت كه انجامش دهد و اين از نظر هر جراحي قابل تقدير است .حالا كه دكتر فتاحيان با قدرت و جسارت اين جراحي را انجام دادند چرا تيم دانشگاه تهران به جاي تقدير شروع به تخريب كردن مسلما اين جراحي توسط هيچ جراحي از دانشگاه تهران قابل انجام نبود و نميخواهند اين مهم رو قبول كنن كه دامپزشكي دانشگاه علوم و تحقيقات امروز پر قدرت تر از دانشگاه تهران ظاهر شده!دكتر ملازم عزيز يكي از بهترين راديولوژيست ها هستند و در اين قضيه با دفاع از مواضع دكتر معماريان به جايگاه حرفه اي خودشون لطمه ميزنند.
متخصص داخلی دامهای بزرگ
|
Spain
|
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
0
1
بنده تخصصی در وضعیت این دام ندارم بخوام نَظر بدم اما متاسفانه اوضاع بخش جراحی و رادیولوژی دانشگاه تهران رو خوب میدونم چطوره. بنظرم با جراحی کردن این دام چیزی از دست نمی رفت و گزینه ی معدوم سازی که راه آخره همیشه روی میزه. اگر هیچ مزیتی نداشت این مزیت وجود داشت که به ........... علمی اساتید جراحی و رادیولوژی دانشگاه تهران پایان داد. چیزی که باعث شده دوستان به فکر نشست خبری باشن همینه و گرنه لزومی نداره یک نیم روز از تجارت گرانبهاشون خودشون رو مخروم بفرمایند! این حضرات همدیگه رو در دانشکده هم واسه یکدیگه رقیب تجاری میبینن با این حال این هفته واسه منافع مشترکشون هم که شده دور هم میشینن و بی رحمانه ترین حمله ها رو به محیط زیست و پردیسان و دکتر فتاحیان انجام میدن. بنده دکتر فتاحیان رو نمیشناسم اما درود بر جسارت و ماجراجویی دکتر فتاحیان و تیمش که کار بزرگی انجام دادن و امیدوارم برکات از بین رفتن .......... علمی آقایان که فقط نگاهی از بالا به پایین به همه دارن رو بتونیم در جامعه دامپزشکی کشور ببینیم.
دکتر کامیاب قیصربیگی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
0
1
سلام و عرض خسته نباشید به گروه جراح ،اولا در علم پزشکی هیچ وقت دو دو تا چهار تا نمی شود و خیلی مواقع اتفاقات عجیبی رخ می دهد که شبیه معجره است.دوما چرا این همه سر و صدا می کنند دوستانی که دستور معدوم سازی صادر کرده اند ،نکنه از بهبودی حیوان وحشت دارن ؟که اصلا اخلاقی نیست.حالا دوستان یک عمل جراحی سخت را انجام داده اند ،با هیچ منطقی قابل قبول نیست از دوستانی که قبلا تشخیص خود را رسانه ای کرده اند و حالا دوباره در این خصوص توضیح می دهند ،همدیگر را تخریب نکنیم و به همدیگر احترام بگذاریم و اختلاف نظر در تشخیص یک امر کاملا عادی است،انچه که می ماند اخلاق حرفه ای است و بس.از بزرگان پیشاپیش،عذر خواهی می کنم.
دکتر سلطانی منش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۸
0
0
هر طبیبی چه پزشک و دامپزشک و دندانپزشک امکان خطا و اشتباه دارد چون قبل از دکتر بودن یک انسان هستند. مهم اینجا درس عبرت گرفتن از این موضوع برای همه ی ما کسانی است که بیرون گود هستیم.
درس اول شجاعت پذیرش اشتباه که دکتر معماریان به ما نشان داد
درس دوم اجازه ندهیم فشار محیط باعث قضاوت عجولانه شود
درس سوم استفاده از همه ی ظرفیت های دامپزشکی کشور است. علوم و تحقیقات، شیراز، آزاد، دولتی....
درس آخر و مهمترین: همه ی ما دامپزشکان باید پشت به پشت هم باشیم و متحد
همکار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
0
0
این عزیزان چون باهم کار میکنن و منافع مشترکی دارن قطعا نباید نظر همدیگه رو رد کنن. ما که میدونیم تو دانشکده تهران چه خبره دیگه....
بذارین اونهایی که بلدن و واقعا سواد دارن کارخودشونو انجام بدن. ما دامپزشکیم نه مسئول کشتن حیوانات.
farideh
|
Switzerland
|
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۳
0
1
ایمان معماریان برای تشخیص اشتباه خود نیمچه عذر خواهی میکند...........جناب معماریان برای .........هایی که تا به حال کردید چه میکنید ؟؟؟
ایمان معماریان ................................ است ؟ چه کسی تضمین میکند که تشخیصهای قبلی ایشان اشتباه نبوده ؟ چه کسی ناظر بر کارهای ایشان بوده و هست ؟ تا آنجا که ما میدانیم ایشان خودشان کالبد شکافی حیواناتی که ....... را انجام میدهند.....................
farideh
|
Switzerland
|
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۳
0
1
چند سال پیش ایمان معماریان طرح مرگ آرام را برای حیوانات خیابانی به شهرداری داد و قرار بود که با شهرداری ...... حیوانات خیابانی را در دست بگیرد که خوب از جایی که در ایران زندگی میکند یک دفعه متخصص وحش شد دامپزشک باغ وحش و طرح مرگ آرام .................................. البته علم و افراد مجرب کار را شروع کردند .
نظر شما
ادامه